Katalog Agnieszka Kłosowicz, 2015-06-22 Orzechówka Język angielski, Program nauczania Program dla uczniów uzdolnionych z języka angielskiego.1. Założenia organizacyjno-programowe Uczniowie utalentowani, którzy pragną rozwijać swoje zdolności i zainteresowanie językiem angielskim, często nie mają możliwości aby te umiejętności doskonalić. Uczniowie tacy bardzo szybko opanowują materiał na zajęciach dydaktycznych w danej klasie, czego skutkiem jest nudzenie się na zajęciach i wychodzenie z założenia, że nic ciekawego na zajęciach się nie wydarzy, gdyż całą wiedzę już posiadają i nie nauczą się już niczego nowego. Możliwość rozwoju dla uczniów stwarzają właśnie zajęcia dodatkowe. Głównym celem zajęć z języka angielskiego jest pogłębianie wiedzy uczniów, poszerzanie wiedzy językowo-kulturowej oraz rozwijanie zainteresowań. Zajęcia adresowane są do uczniów zdolnych, zaawansowanych pod względem poziomu językowego, chcących rozwijać swoje umiejętności oraz pogłębiać wiedzę z języka angielskiego, również pod względem kulturowym. Zajęcia będą miały związek z materiałem programowym, ale głównie wprowadzane będą zagadnienia wychodzące poza normalny tok nauki. Program realizowany będzie w gimnazjum Zespołu Szkół w Jasienicy Rosielnej i przeznaczony jest dla uzdolnionych językowo uczniów klas I, II oraz III. 2. Cele nauczania Cele ogólne: • Rozwijanie zainteresowań językiem angielskim • Pogłębianie i poszerzanie wiedzy językowej • Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego oraz konkursów Cele szczegółowe: • Wzbogacenie zasobu słownictwa • Poznanie konstrukcji gramatycznych • Doskonalenie umiejętności pracy z tekstem • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem • Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim w sytuacjach codziennych 3. Treści nauczania Treści programowe obejmują trzy główne bloki: - wiadomości związane z kulturą krajów anglojęzycznych (Wielka Brytania – podział na kraje, nazewnictwo, symbole, flagi, patroni, stolice Anglii, Szkocji, Walii i Irlandii Północnej, rodzina królewska, informacje ogólne. Stany Zjednoczone – podział na stany, symbole narodowe, elementy muzyki, literatury i filmu. Ciekawostki – brytyjskie poczucie humoru, przysłowia, pułapki językowe, skróty, idiomy, język młodzieżowy, brytyjski i amerykański angielski, święta brytyjskie i amerykańskie, niezwykłe miejsca oraz zabytki brytyjskich i amerykańskich miast) - zagadnienia gramatyczne (czasy gramatyczne i konstrukcje gramatyczne, mowa zależna, strona bierna, zdania warunkowe typu zero, pierwszego, drugiego , trzeciego oraz mieszane, pytania typu ‘nieprawdaż’ we wszystkich czasach, stopniowanie przymiotników regularne i nieregularne, czasowniki modalne i ich bezokoliczniki, idiomy, wyrażenia czasownikowe) - zagadnienia leksykalne (człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne i towarzyskie, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, nauka i technika, świat przyrody, życie społeczne) 4. Procedury osiągania celów Metody pracy: Aby umożliwić uczniom efektywne nabywanie wiedzy i umiejętności metody wykorzystywane na zajęciach będą zróżnicowane i odpowiednio dobrane do rodzaju doskonalonej sprawności i wykonywanego ćwiczenia. Wśród metod wykorzystywanych na zajęciach znajdą się: • Metoda komunikacyjna • Metoda adiolingwalna (praca z tekstem słuchanym, odgrywanie sytuacji) • Metoda audiowizualna (filmy, nagrania CD, prezentacje multimedialne) • Metoda podająca (wyjaśnienie, wykład) • Metoda aktywizująca (angażowanie uczniów) Formy pracy: Wybór form pracy będzie uzależniony od ćwiczonej w danym momencie sprawności, podobnie jak typowanie odpowiednich metod. • Praca w parach – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych • Praca w grupach – zaangażowanie wszystkich uczestników grupy oraz korzystanie z wiedzy koleżanek i kolegów • Praca indywidualna – rozumienie tekstów, ćwiczenia gramatyczne, wypowiedź pisemna Techniki pracy: • Rozumienie ze słuchu i czytanie ze zrozumieniem – prawda/fałsz, dobieranie nagłówka do fragmentu tekstu, określanie głównej myśli tekstu, dobieranie osoby lub miejsca do osoby wypowiadającej się, test wyboru wielokrotnego • Mówienie – dialogi, opis materiału stymulującego, dyskusja, streszczenie tekstu, wypowiedź na dany temat • Gramatyka – transformacje zdań, test luk sterowanych, uzupełnianie luk, tłumaczenie fragmentów zdań, słowotwórstwo • Słownictwo – uzupełnianie zdań wyrazem, definicje słów, dobieranie synonimów/antonimów, krzyżówki, odgadywanie znaczenia słów z kontekstu zdania, podpisywanie ilustracji, wpisywanie słów w zmienionej formie do zdań • Praca ze słownikami 5. Warunki i pomoce dydaktyczne Zajęcia realizowane w ramach niniejszego programu będą odbywały się w pracowni do języka angielskiego. Niezbędnymi pomocami będą: odtwarzacz CD, odtwarzacz DVD, ekran, projektor, tablica interaktywna, komputer z dostępem do Internetu. Uczniowie w czasie zajęć będą korzystać z prywatnych zasobów materiałów nauczyciela oraz pozycji dostępnych w bibliotece szkolnej (filmy, zdjęcia, magazyny, mapy, ulotki, materiały autentyczne, nagrania, słowniki, kserokopie materiałów) 6. Oczekiwane osiągnięcia: • Uczeń posiada bogatą wiedzę językową i wiadomości o krajach anglojęzycznych • Uczeń dostrzega znaczenie języka angielskiego w codziennym życiu oraz możliwości, jakie daje jego znajomość • Uczeń rozumie teksty pisane (w tym również autentyczne) • Uczeń rozumie teksty mówione (w tym również autentyczne) • Uczeń posiada bogaty zasób słownictwa • Uczeń swobodnie posługuje się prostymi i złożonymi konstrukcjami gramatycznymi • Uczeń jest dobrze przygotowany do egzaminu gimnazjalnego • Bierze udział w konkursach 7. Ewaluacja programu Ewaluacja niniejszego programu będzie polegała na obserwacji postępów uczniów, przyrostu ich wiedzy oraz rozwoju umiejętności. O skuteczności programu świadczyć będą dyplomy z konkursów szkolnych i pozaszkolnych, gazetki szkolne z wyeksponowanymi pracami uczniów, prezentacje multimedialne uczniów oraz ich prace projektowe. Na bieżąco przeprowadzane będą rozmowy z uczestnikami zajęć na temat jakości programu. Przewiduje się dokonywanie zmian w programie w celu dostosowania programu do potrzeb uczniów. Wyświetleń: 476
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |