Katalog

Żaneta Posmyk, 2015-06-18
Pajęczno

Matematyka, Scenariusze

Objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, kl. VI.

- n +

Cele lekcji:
Uczeń:
- oblicza pola kwadratów i prostokątów,
- potrafi odczytać z rysunku schematycznego lub konkretnego przedmiotu odpowiednie wymiary bryły i zastosować je we wzorach na pole i objętość prostopadłościanów
i sześcianów,
- umie wykonać obliczenia dotyczące powierzchni i objętości prostopadłościanów podczas rozwiązywania zadań wykorzystujących wiedzę w praktyce,
- potrafi, współpracując w grupie, ustalić sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania,
- wykorzystuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych.


Typ lekcji: ćwiczeniowa.
Metody pracy:
- gra dydaktyczna w ,,trzy pytania”,
- ćwiczenia praktyczne,
- pokaz,
- metoda ,,kuli śnieżnej”.

Formy pracy: indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne:
•karty z narysowanymi bryłami (załącznik 1),
•kartoniki od mleka,
•opakowania po mydle, kartoniki po mleku, paczki chusteczek higienicznych,
•karta z zadaniem dla każdej grupy (załącznik 2),
•karta pracy z zadaniami (załącznik 3).


PLAN ZAJĘĆ
1.Czynności wstępne:
-przywitanie z klasą,
-sprawdzenie listy obecności,
-sprawdzenie pracy domowej.
2.Przypomnienie podstawowych własności brył.
3.Wprowadzenie do tematu i określenie celu lekcji.
4.Realizacja tematu.
5.Ewaluacja.
6.Omówienie pracy domowej.
7.Pożegnanie uczniów.

Ad. 2. Gra w trzy pytania:
Nauczyciel losuje kartę z bryłą.
Wybrani uczniowie mają za zadanie odgadnąć, jaką bryłę ma nauczyciel, zadając tylko trzy pytania, na które można udzielić odpowiedzi TAK lub NIE.

Ad. 3. Krótkie wprowadzenie.
Pytanie problemowe nauczycielki: Zawsze się zastanawiam, kiedy kupuję
mleko w kartoniku, czy czasem nie jestem oszukiwana. Na pudełku jest
napisane, że ma on objętość jednego litra, a może to pudełko jest mniejsze? Na dzisiejszej lekcji to właśnie wy pomożecie mi rozwiać moje wątpliwości i odpowiemy sobie na pytanie, czy te kartoniki zawierają 1 lub 0,5 litra mleka.

Ad. 4. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy.
Uczniowie w grupach mierzą linijką właściwe krawędzie kartoników od mleka. Zapisują w zeszytach pomiary, wyrażając je w odpowiednich jednostkach. Obliczają objętość pudełka i omawiają wynik, co ma pozwolić im odpowiedzieć na postawione przez nauczyciela pytanie.

Każdy zespół otrzymuje od nauczyciela 2 przedmioty w kształcie prostopadłościanu (2 opakowania po mydle, 2 paczki chusteczek higienicznych, 2 kartoniki po mleku) oraz kartę pracy z zadaniem.
Uczniowie pracując w grupach ustalają sposób rozwiązania zadania, wykonują schematyczne rysunki, mierzą potrzebne wymiary i wykonują obliczenia. Następnie prezentują swoje wyniki.

Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy (zadania dotyczące brył zaczerpnięte ze sprawdzianów szóstoklasisty z poprzednich lat). Uczniowie wykonują zadanie z karty pracy.

Ad. 4. Podsumowanie wiadomości.
Uczniowie rzucają do siebie ,,kulę śnieżną” złożoną z kartek z zadaniami lub pytaniami, kolejno rozwijając kartki i odpowiadając na pytanie.

Załącznik 2
Przedmioty, które otrzymaliście zapakowano po 2 sztuki w folię.
Ile należy zużyć folii na opakowanie takiej paczki? Rozważcie różne przypadki.
Czy zużycie folii zależy od sposobu spakowania?



Wyświetleń: 235


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.