Katalog

Małgorzata Woźniak, 2015-06-22
Zduńska Wola

Wybór zawodu, Scenariusze

"ABC rynku pracy".

- n +



Temat : "ABC rynku pracy”
Jak właściwie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej

Cel lekcji: Uczeń powinien rozumieć pojęcie mobilności zawodowej i zaproponować aktywne uczestniczenie w poszukiwaniu pracy.

Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
uczeń zna, wie, rozumie:
• jak radzić sobie w trudnej rzeczywistości na rynku pracy
• możliwości dokształcania, zmiany zawodu, miejsca pracy
uczeń potrafi:
• radzić sobie w trudnej sytuacji - np. utrata pracy
• korzystać z ofert pracy
• mieć pomysł na siebie
• dobrać informacje do prezentacji własnej osoby na rynku pracy
• sporządzić życiorys zawodowy i list motywacyjny

Środki realizacji:
• prezentacja multimedialna pt. „Rozmowa kwalifikacyjna”
• wykład
• pogadanka z możliwością wymiany doświadczeń
• instrukcja, jak prawidłowo napisać CV
• przykładowy list motywacyjny
• instrukcja, jak szukać pracy

1. W zajęciach uczestnicy pracownik Powiatowego Urzędu Pracy. Na początku lekcji nauczyciel rozmawia z uczniami o problemie bezrobocia w środowisku lokalnym.
2. Następnie doradca zawodowy z PUP przedstawia prawa i obowiązki poszukującego pracy, omawia rejestrację, prawa i obowiązki bezrobotnego. Prezentuje formy pośrednictwa pracy jakie występują w urzędzie.
• pośrednictwo otwarte - wyeksponowanie ofert pracy w miejscu publicznym zawierające dane umożliwiające potencjalnym kandydatom identyfikację pracodawcy. Osoby bezrobotne i poszukujące pracy mają dostęp do nazwy i adresu pracodawcy, nr telefonu, osoby wskazanej do kontaktów, wymagań wobec kandydatów, proponowanych warunków pracy.
• pośrednictwo zamknięte - informacje o ofertach pracy podawane do publicznej wiadomości nie zawierają danych umożliwiającym bezrobotnym lub poszukującym pracy identyfikację pracodawcy. Obsługa ofert pracy realizowana jest przez pośrednika pracy, który w oparciu o wskazania pracodawców dokonuje doboru kandydatów spośród osób zarejestrowanych w urzędzie i kieruje je na rozmowy kwalifikacyjne, wydając skierowanie do pracy.
Pośrednictwo Pracy prowadzone jest w formie:
•indywidualnych kontaktów pośrednika pracy z bezrobotnym lub poszukującym pracy,
•giełdy pracy, która umożliwia bezpośredni kontakt pracodawcy z grupą kandydatów do pracy dobraną przez pośrednika pracy. Organizowane są w sytuacji, gdy pracodawca wyraża chęć bezpośredniego spotkania z większą grupą kandydatów do pracy na zgłoszone stanowisko pracy i w tym samym zawodzie,
•targów pracy, które są zbiorową prezentacją ofert pracy zawierających dane umożliwiające identyfikację pracodawcy. Informacje o wszelkich wolnych miejsca pracy dostępne są w jednym miejscu.
Omawia poradnictwo zawodowe tj. pomoc w zakresie świadczenia usługi poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej. Informuje kto to jest doradca zawodowy i jakie porady są przez niego świadczone
Doradca zawodowy to osoba udzielająca pomocy w wyborze zawodu, kierunku kształcenia czy szkolenia, uwzględniając możliwości psychofizyczne i sytuację życiową osoby, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego.

Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa jest świadczone przez:
• poradę indywidualną
• poradę grupową
• informację zawodową
• udostępnienie zasobów informacji zawodowej
Przedstawia ofertę szkoleń dostępnych dla poszukujących pracy oraz omawia możliwości odbycia stażu
Rodzaje proponowanych szkoleń
• szkolenia grupowe
• szkolenia indywidualne
• pożyczki na sfinansowanie kosztów szkolenia
• studiów podyplomowych
• finansowania kosztów egzaminu lub uzyskania licencji
Staż - oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy z pracodawcą.
Informuje zebranych o możliwości dofinansowanie ze środków Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej
3. Nauczyciel informuje uczniów co to jest list motywacyjny i jak powinno wyglądać poprawnie napisane CV.
Następnie uczniowie dostają wzory dokumentów i na ich podstawie piszą swoje CV oraz list motywacyjny.
W drugiej części zajęć uczniowie oglądają prezentację multimedialną pt . „Rozmowa kwalifikacyjna”.
Na zakończenie spotkania omawiają prezentowany film wymieniając uwagi i formując wnioski do wykorzystania w przyszłości.


Opracowała Małgorzata Woźniak
Wyświetleń: 352


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.