Katalog Dorota Waliszewska-Kałka, 2015-06-23 Ostrowiec Zajęcia zintegrowane, Konspekty Konspekt zajęć z zakresu uspołeczniania dla uczniów szkoły specjalnej.KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNYCH Z ZAKRESU USPOŁECZNIANIA DLA UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ TEMAT: NASI ULUBIEŃCY – ZWIERZĘTA DOMOWE. CEL OGÓLNY: NABYWANIE WIEDZY I UTRWALANIE JUŻ POSIADANEJ WIEDZY Z ZAKRESU ZNAJOMOŚCI NAZW RÓŻNYCH ZWIERZĄT HODOWANYCH W DOMU ORAZ OBOWIĄZKÓW I PRZYJEMNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ICH POSIADANIEM. DATA: 28.05.2014 r. OSOBA PROWADZĄCA: mgr Dorota Waliszewska-Kałka JEDNOSTKA CZASU: 1x 45 min METODY PRACY: Elementy Metody Ośrodków Pracy; Słowna; Obserwacja; Wzmocnień pozytywnych. FROMY PRACY: indywidualna; grupowa. I. CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA (organizacyjno - mobilizująca) nauczyciel wita się z grupą; wycisza i mobilizuje do skupienia uwagi. Rodzaj ćwiczeń: słuchanie rymowanek dotyczących wybranych zwierząt (pies, kot, ryba, papuga, chomik); oglądanie prezentacji w programie Power Point; Cel: przypomnienie uczniom nazw zwierząt, wyglądu i ich terytorium w mieszkaniu (miejsca, w których śpią czy odpoczywają); ćwiczenie pamięci słuchowej i wzrokowej; Przebieg: nauczyciel czyta głośno rymowanki oraz przedstawia prezentację celem wprowadzenia w temat; uczniowie uważnie słuchają i patrzą; nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia treści zadając pomocnicze pytania; Pomoce: karta pracy z rymowankami; komputer z programem Power Point; II. CZĘŚĆ INTENSYWNEJ I EFEKTYWNEJ PRACY KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ Rodzaj ćwiczeń: karta pracy (zwierzę i jego miejsce); Cel: (ogólny i szczegółowy)- połączenie wszystkich elementów na ilustracji, tak aby powstały pary (jeden element z górnej części obrazka powinien zostać połączony z jednym właściwym elementem z dolnej części obrazka - dopasowanie zwierząt do ich miejsc); wyjaśnienie na głos końcowego rezultatu pracy; skupienie uwagi na zadaniu; ćwiczenie pamięci operacyjnej; usprawnianie percepcji wzrokowej; ćwiczenie samodzielności – każde dziecko ma swoją kartę pracy; czekanie na swoją kolej podczas udzielania odpowiedzi; dawanie szansy wypowiedzi każdemu (według jego własnego tempa myślenia); wzbogacenie słownika czynnego; utrwalanie wiedzy; umożliwienie odniesienia sukcesu. Przebieg: nauczyciel rozkłada na stole przed uczniami takie same pod względem treści karty pracy i po 5 kredek (kolory są takie same dla każdego dziecka); prosi dzieci by przyjrzały się kartom uważnie, prosi by nazwały z jednoczesnym pokazaniem to, co widzą na ilustracji - każde dziecko wskazuje (najpierw palcem) elementy: rzędami lub w dowolnej kolejności obrazki; nauczyciel informuje, czego oczekuje od uczniów (połączenie kolorowymi liniami obrazków w pary); prosi by zastanowiły się chwilkę i spróbowały pokazać na jednym przykładzie połączenie elementów (tym samym sprawdza czy uczniowie zrozumieli polecenie – jest to informacja zwrotna od dziecka - jeśli nauczyciel zauważa, że uczeń nie zrozumiał polecenia próbuje mu pomóc w formie pytań pomocniczych, naprowadzających); gdy nauczyciel uzna, ze uczniowie rozumieją, czego się od nich oczekuje, prosi o przystąpienie do pracy; uczniowie wybierają kredkę spośród kilku leżących przed nimi kolorów i samodzielnie lub z pomocą nauczyciela łączą w pary elementy obrazka; nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania, co do sposobu połączenia poszczególnych elementów; po skończonym zadaniu dzieci odkładają karty pracy i kredki przed sobą – nauczyciel prosi po kolei uczniów o opis słowny tego, co zrobiły - (uczniowie opisują samodzielnie lub z pomocą nauczyciela); nauczyciel rozpoczyna swobodną dyskusję na temat zwierząt, o których mowa na zajęciach: czy uczniowie mają w domu jakieś zwierzę?; czy wiedzą, co trzeba robić, kiedy się ma w domu zwierzę, jak się nim zajmować?; jeśli sami się nie zajmują, to kto z rodziny, znajomych to robi?; jak ta osoba zajmuje się – co robi? (przykłady zachowań); czy dzieci wiedzą jak prawidłowo należy zajmować się zwierzątkiem? (przykłady: pamiętać by miały jedzenie i picie, wyprowadzać na spacery, czesać, głaskać, sprzątać po nich (w klatce i na spacerze), kąpać, bawić się z nimi – uczyć sztuczek, rzucać piłkę, zaprowadzać do lekarza dla zwierząt - weterynarz) czy dzieci wiedzą, czego nie wolno robić? (przykłady: nie ciągnąć za uszy, za ogon, za łapki; nie wkładać palców do oczu, do pyszczka; podczas zabawy nie ściskać za mocno, nie krzyczeć w ich obecności); wytłumaczenie dzieciom ze zwierzę to istota żywa i tak jak człowiek czuje ból, głód, wiec nie wolno mu robić krzywdy; dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela, swobodnie wyrażają swoje myśli podając propozycje, które nauczyciel akceptuje lub wyjaśnia, jeśli są niewłaściwe i nakierowuje dziecko na dobrą odpowiedź; nauczyciel udziela dzieciom pozytywnych informacji zwrotnych (informuje je, jak dobrze sobie radzą z wykonaniem zadania); po zakończeniu pracy nauczyciel prosi o włożenie kredek i gumki do pudełka. Pomoce: karty pracy; różnokolorowe kredki (po 5 dla każdego ucznia), gumka do ścierania. III. CZĘŚĆ RELAKSUJĄCO – ODPRĘŻAJĄCA Zagadki tematyczne dotyczące różnych poznanych zwierząt: Cel: rozluźnienie atmosfery w grupie; utrwalenie tematu zajęć. Przebieg: nauczyciel czyta zagadki, odpowiada ten, kto wie lub na przemian; jeśli odpowiada wciąż ta sama osoba nauczyciel zachęca do zabrania głosu innych; Pomoce: zagadki dotyczące poznanych zwierząt - karty z zagadkami. IV. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCO – UTRWALAJĄCA Podsumowanie. Nagrodzenie wysiłku dzieci. Cel: samoocena; sprawdzenie pamięci długotrwałej; Przebieg: rozmowa o tym, czego się dzieci dowiedziały na zajęciach, czy pamiętają nazwy zwierząt, miejsce, gdzie one przebywają w naszych domach oraz jako właściciele (dziecko) zwierząt jakie mamy wobec nich obowiązki. Pomoce: pytania pomocnicze zadawane dzieciom. Wyświetleń: 125
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |