Katalog Anna Prostacka, 2015-06-23 Czerwionka-Leszczyny Przyroda, Konspekty Jak powstaje gleba?Konspekt lekcji przyrody w klasie IV Dział VIII – Odkrywamy tajemnice życia na lądzie Temat: Jak powstaje gleba? Cel główny lekcji: Poznanie procesu powstawania gleby. Poznanie typów gleb dominujących w Polsce. Cele szczegółowe lekcji: Uczeń: Wyjaśnia sposób powstawania gleby. Wymienia kilka typów gleb spotykanych w Polsce. Wymienia składniki budujące glebę. Podaje przykłady organizmów żywych żyjących w glebie. Jest zainteresowany światem, jego różnorodnością i bogactwem. Metody: metody multimedialne, pogadanka, metoda graficznego zapisu, notatka do zeszytu. Środki: komputer, rzutnik, film edukacyjny „Jak powstaje gleba?”, slajd „Powstawanie gleby”, karty pracy. TOK LEKCJI: Faza przygotowawcza: 1. Sprawdzenie obecności. 2. Zapis tematu na tablicy. 3. Przypomnienie materiału z lekcji poprzedniej: Z czego zbudowane są skały? Jakie skały wyróżniamy? Podaj przykłady skał litych, zwięzłych i luźnych? Faza realizacyjna: 1. Przedstawienie i omówienie filmu edukacyjny „Jak powstaje gleba?”. 2. Omówienie slajdu „Powstawanie gleby”. 3. Notatka do zeszytu: Próchnica to warstwa gleby zawierająca szczątki roślin i zwierząt. Rodzaje gleby: CZARNOZIEMY – bardzo żyzne gleby z dużą ilością próchnicy. MADY – żyzne gleby, które powstają wzdłuż rzek (z materiału przez rzeki naniesionego). GLEBY BRUNATNE – powstają na glinach, są średnio żyzne. GLEBY BIELICOWE I PŁOWE – mają cienką warstwę próchnicy, są mało żyzne (dominujące w Polsce). GLEBY GÓRSKIE – najmniej żyzne. Faza podsumowująca: 1. Rozdanie i omówienie karty pracy (załącznik 1). 2. Zadanie domowe: Uzupełnij braki w karcie pracy. Wyświetleń: 370
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |