AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Szpura-Kazimierczuk, 2015-06-22
Bartoszyce

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Prawa człowieka - Scenariusz godziny wychowawczej.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI – GODZINA Z WYCHOWAWCĄ

Temat: Prawa człowieka.
CEL OGÓLNY: nabycie podstawowej wiedzy związanej z pojęciami godność, prawa i wolność.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- potrafi wskazać źródło praw i wolności człowieka,
- określa czym są prawa człowieka,
- uświadamiania sobie, że prawa człowieka dotyczą każdego z nas,
- potrafi odróżnić wolności od praw.

METODY: pogadanka, dyskusja dydaktyczna, rozmowa kierowana.
FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna.

PRZEBIEG ZAJĘĆ
Przywitanie i wprowadzenie do zajęć
1.Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czym wg was są prawa człowieka?
Przykładowe odpowiedzi:
Prawa człowieka to:
- gwarancja szacunku dla każdego człowieka bez względu na to czy jest biedny, bogaty, stary, młody, czarny lub biały,
- wymaganie szacunku wobec innych ludzi,
- zbiór wskazówek, które mówią jak masz się zachować,
- ochrona bez względu na okoliczności,
- to normy, których źródłem jest ludzka godność.

2.Nauczyciel wymienia akty prawne, które przedstawiają i gwarantują prawa człowieka.
Przykładowa odpowiedź:
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych
- Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności

3.Nauczyciel wymienia uczniom cechy wolności oraz praw człowieka.
Przykładowa odpowiedź:
Dla funkcjonowania wolności można sformułować następujące warunki:
istnienie podmiotu zdolnego do postępowania według własnej woli;
konieczność wyboru spośród co najmniej dwóch możliwości;
brak nacisków zewnętrznych na dokonanie określonego wyboru.
Reasumując powyższe rozważania należy stwierdzić, że akt normatywny dotyczący wolności powinien spełniać następujące warunki:
posiadać formę normy deklarującej wolność, a nie kreującej;
wyczerpująco wymieniać ograniczenia wolności w formie nakazów, zakazów oraz sankcji za ich naruszenie;
gwarantować prawnie, instytucjonalnie i materialnie możliwość realizacji wolności w części nie podlegającej ograniczeniom oraz wykonalność zakazów i nakazów.
Z kolei akt normatywny dotyczący prawa osoby powinien:
 wymieniać przysługujące prawa w formie normy kreującej;
wyczerpująco określać, kto, komu i co ma świadczyć;
gwarantować realność świadczenia, w tym także możliwość jego dochodzenia przed organami sądowymi i administracyjnymi

4.Nauczyciel włącza uczniom przygotowaną wcześniej prezentację multimedialną dotyczącą przykładów wolności i praw oraz sposobów ich ochrony.
5.Nauczyciel przeprowadza rozmowę dydaktyczną z uczniami na temat praw człowieka przedstawionych w prezentacji i które są najcenniejsze dla młodego pokolenia.
6.Wychowawca podsumowuje z uczniami temat lekcji.
7.Nauczyciel dziękuje młodzieży za aktywny udział w zajęciach i prosi o ewentualne zgłaszanie na kartkach problemów związanych z ochroną praw człowieka, które chcieliby poruszyć na następnym spotkaniu.

Opracowała: Monika Szpura-Kazimierczuk




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 152


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.