Katalog

Bogumiła Mongard, 2015-06-22
Jarosław

Matematyka, Scenariusze

Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.

- n +

I. Klasa II Gimnazjum.
II. Temat: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.
III. Cel ogólny:
Utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących wielokątów i okręgów.
Cele szczegółowe:
Uczeń
- wyjaśni pojęcie okręgu wpisanego w wielokąt,
- skonstruuje okrąg wpisany w trójkąt,
- określi położenie środka okręgu wpisanego w trójkąt.
- wyjaśni pojęcie okręgu opisanego na wielokącie,
- wyznaczy środek i promień okręgu opisanego na wielokącie,
- skonstruuje okrąg opisany na wielokącie,
- wyjaśni pojęcia siecznej i stycznej,
- wyznaczy punkt styczności prostej i okręgu,
- narysuje styczną do okręgu,
- zdefiniuje pojęcie wielokąta foremnego,
- rozpozna wielokąty foremne,
- skonstruuje sześciokąt i ośmiokąt foremny,
- obliczy kąty wewnętrzne wielokąta foremnego,
- określi liczbę osi symetrii oraz istnienie środka symetrii wielokąta foremnego.
IV. Metody wykorzystywane na lekcji: pogadanka, ćwiczenia praktyczne, bingo.
V. Formy pracy: praca indywidualna, praca z zespołem klasowym.
VI. Środki dydaktyczne:
Przybory geometryczne.
Kartki A4.
Materiały do gry w bingo – plansze i pytania.
Podręcznik, zeszyt.
VII. Przebieg lekcji
1. Czynności organizacyjne:
sprawdzenie listy obecności;
sprawdzenie pracy domowej.
2. Podanie tematu lekcji: Wielokąty i okręgi – podsumowanie wiadomości.
3. Wprowadzenie w temat. Wyjaśnienie tematu lekcji, podanie jej celu.
Na dzisiejszej lekcji podsumujemy wiedzę z rozdziału „Wielokąty i okręgi”.
Do czego ta wiedza może się przydać? Np. do ustalenia miejsca dla zraszacza w ogrodzie.
4. Utrwalenie konstrukcji: okręgu wpisanego i opisanego na trójkącie, stycznej do okręgu, sześciokąta foremnego i ośmiokąta foremnego.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 osobowe zespoły. Każdy z nich ma za zadanie wykonać na kartce jedną wylosowaną konstrukcję i opisać (bez pomocy podręcznika i zeszytu) kolejne jej etapy. Następnie przekazują kartkę sąsiedniej drużynie. Drużyna ta ma za zadanie sprawdzić, czy postępując według schematu, zapisanego przez kolegów, uda się wykonać poprawną konstrukcję.
5. Gra w bingo
- Każdy uczeń otrzymuje planszę, na której w dowolny sposób wpisuje numery od 1 do 16
- Nauczyciel czyta pytanie z wylosowanej kartki – uczniowie wpisują odpowiedź na polu z liczbą odpowiadającą numerowi pytania
- Uczeń, który ma bingo (wszystkie odpowiedzi pod numerami wylosowanymi w pionie lub w poziomie) podnosi rękę i woła „bingo”
- nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi na kartce ucznia. Bingo zalicza się, gdy wszystkie odpowiedzi są poprawne.
6. Podsumowanie lekcji
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie jednego ze zdań:
Dziś na lekcji dowiedziałem się, że...
Chciałbym zapamiętać...
Trudne było...
Zaskoczyło mnie...
VIII. Praca domowa
Opisz krok po kroku wykonanie konstrukcji dziewięciokąta foremnego.
Dla chętnych – Wykonaj plakat, na którym narysujesz cztery dowolne figury wraz z rysunkowym uzasadnieniem:
- jedną - na której można opisać okrąg,
- drugą - na której nie można opisać okręgu,
- trzecią - w którą można wpisać okrąg,
- czwartą - w którą nie można wpisać okręgu.

IX. Materiały dla uczestników

PLANSZA DO GRY W BINGO
Tabela – 4 X 4
PYTANIA DO BINGO
Odległość środka okręgu opisanego na wielokącie od każdego wierzchołka wielokąta jest mniejsza, równa czy większa niż długość promienia?
Czy na każdym trójkącie można opisać okrąg?
W jaki czworokąt nie da się wpisać okręgu?
Gdzie znajduje się środek okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym?
Ile najwięcej punktów wspólnych może mieć prosta z okręgiem?
Ile stycznych do okręgu można poprowadzić przez punkt leżący poza tym okręgiem?
Ile stopni ma kąt pomiędzy styczną do okręgu a promieniem poprowadzonym do punktu styczności?
Środek okręgu wpisanego w trójkąt znajduje się na przecięciu: symetralnych, wysokości czy dwusiecznych?
Który z czworokątów jest wielokątem foremnym?
Który z trójkątów jest wielokątem foremnym?
Ile najwięcej wierzchołków może mieć wielokąt foremny?
Ile osi symetrii ma dziewięciokąt foremny?
Czy wielokąt foremny o 99 bokach ma środek symetrii?
Ile wynosi miara kąta wewnętrznego sześciokąta?
Ile wynosi promień okręgu wpisanego w kwadrat o boku długości 7,6 cm?
Ile wynosi promień okręgu opisanego na trójkącie równobocznym o boku 12 cm?




ODPOWIEDZI:
Jest równa
Tak
W prostokąt, równoległobok
W połowie przeciwprostokątnej
Dwa
Dwie
90o
Dwusiecznych
Kwadrat
Równoboczny
Nieskończenie wiele
9
Nie
120o
3,8 cm
4∛3





Wyświetleń: 325


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.