AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Waliszewska-Kałka, 2015-06-22
Ostrowiec

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

- n +

Konspekt indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych



Temat: Zabawy manipulacyjne z użyciem masy przekształcalnej.

Cel główny:
- ćwiczenia usprawniające w zakresie motoryki małej;
- przełamywanie niechęci do kontaktu ze śliską, lepką masą.

Cele operacyjne:
Wychowanek potrafi:
– zaakceptować bliski kontakt z nauczycielem;
– skupić się na tym, co mówi nauczyciel i wykonać jego polecenia;
– skierować wzrok w stronę proponowanego przedmiotu;
– zaakceptować kontakt dotykowy z masą plastyczną;
– manipulować masą plastyczną, a następnie umieścić ją w foremce;
– współdziałać z nauczycielem podczas pracy;
– umyć i wytrzeć ręce po skończonej pracy.
Wychowanek rozumie:
- polecenia słowne kierowane do niego, poparte gestem (w razie potrzeby);
- kolejność wykonywania działań: sięgnięcie po pudełko, otwarcie go, wyjęcie zawartości- (czynności odbywają się pod kontrolą nauczyciela, który w razie potrzeby podpowiada słownie lub gestem, co dalej należy zrobić);
- potrzebę współpracy obu rąk, by oderwać fragment masy;
- konieczność ugniecenia w dłoni oderwanego kawałka, by nadawał się do formowania;
- konieczność śledzenia wzrokiem dłoni, aby czynności powiodły się;
- że należy umyć brudne ręce po skończonej pracy.
Wychowanek zapamięta:
- kolejność wykonywanych czynności (sięganie po pudełko, otwarcie go, wyjęcie zawartości, a następnie odrywanie fragmentów masy, ugniatanie jej i zapełnianie przygotowanej foremki);
- konieczność śledzienia wzrokiem wykonywanych czynności;

Metody: słowna, naśladowcza, obserwacja i działanie praktyczne (samodzielne na miarę własnych możliwości) i z pomocą nauczyciela, wzmocnienia pozytywne,elementy muzykoterapii.

Zasady nauczania:
– indywidualizacja i dostosowanie wymagań do możliwości dziecka;
– dostosowanie czasu i tempa pracy do możliwości dziecka;
– dobór właściwych środków dydaktycznych;
- proste, jasne komunikaty słowne poparte gestami;
- akceptowanie odmowy przez dziecko wykonania czynności.


Środki dydaktyczne: krem, glinka, miska z wodą, ręcznik, foremki, płyty z muzyką.








Tok pracy:

I. Zajęcia wstępne:
Elementy masażu dłoni z wykorzystaniem kremu:
– ruch głaszczący (od przegubów do końców palców);
– ruch rozcierający;
– lekkie oklepywanie;
– lekkie obszczypywanie dłoni;
- wałkowanie dłoni dziecka w obu dłoniach n-la;
- głęboki ucisk dłoni;
- zabawa paluszkami.

II. Zajęcia właściwe:
- wskazywanie dziecku określonego przedmiotu tak, aby skupiło na nim wzrok;
- zachęta słowna do podjęcia przez dziecko działania;
- zachęta i ewentualna pomoc podczas wykonywania kolejnych czynności;
- pochwały słowne i nagrody (w postaci cichego włączania ulubionych piosenek);
- komentowanie kolejnych etapów czynności i dialog z dzieckiem na temat wykonywanych działań.
III. Ekspresja
- kierowanie ręki dziecka w stronę przedmiotów leżącego w zasięgu jego wzroku;
- pomoc, podtrzymanie uchwyconego przez dziecko pudełka tak, aby mogło włożyć do środka rękę i wydobyć z niego masę;
- kierowanie uwagi dziecka na interesujący nas przedmiot i zachęcanie dziecka do aktywności ruchowej-umieszczenia oderwanego kawałka glinki w foremce (słownie lub przez ujęcie dłoni dziecka i skierowanie jej w strone foremki);
- pomoc dziecku w ugniataniu masy w palcach;
- pozostawienie dziecku możliwości swobodnej ekspresji własnej oraz ewentualnej chwilowej odmowy wykonania zadania.
IV. Zajęcia końcowe.
- pochwała dziecka za aktywność;
- mycie i wycieranie rąk;
- uprzątnięcie pomocy dydaktycznych.
- nagrodzenie po zajęciach;
- pożegnanie.
Uwagi nauczyciela do zajęć:
W trakcie trwania zajęć nauczyciel stosuje wzmocnia pozytywne tj: głośno chwali dziecko, nagradzana ulubioną piosenką. Obserwuje dziecko i robi przerwy w pracy, na prośbę dziecka lub gdy sam zauważy,że słabnie jego koncentracja uwagi na wykonywanej czynności(w tym czasie proponuje odprężającą zabawę ruchową-wspólne kołysanie się, wymachy rąk przy muzyce, zachęca dziecko do śpiewu).Po kilku minutach propnuje dziecku powrót do przerwanego działania. Akceptuje również jego odmowę, gdy dziecko denerwuje się lub po kilku zachętach do podjęcia dalszej pracy komunikuje zdecydowaną niechęć do współpracy. Nauczyciel odkłada przerwane zadanie na kolejne zajęcia a na bieżących zajęciach proponuje dziecku inną formę aktywności.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 236


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.