Katalog

Beata Borowska, 2015-06-23
warszawa

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego.

- n +

SPRAWOZDANIE


Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ

NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


mgr Beata Borowska

Gimnazjum nr 141, Warszawa

Okres stażu: 01.09.2008 – 31.05.2011

Opiekun stażu:



Wstęp

Jestem nauczycielem matematyki w Gimnazjum nr 141 w Warszawie. Posiadam 6 letni staż pracy pedagogicznej. Wykształcenie zdobyłam na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie, który ukończyłam w roku 2004.

Okres stażu, w czasie którego ubiegałam się o awans na stopień nauczyciela mianowanego, wyniósł dwa lata i dziewięć miesięcy. Sporządzając plan rozwoju zawodowego, starałam się wziąć pod uwagę zarówno potrzeby szkoły, jak i własne.

Niniejsze sprawozdanie z realizacji zadań przedstawionych w planie rozwoju zawodowego przedstawiam zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz ze zmianami z dnia 14 listopada 2007.


Opis realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego.



§ 7, ust. 2, pkt 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.




Zadanie 1

Na przełomie sierpnia i września 2008r. przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego nauczyciela: Kartę Nauczyciela, Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z późniejszymi zmianami i złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu. Następnie, po dokonaniu analizy dokumentacji szkoły: Programu Wychowawczego, Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, przystąpiłam do opracowania własnego planu rozwoju zawodowego. Przez cały okres stażu dbałam o to, aby być na bieżąco z rozporządzeniami i ustawami prawa oświatowego oraz wchodzącymi w życie nowelizacjami tych ustaw przeglądając strony internetowe na temat awansu zawodowego.

Zadanie 2

Na początku roku szkolnego nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panem Edwardem Cieszyńskim, której pierwszym efektem było sporządzenie kontraktu określającego zasady naszej współpracy. Na drugim roku stażu moim tymczasowym opiekunem został inny nauczyciel: pan Stanisław Ząbkowski, który zastępował przez rok pana Cieszyńskiego. W ramach współpracy zarówno z jednym jak i z drugim opiekunem sporządziliśmy harmonogram spotkań, według którego średnio co dwa miesiące prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu, co potwierdzają notatki zamieszczone w arkuszach pohospitacyjnych według scenariuszy zajęć.
Aby podnieść jakość nauczania obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu. Poprzez obserwację tych zajęć doskonaliłam swój warsztat pracy i urozmaicałam metody pracy z uczniami. Uczestniczenie w charakterze obserwatora lekcji prowadzonych przez opiekuna nauczyło mnie kilku ciekawych i aktywizujących metod prowadzenia zajęć oraz utrzymania dyscypliny na lekcji. Niezbędne uwagi o przebiegu lekcji odnotowywałam w arkuszach pohospitacyjnych.

Zadanie 4

W ciągu całego stażu wzięłam udział w wielu seminariach i warsztatach w celu podniesienia swoich kwalifikacji dydaktycznych i wychowawczych. Były to zarówno szkoleniowe rady pedagogiczne, jak i szkolenia zewnątrzszkolne:
• „Gdy intuicja zawodzi, czyli szkolne zmagania z nieskończonością” – warsztaty zorganizowane przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe; 15.10.2009,
• „Prawa dziecka” – seminarium Centrum Szkoleniowego A-Z; 19.11.2009,
• „Sytuacje kryzysowe” - seminarium Centrum Szkoleniowego A-Z; 17.12.2009,
• „Być nauczycielem na miarę czasów – o samodoskonaleniu, współpracy
z rodzicami i o wypaleniu zawodowym” – 15.03.2010,
• „Dopalacze – nowa kategoria substancji zmieniających świadomość” – 27.10.2010,
• „Niebieska godzina wychowawcza” – seminarium nt. przemocy w rodzinie,
• „Ewaluacja wewnętrzna w szkole”- seminarium; 18.10.2010,
• „Praca metodą projektu” – seminarium; 23.11.2010,
• „Promocja szkoły” – seminarium; 07.02.2011,
• Warszawskie Warsztaty Fizyki dla Nauczycieli „Doświadczenia z fizyki”- WCIES i Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego; marzec – kwiecień 2011,
• „Nowy egzamin z matematyki dla uczniów po gimnazjum” – WCIES; 09.05.2011,
• „Dopalacze i paranarkotyki – zagrożenia, rozpoznawanie, profilaktyka” – warsztaty Mazowieckiego Centrum Profilaktyki Uzależnień; 18.05.2011,
• „Jak dobrać zadania na egzamin poprawkowy z matematyki” – WCIES;19.05.2011,
• „Udzielanie pierwszej pomocy medycznej” – szkolenie; 05.03.2009.


Od czterech lat biorę udział w projekcie edukacyjnym „Lepsza szkoła”, organizowanym przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. W ramach tego projektu trzykrotnie w ciągu roku szkolnego przeprowadzam tzw. „Sesje z plusem” – sprawdziany, które służą badaniu postępów uczniów w ciągu roku nauki. Osiągnięcia moich uczniów porównuję z wynikami pozostałych uczestników programu. Dzięki temu na bieżąco monitoruję postępy uczniów oraz wiem, jaka umiejętność została opanowana słabiej. Projekt ten służy mi do przeprowadzania ewaluacji mojej pracy dydaktycznej.
Zawsze brałam aktywny udział w pracach zespołu przedmiotowego, analizując wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych oraz współtworząc plany działań naprawczych. Samodzielnie przygotowałam „Sprawdzian po klasie drugiej gimnazjum z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych” wraz z kartoteką sprawdzianu, który został przeprowadzony wśród wszystkich uczniów klas 3 na początku roku szkolnego 2008/2009.
Biorę udział w pracach zespołów wychowawczych, ponieważ została mi powierzona rola wychowawcy. Wspólnie opracowujemy „Plany działań wychowawczych” na dany rok szkolny. Jako wychowawca zorganizowałam spotkanie zespołu nauczycieli uczących w mojej klasie wychowawczej, celem omówienia problemów wychowawczych, jakie ta klasa sprawiała i próbując wypracować wspólnie sposoby radzenia sobie z nimi. Brałam udział
w podobnych spotkaniach organizowanych przez innych wychowawców, dzieląc się swoim doświadczeniem i sprawdzonymi metodami.
Od początku roku szkolnego 2010/2011 jestem przewodniczącą zespołu matematyczno – przyrodniczego. Pracę przewodniczącej rozpoczęłam od zorganizowania zebrania zespołu, na którym wspólnie opracowaliśmy plan pracy naszego zespołu na cały rok szkolny. Jako przewodnicząca zorganizowałam i przeprowadziłam :
- sprawdzian umiejętności matematycznych po szkole podstawowej dla uczniów klas 1,
- sprawdzian „Na półmetku w gimnazjum” dla uczniów klas 2,
- próbny egzamin gimnazjalny dla uczniów klas 3, przygotowany przez wydawnictwo OPERON,
- próbne egzaminy gimnazjalne dla klas 1 i 2.
Po każdym sprawdzianie i egzaminie przygotowywałam szczegółową analizę wyników, którą prezentowałam następnie w formie prezentacji multimedialnej na zebraniu zespołu, po czym wspólnie opracowywaliśmy wnioski do dalszej pracy oraz plan działań naprawczych na dany etap kształcenia. Każde zebranie zespołu przedmiotowego dokumentowałam w postaci protokołu.

Zadanie 5

Indywidualizacja pracy z uczniem jest niezwykle ważnym aspektem pracy nauczyciela. Będąc tego świadoma starałam się modyfikować swój warsztat pracy w celu dostosowania go do różnych potrzeb edukacyjnych każdego ucznia. Stosowałam aktywne metody pracy na lekcjach. Do moich ulubionych i najbardziej efektywnych należy praca
w grupach, dzięki czemu mogę aktywizować uczniów słabych oraz dawać uczniom zdolnym możliwość prezentacji oraz dzielenia się swoją wiedzą. Prowadziłam lekcje z wykorzystaniem metody stolików eksperckich – w ten sposób robię utrwalenie wiadomości o funkcjach
w klasie 3. Powtórzenie do sprawdzianu o wielokątach i okręgach prowadzę w formie gry edukacyjnej Prawda – Fałsz. Często organizuję na lekcjach mini konkursy na rozwiązanie jak największej ilości zadań, aby zmobilizować uczniów do pracy.
Indywidualne podejście do ucznia ma odzwierciedlenie w sprawdzianach, które przygotowuję zawsze tak, aby na początku były zadania z poziomu podstawowego, które może rozwiązać uczeń słaby na ocenę dostateczną, a potem zadania trudniejsze na ocenę dobrą i bardzo dobrą.
Każdego roku prowadzę społecznie jedną godzinę tygodniowo lekcji wyrównawczych dla uczniów słabych oraz jedną godzinę tygodniowo zajęć dla uczniów zdolnych, na której realizuję treści wykraczające ponad podstawę programową i przygotowujące uczniów do udziału w konkursach.

Zadanie 6

Brałam udział w lekcji otwartej pt. „Przykłady zależności funkcyjnych występujących w przyrodzie i życiu codziennym” przeprowadzonej przez nauczyciela innego gimnazjum. Dwukrotnie sama prowadziłam lekcje otwarte. Pierwszą lekcję przeprowadziłam 30.04.2010 dla nauczycieli ze szkół Targówka pt. „Równania w zadaniach tekstowych – ćwiczenia wprowadzające”. Kolejną lekcję otwartą pt. „Origami matematyczne” przeprowadziłam 15.03.2011 w ramach promocji naszego gimnazjum dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej.
Promocją gimnazjum zajmowałam się również w Szkole Podstawowej nr 114 31.03.2010, kiedy to wraz z uczniami przygotowałam i przeprowadziłam prezentację
o naszym gimnazjum.
Od dwóch lat zajmuję się organizacją i przeprowadzeniem w mojej szkole konkursu „Matematyczne Talenty Targówka”. Biorę również udział w przygotowywaniu zadań do drugiego etapu tego konkursu oraz w jego organizacji i sprawdzaniu prac po drugim etapie.
Przygotowałam i zrealizowałam wraz z uczniami klas drugich projekt edukacyjny pt. „Matematyka w architekturze Targówka”. Efekty naszej pracy zaprezentowaliśmy przed dyrekcją i nauczycielami w formie prezentacji ustnej i albumu papierowego.
Współpracowałam w projektowaniu ewaluacji wewnętrznej w szkole. Razem
z dwiema koleżankami pracowałyśmy nad obszarem wymagań pt. „Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli”. Efektem naszej pracy było przygotowanie ankiety przeprowadzonej w zespołach przedmiotowych oraz opracowanie jej wyników. Celem ankiety było ustalenie jakie formy współdziałania nauczycieli w realizowaniu procesów dydaktycznych już istnieją oraz jak można je udoskonalić.
Opiekuję się pracownią matematyczną, w której prowadzę wystawę prac moich uczniów, głównie plakatów dotyczących wyrażeń algebraicznych oraz ciekawych brył wykonanych tradycyjną techniką sklejania i techniką origami.

Zadanie 7

W czerwcu 2008 roku ukończyłam studia podyplomowe na kierunku Fizyka
z Astronomią na Uniwersytecie Warszawskim. Chcąc pielęgnować i doskonalić wiedzę
z zakresu fizyki brałam udział w marcu i kwietniu 2011 w sześciotygodniowych Warszawskich Warsztatach Fizyki dla Nauczycieli pt. „Doświadczenia z fizyki”. Niestety nie uczę fizyki na co dzień (jedynie na zajęciach indywidualnych oraz zastępując nauczyciela fizyki będącego na długim zwolnieniu). Staram się jednak na lekcjach matematyki ćwiczyć umiejętności fizyczne uczniów: rozwiązując zadania obliczeniowe dotyczące prędkości, gęstości ciał, mocy urządzeń elektrycznych, napięcia i natężenia prądu itp.; rysując wykresy różnych zależności fizycznych. Jest to jednocześnie rodzaj współpracy między przedmiotowej i wsparcia dla nauczyciela fizyki.



§ 7, ust. 2, pkt 2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.




Zadanie 1

Co roku moi uczniowie biorą udział w konkursach matematycznych: Oxford Matematyczny, Alfik, Kangur, Matematyczne Talenty Targówka, olimpiadzie matematycznej. Prowadzę dla nich cotygodniowe lekcje dodatkowe oraz zajęcia wyrównawcze dla uczniów słabych.
Jako wychowawca klasy męskiej, oprócz tradycyjnych wyjść edukacyjnych do teatru, kina czy muzeum, zorganizowałam chłopcom wyjazd do Pułtuska, połączony z lekcją „O zachowaniu się przy stole”. Chcąc pomóc im w wyborze drogi edukacyjnej po gimnazjum zorganizowałam wyjście do Straży Pożarnej, do Technikum Samochodowego, połączone
z lekcją otwartą.

Zadanie 2

Na początku każdego roku szkolnego zapoznaję się z orzeczeniami poradni psychologiczno – pedagogicznej poszczególnych uczniów, których uczę, aby móc dopasować wymagania do możliwości dziecka. Spotykam się regularnie z pedagogiem i psychologiem szkolnym w celu omawiania problemów wychowawczych uczniów, wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. Prowadzę indywidualne rozmowy z uczniami, słucham tego, co mają do powiedzenia, wspieram ich w pozytywnych działaniach.
W przypadku zachowań problemowych staram się poprzez aktywne słuchanie zrozumieć przyczynę takiego zachowania i je wyeliminować.

Zadanie 3
Realizowałam program dotyczący wyrównywania szans edukacyjnych na zajęciach wyrównawczych z matematyki. Zajęcia były prowadzone dla grupy uczniów z klasy 3g i 3e, którzy potrzebowali dodatkowego wsparcia edukacyjnego. Swoje działania opisałam dokładnie w sprawozdaniu merytorycznym z realizacji tego programu. Podobne zajęcia wyrównawcze prowadzę cały czas.
W ramach lekcji wychowawczych, wykorzystując umiejętności i wiedzę zdobytą na szkoleniach, przeprowadziłam tzw. Niebieską Godzinę Wychowawczą. Zorganizowałam zajęcia z pedagogiem szkolnym dotyczące problemu dopalaczy.



§ 7, ust. 2, pkt 3

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.




Zadanie 1

W swojej praktyce szkolnej na co dzień korzystam z komputera i Internetu. Wszelkie kartkówki, sprawdziany, pomoce dydaktyczne, karty pracy dla uczniów przygotowuję na komputerze, korzystając z edytora równań matematycznych. Do wprowadzania i analizy wyników sprawdzianów i egzaminów wewnętrznych wykorzystuję arkusz kalkulacyjny Excel, w którym sporządzam tabele, diagramy i wykresy. Wyniki te prezentuję następnie
w programie do tworzenia prezentacji multimedialnych Power Point.
Stale korzystam z Internetu, poszerzając swoją wiedzę matematyczną, wiedzę na temat awansu zawodowego, szukając materiałów, które mogłabym wykorzystać na lekcjach. Zachęcam również uczniów, głównie przed egzaminem gimnazjalnym, do doskonalenia swoich umiejętności poprzez rozwiązywanie interaktywnych testów gimnazjalnych. W czasie realizacji projektu edukacyjnego „Matematyka w architekturze Targówka” moi uczniowie wielokrotnie korzystali z Internetu do wyszukania niezbędnych informacji np. na temat historii budynków. Mieli za zadanie sporządzić wykresy w arkuszu kalkulacyjnym Excel.


§ 7, ust. 2, pkt 4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.



Zadanie 1

Swoją wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki poszerzałam w czasie szkoleń:
• „Prawa dziecka” – seminarium Centrum Szkoleniowego A-Z; 19.11.2009,
• „Sytuacje kryzysowe” - seminarium Centrum Szkoleniowego A-Z; 17.12.2009,
• „Być nauczycielem na miarę czasów – o samodoskonaleniu, współpracy
z rodzicami i o wypaleniu zawodowym” – 15.03.2010,
• „Dopalacze – nowa kategoria substancji zmieniających świadomość” – 27.10.2010,
• „Niebieska godzina wychowawcza” – seminarium nt. przemocy w rodzinie.
Brałam udział w warsztatach na temat integracji dzieci uchodźczych w naszej szkole, prowadzonych przez Polskie Forum Migracyjne. Pomimo, że nie mam takich dzieci w swoich klasach to sądzę, że wiedzę z warsztatów wykorzystam do pracy z polskimi dziećmi, ale pochodzącymi z trudnych środowisk i będących w ciężkiej sytuacji życiowej.
Przeczytałam książki z zakresu psychologii: „Jak zachować porządek w klasie” Hans-Peter Nolting, „Nie wszystko o wychowaniu” Krystyny Ostrowskiej, „Jak skutecznie przekonywać” Gerry Spence’a.

Zadanie 2

Pracę wychowawcy rozpoczynam od zapoznania się z sytuacją rodzinną wychowanków. Przeprowadzam w tym celu krótką ankietę wśród uczniów, zapoznaję się
z dokumentacją dotyczącą ucznia, jeśli uczeń posiada orzeczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej informuje o tym nauczycieli.
Poświęcam wiele czasu na indywidualne rozmowy z dziećmi, w ten sposób zyskuję ich zaufanie i dowiaduję się więcej na temat ich życia. Staram się wspierać uczniów będących w trudnej sytuacji życiowej lub środowiskowej, zachęcam ich do szukania pomocy
u pedagoga szkolnego. Jeżeli wiem, że uczeń sprawia problemy wychowawcze, monitoruję na bieżąco jego zachowanie na innych lekcjach i w razie konieczności reaguję poprzez indywidualną rozmowę z uczniem, poinformowanie rodziców lub proszę o wsparcie pedagoga szkolnego.
Ucznia, który ma problemy w nauce wspieram poprzez organizowanie dodatkowych lekcji wyrównawczych ze swojego przedmiotu, zobowiązuję go do systematycznego uczęszczania na lekcje wyrównawcze innych nauczycieli. Rozmawiam z zespołem nauczycieli uczących w mojej klasie wychowawczej na temat obniżenia wymagań lub potraktowania ze zrozumieniem ucznia, którego trudności w nauce wynikają z trudnej sytuacji życiowej.
Jako wychowawca tzw. klasy trudnej staram się wspierać nauczycieli uczących poprzez dzielenie się swoimi sprawdzonymi metodami. Zorganizowałam zebranie zespołu nauczycieli, aby porozmawiać o sukcesach i porażkach w pracy z tą klasą.
Bardzo ważnym dla mnie obszarem jest współpraca z rodzicami, dlatego skupiam się na tym, aby mieć z nimi jak najczęściej kontakt. W tym celu organizuję co miesiąc zebrania klasowe, kontaktuję się telefonicznie oraz zapraszam rodziców na indywidualne rozmowy. Uważam, że aby szkoła mogła skutecznie wspierać rodziców w wychowaniu dzieci, rodzice powinni wiedzieć o wszystkich porażkach i sukcesach szkolnych swoich dzieci. Dlatego też staram się na bieżąco informować rodziców o problemach w nauce i o problemach wychowawczych ich dzieci. Moje indywidualne rozmowy z rodzicami rozpoczynam od podania jakiejś pozytywnej informacji o dziecku, a dopiero potem przechodzę do omawiania problemu.
Przeprowadziłam badania ankietowe, aby dowiedzieć się jak uczniowie postrzegają mnie jako wychowawcę oraz jako nauczyciela matematyki i jakie mają w stosunku do mnie oczekiwania. Podsumowując wyniki wszystkich przeprowadzonych w ciągu ostatnich trzech lat ankiet, stwierdzam, że uczniowie postrzegali mnie i oceniali pozytywnie prawie w każdej kategorii. Byli zadowoleni z prowadzonych przeze mnie zajęć, chętnie brali w nich udział, uważali je za interesujące i pozytywnie wpływające na stan ich umiejętności i wiedzy matematycznej z zakresu omawianego przeze mnie materiału. Docenili też moją pracę wychowawczą stwierdzając, że jestem fajnym, zorganizowanym, wspierającym i godnym zaufania wychowawcą.

§ 7, ust. 2, pkt 5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.




Zadanie 1

Przed rozpoczęciem stażu, a także w czasie jego trwania, zapoznałam się
z dokumentami i aktami prawnymi potrzebnymi do poznania procedury nadawania stopni awansu zawodowego. Wiedzę na ten temat czerpałam z Internetu, broszur i płyty CD.

Zadanie 2

Zapoznałam się z Kartą Nauczyciela, Ustawą o systemie oświaty, Rozporządzeniami MENiS na temat awansu zawodowego.

Zadanie 3

Systematycznie brałam udział w Radach Pedagogicznych, spotkaniach zespołu przedmiotowego, najpierw jako członek a potem przewodnicząca. Brałam udział w tworzeniu ewaluacji wewnętrznej w szkole, pracując nad obszarem dotyczącym efektów współpracy między nauczycielami.


Podsumowanie

Z analizy sprawozdania dotyczącego realizacji planu rozwoju zawodowego wynika, że prawie wszystkie zadania zostały przeze mnie zrealizowane, a te, których nie dało się zrealizować
z przyczyn ode mnie niezależnych zostały zastąpione innymi.

Z podsumowania mojej pracy wynikają następujące wnioski:

Moje sukcesy:
- Bogatszy warsztat pracy po ukończeniu licznych szkoleń, kursów i konferencji metodycznych.
- Dobra współpraca z uczniami i rodzicami.
- Duże zaangażowanie w pracę szkoły.

Wnioski do dalszej pracy:
- Doskonalić własne umiejętności w zakresie planowania pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Nadal poszerzać zakres wiedzy i doskonalić umiejętności podejmowania działań naprawczych.
- Systematycznie aktualizować wiedzę z zakresu prawa oświatowego w zakresie wykonywanych obowiązków.
- Poszerzać wiedzę z zakresu nauk pedagogicznych i psychologicznych, aby móc efektywnie wykonywać swoją pracę zawodową.


Warszawa, dn. 01.06.2011r. Beata Borowska
Wyświetleń: 108


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.