Katalog

Marzanna Kortus, 2015-06-24
Garby

Geografia, Konspekty

Znaczenie Morza Bałtyckiego - lekcja geografii w klasie 2 gimnazjum.

- n +

Lekcja geografii w klasie 2 gimnazjum
Marzanna Kortus

Temat: Znaczenie Morza Bałtyckiego

Treści nauczania podst. pr. 7.6
- uczeń przedstawia główne cechy położenia oraz środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego,
•uczeń wykazuje znaczenie gospodarcze Morza Bałtyckiego,
•uczeń wykazuje przyczyny degradacji wód Bałtyku.
Cele lekcji: Uczeń poprawnie
•przedstawia główne cechy położenia Morza Bałtyckiego,
•wymienia nazwy największych zatok, wysp, cieśnin oraz głębi Morza Bałtyckiego i wskazuje je na mapie,
•omawia genezę Morza Bałtyckiego,
•omawia cechy fizyczne wód Morza Bałtyckiego oraz główne cechy jego środowiska przyrodniczego,
•wyjaśnia zróżnicowanie zasolenia i temperatury wód w Bałtyku,
•wykazuje znaczenie gospodarcze Morza Bałtyckiego,
•wyjaśnia przyczyny i skutki degradacji wód Morza Bałtyckiego oraz proponuje sposoby jego ochrony.

Uczeń rozwija umiejętności :
•poprawnego czytania mapy,
•lokalizacji obiektów na różnych mapach,
•zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji,
•samodzielnego uczenia się,
•samooceny,
•współpracy w grupie.

Metody nauczania:
•prezentacja
•pogadanka
•ćwiczenie praktyczne z mapą konturową, atlasem
•tworzenie mapy mentalnej.

Formy pracy:
•praca w grupie
•indywidualna
Środki dydaktyczne:
• podręcznik i zeszyt ćwiczeń „Puls Ziemi 3"
• atlas geograficzny
• mapy konturowe
• krótka prezentacja
• mapy ścienne
Przebieg zajęć:
l. Czynności organizacyjne.
2. Przypomnienie znanych wiadomości o wodach powierzchniowych.

1.TA M A
2.M O RZE
3.Ź R ÓDŁO
4. Z ALEW
5.J E ZIORO
6. B ASEN
7.RZEK A
8.PÓ Ł WYSEP
9.ZA T OKA
10.DOPŁ Y W
11.DORZE C ZE
12.ZLEWIS K O
13.UJŚC I E
14.LEJKOWA E

1.Spiętrza wody na rzece
2.Duży akwen wodny
3.Rzeka ma w nim początek ....
4.Szczeciński lub Soliński
5.Może być tektoniczne lub polodowcowe ....
6.Część morza ...
7.Ma swoje źródło i ujście ....
8.Ląd z trzech stron otoczony wodą ....
9.Część morza ograniczona mierzeją ....
10.Może być prawy lub lewy rzeki ....
11.Obszar, po którym płynie rzeka wraz z dopływami ....
12.Obszar, z którego spływają rzeki do tego samego
zbiornika ....
13.W tym miejscu wpływa rzeka do morza
14.Nazwa ujścia Odry ...

3.Wprowadzenie do tematu:
-nauczyciel poleca, aby uczniowie zamknęli oczy i puszcza dźwięk szumu morza,
-pyta uczniów, czy domyślają się co będzie tematem dzisiejszych zajęć?
4.Podanie tematu i celów lekcji.
5.Przedstawienie krótkiej prezentacji dotyczącej Morza Bałtyckiego.
6.Podział klasy na grupy.
7.Przydzielenie zadań do realizacji, rozdanie kart pracy, map konturowych.
I - Przeszłość Morza Bałtyckiego.
II - Położenie Bałtyku, kraje nadbałtyckie, główne porty,
rzeki - jakie ma to znaczenie dla Bałtyku i dla
człowieka?
III - Linia brzegowa Morza Bałtyckiego - jakie znaczenie ?
IV - Rekordy Bałtyku - jakie znaczenie ?
V - Środowisko przyrodnicze i jego ochrona - jakie ma
znaczenie?
8.Wyjaśnienie sposobu realizacja zadań - tworzenie mapy
mentalnej, określenie czasu pracy.
9.Praca w grupach - każdy uczeń ma do realizacji zadanie,
wspólnie konsultują się tworząc mapę mentalną.
10.Prezentacja wykonanych prac przez uczniów.
11.Uczniowie oceniają najlepsze wystąpienie.
12.Podsumowanie tematu zajęć - jakie znaczenie ma dla nas Morze Bałtyckie?
13.Podsumowanie pracy uczniów - ocena prac.
14.Zad domowe dla chętnych : Zaplanuj trasę wycieczki wakacyjnej po wybrzeżu Morza Bałtyckiego.
Wyświetleń: 286


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.