Katalog

Anna Pogorzelska, 2015-06-22
Białystok

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego na st. nauczyciela mianowanego.

- n +

Białystok, 1 czerwca 2015r.



SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


Imię i nazwisko: dr Anna Pogorzelska
Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 15 przy UDSK w Białymstoku
Stanowisko: nauczyciel kontraktowy
Nauczane przedmioty: język angielski, język polski
Data rozpoczęcia stażu: 01 września 20012 roku
Data zakończenia stażu: 31 maja 2015 roku



§ 7 ust. 2 pkt. 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach

1. Poznanie procedur awansu zawodowego – analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.

W sierpniu 2012r. zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, zawartymi w:
* Ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r.– Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674– tekst jednolity);
* Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593);
* Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2007r. Nr 214, poz. 1580).
Chcąc wzbogacić swoją wiedzę dotyczącą awansu zawodowego nauczyciela wzięłam udział w warsztatach na temat „Powinności, zadania i terminy nauczyciela stażysty, kontraktowego, mianowanego w okresie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego” prowadzonych przez konsultanta ds. edukacji polonistycznej panią Urszulę Roman w dniu 30 sierpnia 2012 w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w spotkaniu pogłębiłam swoją wiedzę oraz nabyłam dodatkowe umiejętności dotyczące prawidłowych interpretacji przepisów związanych z awansem zawodowym.
Następnie dnia 1.09.2012r. złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. W odpowiedzi pan dyrektor Zespołu Szkół nr 15 w Białymstoku wyraził zgodę na otwarcie przeze mnie ścieżki awansu zawodowego.

2. Opracowanie planu rozwoju zawodowego.
W dalszej kolejności przystąpiłam do zredagowania Planu Rozwoju Zawodowego, uwzględniając w nim specyfikę szkoły, potrzeby uczniów oraz własne możliwości. Starałam się określić i zaplanować drogę własnego rozwoju zwracając szczególną uwagę na zdobywanie nowych kompetencji niezbędnych do właściwego realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczo – profilaktycznych i opiekuńczych szkoły.

3. Nawiązanie kontaktu z opiekunem stażu.
• Ustalenie zasad współpracy i zawarcie kontraktu.
We wrześniu 2012 roku nawiązałam współpracę z moim opiekunem stażu panią mgr ……………………………. Wspólnie ustaliłyśmy harmonogram działań oraz zawarłyśmy kontrakt. Wraz z opiekunem stażu przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego. W rezultacie przeprowadzonych konsultacji z opiekunem stażu, dokonałam korekty Planu Rozwoju Zawodowego, który następnie został zatwierdzony przez Dyrektora Zespołu Szkół nr 15.

4. Współpraca z opiekunem stażu.

Przez cały okres stażu odbywałam spotkania informacyjne z opiekunem dotyczące procedury awansu zawodowego, zadań nauczyciela, prowadzenia dokumentacji. Miały one charakter konsultacyjno – instruktażowy i dotyczyły podejmowanych przeze mnie działań (prowadzenia lekcji, organizacji konkursów, rozwiązywania trudności związanych ze specyfiką pracy w szkole szpitalnej, itp.).
Ponadto w trakcie stażu uczestniczyłam w lekcjach prowadzonych przez panią mgr …………………………….., osobę z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, która dzieląc się ze mną swoją wiedzą, przekazywała mi cenne wskazówki, które pomogły doskonalić mój warsztat pracy. W trakcie obserwowanych lekcji poznałam nowe techniki nauczania języka angielskiego, efektywne sposoby wykorzystania czasu na lekcji, ciekawe środki dydaktyczne i formy pracy z uczniami, a także przyjrzałam się indywidualizacji procesu nauczania.
Co więcej, przez cały okres mojego stażu prowadziłam lekcje w obecności opiekuna stażu. Po zajęciach analizowałam wraz z panią mgr ……………….. przeprowadzoną lekcję, zwracając uwagę na realizację jej celów, sprawność dobrania metod pracy z konkretnym zespołem klasowym. Przeprowadzone lekcje były również okazją do wymiany spostrzeżeń oraz do przedyskutowania wybranych aspektów pracy dydaktyczno – wychowawczej. Informacje te pomogły mi zweryfikować własne działania, aby w przyszłości uniknąć błędów i zmierzać we właściwym kierunku.

5. Poszerzenie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli.

- „Charakterystyka dziecka - ofiary przemocy w grupie rówieśniczej i w domu” (28.02.3013r.);
- „Jak uczyć poezji?” (22.11.2013r.);
- „Dziecko agresywne w klasie” (24.01.2014r.);
- „Dziecko z FAS- jak rozpoznać i pracować? FAS – alkoholowy zespół płodowy” (7.03.2014r.);
- „Dziecko agresywne w klasie” (24.01.2014r.);
- „Multimedia w szkole przyszpitalnej” (29.09.2014r.);
- „Sześciolatek w szkole” (17.10.2014r.);
- „Krytyczny odbiór przekazów medialnych obroną przed manipulacją” (23.10.2015r.);
- „Pomóc dziecku wykorzystywanemu seksualnie” (23.10.2015r.);
- „Logodydaktyka w szkole – innowacyjna koncepcja wychowania i kształcenia” (27.02.2015r.);
- „Gry i zabawy przeciwko agresji” (20.03.2015r.);
- „Jak efektywnie zarządzać czasem?” (28.04.2015r.)

W okresie stażu przeprowadziłam następujące szkolenia WDN skierowane do nauczycieli ZS15:
- „Jak należy stosować pochwały, aby motywować uczniów?” (15.03.2013r.);
- „Jak pracować z dzieckiem impulsywnym (nadpobudliwym)?” (21.03.2014r.) wraz z mgr ……………………………….

6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych.

- „Obsługa bazy danych SOLMED” (21.05.2013r.);
- „Pomoc pedagogiczno-psychologiczna w świetle zmienionych uregulowań” (25.09.2013r.); - „Dziecko chore w procesie nauczania i wychowania” (11.12.2013r.);
- „Zaburzenia emocjonalne i zachowania u dzieci i młodzieży” (26.11.2014r.);
- „Metody aktywizujące (tutoring wychowawczy, neurodydaktyka oraz ocenianie kształtujące)” (24.04.2015r.).

7. Udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego ukierunkowanych na metodykę nauczania języka angielskiego.

W trakcie trwania stażu nieustannie poszerzałam i pogłębiałam swoją wiedzę oraz doskonaliłam i nabywałam nowe umiejętności zgodnie z potrzebami własnymi i szkoły poprzez udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego, ukierunkowanych na metodykę nauczania języka angielskiego:

Konferencje metodyczne:
- „Focus on… - nauczanie elementów kulturowych na lekcjach języka angielskiego” MODM (03.09.2012r.);
- „Relax, take it easy and teach smart towards the final exam” Macmillan (9.02.2013r);
- „Structure it up! Teaching with the reacher in mind” Macmillan (9.02.2013r);
- „On speaking terms” Macmillan (9.02.2013r);
- „Ta dzisiejsza młodzież” - konferencja dotycząca obowiązku realizacji projektu edukacyjnego w gimnazjum, MODM, ORE, CEO, (16.04.2013r.);
- „Get to Grips with Gimnazjum Grammar. Approaches and Activities to Take Away and Use Tomorrow” Pearson (29.01.2014r.);
- „Make Matura Manageable – with the 3 Ms…” Pearson (29.01.2014r.);
- „We’re All Different… Catering for the Varying Needs of the Upper Primary Classroom” Pearson (31.01.2014r.);
- „Tiger at large… on managing whole-class learning” Macmillan (08.02.2014r.);
- „Slowly but surely – a process approach to sixth graders’ sprawdzian” Macmillan (8.02.2014r.);
- „Learner-centered teaching? Yes, but what about my teaching style?” Pearson (27.01.2015r.);
- „Making up for the missing bits: Ideas for teaching lower-primary learners” Pearson (27.01.2015r.);

Szkolenia, warsztaty i wykłady metodyczne:
- „Ciekawe i motywujące uczniów lekcje w kontekście przygotowania do egzaminu gimnazjalnego” Nowa Era (18.02.2013r.);
- „B-learning – let’s go for it!” Oxford University Press (31.08.2013r.);
- „Matura 2015. Wszystko o zmianie” Oxford University Press (31.08.2013r.);
- „Nowa formuła sprawdzianu od roku szkolnego 2014/2015” OKE Łomża (12.11.2013r.);
- „Nauka angielskiego a możliwości uczniów w wieku 6-11/12 lat” Oxford University Press (28.09.2014r.);
- „Heading for the first exam in English” Oxford University Press (29.01.2015r.);
- „Rising to the challenge: leeping students focused and motivated” Oxford University Press (29.01.2015r.);

Szkolenia metodyczne on-line:
- „Mind the Map! How to organize, consolidate and better remember key vocabulary – for exam purpose and beyond” Macmillan (28.08.2012r.);
- „A Grammar Engine for the Oral Matura 2012” Macmillan (27.08.2012r.);
- „Matura preparation and its best” Macmillan (27.08.2012r.);
- „On a path to spoken fluency” Macmillan (5.06.2013r.);
- „Matura 2015 – część pisemna: co się zmieni i co to oznacza” Macmillan (11.09.2013r.);
- „Back to the game! Teaching grammar for the Basic matura 2015” Macmillan (26.11.2013r.);
- „Ten great ideas for using flashcards” Macmillan (30.10.2014r.);
- „Teaching Young Learners – Tips and Tricks” Pearson (17.11.2014r.);
- „Teach, Play and Hide” Macmillan (03.01.2015r.);
- „Ideas for practising grammar” Macmillan (03.01.2015r.)

Ponadto w okresie stażu uczestniczyłam w konsultacjach metodycznych, przeprowadzonych przez regionalnych przedstawicieli wydawnictwa Macmillan (23.08.2012r., 26.08.2013r.) oraz Pearson (30.08.2012r., 25.08.2014r.), podczas których omówione zostały zagadnienia z zakresu metodologii nauczania języka angielskiego, Nowej Podstawy Programowej oraz zaprezentowane zostały nowoczesne materiały dydaktyczne polecane przez wydawnictwa.

8. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej z uwzględnieniem podstawowego celu szkoły szpitalnej, jakim jest wspomaganie procesu leczenia oraz możliwie najpełniejsza realizacja procesu kształcenia i wychowania.

W trakcie stażu doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez prowadzenie zajęć w obecności dyrektora ZS15:
- Lekcja w zespole klasowym LO na Oddziale Neurologii/Nefrologii UDSK (13.11.2012r.),
Temat: „Remember, remember the fifth of November” – Guy Fawkes Night.
- Lekcja w zespole klasowym LO w II Klinice Chorób Dzieci UDSK (15.01.2014r.),
Temat: Martin Luther King’s birthday.
- Lekcja w zespole klasowym LO w Klinice Okulistyki UDSK (03.04.2014r.),
Temat: Planet Earth – kataklizmy, klęski żywiołowe.
- Lekcja w zespole klasowym LO w III Klinice Chorób Dzieci UDSK (09.03.2015r.).
Temat: Saint David’s Day – patron of Wales.
- Lekcja w zespole klasowym SP w I Klinice Chorób Dzieci UDSK (6.05.2015r.).
Temat w klasie 4: My favourite food – ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.
Temat w klasie 5: Czas Past Simple – ćwiczenia gramatyczne.
Temat w klasie 6: Shopping – wprowadzenie słownictwa.

Wraz z panią mgr ……………………….. w dn. 12.05.2015r. przeprowadziłam lekcję otwartą w bibliotece szpitalnej, adresowaną do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej i ich rodziców. Temat: Czytamy w językach obcych - na przykładzie „The very hungry caterpillar” by Eric Carle. Celem lekcji było m.in. zachęcenie dzieci do czytania książek w obcych językach oraz ukazanie rodzicom możliwości ich wkładu w edukację językową dzieci poprzez zapoznanie z możliwymi sposobami pracy z książeczką obcojęzyczną.
Ponadto obserwowałam zajęcia otwarte:
- „Pomagam ratować życie” – lekcja biologii przeprowadzona w dn. 15.05.2013r. przez nauczyciela ZS 15 – mgr ……………………………..
Stosowałam w procesie dydaktycznym aktywizujące metody nauczania takie jak burza mózgów, dyskusja, metoda projektu, mapa skojarzeń, mapa mentalna, drama, lista pytań, śnieżna kula, gry i zabawy dydaktyczne. Podczas prowadzonych zajęć starałam się oprócz celów szczegółowych, realizować także cele terapeutyczne, takie jak wzmacnianie wiary ucznia we własne możliwości, dbanie o przyjazną atmosferę podczas lekcji, a także odwracanie uwagi od złego stanu zdrowia (samopoczucia) wychowanka.
W okresie trwania stażu dokonywałam wraz z zespołem przedmiotowym analizy i wyboru programów nauczania w oparciu o ich wartości merytoryczne. Ponadto tworzyłam i gromadziłam bazę materiałów do pracy dydaktycznej (poprzez wkład własny oraz współpracę z wydawnictwami edukacyjnymi): konspekty lekcji, karty pracy, testy, własne pomoce dydaktyczne (plakaty, puzzle, krzyżówki, gry), pozyskiwałam podręczniki, zeszyty ćwiczeń, przewodniki metodyczne oraz programy multimedialne.

9. Praca w zespole przedmiotowym.

W ramach współpracy z innymi nauczycielami języków obcych na bieżąco wymienialiśmy się poglądami, pomysłami, materiałami do zajęć; konsultowaliśmy wybór podręczników do realizacji na danym poziomie edukacyjnym. Omawialiśmy także tematy konferencji metodycznych, w których uczestniczyliśmy oraz ocenialiśmy wartość otrzymywanych materiałów szkoleniowych. Przez cały okres stażu realizowałam zadania wynikające z planu pracy zespołu nauczycieli języków obcych.
W okresie trwania stażu opracowałam plan działań dydaktycznych z języka angielskiego do klas 1-3 LO do podręcznika „New Matura Solutions” z uwzględnieniem wymogów nowej podstawy programowej oraz jego ewaluacją. Ponadto wzięłam udział w warsztatach samokształceniowych na temat:
- „Zmiany w egzaminie maturalnym z języka angielskiego. Nowa Matura 2015” (24.10.2013r.);
- „Uczeń dyslektyczny na lekcji języka obcego” (29.05.2014 r.)
- „Matura 2015 – języki obce” (16.01.2015r.).
Przeprowadziłam także wraz z mgr ………………………… szkolenie dla zespołu nauczycieli języków obcych na temat nowej formuły sprawdzianu z j. angielskiego od roku szkolnego 2014/2015 (12.12.2013r.).
Wraz z pozostałymi członkami zespołu przedmiotowego regularnie dokonywaliśmy analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Działania te pozwoliły dostrzec, które umiejętności językowe sprawiają uczniom najwięcej trudności. Analiza wyników posłużyła ponadto do stwierdzenia mocnych i słabych stron szkolnego systemu kształcenia. Poprzez dokonaną analizę sformułowaliśmy wnioski do pracy, do których należą m.in. rozwijanie określonych umiejętności językowych, wprowadzanie zmian w organizacji lekcji, stosowanie aktywizujących metod nauczania czy indywidualizacja procesu nauczania.

10. Prowadzenie dokumentacji szkolnej.

W trakcie trwania stażu doskonaliłam warsztat pracy także poprzez prowadzenie dokumentacji szkolnej tj. dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych dla godzin realizowanych w ramach art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, księgi uczniów, uzupełnianie kart imprez i uroczystości, wydawanie zaświadczeń z ocenami, pisanie sprawozdań z przeprowadzonych konkursów, uzupełnianie arkusza pracy nauczyciela, tworzenie sprawozdań z prowadzonych szkoleń.

11. Ukończenie studiów doktoranckich z zakresu literaturoznawstwa.

W okresie awansu zawodowego podniosłam także swoje kwalifikacje zawodowe poprzez ukończenie w czerwcu 2013r. trzyletnich studiów doktoranckich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w zakresie nauk humanistycznych - literaturoznawstwa. W dniu 26.02.2013r. wszczęłam przewód doktorski. Następnie na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. „Wacław Potocki Wirginia. Edycja i komentarz” oraz po złożeniu wymaganych egzaminów w dn. 28.10.2014r. uzyskałam tytuł naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa nadany uchwałą Rady Naukowej Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, co uważam za swój osobisty i zawodowy sukces. Mam nadzieję, że uzyskane kwalifikacje wzmocnią moją pozycję zawodową, stworzą szersze możliwości działania, a w przyszłości pozwolą na podejmowanie nowych wyzwań.



§ 7 ust.2 pkt.2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych


1. Udział w formach doskonalenia zawodowego ukierunkowanych na sposoby rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów, kwestie uwarunkowań środowiskowych ucznia oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Aby wzbogacić swoją wiedzę na temat współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych uczestniczyłam w następujących warsztatach, konferencjach i lekcjach tematycznych:
- „Rozwój emocjonalny ucznia” - trójmodułowe szkolenie online Pearson (12.06.2013r.);
- „One są wśród nas – dzieci z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu; promocja zdrowia w szkole” MODM (23.04.2014r.);
- „Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży: nowe środki psychoaktywne, agresja elektroniczna, ryzykowne zachowania żywieniowe” - konferencja MODM (9.04.2015r.).

2. Aktywny udział w przygotowaniu imprez, spotkań edukacyjnych i uroczystości szkolnych.

W okresie stażu:
- współorganizowałam apel z okazji Dnia Papieskiego (18.10.2012r., 17.10.2013r., 16.10.2014r.);
- współorganizowałam apel z okazji Święta Niepodległości (13.11.2013r.);
- współorganizowałam apel z okazji Święta Flagi oraz opracowanie fotorelacji z przebiegu w/w na potrzeby Kuratorium Oświaty w Białymstoku (29.04.2013r., 29.04.2014r., 29.04.2015r.);
- współorganizowałam spotkanie edukacyjne z okazji Dnia Żołnierzy Wyklętych (4.03.2014r., 6.03.2014r., 25.02.2015r., 4.03.2015r );
- wzięłam udział w przedstawieniu jasełkowym w wykonaniu szkolnego teatru nauczycielskiego „Kroplówka” (grudzień 2012r.);
- współorganizowałam Dzień Europy na oddziale Onkologii UDSK (09.05.2013r., 6.05.2015r.) oraz na oddziale Psychiatrii UDSK (09.05.2013r., 5.05.2014 r.);
- przeprowadziłam lekcje z okazji Europejskiego Dnia Języków (26.09.2012r., 26.09.2013r., 26.09.2014r.);
- współorganizowałam Europejski Tydzień Języków Obcych, wykonałam wraz z uczniami planszę pt. „Zostań poliglotą” metodą projektu (11-15.02.3013r., 10-14.02.2014r., 16-27.02.2015r.);
- współorganizowałam spotkanie edukacyjne z okazji 330. rocznicy zwycięstwa pod Wiedniem (12.09.2013r.);
- wzięłam udział w ogólnoszkolnej inicjatywie „Choinka dobrych życzeń (2.12.-6.12.2013r.);
- wzięłam udział w ogólnoszkolnej imprezie z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (przygotowanie i przeprowadzenie quizu językowego dla klas 4-6 SP) (21-28.02.2014r., 23-27.02.2015r);
- wzięłam udział w głośnym czytaniu fragmentów „Potopu” w ramach ogólnopolskiej akcji publicznego czytania wybitnych dzieł literatury polskiej („Trylogii” H.Sienkiewicza) (11.09.2014r.);
- wzięłam udział w akcji „Dzień bez papierosa” – stworzenie przez zespół PG 7 domina w języku angielskim na temat ubocznych skutków palenia w ramach programu antynikotynowego „Znajdź właściwe rozwiązanie” (20.11.2014r.);
- przeprowadziłam cykliczne lekcje otwarte w języku polskim i angielskim o tematyce prozdrowotnej na temat: „Gdzie były, co robiły twoje ręce” (Where have been to and what our hands have done)?” wraz z nauczycielem biologii z ZS15 mgr …………………….. w ramach programu CAREX (22.03.2013r., 06.05.2014r., 15.04.2015r.);
- wzięłam udział w grancie „Rodzinne wieczorki filmowe na oddziale szpitalnym” (luty-październik 2015r.);
- byłam koordynatorem projektu edukacyjnego „Znani Białostoczanie (Famous people from Białystok)” na oddziale Onkologii UDSK (luty-maj 2013r.);
- wzięłam udział w XIV edycji „Szlachetnej paczki” (grudzień 2014r.),
- wzięłam udział w organizacji szkolnego spotkania opłatkowego (grudzień 2014 r.).
W trakcie trwania stażu współpracowałam z następującymi instytucjami:
- Instytutem Pamięci Narodowej – prowadzenie spotkań edukacyjnych z okazji Dnia Żołnierzy Wyklętych;
- Wydawnictwami Macmillan oraz Pearson, które fundowały nagrody rzeczowe do organizowanych przez mnie konkursów z języka angielskiego;
- Samorządem Uczniowskim ze Szkoły Podstawowej nr 50 w Białymstoku – przedstawiciele samorządu wraz z opiekunem panią mgr …………………… gościli w dn. 27.11.2013r. w Klinice Onkologii UDSK. Podczas spotkania przekazali na rzecz pacjentów ciekawe gry i puzzle, które zostały zakupione przez społeczność szkoły ze środków pozyskanych z kiermaszu „Andrzejkowe pluszaki".

3. Rozmowy z rodzicami/opiekunami uczniów, u których można zauważyć kłopoty z nauką i/lub zachowaniem; współpraca z personelem medycznym.

Będąc wychowawcą w zespole klasowym liceum w II Klinice Chorób Dzieci UDSK (rok szkolny 2012/2013 i 2013/2014) oraz zespole klasowym klas 4-6 szkoły podstawowej w I Klinice Chorób Dzieci i Klinice Neurologii UDSK (rok szkolny 2014/2015) wielokrotnie prowadziłam rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów. Podczas tych spotkań informowałam rodziców o specyfice prowadzenia zajęć w szkole szpitalnej, niezbędnym przygotowaniu uczniów do lekcji, postępach w nauce, poziomie wydolności wysiłkowej dzieci, a także ewentualnym udziale wychowanków w egzaminach lub konkursach. Potwierdzenie przeprowadzonych rozmów stanowią adnotacje w dziennikach lekcyjnych w rubryce – „Kontakty z rodzicami”.
Jako nauczyciel i wychowawca szkoły szpitalnej wielokrotnie konsultowałam się z lekarzami i pielęgniarkami. Rozmowy te miały na celu uzyskanie informacji o stanie zdrowia uczniów, poziomie ich wydolności wysiłkowej oraz możliwościach psychofizycznych. Pomogło mi to zróżnicować i dobrać odpowiedni stopień trudności omawianych treści na prowadzonych przez mnie zajęciach.

4. Organizacja konkursów z języka angielskiego przynajmniej na poziomie szkolnym.

W trakcie trwania stażu zorganizowałam następujące przedsięwzięcia:
- organizacja ogólnoszkolnego „Dyktanda z języka angielskiego” adresowanego do uczniów klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (13-17.05.2013r., 6-12.05.2014 r., 24-28.11.2014r.);
- współorganizacja ogólnopolskiego konkursu adresowanego do uczniów szkół szpitalnych z języka angielskiego i niemieckiego „Zdrowie jest ważniejsze niż bogactwo” (Health is above wealth / Gesundheit geht vor Reichtum) (marzec-kwiecień 2015r.);
- współorganizacja ogólnoszkolnego konkursu gramatycznego skierowanego do uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej oraz klas 1-3 gimnazjum „How your English works?” (10-12.12.2012r., 19-21.11.2013r., 5-15.05.2015 r.);
- współorganizacja ogólnoszkolnego konkursu „Geografia po angielsku” adresowanego do uczniów klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych (8-10.01.2014r., 12-16.01.2015r.);
- współorganizacja wraz z panią mgr …………………….. (SP nr 50 w Białymstoku) międzyszkolnego „Quizu o Londynie” skierowanego do uczniów klas 4-6 ze Szkoły Podstawowej nr 50 w Białymstoku oraz Szkoły Podstawowej nr 40 w Białymstoku (10.04.2014r.);
- pomoc w przeprowadzeniu ogólnoszkolnego konkursu „How your grammar works” adresowanego do uczniów klas gimnazjalnych (24-31.03.2015r.) oraz ponadgimnazjalnych (26-28.11.2013r., 26-28.11.2014r.);
- pomoc w przeprowadzeniu quizu „Mądrość w trzech językach” (11-15.02.3013r., 10.02.-14.02.2014r., 15-20.02.2015r);
- pomoc w przeprowadzeniu ogólnoszkolnego konkursu „The parts of the body” adresowanego do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej (9-20.03.2015r.);

5. Uwzględnianie indywidualnych możliwości ucznia.

Od dn. 1 września 2012r. realizowałam dodatkowe zajęcia z języka angielskiego w ramach 42 art. KN na Oddziale Onkologii i Hematologii oraz na Oddziale Ortopedii UDSK. Podczas tych indywidualnych zajęć starałam się nie tylko wyrównywać braki edukacyjne ucznia, ale również rozwijać jego zdolności i zainteresowania. W tym celu przydzielałam trudniejsze zadania uczniom szczególnie uzdolnionym, a także zapewniałam pomoc w zdobywaniu wiedzy uczniom mniej zdolnym. Ponadto dbałam o to, aby zajęcia były prowadzone w sposób atrakcyjny dla ucznia, z zastosowaniem ciekawych metod nauczania.


§ 7 ust.2 pkt. 3

Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.


1. Przygotowanie scenariuszy lekcji oraz pomocy dydaktycznych przy użyciu komputera i internetu.

Współczesna cywilizacja kształtuje się wokół obiegu różnorodnych wiadomości, w których kluczową rolę odgrywają media oraz Internet, które udostępniają ogromne zbiory wiedzy i ułatwiają porozumiewanie się ludzi. Trudno dziś wyobrazić sobie efektywną pracę w szkole bez podstawowej znajomości obsługi komputera i korzystania z Internetu oraz różnych programów komputerowych. Przez cały okres stażu podczas przygotowywania się do zajęć korzystałam z licznych portali internetowych i programów edukacyjnych. Czerpałam pomysły oraz analizowałam i przystosowywałam zamieszczone scenariusze zajęć do potrzeb własnych i danej grupy uczniów. Najczęściej odwiedzane przeze mnie strony to: www.onestopenglish.com, www.anglisci.pl, www.longman.com.pl, www.oup.com, www.britishcouncil.org/poland, www.anglomiancy.pl www.busyteacher.org www.english-4kids.com www.macmillan.pl.
W swojej pracy pedagogicznej na bieżąco korzystałam z edytora tekstu Word w celu opracowania scenariuszy lekcji oraz pomocy dydaktycznych, kart pracy, ćwiczeń utrwalających poznane wiadomości i umiejętności, gier, plansz, rozsypanek słownych, a także rozkładów materiału, testów, sprawozdań, tworzenia dokumentów szkolnych takich jak: protokoły z posiedzeń Rad Pedagogicznych, scenariusze spotkań i imprez szkolnych, regulaminy konkursów, zaproszenia na różne uroczystości szkolne, dyplomy, podziękowania itp. W trakcie trwania stażu przy użyciu programu PowerPoint tworzyłam prezentacje multimedialne poświęcone elementom kultury krajów anglojęzycznych, a także materiały na szkolenia WDN oraz lekcje otwarte. Poprzez korespondencję elektroniczną byłam także informowana na bieżąco o nowościach wydawniczych i szkoleniach organizowanych przez wydawnictwa. Internet wykorzystywałam również do pogłębiania wiedzy na temat przepisów oświatowych, procedur awansu zawodowego oraz poszukiwania informacji odnoście różnych form doskonalenia zawodowego. W tym celu korzystam z następujących stron internetowych:
• www.men.gov.pl
• www.kuratorium.bialystok.pl
• www.awans.net
• www.awans-zawodowy.org
• www.modm.bialystok.pl
• www.cen.bialystok.pl
Aby wzbogacić swój warsztat pracy, wzięłam udział w szkoleniu z zakresu obsługi komputera „Edukacja w sieci multimediów” 8-godzinne warsztaty CEN (26.02.2014r., 5.03.2014r.). Znajomość obsługi komputera (pakiet MS Office) oraz umiejętność korzystania z Internetu umożliwiły mi ukończenie kursów e-learningowych:
- „Jak przygotować ucznia do pisania na egzaminie?” MODM (grudzień 2012r. /styczeń 2013r.);
- „Motywowanie i rozwijanie zdolności językowych uczniów do nauki języka obcego” MODM (20.03.-14.05.2014 r.)
Edytor tekstu Word posłużył mi także do opracowania dokumentów związanych z awansem zawodowym: Wniosku o rozpoczęcie stażu, Planu rozwoju zawodowego oraz niniejszego Sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
W dniu 05.22.2013r. opublikowałam Planu rozwoju zawodowego w serwisie edukacyjnym www.profesor.pl. Po zakończeniu stażu dn. 31.05.2015r. przekazałam do opublikowania moje Sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego na w/w stronę internetową.
2. Działanie na rzecz upowszechniania wśród młodzieży korzystania z internetu jako źródła informacji.

W obecnych czasach efektywne nauczanie języka obcego nie jest możliwe bez pomocy nowoczesnych technologii. Ogólna dostępność niedrogich i ciekawych programów komputerowych sprawia, iż nauka języka staje się bardziej różnorodna i interesująca. W trakcie trwania stażu starałam się przekazywać uczniom informacje na temat przydatnych stron do nauki języka angielskiego np. http://www.anglomaniacy.pl; www.yummy.pl; http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en.
Ponadto cyklicznie prowadziłam lekcje o charakterze profilaktycznym z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu (11.02.2014r., 12.02.2015r.), podczas których poruszałam tematy dotyczące zagrożeń związanych z użytkowaniem Internetu, uzależnień od komputera i gier komputerowych. Przez cały okres pracy starałam się wykorzystywać technologię informacyjną i komunikacyjną w ramach aktywizacji uczniów podczas lekcji, szczególnie w warunkach szpitalnych. W tym celu korzystałam z Internetu oraz programów multimedialnych.

3. Współtworzenie szkolnej strony internetowej, gazetki szkolnej.

Na bieżąco, przez cały okres stażu udostępniałam drogą e-mailową materiały (zdjęcia, opisy, sprawozdania) administratorowi szkolnej strony internetowej do umieszczenia na stronie http://www.zespol15.webd.pl/. Ponadto dokonywałam korekty notatek do kroniki szkolnej, które przekazywałam za pośrednictwem poczty e-mailowej.



§ 7 ust.2 pkt.4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem działań


1. Udział w szkoleniach, kursach, warsztatach dotyczących wybranych aspektów psychologii i pedagogiki.

W trakcie trwania stażu uczestniczyłam w następujących kursach i szkoleniach:
- „Jak stosować pochwały, by stymulować rozwój ucznia?” CEN (13.11.2012r.);
- „Dysleksja” - pięciomodułowe szkolenie on-line Pearson (XI.2012r.);
- „System pracy z dzieckiem agresywnym. Modyfikacja behawioralna” OPERON (20.05.2013r.);
- „Coaching jako narzędzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej” szkolenie unijne w wymiarze 48 godzin szkoleniowych oraz 3 godzin indywidualnej sesji (26.10.2013-24.11.2013);
- „Jak pomóc dziecku impulsywnemu i niezrównoważonemu emocjonalnie?” CEN (3.12.2013r.);

2. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki.

W okresie stażu zwracałam szczególną uwagę na doskonalenie swoich kompetencji pedagogicznych. Studiowałam literaturę psychologiczną, pedagogiczną, aby móc w szybszy sposób rozpoznawać potrzeby uczniów i jak najlepiej im pomóc. Przyswoiłam treść następujących publikacji:
B. Antoszewska, Dziecko z choroba nowotworową – problemy psychopedagogiczne, Kraków 2006.
B. Cytowska i B. Wilczura (red.), Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007.
R.W. Greene, Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole, Warszawa 2014.
S. Harland, Dziecko nadpobudliwe czy genialne, 2004.
A. Maciarz, Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998;
A. Maciarz, Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998;
A. Maciarz, Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
M. Nykiel, Pułapka gender. Karły kontra orły. Wojna cywilizacji, Warszawa 2014.
B. Ziółkowska, Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.

3. Wdrażanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów.

Wiedzę i umiejętności psychologiczno – pedagogiczne, które czerpałam z różnych publikacji oraz artykułów wykorzystywałam w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wymagających szczególnej pomocy (uczniowie zdolni, uczniowie mający trudności w nauce, trudności z opanowaniem czytania, dyslektycy). Lektura wybranych publikacji stanowiła dla mnie inspirację do ciągłych, wielokierunkowych działań wykorzystywanych w codziennej pracy szkolnej oraz w czasie zajęć dodatkowych. Chętnie podejmowałam dyskusje na tematy psychologiczno – pedagogiczne, dzieliłam się moimi spostrzeżeniami i uwagami z kolegami i koleżankami z pracy.
W swojej pracy starałam się wykorzystywać różnorodne metody i formy pracy z uczniem, które są preferowane literaturze psychologiczno – pedagogicznej. Starałam się również kształtować właściwe zachowania i postawy uczniów, wykorzystując zalecenia i wskazania autorów przeczytanych publikacji.

4. Doskonalenie umiejętności nawiązywania dobrego kontaktu z uczniami, życzliwości, otwartości w kontaktach interpersonalnych, umiejętność współpracy w zespole.

Pracując z dzieckiem w szkole szpitalnej zwracałam uwagę, aby różnorodne formy zajęć właściwie oddziaływały na proces leczenia dzieci. Starałam się dostosowywać treści, metody i formy zajęć do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka chorego. Motywowałam uczniów do nauki poprzez różne formy oceniania, za zdobyte wiadomości i pracę na lekcji. W ocenianiu możliwości ucznia pomagały mi rozmowy z dzieckiem, jego rodzicami lub opiekunami oraz w miarę potrzeb ze szkołą macierzystą.

5. Dbanie o bezpieczeństwo uczniów podczas imprez szkolnych.

W okresie trwania stażu starałam się w szczególności dbać o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. W tym celu współorganizowałam i sprawowałam opiekę nad młodzieżą zarówno w czasie zajęć lekcyjnych, jak i imprez szkolnych. Ponadto reagowałam na przejawy niewłaściwego zachowania, nagradzałam dobre i karałam złe zachowania uczniów, ucząc ich w ten sposób odpowiedzialności za własne czyny.
W dniu 16.03.2015r. wzięłam udział w szkoleniu BHP, podczas którego analizowano liczne zagrożenia istniejące w otoczeniu szkolnym, sposoby ich przeciwdziałania, a także procedury postępowania w przypadku wystąpienia niebezpieczeństw.

§ 7 ust.2 pkt.5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż


1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego.

Na bieżąco w trakcie trwania stażu przypominałam sobie treść obowiązującej dokumentacji szkolnej: Statut Szkoły, Program Wychowawczy Szkoły, Szkolny Program Profilaktyki, Plan Pracy Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, którą nabyłam przez okres stażu ułatwiała mi moją pracę zawodową.

2. Analiza przepisów prawa oświatowego.

W trakcie trwania stażu na bieżąco analizowałam akty prawne dotyczące systemu oświaty, akty wykonawcze do tych ustaw oraz śledziłam zachodzące w nich zmiany. Dokonywałam również aktualizacji wiedzy na temat obowiązującego prawa poprzez umiejętne wykorzystywanie zasobów internetowych i gromadzenie tych dokumentów w formie biblioteczki multimedialnej. Dążąc do prawidłowego posługiwania się przepisami systemu oświaty na bieżąco aktualizowałam swoją wiedzę śledząc nowości na stronach internetowych MEN i CKE. W trakcie stażu poznałam przepisy prawa oświatowego. Starałam się na bieżąco śledzić zmiany w przepisach prawnych. Szczególnie teraz w obliczu zmian, jakie niesie za sobą reforma szkolnictwa i podstaw programowych.
Z kolei dnia 12.05.2015r. wzięłam udział w szkoleniu „Zanim napiszę sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego i przygotuję dokumenty na stopień nauczyciela mianowanego” (CEN), podczas którego przedstawiono wiele istotnych informacji na temat finalizacji awansu zawodowego.

3. Praca w zespołach, powoływanych w szkole.

W okresie trwania stażu brałam aktywny udział w pracach zespołów powoływanych w szkole:
- komisji nadzorującej przebieg egzaminu gimnazjalnego (2013 r., 2014 r., 2015r.);
- zespole do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej (2012/2013, 2014/2015);
- zespole do spraw ewaluacji (2012/2013, 2013/2014, 2014/2015);
- zespole do spraw profilaktyki (2014/2015);
- szkolnej komisji Wojewódzkiego konkursu z matematyki w szkołach podstawowych – 29.11.2012. (pełnienie funkcji sekretarza);
- komisji do spraw funduszu zdrowotnego (od grudnia 2013r.).
- zespole do spraw kroniki szkolnej (2014/2015).

4. Protokołowanie posiedzeń Rady Pedagogicznej.

Przez cały okres stażu protokołowałam przebieg szkolnych rad pedagogicznych, co pozwoliło mi na bardziej wnikliwe poznanie pracy szkoły.

W trakcie trwania stażu starałam się, aby moje działania były oparte na założenia ujętych w Planie Rozwoju Zawodowego. Pragnę zaznaczyć, że część z nich wykracza poza pierwotne, wynikające z tego Planu założenia.
Moja praca została doceniona przez:
- Dyrektora Zespołu Szkół nr 15, który przyznał mi nagrodę z okazji Dnia Edukacji Narodowej w uznaniu zasług w pracy dydaktyczno – wychowawczej z dzieckiem chorym (14 października 2012r.)
- Zespół Szkół Szpitalnych w Rzeszowie, który przekazał mi Podziękowanie za przygotowanie uczniów do ogólnopolskiego konkursu języka angielskiego i niemieckiego „Idiomy zilustrowane”, w którym uczennica ……………………….. zajęła II miejsce, a uczeń ………………………….. zajął III miejsce (maj 2014 r.)






Podsumowanie

Uważam, że założone cele planu rozwoju zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane. W okresie stażu podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba, modyfikuję je.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne.
Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, takich jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając tym samym własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę, studiując literaturę fachową z zakresu psychologii, pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb mojej szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze statutu szkoły przyszpitalnej.
W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię informacyjną i komunikacyjną.
Sądzę, że w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. Starałam się zawsze rzetelnie wypełniać swoje obowiązki i powierzone zadania. Zakończenie stażu nie oznacza jednak końca podejmowanych działań. Zamierzam nadal uzupełniać swoje kwalifikacje zawodowe, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Wiele zadań, które podejmowałam to działania o charakterze ciągłym lub zadania kilkuletnie, dlatego zamierzam w dalszym ciągu rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności, systematycznie dokształcać się i dzielić swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi nauczycielami.
Jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze niejednokrotnie będę musiała zmierzyć się z nowym wyzwaniami. Jednakże dzięki umiejętnościom nabytym podczas stażu wiem, jak to robić dobrze z korzyścią dla siebie i uczniów.



Wyświetleń: 277


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.