Katalog

Anna Darul, 2015-06-22
Tarnowski Młyn

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu awansu zawodowego na st. nauczyciela mianowanego.

- n +


ANNA DARUL


Nauczyciel kontraktowy

Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego we Władysławowie



AWANS
NA STOPIEŃ
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO



Wniosek o postępowanie egzaminacyjne wraz z dokumentacją spełnienia
Powinności i wymagań



ANNA DARUL
NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY


GIMNAZJUM IM. KS. JANA TWARDOWSKIEGO
WE WŁADYSŁAWOWIE


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI

PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

ZA OKRES STAŻU

(01.09.2008 – 31.05.2011)


Sposoby realizacji podjętych działań


Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania
ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Rozpoczynając staż, który trwał 2 lata i 9 miesięcy (od 1 września 2008 roku do 31 maja 2011 roku), dokonałam głębokiej analizy własnych możliwości, predyspozycji oraz przeanalizowałam wymagania kwalifikacyjne,
aby zaplanować przebieg własnego rozwoju zawodowego.
Sporządzając plan rozwoju zawodowego pamiętałam
o tym, iż nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powinien w okresie odbywania stażu realizować w szczególności następujące zadania wynikające z rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004 roku (§ 7, ust. 1):
1. uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających
ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
2. pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;
3. poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty.

12 września złożyłam poprawnie sformułowany wniosek do dyrektora szkoły, pani Niny Lipert, o rozpoczęcie stażu. Wniosek został pozytywnie przyjęty. Chcąc bliżej poznać procedury awansu zawodowego, sposób konstruowania planu rozwoju i dokumentowania własnych działań, na bieżąco śledziłam artykuły i publikacje w prasie oświatowej.
Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy
Pierwszym krokiem po rozpoczęciu stażu na stopień nauczyciela mianowanego było opracowanie kontraktu, który określał przejrzyste i możliwe do zrealizowania zasady współpracy z opiekunem stażu Panią Izabelą Ujazdowską. Kolejnym krokiem było stworzenie planu rozwoju zawodowego. Działania, które w nim ujęłam starałam się sumiennie realizować w trakcie trwania stażu.
Bardzo ważnym elementem, doskonalącym mój warsztat pracy, były obserwacje zajęć prowadzonych przez mojego opiekuna stażu oraz innych nauczycieli. Mogłam wówczas skorzystać z doświadczenia jakim wykazał się mój opiekun stażu oraz zwrócić uwagę na własne błędy i potknięcia. Przebieg tych lekcji opisałam w arkuszach obserwacji.
Przez cały okres trwania stażu opiekun – Pani Izabela Ujazdowska obserwowała moje zajęcia, które bezpośrednio po zakończeniu szczegółowo omawiałyśmy. Pomogło mi to wychwycić niektóre błędy popełnione podczas prowadzenia lekcji. Pani Ujazdowska udzielała mi wielu cennych wskazówek, dotyczących wykorzystywania niektórych metod pracy i środków dydaktycznych. Te rozmowy uświadomiły mi, że warunkiem atrakcyjności i szybszego przyswajania wiedzy jest zmienność prowadzenia zajęć. Zawsze staram się więc wykorzystywać różne metody i techniki nauczania, m.in.: pracę w grupach, dramę, burzę mózgów. Sięgając po różne techniki nauczania stwarzam właściwy klimat przy omawianiu wybranych zagadnień. Nie ukrywam, że do przekazania wielu treści lepsze są – moim zdaniem – tradycyjne metody: pogadanka, praca z tekstem, wykład, chociaż mam świadomość, że więcej zapamiętujemy właśnie wtedy, gdy do procesu zdobywania wiedzy angażujemy inne zmysły.
0pracowywałam i realizowałam plany wynikowe do nauki języka angielskiego, tworzyłam konspekty lekcji i wdrażałam nowe metody nauczania,
a także oceniałam ich skuteczność. Samodzielnie przygotowywałam różne pomoce naukowe, plakaty, prezentacje, karty pracy, flashcards oraz testy i sprawdziany.
W ramach dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem brałam czynny udział w posiedzeniach zespołu przedmiotowego nauczycieli języków obcych. Podczas spotkań na bieżąco prezentowałam nurtujące mnie problemy, wymieniałam poglądy na temat realizacji danej partii materiału, dzieliłam się wszelkimi uwagami dotyczącymi metod i form pracy z uczniem. Ponadto chętnie udostępniałam swoje pomoce naukowe: książki z prywatnej biblioteczki oraz scenariusze zajęć dydaktycznych i wychowawczych.
Sumiennie wypełniałam obowiązki opiekuna praktyk, goszcząc na swoich lekcjach oraz obserwując zajęcia prowadzone przez studentkę Agatę Zając studentkę Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Udzieliłam jej instruktażu na temat obowiązków nauczyciela oraz organizacji pracy szkoły.
W ramach doskonalenia warsztatu i metod pracy uczestniczyłam różnych formach doskonalenia zawodowego: konferencjach metodycznych, konsultacjach metodycznych, Szkoleniowych Radach Pedagogicznych w Gimnazjum im. ks. Jana Twardowskiego we Władysławowie oraz różnego rodzaju kursach, warsztatach i szkoleniach.
o Udział w radzie szkoleniowej poświęconej efektywnym metodom uczenia się.
o Udział w szkoleniu „Jak uczyć uczniów efektywnego uczenia się uwzględniając preferencje wzrokowe, słuchowe i kinestetyczne.
o Udział w radzie szkoleniowej z zakresu użytkowania tablicy interaktywnej.
o Udział w szkoleniu nauczycieli gimnazjów w zakresie przygotowania do prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach projektu „Komputer dla ucznia” – nazwa szkolenia: doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli z zakresie rozwoju umiejętności kluczowych w wymiarze 16 godzin w dniach od 24.11.2008r. do 11.12.2008r
o Udział w konferencji metodycznej w dniu 30.09.2009r. poświęconej „Kreatywności i innowacjom w nauczaniu języków obcych”
o Ukończenie kursu „Kreatywność i innowacje w nauczaniu języków obcych” zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Koninie w wymiarze 20 godzin w okresie od dnia 21.10.2009r. do 30.10.2009r. Celem kursu było zapoznanie z metodami i technikami rozwijania kreatywnych postaw uczniowskich oraz kreatywnych postaw nauczyciela. Poznanie zagadnień psychodydaktyki twórczości z elementami treningu twórczości i jego wpływu na skuteczność nauczania języka obcego
o Udział w warsztatach „Rozwijanie umiejętności komunikacji i motywacji do mówienia w języku obcym”, która odbyła się w dniu 20.10.2009r. w Koninie
o Udział w warsztatach zatytułowanych „Rozwiązania metodyczne zgodne z nową podstawą programową w nauczaniu języka obcego”
o Ukończenie szkolenia nauczycieli gimnazjów w zakresie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii edukacji w ramach projektu „Komputer dla ucznia” zorganizowane przez CODN przy udziale konsorcjum firm DC-Edukacja, OFEK, VULCAN w wymiarze 24 godzin zajęć e-learningowych w dniach od 12.10.2009r do 12.12.2009r.
o Uczestnictwo w szkoleniu „Rynek narkotykowy w Polsce a współpraca służb, instytucji i organizacji” organizowane przez Studio Profilaktyki społecznej Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie
o Ukończenie kursu dla kierowników wypoczynku dzieci i młodzieży zorganizowanego przez MODN w Koninie – od 04.10.2010 do 05.10.2010.
o Ukończenie kursu „Szkoła pisania projektów z EFS dla oświaty” w wymiarze 40 godzin zorganizowanego w terminie od 26.10.2010 do 21.12.2010r przez MODN w Koninie

Wymienione formy doskonalenia zawodowego pomogły mi poszerzyć wiedzę i doświadczenie oraz rozwiązać wszelkie problemy pojawiające się w trakcie mojej pracy.
W trakcie stażu studiowałam literaturę pedagogiczną doskonaląc w ten sposób swój warsztat pracy. Na jej podstawie dokonywałam ewaluacji własnych działań w celu wprowadzenia stosownych korekt.
Gromadziłam także materiały metodyczne niezbędne w pracy nauczyciela. Wzbogaciłam własną biblioteczkę o dodatkowe pozycje z dziedziny metodyki nauczania języków obcych. Śledziłam nowości wydawnicze, uczestniczyłam w indywidualnych konsultacjach metodycznych organizowanych przez wydawnictwo Express Publishing i Egis.
Opracowywałam trwałych środków dydaktycznych, np.: testy i karty pracy uczniów, a także przygotowywanie gazetek i wystaw tematycznych.
Nawiązałam współpracę z innymi nauczycielami, szczególnie nauczycielami języka angielskiego ze szkół podstawowych gminy Władysławów. Nasze współdziałanie zaowocowało wymianą doświadczeń, organizacją konkursów oraz udziałem w projektach edukacyjnych.
W roku szkolnym 2008/2009 wspólnie ze Szkołą Podstawową we Władysławowie, Kunach, Natalii i Chylinie realizowałam projekt edukacyjny pod hasłem „ Let`s learn together”, czyli uczymy się wspólnie języka angielskiego.
W ramach dokumentowania realizacji planu rozwoju zawodowego gromadziłam niezbędne materiały potwierdzające moje działania pedagogiczne oraz przygotowałam niniejsze sprawozdanie dokonując autorefleksji i autoanalizy. Było to możliwe dzięki ocenie własnych umiejętności i możliwości, hospitacjom, rozmowom z rodzicami i uczniami.

Umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Zgodnie z powyższym wymaganiem egzaminacyjnym podejmowałam współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą szkoły.
Prowadziłam rozmowy z nauczycielami uczącymi w mojej klasie, aby stwierdzić, którym wychowankom wskazana byłaby pomoc Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, a następnie podczas rozmów indywidualnych z rodzicami sugerowałam, że wskazana byłaby taka pomoc i co należy zrobić, aby ją uzyskać. Opiniowałam uczniów mających problemy w nauce, a w swojej pracy przestrzegałam zaleceń poradni.

Ściśle współpracowałam również z pedagogiem szkolnym panią Małgorzatą Suchanek. Omawiałam sprawy wychowawcze, problemy i sytuację rodzinną moich uczniów. Często konsultowałam swoje posunięcia, zasięgając fachowej porady. Pomoc pedagoga okazała się cenna podczas przygotowań do lekcji wychowawczych.
Dbając o zdrowie i higienę fizyczną moich uczniów ściśle współpracowałam z higienistką szkolną, Panią Małgorzatą Żak. Zwracałam się do niej zawsze, gdy potrzebowałam fachowej porady.


W okresie stażu pełniłam również rolę wychowawcy. Uważam, że jest to bardzo odpowiedzialne zadanie. Aby mu sprostać, starałam się zawsze mieć dobrą orientację w sprawach, które dotyczyły moich uczniów. Wiele informacji o wychowankach uzyskuję od nich sama. Mam świadomość, że relacje nauczyciel – uczeń, będą dobre wtedy, gdy będą budowane na wzajemnym zaufaniu. Współpracowałam, i nadal to robię, z nauczycielami uczącymi w mojej klasie. Przekazywałam im informacje o sytuacji uczniów, a w zamian uzyskiwałam informacje zwrotne na temat funkcjonowania moich wychowanków w środowisku szkolnym. Dzięki tym działaniom mogłam podnieść skuteczność oddziaływań wychowawczych.

W poznaniu środowiska moich wychowanków pomagali mi również ich rodzice. Jako wychowawca spotykam się z nimi dość często na zebraniach klasowych, a także w razie potrzeby podczas rozmów indywidualnych lub telefonicznych. Starałam się pozytywnie rozwijać wzajemną współpracę i pozyskiwać zaufanie rodziców.
W celu uzyskania informacji na temat funkcjonowania dziecka w środowisku rodzinnym, przeprowadziłam wśród rodziców moich wychowanków ankietę. Pytania w niej zawarte dotyczyły:
• sytuacji materialnej rodziny,
• obowiązków dziecka w domu rodzinnym i ilości czasu im poświęcanej,
• pracy domowej – czy odrabia ją samodzielnie i jak długo,
• czy podczas odrabiania lekcji korzysta z czyjejś pomocy.
Pozyskane informacje ułatwiły mi współpracę z uczniami, a przede wszystkim pomogły mi lepiej zrozumieć zachowanie oraz osiągane wyniki moich wychowanków. Zdałam sobie sprawę, że zła sytuacja materialna często utrudnia dziecku integrację w środowisku szkolnym, ma duży wpływ na jego psychikę, często również wpędza dziecko w kompleksy. Dzięki tym informacjom jestem w stanie indywidualnie traktować każdego mojego wychowanka.

Moim obowiązkiem, jako wychowawcy, jest również pedagogizacja rodziców wynikająca z programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły. W trakcie trwania stażu wygłosiłam prelekcje podczas spotkań z rodzicami na następujące tematy:
• Pojedynek z fast foodem W czasie tego spotkania szczególną uwagę rodziców zwróciłam na potrzeby młodego organizmu, przypomniałam również, jak istotne jest racjonalne odżywianie w okresie dorastania, szczególnie zjadanie posiłku przed wyjściem z domu i przynoszenie do szkoły drugiego śniadania.
• Demoralizacja wśród nieletnich Wygłaszając ten referat zapoznałam rodziców z wybranymi aktami prawnymi dotyczącymi postępowania w sprawach dotyczących osób nieletnich.
• Co należy wiedzieć i zrobić, aby chronić dziecko przed paleniem papierosów? Omawiając tą tematykę w szczególności podkreślałam, że średnia wieku palaczy początkujących obniża się. Zapoznałam też rodziców z zasadami wspierającymi działania profilaktyczne.
• Rola rodziców wyborze dalszej drogi kształcenia swoich dzieci Jako wychowawca klasy III gimnazjum w bieżącym roku szkolnym zwróciłam szczególną uwagę rodziców na to, iż powinni wspierać swoje dzieci w wyborze przyszłej szkoły i zawodu.

Na przełomie trzech lat szkolnych przygotowywałam i organizowałam uroczystości klasowe i szkolne, które uatrakcyjniają i wzbogacają proces edukacji. Były to następujące imprezy:
Corocznie przygotowałam i współpracowałam w organizacji obchodów „Europejskiego Dnia Języków Obcych”, brałam udział w przygotowaniu ślubowania klas I w roku szkolnym 2008/2009, pomagałam w przygotowaniu inscenizacji „Tradycje świąteczne i karnawałowe w krajach europejskich”, przygotowałam koncert kolęd w językach obcych, zorganizowałam obchody Dnia Świętego Patryka, Walentynek oraz koncert Obcojęzycznej Piosenki o Miłości.
Dbałam również o to, aby wpajać moim uczniom, jak ważne jest dbanie o środowisko oraz jego ochrona. Chętnie włączaliśmy się w akcje Sprzątanie Świata, które pozwoliły na budzenie wrażliwości i szacunku dla otaczającej przyrody.
Corocznie przygotowywałam również tematykę godzin wychowawczych i uwzględniałam w nich ścieżki edukacyjne. Szczególną uwagę zwróciłam na: integrację klasy, wartości rodzinne, spędzanie wolnego czasu, wyrabianie w uczniach odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią. Opracowałam ponadto dyrektywy i wytyczne do pracy wychowawcy klasowego, których starałam się konsekwentnie przestrzegać
Aby rozwijać zainteresowania uczniów, organizuję i przeprowadzam konkursy języka angielskiego. Do tej pory udało mi się zorganizować lub współorganizować następujące konkursy:
• VI Powiatowy Konkurs Recytatorski Poezji Obcojęzycznej
• VII Powiatowy Konkurs Recytatorski Poezji Obcojęzycznej klas gimnazjalnych
• VIII Powiatowy Konkurs Recytatorski Poezji Obcojęzycznej klas gimnazjalnych
• Konkurs na najlepszego anglistę roku szkolnego 2010/2011 w kategoriach klasy I, II i III .
• Dyktando z języka angielskiego zorganizowane z okazji Europejskiego Dnia Języków Obcych
• Przeprowadzałam też szkolne etapy Wielkopolskiego Konkursu Języka Angielskiego
Cieszy mnie fakt, że tak znaczna grupa uczniów chętnie w nich uczestniczy. Udział w konkursie daje zdolnym uczniom możliwość zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności oraz motywuje do dalszego rozwoju. Taką możliwość daje im uczestnictwo w konkursach.
Udział w konkursie wymaga dużego nakładu pracy nie tylko ze strony ucznia ale i nauczyciela. Przygotowując uczniów do konkursów starałam się rzetelnie wykonywać swoje obowiązki. Radość zwycięstwa daje wiele satysfakcji zarówno uczestnikom jak i nauczycielom. Do największych sukcesów moich uczniów należą:
• Wyróżnienie dla Kingi Wojtasik w II Powiatowym Konkursie Recytatorskim Piosenki Obcojęzycznej klas gimnazjalnych
• Nagroda dla drużyny reprezentującej gimnazjum za zajęcie I miejsca I Powiatowego Konkursu Języka Angielskiego „BEE” GOOD AT ENGLISH organizowanego przez Gimnazjum w Grzymiszewie
• Nagroda dla Eweliny Kmity za zajęcie II miejsca I Powiatowego Konkursu Wiedzy o USA organizowanego przez Gimnazjum w Słodkowie
Warto także podkreślić, iż Powiatowy Konkurs Recytatorski Poezji Obcojęzycznej objęty został Honorowym Patronatem Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
Bardzo ciekawą formą zdobywania wiedzy, kształtowania umiejętności współżycia w grupie są wycieczki. To doskonała metoda wychowawcza. Wycieczki w poglądowy sposób pogłębiają wiedzę o własnym kraju, jego dorobku kulturalnym i gospodarczym, wreszcie są doskonałą formą rekreacji. Wpływają także na podniesienie jakości pracy szkoły. Stają się możliwością pokazania jak można w kulturalny sposób spędzić wolny czas. Integrują zespół klasowy, a relacje uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel nabierają innych kształtów.
Przy współpracy z Panią Urszulą Wysocka zorganizowałam wycieczkę rowerową
W trakcie tych trzech lat byłam opiekunem następujących wycieczek:
• Wyjazd do kina Helios w Koninie na film „Alicja w krainie czarów”,
• Wyjazd na basen do Turku,
• Wycieczka do Kopenhagi,
• Wyjazd do Liceum Ogólnokształcącego w Turku na przedstawienie „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”
W czasie trwania stażu byłam też odpowiedzialna za imprezy mające charakter środowiskowy. Aktywnie uczestniczyłam w przygotowaniu choinki szkolnej. Wspólna zabawa dostarczyła nam wiele radości i satysfakcji.
Jako wychowawca klasy starałam się zawsze rzetelnie wypełniać swoje obowiązki. Należy do nich między innymi organizowanie takich imprez klasowych jak: Dzień Chłopca, mikołajki, andrzejki, Dzień Kobiet, walentynki, Wigilia klasowa, Dzień Dziecka. Te uroczystości zawsze miały charakter integrujący zespół klasowy, uczyły także współdziałania w grupie rówieśniczej.
Przez cały okres staż uczestniczyłam w radach pedagogicznych – klasyfikacyjnych, analitycznych i szkoleniowych. Często przygotowywałam zestawienia na rady klasyfikacyjne i analityczne.
W miarę możliwości i potrzeb włączałam się w pracę Samorządu Uczniowskiego, pomagając w przygotowaniu niektórych imprez.



Umiejętność wykorzystania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej

Efektywne posługiwanie się komputerem stało się niezbędne także w pracy nauczyciela. Umiejętność wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej bardzo ułatwia pracę dydaktyczno – wychowawczą.
Komputer podłączony do sieci internetowej służy mi jako narzędzie do wyszukiwania potrzebnych materiałów, scenariuszy, testów, tworzenia środków dydaktycznych, aktualizowania posiadanego bagażu informacji, pozwala także na komunikowanie się z innymi ludźmi.

Jak już wspomniałam dobra znajomość technologii komputerowej jest bardzo przydatna w mojej pracy. Dzięki tej umiejętności tworzę:
• Testy, sprawdziany wiadomości i umiejętności uczniów,
• Scenariusze lekcji i uroczystości, karty pracy, środki dydaktyczne,
• Referaty i inne materiały metodyczne,
• Opisy, sprawozdania, informacje o postępach w nauce i inne pisma,
• Ankiety, arkusze, zestawienia, regulaminy, dyplomy, zaproszenia
• Dokumenty związane z awansem zawodowym
• Artykułu o ważnych wydarzeniach z życia szkoły
• Zamieszczam informacje o konkursach językowych i ich wynikach

W miarę możliwości prowadzę również lekcje w pracowni komputerowej. Uczniowie wyszukują informacji, np. o słynnych miejscach w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych czy zwyczajach i tradycjach związanych z różnymi świętami w kulturze tych państw.
Wykorzystując umiejętność obsługi komputera przygotowałam i przeprowadziłam lekcję pt. What are you interested in? – Czym się interesujesz? Podczas tej lekcji uczniowie wykorzystywali komputer do wykonania karty informacyjnej o sobie.
W trakcie odbywania stażu na nauczyciela mianowanego wykorzystywałam technologię informacyjną i komunikacyjną w następujący sposób:
 uzyskiwałam wiedzę na temat awansu zawodowego, poznawałam przepisy
i akty prawa oświatowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi),
 korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż oraz z rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników dotyczących awansu,
 konsultowałam się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych,
 przygotowywałam dokumentację podsumowującą mój staż oraz prezentację multimedialną, która zostanie zaprezentowana komisji podczas egzaminu.
Uważam, że zastosowanie komputera w pracy dydaktycznej podnosi efektywność nauczania, pomaga uczniom w zdobywaniu wiedzy i informacji.






Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

W okresie odbywania stażu podjęłam szereg działań mających na celu pogłębianie moich wiadomości potrzebnych do lepszego wykonywania zadań związanych z zawodem nauczyciela. Na bieżąco śledziłam różnego rodzaju oferty szkoleniowe i w miarę możliwości korzystałam z zawartych tam propozycji.
Swoją wiedzę pogłębiałam również uczestnicząc w szkoleniowych radach pedagogicznych. Pozwoliło mi to na wzbogacenie mojego warsztatu pracy, poszerzyło i zaktualizowało wiedzę merytoryczną i dydaktyczną oraz wpłynęło na jakość i efekty kształcenia.
W rozwiązywaniu problemów wychowawczych pomogło mi między innymi szkolenie „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów” przeprowadzone przez panią pedagog gimnazjum we Władysławowie - Małgorzatę Suchanek. Szkolenie to pozwoliło mi zrozumieć, jakie są przyczyny agresji u uczniów i jak można sobie poradzić z trudnymi zachowaniami uczniów na lekcji.
Starałam się na bieżąco rozwiązywać wszystkie problemy i konflikty zaistniałe
w mojej grupie wychowawczej. W tym celu stosowałam indywidualne pogadanki
z uczniami, dostosowywałam tematykę godzin wychowawczych do aktualnych problemów moich uczniów, pozostawałam w stałym kontakcie z rodzicami wspólnie starając się rozwiązać dany problem. W swojej pracy wychowawczej byłam zawsze otwarta na sugestie ze strony rodziców. Co więcej, zachęcałam rodziców do trwałej współpracy ze szkołą i do jak najczęstszych kontaktów osobistych lub telefonicznych. Na spotkaniach z rodzicami poruszałam zagadnienia z zakresu pedagogicznej postawy rodziców, zachęcałam do brania czynnego udziału w życiu szkoły i dziecka.
Podczas stażu starałam się we własnym zakresie pogłębiać swoje umiejętności pedagogiczne, psychologiczne i dydaktyczne, studiując fachową literaturę. Często sięgałam również po czasopisma oświatowe, np.: Biblioteka w szkole i Wychowawca.

Znajomość przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której
nauczyciel odbywał staż


Ze względu na ogrom zagadnień z pewnością nie udało mi się poznać wszystkich przepisów wchodzących w zakres wymagań egzaminacyjnych objętych tym punktem. Starałam się jednak jak najlepiej zapoznać z istotnymi dla wykonywania zawodu nauczyciela przepisami. Na bieżąco zapoznawałam się z Kartą Nauczyciela oraz innymi Rozporządzeniami Rady Ministrów dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, a także w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego. W swoich działaniach dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych starałam się w miarę potrzeby wykorzystywać znajomość przepisów. Dużym ułatwieniem była dla mnie umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji prawnych na stronach Internetu.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadziłam też dokumentację szkolną, przede wszystkim dziennik lekcyjny czy arkusze ocen.
By lepiej zapoznać się z rozporządzeniami dotyczącymi organizacji i prowadzenia wycieczek szkolnych w październiku 2010 roku ukończyłam kurs dla kierowników wypoczynku dzieci i młodzieży.
Dokładnie zapoznałam się z przepisami wewnątrzszkolnymi (Statut, Program Wychowawczy, Szkolny System Oceniania), z którymi następnie zapoznałam rodziców moich wychowanków.
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty okazała się niezbędna i bardzo przydatna w pracy nauczyciela.
Opracowywałam liczne analizy testów wstępnych, testów kompetencji i egzaminów gimnazjalnych w ciągu stażu. Pełniłam funkcję członka komisji egzaminacyjnej w mojej szkole podczas egzaminu gimnazjalnego oraz obserwatora zewnętrznego w Zespole Szkół w Brudzewie podczas egzaminu gimnazjalnego. Brałam również udział w komisji konkursowej na dyrektora szkoły, jako przedstawiciel Rady Pedagogicznej mojej szkoły.

Wnioski wynikające z realizacji
planu rozwoju zawodowego

Realizacja planu rozwoju zawodowego wzbogaciła mnie o nową wiedzę pedagogiczną i merytoryczną. Chciałam, aby zadania postawione w planie odzwierciedlały wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o wyższy stopień zawodowy.
Bardzo ważny jest dla mnie uczeń, jego aspiracje i ambicje, problemy, z którymi sam nie może sobie poradzić. Dlatego staram się angażować w to, co robię, by robić to dobrze ku zadowoleniu odbiorców moich działań. Myślę, że cele, które postawiłam sobie w planie pozwoliły mi lepiej poznać i zrozumieć wychowanków.
Zaletą realizacji planu jest również to, że nauczyłam się gromadzić dokumenty, śledzić zmiany w ustawach czy wykorzystywać w swojej pracy technologię informacyjną i komunikacyjną.

Uważam, że udało mi się zrealizować wszystkie wcześniej założone cele ujęte w planie rozwoju zawodowego.



Plan dalszej drogi rozwoju:



• podejmowanie różnorodnych działań mających na celu wszechstronny rozwój osobowości uczniów,
• dalsze doskonalenie zawodowe (kursy, warsztaty, uzupełniające studia magisterskie),
• Poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, dydaktyki.
Wyświetleń: 101


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.