Katalog Marzanna Kortus, 2015-06-24 Garby Geografia, Konspekty Znaczenie Morza Bałtyckiego - lekcja geografii w klasie 2 gimnazjum.Lekcja geografii w klasie 2 gimnazjum Marzanna Kortus Temat: Znaczenie Morza Bałtyckiego Treści nauczania podst. pr. 7.6 - uczeń przedstawia główne cechy położenia oraz środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego, •uczeń wykazuje znaczenie gospodarcze Morza Bałtyckiego, •uczeń wykazuje przyczyny degradacji wód Bałtyku. Cele lekcji: Uczeń poprawnie •przedstawia główne cechy położenia Morza Bałtyckiego, •wymienia nazwy największych zatok, wysp, cieśnin oraz głębi Morza Bałtyckiego i wskazuje je na mapie, •omawia genezę Morza Bałtyckiego, •omawia cechy fizyczne wód Morza Bałtyckiego oraz główne cechy jego środowiska przyrodniczego, •wyjaśnia zróżnicowanie zasolenia i temperatury wód w Bałtyku, •wykazuje znaczenie gospodarcze Morza Bałtyckiego, •wyjaśnia przyczyny i skutki degradacji wód Morza Bałtyckiego oraz proponuje sposoby jego ochrony. Uczeń rozwija umiejętności : •poprawnego czytania mapy, •lokalizacji obiektów na różnych mapach, •zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji, •samodzielnego uczenia się, •samooceny, •współpracy w grupie. Metody nauczania: •prezentacja •pogadanka •ćwiczenie praktyczne z mapą konturową, atlasem •tworzenie mapy mentalnej. Formy pracy: •praca w grupie •indywidualna Środki dydaktyczne: • podręcznik i zeszyt ćwiczeń „Puls Ziemi 3" • atlas geograficzny • mapy konturowe • krótka prezentacja • mapy ścienne Przebieg zajęć: l. Czynności organizacyjne. 2. Przypomnienie znanych wiadomości o wodach powierzchniowych. 1.TA M A 2.M O RZE 3.Ź R ÓDŁO 4. Z ALEW 5.J E ZIORO 6. B ASEN 7.RZEK A 8.PÓ Ł WYSEP 9.ZA T OKA 10.DOPŁ Y W 11.DORZE C ZE 12.ZLEWIS K O 13.UJŚC I E 14.LEJKOWA E 1.Spiętrza wody na rzece 2.Duży akwen wodny 3.Rzeka ma w nim początek .... 4.Szczeciński lub Soliński 5.Może być tektoniczne lub polodowcowe .... 6.Część morza ... 7.Ma swoje źródło i ujście .... 8.Ląd z trzech stron otoczony wodą .... 9.Część morza ograniczona mierzeją .... 10.Może być prawy lub lewy rzeki .... 11.Obszar, po którym płynie rzeka wraz z dopływami .... 12.Obszar, z którego spływają rzeki do tego samego zbiornika .... 13.W tym miejscu wpływa rzeka do morza 14.Nazwa ujścia Odry ... 3.Wprowadzenie do tematu: -nauczyciel poleca, aby uczniowie zamknęli oczy i puszcza dźwięk szumu morza, -pyta uczniów, czy domyślają się co będzie tematem dzisiejszych zajęć? 4.Podanie tematu i celów lekcji. 5.Przedstawienie krótkiej prezentacji dotyczącej Morza Bałtyckiego. 6.Podział klasy na grupy. 7.Przydzielenie zadań do realizacji, rozdanie kart pracy, map konturowych. I - Przeszłość Morza Bałtyckiego. II - Położenie Bałtyku, kraje nadbałtyckie, główne porty, rzeki - jakie ma to znaczenie dla Bałtyku i dla człowieka? III - Linia brzegowa Morza Bałtyckiego - jakie znaczenie ? IV - Rekordy Bałtyku - jakie znaczenie ? V - Środowisko przyrodnicze i jego ochrona - jakie ma znaczenie? 8.Wyjaśnienie sposobu realizacja zadań - tworzenie mapy mentalnej, określenie czasu pracy. 9.Praca w grupach - każdy uczeń ma do realizacji zadanie, wspólnie konsultują się tworząc mapę mentalną. 10.Prezentacja wykonanych prac przez uczniów. 11.Uczniowie oceniają najlepsze wystąpienie. 12.Podsumowanie tematu zajęć - jakie znaczenie ma dla nas Morze Bałtyckie? 13.Podsumowanie pracy uczniów - ocena prac. 14.Zad domowe dla chętnych : Zaplanuj trasę wycieczki wakacyjnej po wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Wyświetleń: 286
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |