Katalog Dagmara Piątek, 2015-06-22 Dąbcze Język niemiecki, Różne Opracowanie programu zajęć kółka języka niemieckiego dla klas IV-VI.II. OPRACOWANIE PROGRAMU ZAJĘĆ KÓŁKA JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA KLAS IV-VI Pracując jako germanista prowadziłam dla chętnych uczniów z klas IV- VI zajęcia kółka języka niemieckiego. Zajęcia odbywały się w roku szkolnym 2007/8, 2008/9,2009/10. W związku z tym opracowałam i wdrożyłam program zajęć kółka. Program zawierał cele i treści prowadzące ucznia do lepszej znajomości języka niemieckiego oraz kultury całego obszaru niemieckojęzycznego. Opracowany przeze mnie program był zgodny z podstawą programową dla drugiego etapu kształcenia oraz filozofią nauczania języka obcego na tym etapie rozwoju dziecka. Opracowując program korzystałam z podręczników oraz czasopism dotyczących nauczania języków obcych jak np. ,,Języki obce w szkole" CELE I ZADANIA PROGRAMU Cele i zadania programu podzieliłam na trzy części: I. Nauka o języku Cel: Znajomość języka niemieckiego Zadania: Poznanie gramatyki języka niemieckiego, Rozumienie zagadnień gramatycznych, Rozszerzenie zasobu słownictwa, Uzyskanie płynności w wypowiedziach ustnych i pisemnych, Doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów słuchanych. II. Nauczanie o krajach obszaru niemieckojęzycznego Cel: Zdobycie wiedzy na temat państw niemieckojęzycznych. Zadania: Poznanie państw, w których językiem urzędowym jest język niemiecki, Poznanie kultury krajów DACHL- obyczaje, tradycje, obrzędy. Poznanie geografii państw DACHL, Zaznajomienie się z najważniejszymi zabytkami Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Wykształcenie postaw proeuropejskich. III. Znajomość kultury państw niemieckojęzycznych Cel: Poznanie osób i dzieł związanych z kulturą niemiecką. Zadania: Łamanie barier i uprzedzeń w stosunku do naszych zachodnich sąsiadów Poznanie popularnych niemieckich wierszy i piosenek, Tłumaczenie tekstów z literatury dziecięcej, Znajomość wielkich twórców pochodzących z państw niemieckojęzycznych. PODCZAS REALIZACJI PROGRAMU ZWRÓCIŁAM UWAGĘ NA: • rozwijanie aktywności poznawczej uczniów i ich zainteresowań, • doskonalenie umiejętności przywoływania i stosowania zdobytych wcześniej wiadomości i umiejętności, • kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, • rozwijanie umiejętności posługiwania się poprawnie i starannie językiem polskim i obcym, • rozwijanie umiejętności samodzielnego i logicznego myślenia, • kształtowanie cech charakteru: staranności, cierpliwości, wytrwałości, szacunku do pracy tłumacza. Realizacja programu przebiegała w tych trzech blokach tematycznych. Bloki te zostały podzielone na jednostki tematyczne: I. Nauka o języku Odmiana rodzajnika. Czas Perfekt. Czas Imperfekt. Formy podstawowe czasowników. Rekcja czasowników. II. Nauczanie o krajach obszaru niemieckojęzycznego Mapa Europy. Poznajemy państwa niemieckojęzyczne. Stolice- najważniejsze miasta Europy. Zabytki Niemiec. Zabytki Austrii Zabytki Szwajcarii. Ciekawe obrzędy i tradycje naszych sąsiadów. III. Znajomość kultury państw niemieckojęzycznych Piosenki: ,,Kuckuck", ,,Grun, grun", ,,Haschen in der Grube", ,,Laterne, Laterne" ,,Bruder Jacob", ,,In der Weihnachtsbackerei", ,,Summ, summ, summ" ,,Ich bin schnappi" Wiersze i rymowanki: ,,Es war eine Mutter" ,,Ich bin Peter..." ,,Es waren zwei Konigskinder" ,,Herr Winter geh hinter" ,,Ich gehe mit meiner Laterne" ,,Niklaus, komm..." Fragmenty tekstów, książek i opowiadań dla dzieci i młodzieży. Podczas realizacji programu wykorzystywałam metody aktywizujące. Metody te zakładają twórczy udział uczniów w lekcjach a w związku z mniejszą liczebnością grupy szczególnie chętnie je stosowałam. Jednocześnie dzięki tym metodom uczniowie brali czynny i aktywny udział w zajęciach. Po zakończeniu zajęć przeprowadzałam wśród uczniów ankietę ewaluacyjną, z której dowiedziałam się, czy wiadomości były zrozumiałe, czy zastosowane metody zachęcały do aktywnej pracy, które tematy były szczególnie interesujące i ciekawe, jakie metody pracy wpływały na szybkie zapamiętywanie wiadomości. Wyniki ankiet potwierdzały moje obserwacje, iż uczniowie bardzo chętnie korzystali z zajęć, mimo, że były to siódme lekcje. PO REALIZACJI PROGRAMU UCZNIOWIE OSIĄGNĘLI NASTĘPUJĄCE UMIEJĘTNOŚCI: • znają i rozumieją gramatykę niemiecką, • znają wszystkie czasy w języku niemieckim, • sprawnie posługują się słownikiem, • mają bogate słownictwo, • znają państwa niemieckojęzyczne, • wymieniają najważniejsze zabytki, • śpiewają popularne niemieckie piosenki dla dzieci, • znają wybrane wiersze i rymowanki na pamięć, • znają wielkich poetów i kompozytorów niemieckich, • interesują się wspólną polsko- niemiecką przeszłością • zdobyli umiejętności i ogólną wiedzę przygotowującą do życia w zjednoczonej Europie. EFEKTY Realizacja programu umożliwiła rozwijanie zainteresowań uczniów. Udoskonaliła ich kompetencje językowe i wszystkie kluczowe sprawności. Była to też okazja dla uczniów szóstkowych, aby móc pracować w szybkim tempie i realizować materiał o wiele trudniejszy niż na lekcji. Kończąc zajęcia w klasie szóstej, uczniowie mieli świadomość, że posługują się językiem obcym w stopniu umożliwiającym komunikację w każdej sytuacji. Wdrożenie programu poszerzyło ofertę edukacyjną szkoły. Wyświetleń: 143
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |