Katalog Joanna Rumas, 2015-06-23 Sosnowiec Język angielski, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela języka angielskiego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego. Każdy zawód, również zawód nauczyciela, ma określone cechy specyficzne związane z realizacją celów i zadań, rodzajem wykonywanych czynności, używanymi narzędziami, obiektem oddziaływania, warunkami pracy. W swoją przyszłość nauczycielską należy wpisać stały rozwój własny i uzyskiwanie wyższych stopni awansu zawodowego. Staż zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam 3 września 2012 roku, trwał 2 lata i 9 miesięcy. Podjęłam go w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i podniesienia poziomu jakości pracy i szkoły. Po przeanalizowaniu moich mocnych i słabych stron złożyłam Plan Rozwoju Zawodowego, który opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2007 r. nr 260 poz. 2593 ze zmianami Dz.U. z 2007 r. nr 214 poz. 1580), wytyczne Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły i Planu Wychowawczego. Uwzględniłam w nim zaznajomienie się z przepisami prawa oświatowego, pogłębienie swojej wiedzy samodzielnie oraz przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, uczestniczenie w pracach organów szkoły wynikających ze Statutu Szkoły. W moim planie założyłam zrealizowanie zadań, które dzięki moim osiągnięciom, umiejętnościom i predyspozycjom, dobrze wykonam, a zrealizowanie ich procentować będzie podniesieniem jakości pracy, a w związku z tym i szkoły, w której pracuję. Tworząc plan swojego rozwoju opierałam się na założeniach Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego oraz potrzebach i oczekiwaniach uczniów, rodziców i grona pedagogicznego. Głównym celem kompozycji planu jest przedstawienie w sposób czytelny i przejrzysty zaplanowanych działań. Założono też, że będą to zadania realne do wykonania i przyniosą one pożytek szkole, a w szczególności uczniom, których nowoczesne kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji i empatii, powinno być naczelnym zadaniem każdego nauczyciela. Skonstruowany przeze mnie plan podporządkowany został następującym celom głównym: 1. Podnoszenie poziomu jakości pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej. 2. Uzupełnienie i wzbogacenie warsztatu i metod pracy. 3. Rozpoznanie potrzeb szkoły i uczniów. 4. Partycypowanie w tworzeniu pozytywnego wizerunku szkoły. Przewidywanym efektem końcowym, po realizacji tak specyficznego stażu, będzie zarówno uzyskanie stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego, jak i poszerzenie kompetencji zawodowych oraz poprawa jakości wykonanej pracy. Diagnoza własnych kompetencji na początku stażu umożliwiła mi zrozumienie, na jakim etapie mojej kariery się znajduję. Uświadomiłam sobie swoje mocne i słabe strony, jasno określiłam posiadane zasoby i te, które jeszcze powinnam uzupełnić. Poznawanie przepisów oświatowych, nowoczesnych metod nauczania, wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami realizowałam przez cały okres stażu. §8 ust. 2 pkt 1 UZYSKANIE POZYTYWNYCH EFEKTÓW W PRACY DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ LUB OPIEKUŃCZEJ NA SKUTEK WDROŻENIA DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ I PODNIESIENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY. Podstawową czynnością, jaką wykonałam, w pierwszej kolejności było przypomnienie organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły. W tym celu dokonałam wnikliwej analizy postanowień Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Ocenienia oraz Szkolnego Programu Wychowawczego. Zadaniem koniecznym stało się także poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego oraz analiza przepisów prawa oświatowego związanego z awansem. Rezultatem tych działań było złożenie dnia 3 września 2012 roku wniosku o rozpoczęcie stażu, a w dalszej, logicznej kolejności skonstruowanie i złożenie Planu Rozwoju Zawodowego. Warunkiem prawidłowego wykonywania zawodu nauczyciela jest ciągłe zdobywanie, poszerzanie, uaktualnianie wiedzy i umiejętności oraz śledzenie nowych tendencji w pracy dydaktycznej i wychowawczej, obserwacja zmieniających się trendów czy przepisów prawnych. Doskonalenie zawodowe było jednym z moich głównych celów, który uwzględniłam przy konstruowaniu Planu Rozwoju Zawodowego. Realizując ten punkt brałam czynny udział w posiedzeniach i szkoleniach Rady Pedagogicznej. Podczas ich trwania opracowane były różne zagadnienia mające na celu podniesienie poziomu pracy szkoły, a co za tym idzie również i mojej pracy. Poza tym uczestniczyłam w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez instytucje pozaszkolne, takich jak: „ Jak przyjemnie uczyć się i nauczać języków obcych – połączenie satysfakcji z przyjemnością” „Język angielski w szkole dla uczniów z lekką niepełnosprawnością” „Zmiany w pisemnym egzaminie z języka obcego od 2015” „Wybór właściwego podręcznika, a nowa matura 2015” – kiermasz wydawniczy organizowany przez Wydział Oświaty Starostwa Powiatowego w Będzinie Szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej przeprowadzonej przez instruktora WOPR w formie teoretycznej i praktycznej. Brałam udział w spotkaniach metodycznych i szkoleniowych organizowanych przez metodyków. Dzięki uczestnictwu w tych konferencjach miałam okazję wymienić doświadczenia z kolegami anglistami z innych szkół, śledzić zmiany dotyczące przepisów związanych z procedurą nowej matury, ofertę szkoleniową Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM” oraz Regionalnego Ośrodka Metodyczno – Edukacyjnego „Metis” w Katowicach. Analizowałam nowości wydawnicze związane z dydaktyką i metodyką nauczanego przez mnie przedmiotu poprzez udział w różnych warsztatach organizowanych przez Macmillan, Express Publishing, Pearson Longman, mmpublications oraz Nowa Era. Tego typu warsztaty pomagają nie tylko wybrać pozycje książkowe dla uczniów, ale także poruszają zagadnienia związane z prawem oświatowym i tendencjami metodycznymi w zakresie języka angielskiego. Pozwalają również na nawiązanie współpracy z reprezentantami wydawnictw i pozyskanie nieodpłatnych materiałów dla szkoły np. plakaty i plansze do pracowni, podręczniki i ćwiczeniówki dla uczniów, które są wykorzystywane zwykle na zajęciach lekcyjnych. W okresie mojego stażu ukończyłam następujące szkolenia i warsztaty: „Promocja szkoły – kreowanie wizerunku szkoły” (WOM Katowice) „Planowanie pracy w nauczaniu języka obcego. Programy nauczania, plan kierunkowy i wynikowy” (WOM Katowice) „Gry językowe – zastosowanie w doskonaleniu procesu nauczania” (WOM Katowice) „Nowoczesne nauczanie języków obcych” (WOM Katowice) „Ocenianie kształtujące w nauczaniu języka obcego” (WOM Katowice) „Spójność zespołu nauczycielskiego” (ROM-E Metis Katowice) „Jak zrozumieć, uczyć (i wychowywać) cyfrowego tubylca” (wyd. Macmillan Education) „Metodyka pracy z podręcznikiem dostosowanym do wymogów wieloletniego użytku” (wyd. Express Publishing) „Explore your teaching options for Matura 2015” (wyd. Nowa Era) “Effecitve grammar teaching. Insiring ways of teaching grammar for Matura 2015 and beyond” (wyd. Express Publishing) „Konferencja szkoleniowa dla nauczycieli języka angielskiego” (wyd. Macmillan Longman, mmpublications) Szkolenie na przewodniczących zespołów przedmiotowych do ustnego egzaminu maturalnego z języka angielskiego (OKE Jaworzno) Szkolenie uzupełniające w zakresie oceniania części pisemnej egzaminu maturalnego z języka angielskiego w formule od roku szkolnego 2014/2015 (OKE Jaworzno) W celu usprawnienia pracy szkoły, co roku w pierwszym tygodniu września przeprowadzałam w klasach pierwszych testy diagnozujące poziom i kwalifikujące do poszczególnych grup językowych. Pozwalają mi one na dobór podręcznika na odpowiednim poziomie oraz dostosowanie planów wynikowych do poszczególnych grup uczniów. Ze względu na fakt, iż ważnym kwantyfikatorem mojej pracy jest przygotowanie ucznia do matury, corocznie przygotowuję dla swoich maturzystów próbny egzamin ustny, dzięki któremu uczniowie mogą przeanalizować swój stan wiedzy tuż przed egzaminem oraz poznać dokładnie strukturę formalną matury ustnej. Wraz z innymi członkami Zespołu Języków Obcych biorę udział w przygotowaniach do pisemnej matury próbnej i sprawdzam testy uczniów oraz opracowuję analizy i wnioski sprawdzanych matur próbnych w celu planowania dalszej strategii przygotowania uczniów do oficjalnej matury. W czasie odbywania stażu pracowałam w wielu szkolnych komisjach i zespołach zadaniowych (Zespół Języków Obcych, Zespół ds. Promocji Szkoły, Zespół ds. Ewaluacji, Zespół Wychowawczy). Praca w tychże zespołach i komisjach znacząco wzbogaciła moje doświadczenia jako nauczyciela i pedagoga. W ramach podnoszenia jakości swojej pracy samodzielnie studiowałam publikacje pedagogiczne. Zapoznawałam się z nowościami zamieszczanymi na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Centralnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych (z przewagą w Jaworznie), Centralnego Ośrodka Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli, Kuratoriów Oświaty (głównie w Katowicach) i innych. Pozwoliło mi to na bieżące śledzenie wszelkich zmian w systemie edukacji oraz możliwość odpowiedniej i szybkiej reakcji na ewentualne modyfikacje. W czasie stażu podjęłam także działania na rzecz wypracowania nowoczesnego wewnątrzszkolnego systemu oceniania. W tym celu zmodyfikowałam przedmiotowy system oceniania i opracowałam szczegółowe wymagania na poszczególne oceny szkolne. Efektem mojej pracy na początku stażu był Przedmiotowy System Oceniania z Języka Angielskiego. Z zasadami wspomnianego wyżej systemu oceniania zostali zapoznani moi uczniowie. Starałam się wykazać dbałością o warunki nauki i pracy poprzez opiekę nad pracownią lekcyjną nr 46. Udało mi się pozyskać od jednego z wydawnictw plansze językowe i pozycje książkowe (głównie do nauki języka angielskiego). Ulokowane one są w zamkniętych biblioteczkach, o które wzbogaciłam pracownię. Ponadto ufundowałam dwa duże i dwa małe słowniki (angielsko – pol., polsko – ang.) oraz The New Penquin Dictionary, z których korzystają wszyscy moi uczniowie. W pracy dydaktycznej często stosowałam aktywne metody nauczania. Zajęcia z wykorzystaniem metod aktywnych prowadziłam między innymi w ramach lekcji otwartych. Po przeprowadzonych zajęciach dyskutowano o doborze i skuteczności zastosowanych metod oraz o uzyskanych efektach. Scenariusze takich lekcji przygotowałam również na zajęcia hospitowane przez dyrektora. W roku szkolnym 2012/2013 powierzono mi wychowawstwo w klasie pierwszej w zawodzie technik pojazdów samochodowych. W związku z tą funkcją corocznie opracowywałam tematykę godzin wychowawczych, którą i tak modyfikowałam w ciągu roku szkolnego, gdy wymagało tego zdarzenie lub sytuacja w klasie. Wspólnie z klasą uczestniczyłam w wyjściach na spektakle teatralne oraz seanse filmowe w kinie. Wspólnie z wychowankami organizowaliśmy imprezy okolicznościowe: „Wigilię Klasową”, „Dzień Kobiet”, „Dzień Chłopca”, „Pocztę Walentynkową”. Wraz z klasą zorganizowaliśmy „Powitanie Klas Pierwszych” z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2013/2014. W związku z pracą wychowawczą systematycznie współpracuję z pedagogiem szkolnym pomagając uczniom w przezwyciężaniu ich problemów. W każdym roku szkolnym przeprowadzałam co najmniej 5 spotkań z rodzicami oraz szereg rozmów indywidualnych. Tematykę spotkań z rodzicami rozplanowałam sobie następująco: a. spotkanie wstępne, wybór klasowej Rady Rodziców; b. zebranie informujące o ocenach i zagrożeniach na I semestr; c. podsumowanie semestru; d. zebranie informacyjne o postępach w nauce i sprawach bieżących; e. zebranie informacyjne o ocenach i zagrożeniach na koniec roku szkolnego. Podczas spotkań z rodzicami prowadziłam pogadanki: „Prawa człowieka, a prawa dziecka” „Nowa matura ustna 2012” „Bliżej siebie – dalej od narkotyków” „Cyberprzemoc – jak przeciwdziałać” Na zebraniach Rodzice otrzymywali pozyskane przeze mnie broszury profilaktyczne. Poprzez udostepnienie rodzicom prywatnego numeru telefonu, byłam z nimi w stałym kontakcie telefonicznym i smsowym oraz mogłam w razie potrzeby szybko podjąć działania interwencyjne. Kontakty z tak liczną grupą osób zainteresowanych pomocą uczniom oraz młodzieżą przyniosły mi nowe doświadczenia i nauczyły konsekwencji w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Podczas rozmów z uczniami i rodzicami nabyłam nowe umiejętności w zakresie negocjacji i komunikacji, co przyczyniło się do wzrostu efektywności oddziaływań wychowawczych. Zaangażowana byłam w propagowanie znajomości języka angielskiego oraz zasad współzawodnictwa i uczciwej rywalizacji. W okresie stażu przygotowałam uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych. Przygotowywałam uczniów do Ogólnopolskiej Olimpiady z Języka Angielskiego , trzech moich podopiecznych (na dziewięć wszystkich osób, które przeszły pierwszy etap szkolny) Alicja Bernecik, Patryk Gawron, i Robert Witas wzięło udział w II etapie wojewódzkim w Częstochowie. W XII Powiatowym Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej moja uczennica Magdalena Pietluch zajęła trzecie miejsce, natomiast w XI Powiatowym Konkursie Recytatorskim Poezji Obcojęzycznej uczeń Adrian Bębenek zaprezentował wybrany przeze mnie wiersz „A Green Crab’s Shell” Marka Doty i uplasował się na miejscu drugim w kategorii język angielski – szkoły ponadgimnazjalne. Ponadto uczniowie, których przygotowuję zawsze zajmują miejsca na podium we wszystkich Wewnątrzszkolnych Konkursach związanych z językiem angielskim. § 8 UST. 2 PKT 2 WYKORZYSTYWANIE W PRACY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ We współczesnej pracy nauczyciela komputer stał się narzędziem nieodzownym jak kreda i tablica. W trakcie trwania stażu poszerzyłam umiejętności posługiwania się technologią informacyjną. W swojej pracy wykorzystywałam edytor tekstu Microsoft Word, Korzystając z tego programu konstruowałam testy przedmiotowe, ankiety, pisałam przedmiotowy system oceniania. W ciągu stażu skonstruowałam na potrzeby wychowawcze, dydaktyczne i szkolne miedzy innymi: kartę informacyjną o zachowaniu ucznia; informacje o zagrożeniach (z możliwością zanotowania, które sprawdziany należy poprawić, z jakich zagadnień z danego przedmiotu); zagadnienia do egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne pomoce dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach (plansze, krzyżówki, testy, ankiety); elementy dekoracyjne, zaproszenia, dyplomy, podziękowania dokumentację własną awansu zawodowego. W bieżącym roku szkolnym brałam udział w warsztatach na temat platformy e-learningowej, która to umożliwia umieszczanie kursów i pojedynczych lekcji na stronie internetowej naszej szkoły. Dzięki temu logujący się tam uczniowie mogą korzystać z zamieszczonych przeze mnie dodatkowych informacji np. na temat egzaminu maturalnego, przykładowych zagadnień egzaminacyjnych dla technikum hotelarstwa jak również liczne ćwiczenia dla uczniów klas młodszych. W całym okresie stażu korzystałam z Internetu, gdzie wyszukiwałam ciekawe ćwiczenia, teksty na moje lekcje. Działania te dały efekty w postaci większego zainteresowania uczniów innym materiałem niż podręcznik oraz poszerzenia ich wiedzy. Uczniowie mogli skorzystać z tekstów, ćwiczeń, testów zamieszczanych na stronach www.e-angielski.com albo www.angielski.edu.pl. Prowadziłam także zajęcia z wykorzystaniem multimediów takich jak projektor oraz przy współpracy z Panią Danutą Żak (z wydawnictwa Express Publishing) zajęcia z wykorzystaniem najnowszych technologii czyli tablicy interaktywnej eBeam® EDGE™ USB, która umożliwia przekształcenie każdej płaskiej powierzchni w ekran komputerowy sterowany wskaźnikiem. Dzięki współpracy z nauczycielami przedmiotów informatycznych miałam sposobność prowadzenia kursu z języka angielskiego (w pracowni komputerowej) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego przedsięwzięcia uczniowie mieli możliwość wykonywania zadań leksykalno – gramatycznych na komputerach, dzięki czemu ćwiczyli jednocześnie umiejętności słuchania, czytania i pisania. Pragnąc wyjść na przeciw oczekiwaniom młodzieży, która biegle porusza się w cyberprzestrzeni zorganizowałam, cykl zajęć „Snapshot”, na których to uczniowie mieli przygotować ciekawe zdjęcie własne lub z Internetu i wykonać do niego 5-cio minutową prezentację. Cykl tych zajęć cieszył się dużym zainteresowaniem gdyż uczniowie przynosili interesujące i humorystyczne zdjęcia, mogli wzajemnie sobie zadawać pytania, dzięki czemu doskonalili swoje sprawności w komunikowaniu się w języku angielskim. Systematycznie piszę artykuły na stronę internetową naszej szkoły z wszystkich inicjowanych przeze mnie imprez i konkursów. Ponadto w mojej pracy dydaktycznej wykorzystuję dziennik elektroniczny „Librus”, na którym pracuję codziennie online. Podsumowując stwierdzam, że mój warsztat pracy w ogromnej mierze opiera się na wykorzystaniu technologii informacyjnej i dziś nie wyobrażam sobie prawidłowego wykonywania zadań bez jej zastosowania. Dobra znajomość pakietu Microsoft Office, a w szczególności programów Word, Excel oraz Power Point jest po prostu nieodzowne w pracy każdego nauczyciela. § 8 UST. 2 PKT 3 UMIEJĘTNOŚĆ DZIELENIA SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z INNYMI NAUCZYCIELAMI, W TYM PRZEZ PROWADZENIE OTWARTYCH ZAJĘĆ, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA NAUCZYCIELI STAŻYSTÓW I NAUCZYCIELI KONTRAKTOWYCH. PROWADZENIE ZAJĘĆ DLA NAUCZYCIELI W RAMACH WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO LUB INNYCH ZAJĘĆ. Celem doskonalenia swoich umiejętności i zdobycia nowych doświadczeń obserwowałam zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli. Przeważnie były to moje koleżanki i koledzy, którzy również uczą języka angielskiego. Dodatkowo zaproszona zostałam do obserwacji lekcji koleżanki germanistki. W ten sposób mogłam nauczyć się, na co należy zwrócić uwagę podczas obserwacji i prowadzenia lekcji. Ponadto niektóre pomysły młodszych stażem koleżanek naprowadziły mnie na świeże podejście do organizacji lekcji. Nawiązałam współpracę z Panią Beatą Waszczyn – nauczycielem kontraktowym. Dzięki naszym częstym spotkaniom mogłyśmy wzajemnie obserwować swoje zajęcia i wymieniać się spostrzeżeniami. Pomagałam również mojej koleżance w wyciąganiu wniosków z doskonalenia się w zawodzie nauczyciela, zdobywaniu umiejętności praktycznych dotyczących metod oraz środków wychowawczych, doskonaleniu umiejętności organizacji pracy własnej, pracy zespołowej, efektywnego zarządzania czasem. Wraz z kolegą Panem Rafałem Olszówką przygotowałam i przeprowadziłam szkolenie dla członków Zespołu Języków Obcych w roku szkolnym 2012/2013 na temat zmian w ustnej maturze z języka obcego. Podczas szkolenia przedstawiliśmy przykładowe zestawy egzaminacyjne oraz omówiliśmy sposoby oceniania i błędy, których należy unikać przy ocenie zdającego. W roku szkolnym 2014/2015 przeprowadziłam dwa kolejne szkolenia mojego Zespołu Języków Obcych: „Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym” „Zmiany w sposobie wyboru i finansowania materiałów edukacyjnych” Swoimi spostrzeżeniami, umiejętnościami i wiedzą dzielę się także współpracując aktywnie z innymi nauczycielami podczas organizacji wycieczek klasowych, opieki nad młodzieżą, przygotowując programy artystyczne na szkolne uroczystości. Daje mi to ogromną satysfakcję z możliwości pomocy innym i pozwala na wymianę doświadczeń. Na stronie internetowej www.profesor.pl umieściłam konspekty zajęć z języka angielskiego oraz przykładowe zadania egzaminacyjne dla technikum w wersji polskiej i angielskiej (odpowiednik tych zestawów również dostarczyłam do szkolnej biblioteki w formie skryptu). W ramach kooperacji z innymi nauczycielami w każdym roku szkolnym organizują szereg imprez takich na przykład jak: Europejski Dzień Języków Obcych (wspólnie z nauczycielami języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego). Wewnątrzszkolny Konkurs Struktur Leksykalno – Gramatycznych (we współpracy z Panem Rafałem Olszówką), do którego to opracowaliśmy również regulamin. Wewnątrzszkolny Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych (we współpracy z Panią Sylwią Dreją – Mróz), do którego również stworzyłam regulamin. „Masters of Spelling and Pronunciation” konkurs dla uczniów, którzy mają zajęcia ze mną, mający na celu wyłonienie osoby najsprawniej i najpoprawniej posługującej się językiem angielskim w danej klasie. „Angielski w Obiektywie” – w roku szkolnym 2012/2013 chętni uczniowie prezentowali zdjęcia na których uchwycili język angielski – to jak oni postrzegają naukę tego języka. Najciekawsze prace prezentowane były w formie wystawy w Sali 46. Powiatowy Konkurs Recytatorski Poezji i Prozy Obcojęzycznej (wraz z innymi nauczycielami języków obcych; w bieżącym roku szkolnym pełniłam rolę koordynatora) „Halloween” (we współpracy z Panią Sylwią Dreją – Mróz) „American Movies Marathon” (do którego stworzyłam karty pracy dla widzów z każdego prezentowanego filmu). W bieżącym roku szkolnym zostałam również przewodniczącą Zespołu Języków Obcych. Dzięki tej funkcji miałam okazję występować na konferencjach Rady Pedagogicznej prezentując sprawozdania oraz wyniki matur. § 8 UST. 2 PKT 4a OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROGRAMU DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, WYCHOWAWCZYCH, OPIEKUŃCZYCH LUB INNYCH ZWIĄZANYCH ODPOWIEDNIO Z OŚWIATĄ, POMOCĄ SPOŁECZNĄ LUB POSTĘPOWANIEM W SPRAWIE NIELETNICH. W roku szkolnym 2012/2013 prowadziłam kółko z języka angielskiego w wymiarze 1 godziny tygodniowo. W związku z tym postanowiłam napisać program dla uczestników moich lekcji. Program kierowany był głównie do uczniów klas trzecich, którzy w kolejnym roku szkolnym mieli zdawać egzamin dojrzałości z języka obcego. Program opracowałam z myślą wzbogacenia oferty szkoły, pragnęłam poszerzyć wiedzę uczniów na temat historii i geografii krajów anglojęzycznych, wpleść w wybrane jednostki lekcyjne elementy kultury państw anglosaskich. Program oparty został na podstawie programowej i programie nauczania DKOS-4015-152/02 oraz standardach egzaminacyjnych. Głównymi celami kółka językowego było podniesienie poziomu kompetencji językowych uczniów oraz rozbudzenie w nich zainteresowania z zakresu wiedzy o Zjednoczonym Królestwie oraz Stanach Zjednoczonych. W roku szkolnym 2014/2015 prowadziłam 20 – godzinny kurs „Polish your English before Matura 2015”, do którego również napisałam program. Stanowił on skuteczne narzędzie w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego. Uczestnicy kursu mieli okazję oswoić się z wymaganiami egzaminacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem zasad nowej matury ustnej (po 2012 roku) oraz utrwalić i poszerzyć swoje wiadomości i umiejętności z zakresu gramatyki i leksyki języka angielskiego. Głównym celem tego programu było wzbogacenie zasobu słownictwa oraz lepsze opanowanie wybranych zagadnień gramatycznych jak również ćwiczenie umiejętności swobodnego porozumiewania się w języku angielskim. § 8 UST. 2 PKT 4b WYKONYWANIE ZADAŃ DORADCY METODYCZNEGO, EGZAMINATORA OKRĘGOWEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ, EKSPERTA KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ LUB EGZAMINACYJNEJ DLA NAUCZYCIELI UBIEGAJĄCYCH SIĘ O AWANS ZAWODOWY, RZECZOZNAWCY DO SPRAW PROGRAMÓW NAUCZANIA, PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO, PODRĘCZNIKÓW LUB ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH, A W PRZYPADKU NAUCZYCIELI SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH – TAKŻE KONSULTANTA WSPÓŁPRACUJĄCEGO Z CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ. Od 20 stycznia 2010 roku jestem egzaminatorem maturalnym Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z języka angielskiego. W każdym roku pełnię funkcję przewodniczącej komisji egzaminacyjnej podczas matury ustnej z języka angielskiego. Pełnienie funkcji egzaminatora pozwala mi zdobyć większe umiejętności w zakresie nauki moich uczniów, rozwiązywania zadań zawartych w teście maturalnym, przygotowaniu ich do pracy pisemnej, wyjaśnianiu strategii rozwiązywania testów maturalnych, by osiągali oni jak najlepsze wyniki. Stwierdzić mogę, iż jest to nauka na cudzych błędach, albowiem obserwując zdających, wiem do jakich pomyłek mają tendencję, a dzięki temu wcześniej informuję moich uczniów na co należy zwrócić uwagę. Praca egzaminatora jest dla mnie bardzo ważna dlatego też pragnąc być stale na bieżąco ukończyłam dwa dodatkowe szkolenia : warsztaty dla przewodniczących zespołów przedmiotowych do ustnego egzaminu maturalnego szkolenie uzupełniające w zakresie oceniania części pisemnej egzaminu maturalnego § 8 UST. 2 PKT 4c POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI DOTYCZĄCYCH ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB OPIEKUŃCZYCH. Jednym z ważniejszych zadań wykonywanych przez mnie w okresie stażu była promocja szkoły. W 2012 – 2014 roku brałam aktywny udział w pracach szkolnego Zespołu ds. Promocji. Współpracowałam przy organizacji festynów szkolnych. Brałam aktywny udział w Dniach Otwartych, w każdym roku szkolnym przygotowywałam prezentacje multimedialne i ciekawe zajęcia dla odwiedzających nas gimnazjalistów. Razem z moimi uczniami organizowaliśmy krótkie quizy językowe i rozdawaliśmy drobne upominki gimnazjalistom (były to zwykłe gadżety wydawnicze, pozyskane przeze mnie od reprezentantów Express Publishing, Longman, mmpublications itp.). Wszystkie działania podejmowane przeze mnie w czasie „Otwartych drzwi” miały służyć przede wszystkim przekonaniu potencjalnych uczniów, że nasza szkoła może spełnić ich wymagania oraz na pozyskaniu jak najlepszej młodzieży na bardzo dziś wymagającym „rynku pracy”. W okresie stażu prowadziłam bezpłatnie dodatkowe zajęcia dla uczniów w formie kółka języka angielskiego. Pragnąc rzetelnie przeprowadzić lekcje postanowiłam napisać program dostosowany do umiejętności młodzieży, który skrupulatnie realizowałam w ciągu roku szkolnego 2012/2013. Podczas ferii zimowych 2015 roku postanowiłam wyjść naprzeciw potrzebom tegorocznych maturzystów. Przygotowałam kurs 20 godzinny "Polish your English before Matura 2015”. Napisałam program podzielony odpowiednio na poszczególne jednostki lekcyjne. W trakcie tych warsztatów uczniowie mieli niepowtarzalną, okazję doskonalenia swoich umiejętności zarówno z zakresu matury pisemnej jak i również ustnej. W czasie naszych zimowych spotkań ćwiczyliśmy wszystkie sprawności wymagane na maturze, czyli słuchanie, pisanie, czytanie ze zrozumieniem oraz mówienie. W roku szkolnym 2014/2015 prowadziłam także bezpłatne dodatkowe zajęcia pozalekcyjne dla zainteresowanych uczniów (głównie klas czwartych). Cykliczne spotkania do samego egzaminu maturalnego zaowocowały 100% zdawalnością matury ustnej we wszystkich klasach IV, w których uczyłam. W podsumowaniu chciałabym zaznaczyć, że udzielam się aktywnie w organizacji i realizacji różnych przedsięwzięć na terenie szkoły, które wykraczają poza zajęcia obowiązkowe nauczyciela (promocja szkoły i organizowanie konkursów). § 8 UST. 2 PKT 4e WYKONYWANIE ZADAŃ NA RZECZ OŚWIATY, POMOCY SPOŁECZNEJ LUB POSTĘPOWANIA W SPRAWACH NIELETNICH WE WSPÓŁPRACY Z INNYMI OSOBAMI, INSTYTUCJAMI SAMORZĄDOWYMI LUB INNYMI PODMIOTAMI. W ciągu mojego stażu chętnie współpracowałam z innymi szkołami. Kilkakrotnie byłam członkiem zespołu nadzorującego egzaminy maturalne w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Wojkowicach oraz w Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego w Będzinie. Dzięki mojej pomocy podczas przeprowadzania egzaminów w tych placówkach moja szkoła mogła liczyć na rewanż z ich strony. Nawiązałam współpracę z Panią Haliną Wesołowską prezesem Stowarzyszenia „Dobre Ręce” i w miarę możliwości staram się wspierać charytatywnie ośrodek „Jesteśmy razem” dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych (utworzony i prowadzony przez Stowarzyszenie). W roku szkolnym 2014/2015 pełniłam opiekę nad dziećmi w świetlicy środowiskowej, gdzie miałam możliwość dzielenia się wiedzą i znajomością języka angielskiego z dziećmi potrzebującymi wsparcia. Zaangażowana byłam również w projekt „Czego potrzebujesz”. Starałam się zachęcić i pozyskać sponsorów, którzy mogliby przekazać 1% podatku dochodowego (PIT) na działalność Stowarzyszenia. Zachęcałam młodzież naszej szkoły do aktywnej pomocy osobom potrzebującym poprzez akcje charytatywne takie jak: zbiórka zabawek zbiórka odzieży Często bywa tak, iż rzeczy dla nas zbędne okazują się niezbędne dla innych. Zebrane przedmioty i ubrania skierowane zostały bezpośrednio do potrzebujących. Bardzo chętnie brałam udział i angażowałam się w różne akcje charytatywne organizowane w naszej szkole np. „Góra Grosza”, „Szlachetna Paczka”, „Zbiórka Zakrętek”. W okresie stażu współpracowałam także z Zagłębiem Sosnowiec, jako, że sport jest w moim życiu bardzo ważny. Dlatego też starałam się wspierać dzieci, które swój czas wolny poświęcają na treningi. Angażuję się w pomoc organizacji meczów. W miarę możliwości sponsoruję zakup sprzętu dla grupy małych piłkarzy rocznika 2006. Pragnę nadmienić, iż udzielana i okazywana pomoc dzieciom nie jest dla mnie obowiązkiem, lecz wypływa z potrzeby serca i sprawia mi wiele radości. Współpracowałam z Miejskim Schroniskiem dla bezdomnych zwierząt w Sosnowcu. Zdeterminowałam uczniów szkoły do pomocy zwierzętom poprzez zbiórkę karmy i koców. Uczniowie uczyli się, jak ważne jest środowisko, w którym żyją i pomaganie zwierzętom żyjącym w złych warunkach. Doprowadziło to do wykształcenia u większości uczniów umiejętności empatycznego podejścia do zwierząt. Dzięki dobrym relacjom z pedagogami szkolnymi Panią Joanną Dynowską i Iwoną Larą nawiązałam współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w związku z pełnioną przeze mnie funkcją wychowawcy klasy. Organizowałam pogadanki i zajęcia z udziałem pedagoga szkolnego na lekcjach wychowawczych. Byłam bardzo zaangażowana w sprawy wychowawcze w mojej klasie, dlatego też wspólnie z pedagogiem sporządziłam opinie o uczniach do Sądu Rodzinnego. Nawiązałam również kontakt z kuratorami sądowymi w sprawie kilku moich uczniów i zorganizowałam zajęcia z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Będzinie na temat agresywnych zachowań, a odpowiedzialności karnej. § 8 UST. 2 PKT 5 UMIEJĘTNOŚĆ ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW EDUKACYJNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB INNYCH, Z UWZGLĘDNIENIEM SPECYFIKI TYPU I RODZAJU SZKOŁY, W KTÓREJ NAUCZYCIEL JEST ZATRUDNIONY. W okresie stażu podejmowałam wiele działań w ramach pracy wychowawcy klasowego. W celu rozwiązywania różnych trudności wychowawczych moich podopiecznych nawiązywałam kontakty z różnymi instytucjami i osobami, które wspierały moje starania wychowawcy klasowego. Najważniejsze w pracy nauczyciela jest umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, które pojawiają się w szkole na każdym etapie edukacyjnym. Sposób jaki radzimy sobie z nimi zależy od wielu czynników. W trakcie stażu miałam do czynienia z wieloma uczniami sprawiającym problemy wychowawcze i dydaktyczne. Na potrzeby sprawozdania dokonałam analizy i opisu zachowań dwóch moich wychowanków, w pracy z którymi napotkałam problemy związane z agresją i absencją na zajęciach. Były to formy agresji słownej oraz fizycznej. Skutkiem takiego zachowania były negatywne i pełne napięcia relacje interpersonalne z rówieśnikami, odseparowanie od grupy. Drugi przypadek dotyczył ucznia zagrożonego nieklasyfikowaniem i brakiem uzyskania promocji do następnej klasy, ze względu na liczne ucieczki z pojedynczych lekcji oraz całodniowe wagary. W trakcie realizacji planu przeprowadziłam bieżącą analizę dokonań i skuteczności realizowanych zadań. Rozpatrywałam osiągnięcie celów szczegółowych, formułowałam wnioski i sugestie do dalszej pracy. Dokumentowanie przebiegu stażu znacznie ułatwiły mi już posiadane umiejętności wykorzystywania w pracy technologii komputerowej i informacyjnej. Odbyty staż pozwolił mi rzeczowo zaplanować dalszy przebieg kariery zawodowej, zaś sporządzenie sprawozdania stało się okazją do krytycznej autorefleksji i podstawą wyciągnięcia wniosków do dalszej pracy. Wyświetleń: 123
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |