Katalog Marzanna Kortus, 2015-06-24 Garby Marta Chowaniak Geografia, Konkursy Geografia z Matematyką za Pan Brat - konkurs geograficzno - matematyczny.KONKURS GEOGRAFICZNO - MATEMATYCZNY POD HASŁEM "GEOGRAFIA Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT" AUTORZY:Marzanna Kortus, Marta Chowaniak Cele konkursu: - rozwijanie zainteresowania uczniów otaczającym światem, - zachęcanie uczniów do poszerzania wiadomości zarówno w zakresie geografii,jak i matematyki, - wdrażanie do rozwijania umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w korelacji z innymi przedmiotami oraz w życiu codziennym, - rozwijanie umiejętności pracy w zespole, dzielenia się z rówieśnikami własnymi zdolnościami i umiejętnościami, - wdrażanie do poszukiwania radości z osiągnięć pracy zespołowej, - promocja osiągnięć uczniów. 6. Przebieg konkursu: I etap szkolny - test wiedzy geograficzno-matematycznej, który składa się z zadań otwartych i zamkniętych (czas 45 min.). II etap międzyszkolny - test wiedzy geograficzno-matematycznej, który składa się z zadań otwartych i zamkniętych. (czas 45 min.) - praca zespołowa - wykorzystanie wiedzy i umiejętności uczniów w pracy praktycznej zespołów. 7. Konkurs obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego z geografii i matematyki w klasach 1-3 gimnazjum. ZADANIA DO ETAPU MIĘDZYSZKOLNEGO Zadanie 1. (0-2 p.) Powierzchnia Morza Bałtyckiego wynosi około, a Morza Norweskiego około. a)Oblicz, które z mórz ma większą powierzchnię? b)Oblicz, ile razy ma większą powierzchnię? (wynik podaj w przybliżeniu) Obliczenia: ........................... ....................................... ....................................... ....................................... Odpowiedź:............................. Zadanie 2. (0-1 p.) Pompa odwadniająca poldery, stosowana w Holandii, Niemczech a także Polsce, w ciągu minuty pompuje do kanału 460 l wody. Jak długo musi ona pracować, żeby przepompować 12 880 litrów wody? Zaznacz poprawną odpowiedź: A.19 min B. 29 min C.28 min D. 18 min Zadanie 3. (0-1 p.) Dokończ zadanie wybierając poprawną odpowiedź: Poldery to ........................ A. osuszony depresyjny teren B. kanały odprowadzające nadmiar wody C. tereny znajdujące się tuż za wałami rzecznymi Zadanie 4. (0- 4 p.) Tabela przedstawia najwyższe szczyty w wybranych krajach : Szczyt Wysokość [m n.p.m] Państwo Gaizinkalns 312 ............ Gerlach 2655 ............ Lodowy Szczyt 2627 ............ Pico 2351 ............ Rysy 2499 ............ Źródło: www.mkt.imw.lublin.plhttp://www.mountainproguiding.com a)Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli nazwę właściwego państwa, b)Przeanalizuj dane w tabeli i uzupełnij zdania: Mediana wysokości szczytów wynosi..............................., natomiast średnia wysokość szczytów wynosi …................................................. . Zadanie 5. (0-3 p.) Państwo Kowalscy będąc na wakacjach, zakupili kwadratowy obraz uwieczniający malowniczą Sintrę, którego bok wynosi 45 cm. Obraz kosztował w przeliczeniu 280 zł. Aby obraz nie uległ zniszczeniu, sprzedawca doliczył sztywne tekturowe opakowanie w kształcie koła o średnicy 64 cm, które stanowiło 0,5% wartości obrazu. Oceń prawdziwość zdań. Wybierz P jeśli zdanie jest prawdziwe lub F jeśli jest fałszywe: -Sintra leży w Portugalii P/F -Obraz bez problemu zmieścił się w tekturowym opakowaniu. P/F -Koszt tekturowego opakowania wynosi 0,14 zł P/F Zadanie 6. (0-2 p.) Długość cienia zależy od wysokości Słońca w różnych porach roku. Podaj w jakiej porze roku w Poznaniu cień będzie: a) najdłuższy .............., b) najkrótszy .............. . Zadanie 7. (0- 4 p.) Ania i Kasia zaplanowały, że wakacje spędzą poza granicami kraju. Ania chce, aby to był kraj europejski, a Kasia, aby to był kraj na innym kontynencie. Biuro podróży zaproponowało dziewczętom następujące opcje : Andora, Maroko, Cuba, Armenia, Włochy, Bahama, Belize, Hiszpania. Dziewczęta poprosiły swojego dobrego kolegę Jacka, aby wylosował jedną z propozycji. a) Oblicz, jakie jest prawdopodobieństwo, że dziewczynki polecą do jednego z krajów europejskich? Obliczenia: ........................... ....................................... ....................................... Odpowiedź:............................. b) Uzupełnij zdanie: Stolicą Belize jest ................................................. . Państwo to leży w ................................................ (kontynent) Zadanie 8. (0- 3 p.) Turysta wyjechał w Alpy. Zamieszkał w schronisku znajdującym się na wysokości 1650 m n.p.m. Wyruszając na pieszą wycieczkę sprawdził temperaturę w dolinie, która wynosiła 14°C. Chciał zdobyć jeden z najpiękniejszych szczytów Alp –Matterhorn o wysokości 4478 m n.p.m. i musiał odpowiednio się przygotować. a)Oblicz, jakiej temperatury mógł spodziewać się turysta na szczycie? Obliczenia: .............................. Odpowiedź:................................ b) Oblicz, jak długą trasę pokonał turysta? Obliczenia: ................................. Odpowiedź: .................................. Zadanie 9. (0-2 p.) Jeżeli o godzinie 14:00 mieszkańcy Krakowa (19°57′E,50°03′ N) zasiadają do obiadu, to podaj jaki posiłek w tym czasie jedzą mieszkańcy: a) Waszyngtonu (77°02′W,38°53′ N), b) Hongkongu (114°10′E,22°15′ N). Obliczenia: ......................... ..................................... ..................................... Odpowiedź: .......................... Zadanie 10. (0-1 p.) Ile metrów poniżej poziomu morza leży dno jeziora Tanganika, jeżeli lustro wody położone jest na wysokości 774 m n.p.m. ? Wskaż właściwą odpowiedź: A . 1435 m p.p.m. B. 661 m p.p.m C. 2209 m p.p.m. D. 698 m p.p.m. Zadanie 11. (0-5 p.) Przy nazwach jezior wpisz właściwe numery (1-13) odpowiadające ich położeniu na poniższej mapie świata: J. Eyre - ....., j. Titicaca - ...., j. Malawi - ....., Wielkie Jezioro Niewolnicze - ...., j. Aralskie - ....., j. Czad - ......, j. Górne - ......, j. Wiktorii - ....., j. Bajkał - ....., j. Onega - ...... . II etap konkursu ZADANIE DO PRACY W GRUPACH Wytyczcie trasę jednodniowej wycieczki z uwzględnieniem walorów krajoznawczo-turystycznych oraz kulturowych wybranego obszaru na mapie. 1. Wytyczcie trasę wycieczki wylosowanego regionu Polski. 2. Narysujcie, zgodnie z mapą, trasę wycieczki w odpowiedniej skali na kartonie. 3. Zaznaczcie wybrane obiekty przyrodnicze, kulturowe, turystyczne, które są atrakcją turystyczną regionu i zaspakajają wszelkie potrzeby turysty. 4. Obliczcie długość przebytej trasy w terenie. 5. Obliczcie czas potrzebny na przebycie trasy wraz z postojami w wyznaczonych miejscach. 6. Uwzględnijcie różne środki transportu, aby uatrakcyjnić wycieczkę ( biorąc pod uwagę szybkość marszu 4 km/h, przejazdu autobusem ok. 60 km/h, przepłynięcia promem 40 km/h, przepłynięcia kajakiem 15 km/h, przejazdu rowerem 17 km/h). 7. Pracę wykonajcie atrakcyjnie, aby zachęcić koleżanki i kolegów do skorzystania z Waszej oferty wycieczki. ŻYCZYMY MIŁEJ PRACY W ZESPOLE POWODZENIA ! Wyświetleń: 109
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |