AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Waliszewska-Kałka, 2015-06-22
Ostrowiec

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

- n +

Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Temat: Przenoszenie przedmiotów za pomocą chwytu pęsetkowego.

Cel główny:
Usprawnianie precyzji ruchów dłoni i palców- ćwiczenia rozwijające motorykę małą z elementami koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
• zaakceptować bliski kontakt z nauczycielem;
• przyjąć wygodną postawę ciała podczas zabawy;
• skierować wzrok w stronę proponowanego przedmiotu;
• uchwycić przedmiot w dwa palce;
• współdziałać z nauczycielem podczas zabawy;
Uczeń rozumie:
• potrzebę sięgnięcia ręką w stronę zabawki, aby ją uchwycić;
• konieczność śledzenia wzrokiem dłoni, by czynność powiodła się;
• że po uchwyceniu przedmiotu należy przenieść go we wskazane przez nauczyciela miejsce;(włożyć go do większego pojemnika lub w odpowiednie zagłębienie).
• proste polecenia słowne, poparte z gestem.
Uczeń zapamięta:
• ruch sięgania po przedmiot;
• moment chwytania przedmiotu dwoma palcami;
• że należy śledzić wzrokiem wykonywaną czynność;
• kolejność czynności(sięganie po przedmiot pod kontrolą wzroku, uchwycenie go, przeniesienie i umieszczenie przedmiotu we wskazanym miejscu).

Metody: słowna, naśladowcza, obserwacja i działanie praktyczne (samodzielne na miarę własnych możliwości) i z pomocą nauczyciela, stymulacja wielozmysłowa, wzmocnienia pozytywne.

Zasady nauczania:
• indywidualizacja w zakresie proponowanych zajęć;
• dostosowanie wymagań do możliwości dziecka;
• dostosowanie czasu i tempa pracy do możliwości dziecka;
• indywidualny dobór środków dydaktycznych;
• proste, jasne komunikaty słowne poparte gestami.

Środki dydaktyczne: guziki i skarbonka, koraliki i patyczek, klocki magnetyczne i zakręcane pudełko, kolorowe pojemniki różnej wielkości, zabawka grająca, płyty z muzyką.

Tok pracy:

I. Zajęcia wstępne:
Elementy masażu dłoni:
• ruch głaszczący(od przegubów do końców palców);
• ruch rozcierający;
• lekkie oklepywanie;
• lekkie obszczypywanie dłoni;
• wałkowanie dłoni dziecka w obu dłoniach n-la;
• głęboki ucisk dłoni;
• zabawa paluszkowa.
II. Zajęcia właściwe:
Zabawy manipulacyjne:
• wskazywanie dziecku określonego przedmiotu tak, aby skupiło na nim wzrok;
• zachęcanie do uchwycenia zabawki(słowem, gestem);
• kierowanie ręki dziecka w stronę przedmiotów znajdujących się w zasięgu jego wzroku;
• pomoc w utrzymaniu uchwyconej przez dziecko zabawki i kierowanie jego ręki w stronę pojemnika tak, aby mogło włożyć przedmiot do środka lub umieścić we właściwym miejscu.
III. Ekspresja
• kierowanie uwagi dziecka na interesujący nas przedmiot(poruszanie nim na wysokości wzroku dziecka, postukiwanie jednym przedmiotem o drugi) i zachęcanie dziecka do aktywności ruchowej(słownie oraz przez ujęcie dłoni dziecka i dotknięcie nią zabawki);
• pomoc dziecku w przeniesieniu przedmiotu i umieszczeniu we właściwym miejscu;
• pozostawienie dziecku wyboru przedmiotu do swobodnej ekspresji własnej.
IV. Zajęcia końcowe.
• pochwała dzieci za aktywność;
• uprzątnięcie pomocy dydaktycznych.
Uwagi nauczyciela do zajęć:
W trakcie trwania zajęć nauczyciel stosuje wzmocnienia pozytywne tj: głośne chwalenie dziecka, głaskanie, nagradzanie ulubionym łakociem. Obserwuje dziecko i robi przerwy w pracy, gdy potrzebuje ono odpoczynku, ma potrzebę napicia się napoju lub gdy słabnie jego koncentracja uwagi na wykonywanej czynności(w tym czasie wskazane jest delikatne głaskanie po plecach, przytulenie się do dziecka i wspólne kołysanie lub zmiana ułożenia ciała dziecka). Nauczyciel zachęca dziecko do podejmowania działania, ale akceptuje również jego odmowę, jeśli dziecko denerwuje się lub po kilku próbach zachęcenia go do podjęcia dalszej pracy odwraca się od nauczyciela. Nauczyciel wtedy próbuje zainteresować dziecko inną czynnością lub zabawką.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 228


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.