Katalog

Anna Burak, 2015-06-22
Wrzeście

Historia, Scenariusze

Upadek Napoleona - konspekt lekcji.

- n +

Temat lekcji: Upadek Napoleona.
Cele lekcji
Wymagania :
Uczeń:
• Potrafi umiejscowić wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je,
• Zauważa zmiany w życiu społecznym oraz proces rozwoju kulturowego i cywilizacyjnego,
• wyszukuje i porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski,
• wyjaśnia związki przyczynowo - skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych,
• tworzy krótką wypowiedź
• tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł,
• przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko.
Wymagania szczegółowe
Po zakończonych zajęciach uczeń:
• rozumie pojęcia: nacjonalizm, Wielka Armia, bitwa narodów, cesarstwo 100-dniowe,
kongres; powody wzrostu nastrojów nacjonalistycznych w krajach europejskich;
złożoność przyczyn upadku Napoleona,
• zna daty: 1812, 1813, 1814, 1815, 1821; postać: Ludwika XVIII;
• potrafi: wskazać na mapie terytorium cesarstwa francuskiego i kraje, które znajdowały się w strefie jego wpływów; opisać zmiany w Europie w okresie napoleońskim w zakresie stosunków społeczno-gospodarczych i politycznych; dostrzec słabe strony imperium stworzonego przez Napoleona; wyjaśnić przyczyny wybuchu wojny Francji z Rosją; omówić przebieg działań wojennych w latach 1812–1815 i ich skutki; wskazać na mapie szlak wyprawy Wielkiej Armii i miejsca najważniejszych bitew stoczonych w latach 1807–1815; opisać przebieg stu dni Napoleona; ocenić dokonania Napoleona jako dowódcy wojskowego; dokonać całościowej oceny epoki napoleońskiej.
Środki dydaktyczne
podręcznik ,
mapa Europy w latach 1789–1815, mapy konturowe dla uczniów
Metody i forma zajęć
rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z mapą, praca w grupach, praca z tekstem
źródłowym, burza mózgów
Struktura i opis lekcji
1. Wprowadzenie
Przypominamy uczniom przebieg kampanii napoleońskich w latach 1807–1812 oraz stosunek pokonanych państw do Napoleona. Omawiamy sytuację gospodarczą i polityczną Rosji, której Napoleon narzucił blokadę kontynentalną, a następnie przedstawiamy przyczyny wyprawy Napoleona na Moskwę.

2. Zaangażowanie
Dzielimy uczniów na cztery grupy i przydzielamy zadania.
Wstęp: Waszym zadaniem będzie zrelacjonowanie wydarzeń z ostatniego okresu rządów Napoleona w latach 1812 – 1815. Ma to być relacja telewizyjna. Musicie przygotować krótki materiał do wiadomości telewizyjnych. Pamiętajcie tv, to nie tylko dźwięk ale i wizja. Przygotujcie opis wydarzeń oraz plansze na których mają znaleźć się najważniejsze daty, pojęcia postaci, tak aby pozostały grupy mogły sobie sporządzić notatkę.
Grupa I
Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu wojny Napoleona z Rosją w 1812 r. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Czas akcji ograniczcie do podjęcia przez Napoleona decyzji o odwrocie. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie.
Grupa II
Na podstawie informacji z podręcznika, tekstu źródłowego A oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu odwrotu Napoleona z Moskwy w 1812 r. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie.
Grupa III
Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu bitwy narodów pod Lipskiem. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitew zaznaczcie na mapie.

Grupa IV
Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji (s. 62–63) sporządźcie relację z ostatecznej klęski Napoleona. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie.


3. Badanie i przekształcanie
Uczniowie przygotowują się do przedstawienia relacji.
4. Prezentacja
Uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a następnie podchodzą do mapy i wskazują
szlak bojowy armii napoleońskiej oraz miejsca bitew.

5. Podsumowanie
Metodą burzy mózgów uczniowie oceniają epokę napoleońską, wypisując na tablicy jej dobre i złe strony.
Metody kontroli
Zapoznajemy uczniów z oceną Napoleona, której dokonał żyjący w jego czasach arystokrata francuski. Prosimy, by porównali ten tekst z obrazem Napoleona, jaki poznali na ostatnich lekcjach, a następnie wykonali ćwiczenie .
Wyświetleń: 279


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.