Katalog

Anna Stańczak, 2015-06-23
Uzdowo

Historia, Konspekty

Wewnątrzszkolne badanie wyników nauczania.

- n +

Imię i nazwisko: ..........................................
Liczba punktów: ........................................ Ocena:.................................

Wewnątrzszkolne badanie wyników nauczania po klasie V (historia)
1. Drogi Uczniu przed Tobą test sprawdzający Twoje wiadomości i umiejętności ćwiczone na lekcjach historii.
2. Czytaj uważnie polecenia. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko jedną, właściwą odpowiedź. W zadaniach otwartych pisz starannie i czytelnie.
3. W przypadku pomyłki błędną odpowiedź otocz kółkiem i wskaż odpowiedź poprawną.
POWODZENIA!!
Teks do zadań: 1-5
Drapacze chmur XIX stulecia
Terminem tym określano już w latach osiemdziesiątych XIX wieku budynek o nadzwyczajnej wysokości. Drapacz chmur to gmach mający minimum 16 pięter i 60 m wysokości. Może być nim biurowiec, wysoki hotel i apartamentowiec*. Nie jest nim zaś wysoka wieża kościelna.
W XIX wieku drapacze chmur powstawały jedynie w Stanach Zjednoczonych. Przyczyniła się do tego swoboda działalności gospodarczej. Rozkwitł wielki biznes, wykształciły się coraz bardziej złożone organizacje gospodarcze. Centrum Nowego Jorku się zagęszczało.
Dawniej biura handlowe były ściśle powiązane z produkcją. Lokowano je na piętrach nad magazynami lub w adaptowanych do tego celu częściach budynków mieszkalnych. Tymczasem powstające u schyłku XIX stulecia nowe przedsiębiorstwa nie miały funkcji produkcyjnych. Spółki czy redakcje gazet potrzebowały za to coraz większej powierzchni dla ludzi i sprzętu. Ważny był stosunkowo łatwy dostęp do pracowników oraz do światła słonecznego.
O budowaniu drapaczy chmur zadecydowały wysokie ceny ziemi w centrach miast. Ponieważ transport miejski pozostawiał jeszcze wiele do życzenia, poszukiwano dużej ilości dobrze doświetlonej powierzchni użytkowej w centrum. Za taką lokalizacją przemawiały i inne względy: siedziba w centrum była najlepszą wizytówką firmy, tu także najłatwiej było pozyskać klienta.

Na podstawie: Aleksander Łupianko, Drapacze chmur XIX stulecia, "Mówią wieki" 2009, nr 2

* apartamentowiec - wielopiętrowy budynek z luksusowymi mieszkaniami.


1. Wybierz określenie dla tego tekstu i uzasadnij swój wybór. Zaznacz literę A albo B oraz numer 1 albo 2. 1pkt.

Tekst ma charakter:


A.

reklamowy,

ponieważ 1.
Prezentuje emocjonalny stosunek do dawnych budowli.

B.
informacyjny,
2.
Przedstawia historie drapaczy chmur.

2. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P jeśli zdanie jest prawdziwe lub F- jeśli zdanie jest fałszywe. 1pkt.


Wieżę kościoła o wysokości przekraczającej 60 m zaliczamy do drapaczy chmur

P
F

Hotel liczący 35 pięter to drapacz chmur

P
F


3. Przeczytaj tekst. Wybierz poprawne uzupełnienie luk 3.1 i 3.2. 2 pkt.

Posiadanie firmy w drapaczu chmur było dla przedsiębiorców 3.1 ............. Do budowania coraz wyższych gmachów w centrum miast skłaniały ich przede wszystkim wysokie koszty 3.2 ........

3.1 3.1
A. nieopłacalne A. zakupu ziemi
B. bardzo korzystne B. dojazdu do pracy
C. mało atrakcyjne C. zakupu sprzętu biurowego

4. Oceń, które z poniższych zdań jest prawdziwe. Zaznacz P przy zdaniu prawdziwym. 1 pkt.

1. XIX wieczne środki komunikacji miejskiej pozwalały na szybkie przemieszczanie się z odległych krańców miasta do centrum P
2. Pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych nie było żadnych środków lokomocji. P
3. W XIX wieku transport nie nadążał za potrzebami komunikacyjnymi mieszkańców miast. P

Wybierz właściwą odpowiedź:

5. Wiek XIX trwa: 1 pkt.
A. od 1901r. do 2000r. C. od 2000 r. do 2100r.
B. od 1801 r. do 1900r. D. od 1800 r. do 1901r.




Tekst do zadań: 6-11

Krzyżacy byli zakonem rycerskim, który powstał w Jerozolimie. Nazwa ta pochodzi od czarnych krzyży, jakie mieli na płaszczach.
Zadaniem rycerzy – zakonników była przede wszystkim walka w obronie wiary chrześcijańskiej. W 1226 roku jeden z książąt z dynastii Piastów, Konrad Mazowiecki (1187-1247), zaprosił ich do Polski. Nadał im ziemię chełmińską, a Krzyżacy zobowiązali się w zamian walczyć z Prusami, pogańskim ludem nadbałtyckim, zamieszkującym tereny na północ od Mazowsza. Jednak przedstawiciele tego zakonu nie wywiązali się z umowy zawartej z Konradem Mazowieckim. W krótkim czasie po przybyciu na ziemię chełmińską zaczęli podbijać okoliczne tereny. Stali się największym wrogiem Polski. Dopiero bitwa pod Grunwaldem (1410 rok) rozstrzygnęła spór polsko – krzyżacki. Wojska pod wodzą Władysława Jagiełły (1352-1434) pokonały w tej bitwie Zakon Krzyżacki.

6. Kto sprowadził na ziemie polskie przedstawicieli Zakonu Krzyżackiego? Odpowiedzi udziel w postaci zdania pojedynczego. 2 pkt.

…………………………………………………………………………………………………………

7. Władysław Jagiełło urodził się : 1 pkt.

A. w pierwszej połowie XIV wieku C. drugiej połowie XIV wieku
B. w drugiej połowie XIII wieku D. w pierwszej połowie XV wieku

8. Wybierz właściwą odpowiedź A. lub B. oraz uzasadnienie 1 albo 2 1 pkt.

A.
Zakon Krzyżacki przybył do Polski


ponieważ 1.
Spodobał im się nasz kraj

B.
Konrad Mazowiecki sprowadził do Polski Krzyżaków

2.

chciał, aby pomogli mu zwalczyć pogańskie plemiona Prusów

9. Na poniższej osi czasu zaznacz daty: 2 pkt.
A. Sprowadzenie do Polski Krzyżaków ...................................
B. Rok narodzin Władysława Jagiełły .....................................
C. Bitwę pod Grunwaldem .......................................................

10. Ile lat minęło między datą sprowadzenia do Polski Krzyżaków, a bitwą pod Grunwaldem? Uzupełnij dane, wykonaj odpowiednie obliczenia. Uzupełnij odpowiedź. 2 pkt.
Dane:
a) sprowadzenie do Polski Krzyżaków ................ Obliczenia:

b) bitwa pod Grunwaldem - …………… .............................................................
.............................................................
.............................................................
Odpowiedź: ...............................................................

11. Korzystając z II tekstu oraz własnych informacji zdobytych na lekcjach historii dokończ zdanie. Podaj przynajmniej dwa argumenty potwierdzające Twoje stanowisko. 2 pkt
Uważam, że Konrad Mazowiecki sprowadzając do Polski Krzyżaków postąpił ...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
12. Działające w Twojej szkole Koło Historyczne organizuje zajęcia w terenie, podczas których uczniowie będą zwiedzać miejsca pamięci znajdujące się w Uzdowie. napisz ogłoszenie, w którym zachęcisz uczniów do wzięcia udziału w tej wycieczce. (Wymyśl dodatkowe informacje). 2 pkt.
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
KARTOTEKA TESTU
do próbnego sprawdzianu (wewnątrzszkolne badanie wyników nauczania)
klasa V rok szkolny 2014/2015

Nr zad. Sprawdzana umiejętność z podziałem na cele ogólne i szczegółowe
1. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji. Uczeń (...) zdobywa świadomość języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzi komunikacji {...}
1.4 Uczeń identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny {...} reklamowy}
2. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośredni (ukryte)
3. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośredni (ukryte)
4. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
1.9 Uczeń wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście ( w tym rozpoznaje w nim prawdę i fałsz)
5. I. Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego, określa daty ramowe XIX wieku.
6. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośredni (ukryte)
2.1 Uczeń rozróżnia i poprawnie zapisuje zdanie pojedyncze
7. I. Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego, określa wiek narodzin Władysława Jagiełły
8. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
1.7. Uczeń wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośredni (ukryte)
9. I. Uczeń umieszcza daty wydarzeń historycznych na osi czasu
10. I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń rozwija [...] umiejętność poszukiwania interesujących go wiadomości, a także ich porządkowania [...]
I. Uczeń oblicza upływ czasu między wydarzeniami
11. III. Uczeń tworzy krótką wypowiedź o wydarzeniu historycznym [...], przedstawia własne stanowisko, próbuje je uzasadnić
12. III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń rozwija umiejętność wypowiadania się w mowie iw piśmie na tematy [...] związane z poznawanymi tekstami kultury[...] dba o oprawność wypowiedzi własnych, a ich formę kształtuje odpowiednio do celu wypowiedzi [...]
1.1 Uczeń tworzy spójne teksty na tematy [...] związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami kultury.
1.5. Uczeń tworzy [...] ogłoszenie

cele szczegółowe

ZADANIA ZAMKNIĘTE
 poprawna odpowiedź 1 pkt
 błędna odpowiedź lub jej brak - 0 pkt.
Nr zadania 1 2 3 4 5 7 8
Poprawna odpowiedź B1 FP 3.1 B 3.2. A 3P A C B2

ZADANIA OTWARTE
Zadanie 6 (0-2)
Przykładowa odpowiedź uczniowska
Przedstawicieli Zakonu Krzyżackiego sprowadził Konrad Mazowiecki.
Schemat punktowania:
2p. - za udzielenie prawidłowej odpowiedzi w formie zdania pojedynczego.
1p. - za udzielenie odpowiedzi nie formułując zdania pojedynczego.
0p. - za brak prawidłowej odpowiedzi

Zadanie 9 (0-2)

Schemat punktowania
2p - za właściwe zaznaczenie wszystkich dat na osi czasu
1p. - za właściwe zaznaczenie dwóch dat na osi czasu
0p. - za nieuzupełnienie lub uzupełnienie właściwie jednej tylko daty

Zadanie 10 (0-2)

Schemat punktowania:
2p. - za właściwe uzupełnienie dat i dokonanie obliczeń
1p. - za właściwe uzupełnienie dat, ale błędne obliczenia
0p. - za niewłaściwe i błędne obliczenia

Zadanie 11 (0-2)

2p. za logiczną odpowiedź na pytanie oraz uzasadnienie w dwóch argumentach.
1p. - za logiczną odpowiedź na pytanie oraz uzasadnienie zdania jednym argumentem
0p. za brak logicznej wypowiedzi na pytanie oraz argumentów

Zadanie 12 (0-2)

Schemat punktowania
2 p. - za zredagowanie ogłoszenia, w którym zawarte są informacje z polecenia i uwzględnione niezbędne elementy tej formy: kto?, dla kogo?, o czym?, gdzie?, kiedy? ORAZ słownictwo zachęcające
1p. - za zredagowanie ogłoszenia, w którym zawarte będą informacje z polecenia ORAZ słownictwo zachęcające, ALE pominięty organizator albo adresat.
0p.- za odpowiedź, w której zostały pominięte dwie lub więcej informacji istotnych dla funkcjonalności tekstu i w której nie pojawia się słownictwo zachęcające.
Wyświetleń: 117


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.