AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Anna Mamrocha, 2015-06-12
Tomaszów Lubelski

Przyroda, Scenariusze

Konkurs ekologiczny.

- n +

V GMINNY KONKURS EKOLOGICZNY


„Być rozumnym to największa cnota,
a mądrość polega na tym, by mówić prawdę
i postępować zgodnie z naturą,
słuchając jej głosu”.

(Heraklit z Efezu)

Scenariusz "My dla Ziemi - Zielona lekcja”
w Szkole Podstawowej w Grodysławicach
Cele ogólne:
• Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
• Uświadomienie dzieciom, że ochrona środowiska jest obowiązkiem każdego człowieka;
• Zapoznanie z ekologicznym sposobem poszanowania przyrody;
• Kształtowanie wrażliwości dziecka na otaczające je środowisko;
• Kształtowanie umiejętności sportowego współzawodnictwa;
Miejsce i termin: Szkoła Podstawowa w Grodysławicach; 30 kwietnia 2015 r. godz. 11.00.
Termin zgłaszania zespołów do konkursu: do 24 kwietnia 2015 r. pod tel. 603 33 75 73
Metody pracy:
• rozmowa, zadaniowa, pokaz, zabawowa.
Środki dydaktyczne:
• koperty z zestawami pytań, , flamastry,3 rodzaje puzzli, plansze z sylwetkami drzew, czyste arkusze papieru, klej nożyczki, kredki, flamastry, gazety, papier kolorowy, order ekologa.
Uczestnicy: Każda szkoła wystawia zespół składający się z 9 uczniów (3 z oddziału przedszkolnego, 3 z klas I-III oraz 3 z klas IV-VI).
Miejsce organizowania konkursu:
• sala gimnastyczna


ZADANIA DO WYKONANIA POPRZEDZAJĄCE LEKCJE.
1. Każdy zespół biorący udział w konkursie, wybiera dla siebie nazwę, która ma związek z przyrodą lub ekologią.
2. Zespoły przed przyjazdem wykonują emblemat dla każdego uczestnika do przypięcia.
3. Każda grupa przygotowuje transparent z wymyślonym hasłem, który przedstawia emblemat grupy.
4. Organizatorzy organizują wystawę o Ziemi.
5. Zespół wybiera piosenkę o tematyce przyrodniczej, którą zaprezentuje i która zostanie poddana oceniane w trakcie konkursu.
6. Wykonanie piosenki na powitanie przez Karinę P.
„PRZYRODA WZYWA”
1. Słyszę, jak skowronek śpiewa, jak klekoce bocian nam. Wróbel chce kawałek chleba, dzięcioł stuka w drzewo tam.
REF. Stuk puk, puk, stuku, stuku puk Kuku, kuku kukułeczka kuka tak. Szumią drzewa, szumi las, to przyroda wzywa nas.
2. Sowa groźnie pohukuje, Kukułeczka kuka gdzieś. Wrona w dali pokrakuje I sikorka jest tu też.
REF. Stuk puk, puk, stuku, stuku puk Kuku, kuku kukułeczka kuka tak, Szumią drzewa, szumi las, to przyroda wzywa nas.
3. Drzewa w lesie szumią głośno. Zakłócają ptaków śpiew. Odgłos ten przyroda niesie, Lubię w nią wsłuchiwać się.
REF. Stuk puk, puk, stuku, stuku puk Kuku, kuku kukułeczka kuka tak. Szumią drzewa, szumi las, to przyroda wzywa nas.
Wstęp:
Dnia 22 kwietnia na całym świecie obchodzony był Dzień Ziemi. Wszyscy ludzie- przyjaciele Ziemi- robią coś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich. Po raz pierwszy obchodzono Dzień Ziemi w Stanach Zjednoczonych 22 kwietnia 1970 roku. Tego dnia każdy z nas powinien pomyśleć, co może zrobić w swoim najbliższym otoczeniu, aby ulżyć Ziemi i zaprzyjaźnić się z nią.
KONKURS - Konkurencje:
1. Mierzenie węży – wyznaczona Komisja dokonuje pomiaru i oblicza metry przypadające na dziecko w danej grupie. Grupa, która zwycięży otrzymuje punkt /kwiat
2. Pytanie na punkt- każda grupa losuje pytanie . Za poprawne odgadnięcie otrzymuje 1 pkt.
3. Odśpiewanie piosenki przez zespoły. Oceniona będzie gdy wszystkie grupy zaprezentują swoje piosenki. Komisja ocenia wykonanie.

4. Pytanie za punkt – każdy zespół losuje pytanie z przeznaczonego zestawu, za dobrą odpowiedź otrzymuje 1 pkt.
5. „Jakie to drzewo?” - zagadki muzyczne – Śpiewające fortepiany.
6. Zagadki- Każda grupa otrzymuje zagadki ,za każde poprawne odgadnięcie otrzymuje 1 pkt.
7. „W lesie”: Losowanie pytań przez zbieranie listków i jałuszek (dla każdego zespołu 1 szyszka i 1 grzyb, 2 pkt)
Czy drzewa pochłaniają zanieczyszczenia, dym w zamian dając tlen?
Czy lasy tłumią hałas?
Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
Czy w lesie można rozpalać ognisko?
Czy ludzie mogą zjeść grzyby trujące?
Czy drzewa dostarczają drewna - potrzebnego do wytwarzania papieru, mebli innych przedmiotów?
Czy w lesie można spotkać drzewa iglaste?
Czy w lesie można zostawiać śmieci?

8. Zadanie jednakowe dla wszystkich zespołów, słuchanie tekstu „Był las”. Każdy zespół otrzymuje smutne buźki. Każde złe zachowanie bohaterów tekstu trzeba zaznaczyć wrzuceniem buźki do koszyka .
„Był las proszę was - a do tego lasu, dla zabicia czasu przyszło kilku młodzieńców...
Jeden wyrzeźbił nożem nazwisko na drzewa korze, inny gdy przybył skopał niewinne grzyby. Następny – wesołość wzniecił bo porozrzucał śmieci.
Ten rudy – wrzeszczał jak goryl, echo gra do tej pory.
Wysoki – z patykiem w dłoni zaczął wiewiórkę gonić.
A najgrubszy – tak się rozgniewał, że tłuk butelki o drzewa,
a pozostali dla rozrywki gałęzie łamali.
A las, proszę was westchnął żałośnie i rzekł – ja przecież rosnę dla was, ale nie wiem czy dobry człowiek z was wyrośnie”.
1. Zgadnijcie, przyrodnicy młodzi,
co wiosną raduje, a latem chłodzi,
jesienią żywi, a zimą grzeje,
niekiedy cały rok zielenieje?
(drzewo);

3. Ma on nóżkę- nie ma buta, ma kapelusz-nie ma głowy,
Czasem gorzki i trujący, częściej smaczny jest i zdrowy.
(grzyb)

2. Sosnowy, dębowy, stary lub młody.
Rosną w nim grzyby, rosną jagody.
(las)

3. Utraciła dawno swe liście zielone,
Zostały jej jeszcze korale czerwone.
(jarzębina)
1. Gdy jest stary, pień ma gruby.
Dzik nasiona jego lubi. (dąb)

2. Gdy je dzik po dębem znalazł,
Z apetytem schrupał zaraz.
( żołędzie)

3. Widzisz ją z daleka, kiedy idziesz borem,
A poznajesz po tym, że ma białą korę.
(brzoza)
________________________________________
WYKONANIE PLAKATU Ziemia – Planeta ZIELONA – każdy zespół otrzymuje dużą czystą planszę, różne przybory do malowania oraz papier kolorowy, gazetę, klej, nożyczki i wykonuje plakat o tematyce hasła: „Ziemia – Planeta ZIELONA”. Komisja ocenia plakaty .

Podsumowanie turnieju. Wręczenie nagród i „orderów ekologa”
Zakończenie obchodów Dnia Ziemi. Złożenie następującej obietnicy:

ZESPOŁY POWTARZAJĄ SŁOWA PRZYSIĘGI:
Ziemio, powietrze i wodo-
Bądźcie czyste i służcie nam!
Człowiek otrząśnie się i pomoże wam!
Planeto nasza nie giń!
Żyć na tobie chcemy,
więc składamy obietnicę, że ci pomożemy!
Zdeptanie butelek z węży i umieszczenie ich w specjalnych pudełkach. Parada z transparentami wokół szkoły. Sadzenie drzewka przyjaźni z przyrodą. Zakończenie imprezy-ognisko. Podziękowanie opiekunom i dzieciom za wspólną zabawę.

Materiały edukacyjne:
1. Załącznik nr1.
2. Książka „Poznajemy las” Grażyna Maternicka; MULTICO Oficyna Wydawnicza; W-wa 2013 r.

Zał.1
• W jaki sposób dbamy o zdrowie?
• Co to są śmieci?
• Jakie kolory mają pojemniki na śmieci i co oznaczają ich kolory?
• Jak należy się zachować podczas wycieczki do lasu?
• Jakie zwierzęta żyją w wodzie?
• Jak zachowujesz się w pobliżu zbiorników wodnych?(staw, jezioro, rzeka)
• Podaj datę Dnia Ziemi.
• Na czym polega segregacja śmieci?
• Dlaczego oszczędzamy wodę i w jaki sposób?
• Na czym polega ochrona przyrody?
• Dlaczego lepiej wypoczywamy poza miastem niż w mieście?
• Co ratujemy gdy zbieramy makulaturę?
• Które drzewo iglaste gubi igły na zimę?
• Jaki grzyb rośnie na drzewach?
• Kto buduje mosty bez desek i gwoździ?
• Co to jest środowisko?
• Co to są Parki Narodowe?
• Co to jest wysypisko?
• Jak można ponownie wykorzystać słoiki, puszki, kubki, tacki, pudełka?





Organizator: Joanna Mamrocha
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 267


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.