AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Damian Czyszczoń, 2015-06-23
Jabłonka

Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Program kółka sportowego.

- n +

PROGRAM ZAJĘĆ
KÓŁKA SPORTOWEGO
DLA KLAS I – III GIMNAZJUM

Opracował: Damian Czyszczoń

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program Szkolnego Kółka Sportowego przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych, dla uczniów klas I-III Gimnazjum (w ramach zajęć z art. 42 K.N.). Program kładzie nacisk na aktywizowanie uczniów, zaszczepienie w młodzieży chęci do uprawiania sportu, przygotowanie drużyny do udziału w zawodach sportowych.
Program opracowałem na podstawie własnych obserwacji, doświadczeń i wiedzy dotyczącej możliwości spędzania czasu wolnego. Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły, ich zainteresowania i predyspozycje oraz warunki jakimi dysponuje szkoła, wybrałem zajęcia z gier zespołowych takich jak piłka nożna i siatkówka, które dostarczają dzieciom najwięcej radości i satysfakcji.

BAZA SZKOŁY

Szkoła posiada salę gimnastyczną, magazyn sportowy, zaopatrzony w sprzęt i przybory do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, boiska „Orlik”; jedno do piłki nożnej a drugie do siatkówki i koszykówki.
CELE OGÓLNE:

• Rozwijanie odpowiedzialności, samodzielności i samodyscypliny.
• Doskonalenie umiejętności współpracy w zespole i współdziałania w zespole
• Rozwijanie zachowań prozdrowotnych.
• Wzbogacenie uczniów w wiadomości dotyczące przepisów gier sportowych.
• Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
• Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej.
• Przygotowanie do udziału w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnej.

ZADANIA I TREŚCI

PIŁKA NOŻNA
Zadania w zakresie:
• Umiejętności:
- Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach.
- Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach zakończone strzałem na bramkę.
- Współpraca w zespole dwójkowym w czasie wykonywania stałych fragmentów gry.
- Współpraca w obronie w dwójkach i trójkach z asekuracją.
- Gra 2x2, 3x3 na dwie bramki.
- Atak szybki na dwa, trzy podania.
- Atak pozycyjny z udziałem zawodników ataku i pomocy.
- Obrona „każdy swego” w różnych miejscach boiska.
- Obrona strefowa całym zespołem.
- Obrona pressingiem, odbieranie piłki przeciwnikowi.
- Wykorzystanie wyuczonych elementów w grze
- Gra według opracowanych przez nauczyciela i uczniów założeń taktycznych
• Wychowania:
- Przestrzeganie zasad współżycia społecznego na boisku i w życiu codziennym.
- Szacunek dla przeciwnika.
- Cechy przywódcy.
- Podporządkowanie się decyzjom trenera.
- Kultura kibicowania.
- Sędziowanie jako trening umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach spornych.
• Wiadomości:
- Zasady współpracy zespołowej w sporcie.
- Podział funkcji i obowiązków.
- Zasady i przepisy gry w piłkę nożną.
- Podstawowe założenia taktyki gry.
- Sposoby przeprowadzania ataku i obrony.
- Sędziowanie i gesty sędziowskie.
- Organizacja i sędziowanie zawodów piłki nożnej.
- Negatywne zjawiska w sporcie (nieuczciwość sędziów i zawodników, środki dopingujące, pieniądze). Przeciwdziałanie możliwości likwidacji tych zjawisk.
Tematy zajęć:
• Prowadzenie piłki w dwójkach
• Prowadzenie piłki w trójkach
• Prowadzenie piłki w dwójkach i trójkach ze strzałem na bramkę
• Rzut z rogu i rzut wolny
• Współdziałanie w dwójkach i trójkach z asekuracją
• Atak szybki na dwa, trzy podania.
• Atak pozycyjny z udziałem zawodników ataku i pomocy.
• Obrona „każdy swego”.
• Obrona strefowa.
• Podwajanie i pressing.
• Gra według założeń taktycznych opracowanych przez nauczyciela
• Gra według założeń taktycznych opracowanych przez uczniów.
• Sędziowanie


PIŁKA SIATKOWA
Zadania w zakresie:
• Umiejętności:
- przyjęcie i podanie piłki sposobem górnym i dolnym w zespołach dwójkowych i trójkowych oraz łączenie tych elementów w rozgrywaniu piłki przez siatkę.
- Łączenie zagrywki sposobem dolnym z odbiorem piłki.
- Zastawienie i zbicie piłki w zespołach dwójkowych i trójkowych.
- Gry i zabawy z wykorzystaniem elementów piłki siatkowej.
- Ustawienia zespołu do odbioru piłki po zagrywce i ataku przeciwnika.
- Odbiór piłki po zagrywce, rozegranie piłki, atak lub kiwnięcie.
- Zastawienie piłki podwójne i potrójne
- Asekuracja pola gry
- Wykorzystanie nabytych umiejętności technicznych i taktycznych w grze.
- Organizacja i sędziowanie rozgrywek szkolnych
• Wychowania:
- Współpraca i współdziałanie w zespole.
- Wzajemna pomoc i motywacja w zespole.
- Poprawne zachowanie się w sytuacji porażki i zwycięstwa. Szacunek dla przeciwnika w obliczu przegranej.
- Podporządkowanie się decyzjom kierownika zespołu a współpraca i współdziałanie w zespole
- Zasady współdziałania w zespołach dwójkowych i trójkowych.
- Sędziowanie jako trening umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach spornych i obrona własnego zdania.
Tematy zajęć:
• Zabawowe formy z elementami siatkówki przygotowujące do zespołowego działania.
• Zabawowe formy nauczania taktyki w piłce siatkowej.
• Przyjęcie piłki sposobem górnym i dolnym w dwójkach i trójkach.
• Łączenie przyjęcia z podaniem piłki sposobem górnym i dolnym w zespołach.
• Zagrywka sposobem dolnym oraz odbiór zagrywki w dwójkach i trójkach.
• Ustawienie zespołu do odbioru piłki.
• Odbiór piłki po zagrywce i rozegranie całym zespołem.
• Wystawienie piłki do zbicia w dwójkach.
• Zbicie po wystawieniu piłki.
• Atak lub kiwnięcie.
• Ustawienie zespołu do przyjęcia piłki po ataku.
• Zastawienie podwójne.
• Zastawiania piłki podwójne i potrójne z asekuracją pola gry.
• Przepisy gry i sędziowanie.
• Gra z wykorzystaniem poznanych elementów techniki.
• Gra według przyjętych założeń taktycznych.
• Organizacja turnieju szkolnego – przepisy gry i sędziowanie.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:

• Zasady nauczania
- Aktywności
- Poglądowości
- Stopniowania trudności
- Systematyczności
- Utrwalania
- Przystępności i indywidualnych zadań
• Metody nauczania
- Analityczna
- Syntetyczna
- kompleksowa
• Metody przekazywania wiadomości
- Pokaz
- Pogadanka
- dyskusja
• Form prowadzenia zajęć
- Ścisła
- Fragmentów gry
- Gra uproszczona
- Gra szkolna
- Gra właściwa

OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU

• Uczeń uświadomi sobie potrzebę aktywności ruchowej.
• Zrozumie i będzie stosował zasadę "fair- play".
• Systematycznie uczęszcza na zajęcia
• Udoskonali swoje umiejętności techniczne i taktyczne z piłki nożnej oraz piłki siatkowej.
• Będzie znał przepisy piłki nożnej, piłki siatkowej.
• Potrafi zorganizować i sędziować mecz piłki nożnej, piłki siatkowej.
• Zrozumie i będzie stosował zasady kulturalnego kibicowania.
• Identyfikuje się z sukcesami i porażkami zespołu.
• Zrozumie potrzebę higienicznego i zdrowego stylu życia.

EFEKTY REALIZAJI PROGRAMU

• Organizacja i udział w zawodach sportowych.
• Efektywne uczestnictwo w ciekawych i atrakcyjnych zajęciach.
• Poprawa zachowania uczniów.
• Współpraca z „Reprezentacją Podhala”
• Rozbudzenie pasji i zainteresowań sportowych.
• Publikacja osiągnięć w lokalnej prasie i na stronie internetowej szkoły.

EWALUACJA PROGRAMU

Żeby stwierdzić, czy założone w programie cele edukacyjne są osiągane oraz czy proponowane formy aktywności fizycznej i organizacji zajęć są skuteczne otrzymam informację zwrotną dotyczącą zmian w postawach, wiadomościach i umiejętnościach. Zmiany te będą podstawą do oceny programu oraz konieczności jego modyfikowania.
Narzędzia stosowane do oceny programu:
• Ocena frekwencji na zajęciach
• Wyniki zawodów sportowych


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 355


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.