Katalog Małgorzata Woźniak, 2015-06-22 Zduńska Wola Wybór zawodu, Scenariusze "ABC rynku pracy".Temat : "ABC rynku pracy” Jak właściwie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej Cel lekcji: Uczeń powinien rozumieć pojęcie mobilności zawodowej i zaproponować aktywne uczestniczenie w poszukiwaniu pracy. Oczekiwane osiągnięcia uczniów: uczeń zna, wie, rozumie: • jak radzić sobie w trudnej rzeczywistości na rynku pracy • możliwości dokształcania, zmiany zawodu, miejsca pracy uczeń potrafi: • radzić sobie w trudnej sytuacji - np. utrata pracy • korzystać z ofert pracy • mieć pomysł na siebie • dobrać informacje do prezentacji własnej osoby na rynku pracy • sporządzić życiorys zawodowy i list motywacyjny Środki realizacji: • prezentacja multimedialna pt. „Rozmowa kwalifikacyjna” • wykład • pogadanka z możliwością wymiany doświadczeń • instrukcja, jak prawidłowo napisać CV • przykładowy list motywacyjny • instrukcja, jak szukać pracy 1. W zajęciach uczestnicy pracownik Powiatowego Urzędu Pracy. Na początku lekcji nauczyciel rozmawia z uczniami o problemie bezrobocia w środowisku lokalnym. 2. Następnie doradca zawodowy z PUP przedstawia prawa i obowiązki poszukującego pracy, omawia rejestrację, prawa i obowiązki bezrobotnego. Prezentuje formy pośrednictwa pracy jakie występują w urzędzie. • pośrednictwo otwarte - wyeksponowanie ofert pracy w miejscu publicznym zawierające dane umożliwiające potencjalnym kandydatom identyfikację pracodawcy. Osoby bezrobotne i poszukujące pracy mają dostęp do nazwy i adresu pracodawcy, nr telefonu, osoby wskazanej do kontaktów, wymagań wobec kandydatów, proponowanych warunków pracy. • pośrednictwo zamknięte - informacje o ofertach pracy podawane do publicznej wiadomości nie zawierają danych umożliwiającym bezrobotnym lub poszukującym pracy identyfikację pracodawcy. Obsługa ofert pracy realizowana jest przez pośrednika pracy, który w oparciu o wskazania pracodawców dokonuje doboru kandydatów spośród osób zarejestrowanych w urzędzie i kieruje je na rozmowy kwalifikacyjne, wydając skierowanie do pracy. Pośrednictwo Pracy prowadzone jest w formie: •indywidualnych kontaktów pośrednika pracy z bezrobotnym lub poszukującym pracy, •giełdy pracy, która umożliwia bezpośredni kontakt pracodawcy z grupą kandydatów do pracy dobraną przez pośrednika pracy. Organizowane są w sytuacji, gdy pracodawca wyraża chęć bezpośredniego spotkania z większą grupą kandydatów do pracy na zgłoszone stanowisko pracy i w tym samym zawodzie, •targów pracy, które są zbiorową prezentacją ofert pracy zawierających dane umożliwiające identyfikację pracodawcy. Informacje o wszelkich wolnych miejsca pracy dostępne są w jednym miejscu. Omawia poradnictwo zawodowe tj. pomoc w zakresie świadczenia usługi poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej. Informuje kto to jest doradca zawodowy i jakie porady są przez niego świadczone Doradca zawodowy to osoba udzielająca pomocy w wyborze zawodu, kierunku kształcenia czy szkolenia, uwzględniając możliwości psychofizyczne i sytuację życiową osoby, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego. Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa jest świadczone przez: • poradę indywidualną • poradę grupową • informację zawodową • udostępnienie zasobów informacji zawodowej Przedstawia ofertę szkoleń dostępnych dla poszukujących pracy oraz omawia możliwości odbycia stażu Rodzaje proponowanych szkoleń • szkolenia grupowe • szkolenia indywidualne • pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia • studiów podyplomowych • finansowania kosztów egzaminu lub uzyskania licencji Staż - oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą. Informuje zebranych o możliwości dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej 3. Nauczyciel informuje uczniów co to jest list motywacyjny i jak powinno wyglądać poprawnie napisane CV. Następnie uczniowie dostają wzory dokumentów i na ich podstawie piszą swoje CV oraz list motywacyjny. W drugiej części zajęć uczniowie oglądają prezentację multimedialną pt . „Rozmowa kwalifikacyjna”. Na zakończenie spotkania omawiają prezentowany film wymieniając uwagi i formując wnioski do wykorzystania w przyszłości. Opracowała Małgorzata Woźniak Wyświetleń: 352
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |