Katalog

Katarzyna Józwiak, 2015-06-23
Łódź

Wychowanie fizyczne, Plany metodyczne

Kształtujemy prawidłową postawę ciała.

- n +

PLAN METODYCZNY LEKCJI ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W UJĘCIU CZYNNOŚCIOWYM



ZADANIE GŁÓWNE (temat) : Kształtujemy prawidłową postawę ciała.

PODSTAWA PROGRAMOWA:

• WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
- ocenia własną postawę ciała 1.(4)
- demonstruje po jednym ćwiczeniu ułatwiającym utrzymanie prawidłowej postawy ciała 2.(3)
• WYMAGANIA POZAPRZEDMIOTOWE (najważniejsze)
- myślenie matematyczne-umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych (4)

PRZYRZĄDY I PRZYBORY : sprzęt odtwarzający muzykę, nagrania muzyczne, woreczki, szarfy, ławeczki, drabinki koordynacyjne, karteczki z zadaniami matematycznymi, duże piłki gimnastyczne

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE :

Sprawności kondycyjno-koordynacyjnej

Uczeń :
• Rozwinie orientację w przestrzeni
• Wzmocni siłę mięśni posturalnych

Umiejętności

Uczeń :
• Potrafi przyjąć prawidłową pozycję ciała w różnych pozycjach ćwiczebnych
• Potrafi współpracować w grupie
• Potrafi wykonać prosty układ taneczny

Wiadomości

Uczeń :
• Wie czemu należy dbać o prawidłową postawę ciała
• Zna zasady zabaw

Usamodzielnienia

Uczeń :
• Potrafi współpracować w grupie – wspólnie poszukuje rozwiązania problemu
CZĘŚĆ
WSTĘPNA :
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE :
- przygotuje się do świadomego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
-ustawia się na zbiórce
- słucha informacji nauczyciela
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- poleca zbiórkę w siadzie skrzyżnym o RR splecone z tyłu za plecami
- sprawdza gotowość ćwiczących do zajęć
- podaje temat i zadania lekcji
Metoda – pogadanka.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
A
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE :
- Ożywi się emocjonalne
I wdroży się do współpracy między uczniami, jak również prowadzącym.
- kształtuje prawidłową sylwetkę
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- zabawa 1 Bierze udział w zabawie „muzyczny berek”
- zabawa2Bierze udział w zabawie „zaklęte nutki”
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- tłumaczy przebieg zabawy 1
- rozdaje woreczki, wybiera „berka”
- czuwa nad prawidłowym przebiegiem
- tłumaczy przebieg zabawy 2
- określa miejsce odłożenia woreczków
- określa pole poruszania się
i rodzaj pozycji ćwiczebnej
- kieruje zabawą
Metoda- zabawowa klasyczna
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
-kształtuje poprawna sylwetkę
- kształtuje zdolności matematyczne, orientację w przestrzeni
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- Bierze udział w zabawie „obserwuj, słuchaj i licz”
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- wyjaśnia zabawę
- pokazuje strony ustawień
- pokazuje ilość palców odpowiadających właściwej linii
- lub słownie podaje miejsce wykonania zadania (związane z elementami matematycznymi)
Metoda- zabawowa klasyczna
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
- wzmacnia siłę mięśni posturalnych
- kształtuje poczucie orientacji przestrzennej i równowagi
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- Bierze aktywny udział w torze przeszkód
wykonuje :
- przejście po linii podłoża RR w bok
- przejście po szczebelkach drabinki koordynacyjnej(krokiem odstawno-dostawnym)
- przejście po ławeczce (szeroka listwa) przekroczenie 2 szarf
- przejście po woreczkach
- przejście po cienkiej listwie ławeczki RR w bok
-przejście po bokach drabinki koordynacyjnej
- przejście po szerokiej cz. ławeczki na środku obrót
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- przygotowuje tor
- tłumaczy poszczególne zadania
- koryguje błędy
Metoda-zadaniowa ścisła.
Uwaga: zwracamy szczególną uwagę na dokładność i poprawność zadań
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
- rozwija zdolności matematyczne
- wzmacnia siłę mięśni posturalnych
- kształtuje poczucie orientacji przestrzennej i równowagi
- kształtuje współpracę w zespole
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- Bierze udział w grze „wesoła matematyka”
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- dzieli na zespoły
- poleca uczniom ustawienie się zespołów na ławkach
-rozdaje karteczki z zadaniami matematycznymi
- odlicza czas
-liczy błędy
-przyznaje punkty
Metoda problemowa
CZĘŚĆ GŁÓWNA
B
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
- doskonali układ taneczny, kształtuje poczucie orientacji przestrzennej
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- wykonuje układ taneczny do muzyki
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- pokazuje kroki układu
- liczy ilość kroków
- koryguje błędy
Metoda-zadaniowa ścisła.
Uwaga: zwracamy uwagę na dokładność i prawidłowe wykonanie poszczególnych kroków
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
- doskonali układ taneczny z utrzymaniem prawidłowej postawy
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- wykonuje układ taneczny do muzyki z woreczkiem na głowie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- zwraca uwagę na utrzymanie poprawnej sylwetki i utrzymanie woreczka na głowie
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
- uspokoi i zrelaksuje organizm po wysiłku
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- wykonuje ćw. rozluźniające na piłkach gimnastycznych:
- toczenie na piłce w przód i tył w leżeniu tyłem
- toczenie w przód i tył w leżeniu przodem
- toczenie piłki w bok w prawo i lewo z obrotami tułowia
- wykonywanie ukłonów japońskich z piłką
- wykonanie ćwiczeń oddechowych z piłką
- wykonanie ćwiczeń równoważnych na piłce
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- podaje i pokazuje ćwiczenia na piłce gimnastycznej
Metoda-zadaniowa ścisła.
CZĘŚĆ
KOŃCOWA
CZYNNOŚCI UCZNIA- DOCELOWE
Uczestniczy w zakończeniu i podsumowaniu zajęć
CZYNNOŚCI UCZNIA- ZADANIA:
- ustawia się na zbiórce w siadzie ugiętym
- słucha informacji przekazywanych przez nauczyciela, dokonuje samooceny własnych umiejętności, podejmuje rozmowę z prowadzącym
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
- Podsumowuje zajęcia, zadaje pytania dotyczące samooceny uczniów(zwraca uwagę co się udało a nad czym trzeba jeszcze popracować, co było łatwe a co trudne)wymienia informację o ćwiczeniach i zadaniach wpływających na prawidłową sylwetkę
pożegnanie
Metoda – pogadanka.

Opis zabaw:
• „Muzyczny berek” : prowadzący wyznacza berka lub kilku(te osoby nie dostają woreczków)w tle zostaje włączona muzyka, wszyscy inni uczniowie uciekają z woreczkami na głowie. Berek zmienia się z osobą złapaną(przekazanie woreczka)Zadanie trwa do momentu aż nie zostanie wyłączona muzyka. Te osoby ,które nie będą miały woreczka w danej chwili wykonują zadanie dodatkowe.
Uwaga : nie wolno aby woreczek spadał podczas ucieczki ,ani klepać tej samej osoby z którą wymienił się berek
• „Zaklęte nutki” :Uczniowie odkładają w określone miejsca woreczki(np. połowa sali lub kwadrat, koło itp.)i przechodzą na określona część sali, poruszają się w dowolny sposób podczas puszczonej muzyki. Nauczyciel w tym czasie zabiera kilka woreczków, przestawia je w inne miejsca .Gdy zaklęta muzyka ucichnie dzieci starają się jak najszybciej dobiec do woreczka wykonując pozycję określona przez prowadzącego:
- siad skrzyżny z woreczkiem na głowie RR w skrzydełka
- siad klęczny z woreczkiem na głowie RR skrzyżowane za plecami
- siad prosty z woreczkiem RR w bok
Kto nie znajdzie woreczka ,ten wykonuje zadanie dodatkowe.
• „Obserwuj, słuchaj i licz” :ćwiczący poruszają się podczas muzyki dowolnie ale z woreczkami na głowie, nauczyciel przerywa melodię pokazuje stronę i ilość palców wówczas dzieci jak najszybciej obliczają określoną linię zajmując ją wykonując określone zadanie:
- leżenie przodem RR wyprostowane w przód z woreczkiem
- leżenie tyłem RR
wyprostowane za głową w obu woreczek
- leżenie tyłem NN ugięte RR za głową
- leżenie tyłem woreczek na kl. piersiowej, NN proste, RR w skrzydełka
- leżenie przodem RR pod brodą z woreczkiem
• „Wesoła matematyka”: gdy zostaną podzielone zespoły wyznaczone osoby wchodzą na ławeczki. Dostają karteczki z zadaniami np.: matematycznymi, cyfry ) na sygnał start wykonują:
- ustawiają się bez schodzenia z ławki
-od najmniejszej do największej liczby
- najmniejsze parzyste, i najmniejsze nieparzyste
- od najwyższej do najniższej
Można dać określony czas wykonywania zadania lub który zespół pierwszy

mgr Katarzyna Józwiak

Wyświetleń: 103


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.