Katalog Żaneta Posmyk, 2015-06-18 Pajęczno Matematyka, Scenariusze Objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, kl. VI.Cele lekcji: Uczeń: - oblicza pola kwadratów i prostokątów, - potrafi odczytać z rysunku schematycznego lub konkretnego przedmiotu odpowiednie wymiary bryły i zastosować je we wzorach na pole i objętość prostopadłościanów i sześcianów, - umie wykonać obliczenia dotyczące powierzchni i objętości prostopadłościanów podczas rozwiązywania zadań wykorzystujących wiedzę w praktyce, - potrafi, współpracując w grupie, ustalić sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania, - wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych. Typ lekcji: ćwiczeniowa. Metody pracy: - gra dydaktyczna w ,,trzy pytania”, - ćwiczenia praktyczne, - pokaz, - metoda ,,kuli śnieżnej”. Formy pracy: indywidualna i grupowa. Środki dydaktyczne: •karty z narysowanymi bryłami (załącznik 1), •kartoniki od mleka, •opakowania po mydle, kartoniki po mleku, paczki chusteczek higienicznych, •karta z zadaniem dla każdej grupy (załącznik 2), •karta pracy z zadaniami (załącznik 3). PLAN ZAJĘĆ 1.Czynności wstępne: -przywitanie z klasą, -sprawdzenie listy obecności, -sprawdzenie pracy domowej. 2.Przypomnienie podstawowych własności brył. 3.Wprowadzenie do tematu i określenie celu lekcji. 4.Realizacja tematu. 5.Ewaluacja. 6.Omówienie pracy domowej. 7.Pożegnanie uczniów. Ad. 2. Gra w trzy pytania: Nauczyciel losuje kartę z bryłą. Wybrani uczniowie mają za zadanie odgadnąć, jaką bryłę ma nauczyciel, zadając tylko trzy pytania, na które można udzielić odpowiedzi TAK lub NIE. Ad. 3. Krótkie wprowadzenie. Pytanie problemowe nauczycielki: Zawsze się zastanawiam, kiedy kupuję mleko w kartoniku, czy czasem nie jestem oszukiwana. Na pudełku jest napisane, że ma on objętość jednego litra, a może to pudełko jest mniejsze? Na dzisiejszej lekcji to właśnie wy pomożecie mi rozwiać moje wątpliwości i odpowiemy sobie na pytanie, czy te kartoniki zawierają 1 lub 0,5 litra mleka. Ad. 4. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy. Uczniowie w grupach mierzą linijką właściwe krawędzie kartoników od mleka. Zapisują w zeszytach pomiary, wyrażając je w odpowiednich jednostkach. Obliczają objętość pudełka i omawiają wynik, co ma pozwolić im odpowiedzieć na postawione przez nauczyciela pytanie. Każdy zespół otrzymuje od nauczyciela 2 przedmioty w kształcie prostopadłościanu (2 opakowania po mydle, 2 paczki chusteczek higienicznych, 2 kartoniki po mleku) oraz kartę pracy z zadaniem. Uczniowie pracując w grupach ustalają sposób rozwiązania zadania, wykonują schematyczne rysunki, mierzą potrzebne wymiary i wykonują obliczenia. Następnie prezentują swoje wyniki. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy (zadania dotyczące brył zaczerpnięte ze sprawdzianów szóstoklasisty z poprzednich lat). Uczniowie wykonują zadanie z karty pracy. Ad. 4. Podsumowanie wiadomości. Uczniowie rzucają do siebie ,,kulę śnieżną” złożoną z kartek z zadaniami lub pytaniami, kolejno rozwijając kartki i odpowiadając na pytanie. Załącznik 2 Przedmioty, które otrzymaliście zapakowano po 2 sztuki w folię. Ile należy zużyć folii na opakowanie takiej paczki? Rozważcie różne przypadki. Czy zużycie folii zależy od sposobu spakowania? Wyświetleń: 235
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |