Katalog

Angelika Cejmer, 2015-06-23
Próśzków

Język angielski, Projekty edukacyjne

Innowacja z języka angielskiego.

- n +

I. WSTĘP

W dzisiejszych czasach podstawowym celem nauki języka obcego jest umiejętność skutecznego porozumiewania się. Aby móc się komunikować, należy mieć odpowiedni zasób słownictwa. To właśnie braki leksykalne uszkadzają lub blokują nasz przekaz.
Niezmiernie pomocne, moim zdaniem są piosenki, które znakomicie wpływają na przyswajanie słownictwa. Piosenka spełnia te same cele dydaktyczne, co inne rodzaje tekstów w formie pisemnej lub ustnej, posiadając przy tym niewątpliwy walor łatwiejszego zapamiętywania materiału przez uczniów poprzez swą atrakcyjną formę.
Poznawanie treści piosenek to proces przyswajania gotowej wiedzy. Często właściwie dobrane piosenki mogą dostarczyć materiału strukturalnego lub zwrotów idiomatycznych, które posłużą do ćwiczeń wdrażających lub utrwalających, unikając tym samym wykonywania monotonnych ćwiczeń leksykalnych i gramatycznych.
Użycie muzyki i piosenek na lekcji wywołuje wśród uczniów określony stan odprężenia, który sprzyja zapamiętywaniu. Muzyka oddziałuje na nasze emocje. Słuchanie i śpiewanie piosenek daje wiele radości, przez co zwiększa się motywacja uczniów do nauki.

Innowacja pedagogiczna Piosenka jako klucz do uczenia się języka angielskiego zachowuje obowiązujące treści kształcenia zgodne z programem nauczania języka angielskiego w gimnazjum autorstwa A. Lewandowskiej i B. Maciszewskiej oraz treściami nowej podstawy programowej.

II. RODZAJ INNOWACJI

1. Innowacja metodyczna – teksty piosenek posłużą do realizacji poszczególnych tematów lekcji. Rozwijania wszystkich czterech sprawności: czytania, pisania, mówienia i przede wszystkim słuchania.


III. MIEJSCE WPROWADZENIA INNOWACJI

Publiczne Gimnazjum w Łączniku, ul. Świerczewskiego 79,
48 – 220 Łącznik


IV. ZAKRES INNOWACJI

1. Innowacja będzie realizowana na:
- zajęciach dydaktycznych z języka angielskiego
- dodatkowych zajęciach dydaktyczno – wychowawczych
wynikających z Karty Nauczyciela

2. Uczestnicy innowacji:
- uczniowie klasy I – III gimnazjum

3. Realizujący innowację:
- mgr Angelika Cejmer – Tyrała
nauczyciel języka angielskiego, nauczyciel mianowany

4. Czas realizacji:
- 01.09.2012 – 31.08.2015


V. MOTYWY WPROWADZENIA INNOWACJI

Inspiracją do napisania programu innowacji pedagogicznej były przeprowadzone w roku szkolnym 2010/11 zajęcia dodatkowe z języka angielskiego w ramach realizacji Projektu Unijnego pt. „ Program zajęć dodatkowych dla uczniów szkół gimnazjalnych wspierających kompetencje kluczowe uczniów szkół gimnazjalnych woj. opolskiego w r. szk. 2010/11”. Program ten miał na celu wspierać rozwój oraz wyrównać szanse edukacyjne młodzieży z terenów wiejskich.
Chcąc zachęcić uczniów do udziału w realizacji tego projektu, często korzystałam z piosenek anglojęzycznych na tych lekcjach. Zajęcia te cieszyły się dużym zainteresowaniem i frekwencja na nich zawsze była wysoka.
Aby się upewnić, czy użycie piosenki na lekcji języka angielskiego jest dobrym pomysłem, przeprowadziłam w tym roku szkolnym tj. 2011/2012 diagnozę wśród uczniów klasy VI. W tym celu wykorzystałam do tego ankietę anonimową, którą wypełniło 85% uczniów. Z ankiety wynika, że uczniowie w znacznej większości (bo aż 98%) wyrażaliby chęć nauki języka angielskiego słuchając, analizując teksty piosenek, a nawet je śpiewając.
W ankiecie tej padały wypowiedzi, że muzyka jest częścią ich życia. Uważam, że wielu uczniów zaczyna swoją fascynację językiem angielskim właśnie od piosenki. Również od dłuższego czasu panuje niesłabnąca moda na rytmy anglojęzyczne i dlatego postanowiłam wykorzystać tę „modę” poprzez użycie współczesnej piosenki, jako materiału dydaktycznego, który oparty jest na autentycznym i naturalnym języku. Poza tym, piosenka, jak twierdzi H. Komorowska - zajmująca się dydaktyką języków obcych, stosowana systematycznie, może pomóc w ograniczeniu bądź nawet całkowitym wyeliminowaniu niektórych negatywnych czynników hamujących podjęcie operacji związanych z opanowywaniem języka. Piosenki, w większym stopniu niż inne tradycyjne techniki, wzbudzają zainteresowanie uczniów ze względu na swą odmienność od tradycyjnych technik szkolnych. Pozwalają na urozmaicenie ćwiczeń, przerwanie krytykowanej często przez uczniów monotonii . Dlatego też, najważniejszym moim zadaniem jest wywołanie u ucznia uwagi i zainteresowania tym, co jest przedmiotem uczenia się. Tak się właśnie dzieje w przypadku stosowania piosenek w nauczaniu.
Uważam, że istnieje wiele innych argumentów przemawiających za posługiwaniem się piosenką na lekcjach. Piosenki:
• stanowią intensywne i interesujące ćwiczenie słuchowe łatwo dają się zapamiętać, w przeciwieństwie do struktur ze zwykłych ćwiczeń
• są dobrym źródłem wzbogacania słownictwa i treningiem wymowy
• pod względem językowym stanowią dobre wprowadzenie do poznania lub utrwalenia różnych wyrażeń i struktur gramatycznych
• zwiększają motywację, zwłaszcza u uczniów słabszych, którzy rozumiejąc piosenkę, odczuwają praktyczny sens nauki języka angielskiego
• stanowią urozmaicenie lekcji, przerywają monotonię zajęć i wprowadzają moment odprężenia psychicznego
• ponadto posiadają wartości kulturoznawcze. Uczyć języka, to także uczyć kultury danego kraju, z którego pochodzi język. Narody śpiewają i słuchają piosenek, które mówią o nich samych, ich przeżyciach, uczuciach, problemach, sytuacji i historii. Tak więc piosenka pomaga zagłębić się w świat innych ludzi i poznać ich kulturę.
Po wnikliwej obserwacji i dotychczasowego doświadczenia mogę stwierdzić, że użycie piosenki na lekcjach języka angielskiego byłoby wielkim bodźcem do nauki przez uczniów wszystkich umiejętności: czytania, mówienia, pisania i przede wszystkim słuchania. Innowacja ta wychodzi naprzeciw wszystkim uczniom, którzy chcieliby utrwalić i poszerzyć swoją wiedzę oraz umiejętności językowe w oparciu o autentyczne źródła.


VI. CELE INNOWACJI

1. Cel główny:
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego poprzez wykorzystanie autentycznego materiału dydaktycznego, jakim jest piosenka anglojęzyczna.

2. Cele szczegółowe:
• dostarczenie uczniom ćwiczeń językowych, które odzwierciedlają użycie autentycznego, żywego języka
• uczenie uczniów poprawnej wymowy, rytmu, akcentu i intonacji
• wzbogacanie zasobu słownictwa
• uzupełnienie i wzbogacenie materiału dydaktycznego (podręcznika)
• trenowanie wszystkich sprawności językowych
• zdobywanie informacji z realioznastwa
• przełamywanie barier i integracja uczniów na zajęciach


3. Zasady realizacji celów:
Wdrażanie i realizacja treści innowacji będzie zgodna z zasadami integracji i indywidualizacji, w celu wspomagania rozwoju każdego ucznia, stosowanie do jego potrzeb i możliwości.


VII. METODY I FORMY PRACY

Podczas realizacji zajęć, na których wykorzystywana będzie piosenka jako materiał dydaktyczny, stosowane będą indywidualne i zbiorowe formy pracy, podczas których wykorzystywane będą metody aktywizujące oraz twórczej pracy uczniów.


VIII. OCZEKIWANE EFEKTY

Po zrealizowaniu innowacji uczniowie:
• rozwiną swoje uzdolnienia językowe i muzyczne
• pobudzą swoją wyobraźnię
• nie będą mieli barier w użyciu języka angielskiego, co zwiększy ich aktywność na zajęciach
• wyciszą się, będą potrafili skupić się na tym co ich zainteresuje (tekst piosenki, muzyka)
• staną się bardziej otwarci i swobodni co będzie sprzyjało ekspresji językowej

IX. KOSZTY INNOWACJI

Innowacja nie wymaga żadnych kosztów i źródeł finansowania. Wszelkie działania będą opierały się na proponowanych, wypracowanych przeze mnie materiałach.


X. EWALUACJA INNOWACJI

Wdrożony projekt innowacji podlegać będzie ewaluacji po zakończeniu każdego roku szkolnego. Na podstawie zebranych danych sporządzony będzie raport, z którego wnioski pozwolą na poprawę jakości pracy. Przewiduje się wykorzystanie w procesie ewaluacji:

• ankiet skierowanych do uczniów i rodziców
• badań wyników nauczania i kompetencji uczniowskich w wybranych klasach
• hospitacji diagnozujących

Osiągnięte rezultaty wdrożenia projektu innowacji oraz wyniki nauczania zostaną przedstawione rodzicom i ogółowi Rady Pedagogicznej.


XI. TREŚCI INNOWACJI

Treści innowacji obejmują zakres słownictwa ujęty w Nowej Podstawie Programowej, są one zgodne z Programem Nauczania Języka Angielskiego autorstwa A. Lewandowskiej i B. Maciszewskiej.



XII. BIBLIOGRAFIA

1. Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2001.

3. Komorowska H., Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego, WSiP, Warszawa 1978.

4. Piotrowska A., Piosenka na lekcji języka angielskiego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2/2000.

5. Przeździecka E., Po pierwsze: nie nudzić (się), czyli YOUNG LEARNERS HITS, „Języki Obce w Szkole”, nr 2/2000.

6. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN, Warszawa 1970.

7. Skrzypczyńska J., Piosenki w nauczaniu języka angielskiego. Część 1, „Języki Obce w Szkole”, nr 4/1996.

8. Szmidt E., Piosenki na lekcji języka niemieckiego, „ Języki Obce w Szkole”, nr 2/2000.
Wyświetleń: 344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.