Katalog Anna Burak, 2015-06-22 Wrzeście Historia, Scenariusze Upadek Napoleona - konspekt lekcji.Temat lekcji: Upadek Napoleona. Cele lekcji Wymagania : Uczeń: • Potrafi umiejscowić wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie oraz porządkuje je, • Zauważa zmiany w życiu społecznym oraz proces rozwoju kulturowego i cywilizacyjnego, • wyszukuje i porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski, • wyjaśnia związki przyczynowo - skutkowe analizowanych wydarzeń, zjawisk i procesów historycznych, • tworzy krótką wypowiedź • tworzy narrację historyczną, integrując informacje pozyskane z różnych źródeł, • przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko. Wymagania szczegółowe Po zakończonych zajęciach uczeń: • rozumie pojęcia: nacjonalizm, Wielka Armia, bitwa narodów, cesarstwo 100-dniowe, kongres; powody wzrostu nastrojów nacjonalistycznych w krajach europejskich; złożoność przyczyn upadku Napoleona, • zna daty: 1812, 1813, 1814, 1815, 1821; postać: Ludwika XVIII; • potrafi: wskazać na mapie terytorium cesarstwa francuskiego i kraje, które znajdowały się w strefie jego wpływów; opisać zmiany w Europie w okresie napoleońskim w zakresie stosunków społeczno-gospodarczych i politycznych; dostrzec słabe strony imperium stworzonego przez Napoleona; wyjaśnić przyczyny wybuchu wojny Francji z Rosją; omówić przebieg działań wojennych w latach 1812–1815 i ich skutki; wskazać na mapie szlak wyprawy Wielkiej Armii i miejsca najważniejszych bitew stoczonych w latach 1807–1815; opisać przebieg stu dni Napoleona; ocenić dokonania Napoleona jako dowódcy wojskowego; dokonać całościowej oceny epoki napoleońskiej. Środki dydaktyczne podręcznik , mapa Europy w latach 1789–1815, mapy konturowe dla uczniów Metody i forma zajęć rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z mapą, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów Struktura i opis lekcji 1. Wprowadzenie Przypominamy uczniom przebieg kampanii napoleońskich w latach 1807–1812 oraz stosunek pokonanych państw do Napoleona. Omawiamy sytuację gospodarczą i polityczną Rosji, której Napoleon narzucił blokadę kontynentalną, a następnie przedstawiamy przyczyny wyprawy Napoleona na Moskwę. 2. Zaangażowanie Dzielimy uczniów na cztery grupy i przydzielamy zadania. Wstęp: Waszym zadaniem będzie zrelacjonowanie wydarzeń z ostatniego okresu rządów Napoleona w latach 1812 – 1815. Ma to być relacja telewizyjna. Musicie przygotować krótki materiał do wiadomości telewizyjnych. Pamiętajcie tv, to nie tylko dźwięk ale i wizja. Przygotujcie opis wydarzeń oraz plansze na których mają znaleźć się najważniejsze daty, pojęcia postaci, tak aby pozostały grupy mogły sobie sporządzić notatkę. Grupa I Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu wojny Napoleona z Rosją w 1812 r. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Czas akcji ograniczcie do podjęcia przez Napoleona decyzji o odwrocie. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie. Grupa II Na podstawie informacji z podręcznika, tekstu źródłowego A oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu odwrotu Napoleona z Moskwy w 1812 r. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie. Grupa III Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji sporządźcie relację z przebiegu bitwy narodów pod Lipskiem. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitew zaznaczcie na mapie. Grupa IV Na podstawie informacji z podręcznika oraz ilustracji (s. 62–63) sporządźcie relację z ostatecznej klęski Napoleona. W relacji przybliżcie dramaturgię wydarzeń. Użyjcie różnych sposobów przekazu. Wyeksponujcie główne postacie związane z opisanym przez was wydarzeniem. Miejsca bitw zaznaczcie na mapie. 3. Badanie i przekształcanie Uczniowie przygotowują się do przedstawienia relacji. 4. Prezentacja Uczniowie prezentują efekty swojej pracy, a następnie podchodzą do mapy i wskazują szlak bojowy armii napoleońskiej oraz miejsca bitew. 5. Podsumowanie Metodą burzy mózgów uczniowie oceniają epokę napoleońską, wypisując na tablicy jej dobre i złe strony. Metody kontroli Zapoznajemy uczniów z oceną Napoleona, której dokonał żyjący w jego czasach arystokrata francuski. Prosimy, by porównali ten tekst z obrazem Napoleona, jaki poznali na ostatnich lekcjach, a następnie wykonali ćwiczenie . Wyświetleń: 279
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |