Katalog Bogumiła Mongard, 2015-06-22 Jarosław Matematyka, Scenariusze Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.I. Klasa II Gimnazjum. II. Temat: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości. III. Cel ogólny: Utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących wielokątów i okręgów. Cele szczegółowe: Uczeń - wyjaśni pojęcie okręgu wpisanego w wielokąt, - skonstruuje okrąg wpisany w trójkąt, - określi położenie środka okręgu wpisanego w trójkąt. - wyjaśni pojęcie okręgu opisanego na wielokącie, - wyznaczy środek i promień okręgu opisanego na wielokącie, - skonstruuje okrąg opisany na wielokącie, - wyjaśni pojęcia siecznej i stycznej, - wyznaczy punkt styczności prostej i okręgu, - narysuje styczną do okręgu, - zdefiniuje pojęcie wielokąta foremnego, - rozpozna wielokąty foremne, - skonstruuje sześciokąt i ośmiokąt foremny, - obliczy kąty wewnętrzne wielokąta foremnego, - określi liczbę osi symetrii oraz istnienie środka symetrii wielokąta foremnego. IV. Metody wykorzystywane na lekcji: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, bingo. V. Formy pracy: praca indywidualna, praca z zespołem klasowym. VI. Środki dydaktyczne: Przybory geometryczne. Kartki A4. Materiały do gry w bingo – plansze i pytania. Podręcznik, zeszyt. VII. Przebieg lekcji 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie listy obecności; sprawdzenie pracy domowej. 2. Podanie tematu lekcji: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości. 3. Wprowadzenie w temat. Wyjaśnienie tematu lekcji, podanie jej celu. Na dzisiejszej lekcji podsumujemy wiedzę z rozdziału „Wielokąty i okręgi”. Do czego ta wiedza może się przydać? Np. do ustalenia miejsca dla zraszacza w ogrodzie. 4. Utrwalenie konstrukcji: okręgu wpisanego i opisanego na trójkącie, stycznej do okręgu, sześciokąta foremnego i ośmiokąta foremnego. Uczniowie zostają podzieleni na 3 osobowe zespoły. Każdy z nich ma za zadanie wykonać na kartce jedną wylosowaną konstrukcję i opisać (bez pomocy podręcznika i zeszytu) kolejne jej etapy. Następnie przekazują kartkę sąsiedniej drużynie. Drużyna ta ma za zadanie sprawdzić, czy postępując według schematu, zapisanego przez kolegów, uda się wykonać poprawną konstrukcję. 5. Gra w bingo - Każdy uczeń otrzymuje planszę, na której w dowolny sposób wpisuje numery od 1 do 16 - Nauczyciel czyta pytanie z wylosowanej kartki – uczniowie wpisują odpowiedź na polu z liczbą odpowiadającą numerowi pytania - Uczeń, który ma bingo (wszystkie odpowiedzi pod numerami wylosowanymi w pionie lub w poziomie) podnosi rękę i woła „bingo” - nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi na kartce ucznia. Bingo zalicza się, gdy wszystkie odpowiedzi są poprawne. 6. Podsumowanie lekcji Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie jednego ze zdań: Dziś na lekcji dowiedziałem się, że... Chciałbym zapamiętać... Trudne było... Zaskoczyło mnie... VIII. Praca domowa Opisz krok po kroku wykonanie konstrukcji dziewięciokąta foremnego. Dla chętnych – Wykonaj plakat, na którym narysujesz cztery dowolne figury wraz z rysunkowym uzasadnieniem: - jedną - na której można opisać okrąg, - drugą - na której nie można opisać okręgu, - trzecią - w którą można wpisać okrąg, - czwartą - w którą nie można wpisać okręgu. IX. Materiały dla uczestników PLANSZA DO GRY W BINGO Tabela – 4 X 4 PYTANIA DO BINGO Odległość środka okręgu opisanego na wielokącie od każdego wierzchołka wielokąta jest mniejsza, równa czy większa niż długość promienia? Czy na każdym trójkącie można opisać okrąg? W jaki czworokąt nie da się wpisać okręgu? Gdzie znajduje się środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym? Ile najwięcej punktów wspólnych może mieć prosta z okręgiem? Ile stycznych do okręgu można poprowadzić przez punkt leżący poza tym okręgiem? Ile stopni ma kąt pomiędzy styczną do okręgu a promieniem poprowadzonym do punktu styczności? Środek okręgu wpisanego w trójkąt znajduje się na przecięciu: symetralnych, wysokości czy dwusiecznych? Który z czworokątów jest wielokątem foremnym? Który z trójkątów jest wielokątem foremnym? Ile najwięcej wierzchołków może mieć wielokąt foremny? Ile osi symetrii ma dziewięciokąt foremny? Czy wielokąt foremny o 99 bokach ma środek symetrii? Ile wynosi miara kąta wewnętrznego sześciokąta? Ile wynosi promień okręgu wpisanego w kwadrat o boku długości 7,6 cm? Ile wynosi promień okręgu opisanego na trójkącie równobocznym o boku 12 cm? ODPOWIEDZI: Jest równa Tak W prostokąt, równoległobok W połowie przeciwprostokątnej Dwa Dwie 90o Dwusiecznych Kwadrat Równoboczny Nieskończenie wiele 9 Nie 120o 3,8 cm 4∛3 Wyświetleń: 325
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |