Katalog

Jolanta Czyż, 2015-06-22
Mirów

Pedagogika, Scenariusze

Uśmiechnij się i bądź życzliwy.

- n +

„UŚMIECHNIJ SIĘ I BĄDŹ ŻYCZLIWY”

DZIEŃ SZKOŁY BEZ PRZEMOCY

1.WSTĘP

 Witajcie!
Na pewno zastanawiacie się dlaczego spotykamy się razem? Dziś w naszej szkole obchodzimy święto ,,Dzień Szkoły bez Przemocy”.
W szczególny sposób chcemy być dla siebie życzliwi i pomagać sobie.
 Przewodnie hasło naszego dzisiejszego spotkania brzmi:
” UŚMIECHNIJ SIĘ I BĄDŹ ŻYCZLIWY”.
Jest to wspaniała okazja, żeby swoją życzliwość podnieść na nieco wyższy poziom.


2. POWITANIE

UCZEŃ
"Witajcie kochani w uśmiechu krainie,
Zupełnie inaczej czas nam tutaj płynie.
Nie ma w niej złości, zawiści i gniewu
Jest za to wesoło, nie brakuje śpiewu"

UCZEŃ
Chcesz mieć słońce nawet jesienią?
Chcesz mieć wszędzie przyjaciół?
Chcesz, żeby świat był lepszy?
Chcesz być dobrym uczniem?
Chcesz być lepszy?
Chcesz być bogatszy?
Chcesz być piękniejszy?
Chcesz być silniejszy?
Chcesz być szczęśliwy?
TO PROSTE. UŚMIECHNIJ SIĘ I BĄDŹ ŻYCZLIWY!


3.LEGENDA O TYM SKĄD WZIĄŁ SIĘ UŚMIECH

Bóg stworzył świat doskonały, lecz smutny. Ptaki nie świergotały, wszystko było szare, ludzie żyli w złości i gniewie, a za razem w smutku. Stworzyciel świata postanowił to zmienić. Nie chciał, by jego dzieło, nad którym tak się napracował, opanowało zło i nienawiść.
Stworzył aniołów, by rozweselali świat. Pierwszego z nich nazwał Śmieszkiem. Nie spełnił on jednak w pełni powierzonego mu zadania. Wprawdzie rozweselał aniołów, lecz nie potrafił wywołać radości na twarzach ludzi. Powołał więc Bóg innego z aniołów, by rozśmieszył ludzi i rozweselił naturę. Nazwał go Wesołkiem.
Ponieważ w niebie było już wesoło i radośnie, sfrunął na ziemię. Łatwo przekonał rośliny, że życie może być radosne, przyjemne i kolorowe. Po pewnym czasie udało mu się przekonać zwierzęta, by żyły ze sobą w zgodzie. Lecz nie mógł rozśmieszyć ludzi, gdyż był już bardzo zmęczony. Wybrał więc Bóg najweselszego anioła zwanego Uśmiechem. Ten, gdy przyleciał na ziemię od razu zaczął swoją pracę. Wyszukał chłopca, który wydawał mu się najbardziej radosny. Opowiadał mu ciekawe i śmieszne historie i w końcu Uśmiechowi udało się wywołać radość na twarzy chłopca. Chciał, aby inni ludzie poszli za przykładem owego chłopca. Jego plan powiódł się. Ludzie stali się radośni. Na pamiątkę tego wesołego anioła radość na twarzy nazywamy uśmiechem.
Ta legenda uświadamia nam, że życie bez radości jest nudne, monotonne, smutne, jednym słowem brzydkie. Jeden z dawnych przesądów mówi, że kto codziennie rano śmieje się pół godziny, ten jest wesoły i zdrowy. Warto się śmiać, więc ŚMIEJMY SIĘ!


4. BAJKA O UŚMIECHU/ JERZY FALISZEK/

Za siódmą rzeką,
za ósmą górą,
była kraina
zwana Ponurą.
Ponure miny
wszyscy tam mieli,
jak się uśmiechać
już zapomnieli !
Wciąż pilnowały
królewskie straże
- by wszyscy mieli
posępne twarze !
Doszło do tego,
że nawet kury
- gdakały: „ko-ko ”...
w sposób ponury !
Wszystko to spisał
kronikarz Beksa,
aż złamał pióro
i zrobił kleksa !
Kiedy król rządził
Ponuras III ,
- bunt zapanował
wśród wszystkich dzieci !
Na nic się zdały
wysiłki straży
- w mig je rozbroił
uśmiech na twarzy !
Wtedy Ponuras
uciekł w pośpiechu
- taka jest wielka
siła uśmiechu !
Zgubił pantofle,
spadły mu spodnie ...!
- Wszyscy się śmiali
cztery tygodnie!

Gdzie król Ponuras?
- Tam gdzie pieprz rośnie!
Teraz w krainie
wszystkim radośnie!
Odtąd gdy słonko
rysują dzieci
- to uśmiechnięte
z obrazka świeci!

Uśmiech rozbraja
- to oczywiste,
jasne jak słońce
gdy niebo czyste!

Gdy słonko skrywa
deszczowa chmura,
to jak mówimy?
… Brzydka aura!
Uśmiech rozbraja
- rzecz oczywista -
gdy ząbki czyste
i buzia czysta!

...W krainie z bajki
tron nie jest pusty,
dziś tam panuje
król Uśmiech VI!

Ma radość w oczach,
nie pali fajki,
nie dłubie w nosie (!)
i … koniec bajki!

4. „Dzień uśmiechu” -INSCENIZACJA

Występują:
8 DZIECI ROZDAJĄCYCH SŁONECZKA
PANI W KAPELUSZU
PANI Z CÓRECZKĄ
PIEKARZ
POLICJANT
KIEROWCA
KUCHARZ
2 PANIE
POZOSTAŁE DZIECI Z GRUPY
Scenografia
Transparent z napisem: DZIEŃ UŚMIECHU.
Rekwizyty
Słoneczka na patykach, stroje lub czapki dla Piekarza, Policjanta, Kucharza, kapelusz damski, (słoneczek tyle, ile dzieci na widowni).
(Ośmioro dzieci spaceruje ze słoneczkami w rytm muzyki przy słowach Narratora. Cztery Panie, Piekarz, Policjant, Kierowca, Kucharz stoją z boku. Pozostałe dzieci siedzą ze słoneczkami z tyłu sceny.)
NARRATOR
Ścieżynkami, ulicami
idą dzieci ze słonkami.
Na patykach słońca mają,
różnym ludziom je rozdają.
DZIECKO 1
To dla pani, bardzo proszę.
To za uśmiech, nie za grosze.

DZIECKO 2
To dla pani w kapeluszu.
(do widowni)
Teraz się uśmiechać musi.

DZIECKO 3
Idzie mama wraz z córeczką.
To dla pani jest słoneczko.

DZIECKO 4
To słoneczko dla piekarza.
Chleb upiecze się rumiany,
gdy pan będzie roześmiany.

DZIECKO 5
To słoneczko, to dla pani jest uciecha.
Bardzo dobrze, że już pani się uśmiecha.


DZIECKO 6
Pan policjant też dostanie.
Z nim na skrzyżowaniu stanie.

DZIECKO 7
A kierowcy w czasie jazdy
niechaj świeci tak jak gwiazdy.
Gdy kierowca się uśmiecha
to dla pieszych jest pociecha.

DZIECKO 8
Tak się właśnie dobrze zdarza,
że mam słonko dla kucharza.
(Pozostałe dzieci wstają.)
DZIECI
Dużo tych słoneczek mamy. Wszystkie zaraz je rozdamy.
(Rozdają słonka w czasie słów Narratora siedzącym na wido¬wni.)
NARRATOR
Po to słońce jest na świecie,
by się uśmiechały dzieci,
by cieszyli się dorośli.
Tak jest miło i radośnie.
W Dzień Uśmiechu ulicami
chodzą dzieci ze słonkami.
Same też się uśmiechają,
bo słoneczka w sercu mają.
(Po zakończeniu zabawy dzieci mogą wyjść na spacer i rozdać słoneczka przechodniom.)

SCENKI RODZAJOWE
. Prowadzący zwraca się do uczniów:
Teraz przećwiczymy życzliwość. Zapraszam dwie osoby do pierwszej scenki:
Prowadzący głośno odczytuje treść scenki.
 Twoja koleżanka/kolega jest bardzo smutna. Dostała jedynkę z matematyki.
Pociesz ją i zaproponuj pomoc.
Dziękuję! Nagradzamy artystów brawami. Zapraszam kolejne dwie osoby.

 Starsza pani wchodzi do autobusu. Ty siedzisz. W jaki sposób się zachowasz.
Dziękuję! Nagradzamy artystów brawami. Zapraszam kolejne dwie osoby.

 Twój kolega wcale nie umie grać w piłkę. Wasza drużyna przegrała. Podchodzisz
do niego i masz ochotę wygarnąć mu, że jest najgorszy! Widzisz jednak, że mu przykro, wstydzi się. W ostatniej chwili się opanowujesz. Co możesz powiedzieć,
jak zareagować?
Dziękuję! Nagradzamy artystów brawami. Zapraszam kolejne dwie osoby.

 Twoja mama (ojciec)jest bardzo smutna. Porozmawiają z nią i pociesz.
Dziękuję! Nagradzamy artystów brawami

4. Prowadzący podsumowuje występy:
Czy życzliwy człowiek musi dokonywać wielkich czynów, czy mogą to być małe rzeczy?
Czy Wam trudno być życzliwym?

HASŁA-

UCZEŃ
Wręczmy każdemu maksymalną dawkę uprzejmości, serdeczności, życzliwości i uśmiechu!
Propagujmy hasła:
- Miej życzliwość w swej naturze, bo życzliwi żyją dłużej!
- Trochę serca na co dzień!
- Bądź życzliwy!
- Uśmiech jest jak słońce, które spędza chłód z ludzkiej twarzy.
- Tym dla ludzi uśmiech, czym słońce dla kwiatów.
- Uśmiechaj się szczerze do wszystkich.
- Uśmiechaj się jak najczęściej!
- Uśmiech zjednuje ludzi, ułatwia życie.
- Uśmiechnięta twarz jest zawsze ładna.
- Uśmiechem zaczynaj dzień, w każdym tygodniu uśmiech miej. Uśmiech odezwie się echem – inni odpłacą uśmiechem.
- Uśmiech rozdawaj światu, bo wszędzie go brakuje. Uśmiechaj się do każdego, bo to nic nie kosztuje!
- Słowo życzliwe nic nie kosztuje ,a jest przecież najpiękniejszym podarkiem.
- Życzliwość jest pragnieniem szczęścia drugich.
- Każdy dobry uczynek,
Każde życzliwe, przyjacielskie słowo-
Odmładza człowieka.
- Prawdziwe szczęście polega, na czynieniu dobra wokół siebie.

PLEBISCYT NA NAJBARDZIEJ ŻYCZLIWĄ UCZENNICĘ, ŻYCZLIWEGO UCZNIA /KRYTERIA OCENY/

UCZEN, UCZENNICA:/czyta/

MISS KULTURY:
Jest życzliwie (przyjaźnie i przychylnie) ustosunkowany do ludzi i świata,
- Z wszystkimi rozmawia życzliwie z uśmiechem,
- Traktuje wszystkich z życzliwością, jest uprzejmy i uczynny
- Zawsze pomaga Koleżankom i Kolegom, jest koleżeński, usłużny i lojalny,
- Szanuje pracę innych ludzi,
- Otacza opieką „słabszych” okazuje im więcej szacunku,
- Nigdy nie zdobywa niczego szturmem, za pomocą łokci, kosztem innych,
- Nigdy nie narusza cudzej prywatności,
- Interesuje się zawsze losem swoich znajomych, przyjaciół, których spotkały życiowe kłopoty i niepowodzenia,
- Stara się nie okazywać złego humoru, zdenerwowania, nie mówić podniesionym głosem w towarzystwie innych osób,
- Jest skromny, stawiający sobie największe wymagania,
- Potrafi przyznać się do swoich błędów,
- Zawsze stosuje zasadę fair play – jasnej i uczciwej gry,
- Pamięta, że słowność, to najważniejsza zasada kultury człowieka. Nie przyrzeka nigdy i niczego, czego nie jest w stanie spełnić,
- Nigdy nie plotkuje, nie donosi, nie jest zawistny,
- W rozmowie z innymi dba o kulturę słowa, nie używa ordynarnych słów z szacunku dla siebie i innych,
- Umie słuchać innych,
- W rozmowie jest zawsze grzeczny, spokojny i przyjemny,
- Jest tolerancyjny wobec innych poglądów, upodobań i zainteresowań.
- Zawsze stosuje zasady savoir – vivre, co oznacza znajomość norm towarzyskich, dobrego obyczaju, dobrych manier na co dzień, w kinie, teatrze itp

WYNIKI PLEBISCYTU
PROWADZĄCY:
Tytuł „MISS-MISTER KULTURY” jest wyłącznie przez Was przyznawany. Wy oceniacie, kto powinien zostać zwycięzcą , dlatego dzisiaj to jest Wasza uroczystość.
PRAGNĘ PRZEDSTAWIĆ LAUREATÓW PLEBISCYTU.

FANFARY
/Rozlegają się dźwięki fanfar/

Kl. 0-
Kl.1-
Kl.2-
Kl.3-
Kl.4 a-
Kl.4b-
Kl.5a-
Kl.5b-
Kl.6a-
Kl.6b-

MĄDRE RADY
Oto kilka propozycji, które możecie przemyśleć, by nastawić się pozytywnie do siebie i do swego życia. Dzięki nim unikniecie agresji .
1. Mów często czarodziejskie słowa : „dziękuję”, ”proszę”, „przepraszam”.
2.Popełniając błąd , nie wstydź się powiedzieć : „pomyliłam się”.
3.Bądź odważny w każdej sytuacji, nawet jeśli nie leży to w Twojej naturze.
4.Bądź odpowiedzialny za wszystko co mówisz i za to co robisz.
5.Przestań mieć pretensje do innych, bo przykleją się do ciebie narzekacze, a odsuną ludzie pogodni i radośni.
6.Unikaj ludzi , którym się nic nie podoba i którzy nie mają ciekawych zainteresowań
„Śmiech to zdrowie”, a poczucie humoru to lekarstwo na wszystkie smutki.

PODSUMOWANIE
 Wzajemna życzliwość, grzeczność, uprzejmość, serdeczność – są jak piękne kwiaty na kobiercu ludzkiego życia. Warto więc pieczołowicie pielęgnować i szanować to piękno. Dlatego, my uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Mirowie, zwracamy się z szerokim apelem do wszystkich uczniów i ludzi dorosłych o eksponowanie wzajemnej życzliwości, uprzejmości, serdeczności i sympatii.

 Niech przyświeca nam myśl A.de Mello:
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze,
to ty zmień się pierwszy”.
 . Mamy nadzieję, że do Krainy Uśmiechu wrócimy jeszcze nie raz, bo jeden uśmiech na czyjejś twarzy może sprawić, że życie stanie się dla każdego z nas bardziej kolorowe i radosne. Bo przecież...
 Krainę Uśmiechu ma w sobie każdy z nas,
wystarczy spróbować radośnie spędzać czas.
Mówimy to z nadzieją, że nigdy nie zaginie
uśmiech na wszystkich twarzach,
w całej naszej gminie".

ŻYCZENIA
Życzymy wszystkim wokoło,
by wszystkie dni upływały wesoło.
Odsuńmy urazy i waśnie, by wokół nas było jaśniej

BAJKA MUZYCZNA – „Czarodziej – władca uśmiechu”
Wyświetleń: 301


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.