Katalog Marta MATKOWSKA, 2015-06-18 trzcianka Ogólne, Plany rozwoju zawodowego Sprawozdanie nauczyciela stażysty.Niniejsze sprawozdanie stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie rozwoju celów i zadań w pierwszym semestrze roku szkolnego 2009/2010 do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego Pracę w Zespole Szkół w Białej, rozpoczęłam 1 września 2008 roku, tym samym rozpoczęłam swój pierwszy rok pracy w zawodzie nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz zgodnie z planem rozwoju . Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne , podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przez to pracy szkoły. W czasie trwania stażu realizowałem założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. W szczególności są to: 1. Znajomość zadań, organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której odbywa się staż ( § 6 ust. 2 pkt 1) Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym kontrakcie . Wspólnie z opiekunem stażu, panem mgr inż. Andrzejem Goszczem uzgodniliśmy harmonogram spotkań oraz zasady i normy współpracy. Umówiłam się z opiekunem na obserwację zajęć, daty przeprowadzenia przeze mnie lekcji w jego obecności oraz zasady przygotowania konspektów i omawiania lekcji. Przystępując do realizacji zamierzeń uznałam, że bardzo istotne jest przygotowanie merytoryczne dotyczące awansu zawodowego. W związku z tym szczegółowo zapoznałam się z procedurą tego awansu, oraz dokonałam analizy prawa oświatowego na podstawie informacji zamieszczanych na stronach internetowych MENiS. Przeczytałam także dodatkowe publikacje omawiające zasady ubiegania się o stopień nauczyciela kontraktowego i na podstawie tych dokumentów zredagowałam plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły oraz złożyłam wniosek o zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego. Na początku stażu zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły, statutem i zawartymi w nich regulaminami. Kolejnym zadaniem było poznanie funkcjonowania szkoły. Dokładnie przeanalizowałam statut szkoły, program wychowawczy z wewnątrzszkolnym systemem oceniania, oraz podstawy programowe. Dzięki tej lekturze zrozumiałam jak działa szkoła i jakie mechanizmy regulują jej funkcjonowanie. Dowiedziałam się, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje własne obowiązki i prawa. Zapoznałam się również ze sposobami prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, arkusze ocen. Bieżące wpisy w dziennikach umożliwiły mi poznanie struktury dziennika. Przeanalizowałam tygodniowy rozkład zajęć oraz. dyżurów. Podczas zapoznawania się z praca nauczyciela powierzono mi oraz P .Małgorzacie Paczesnej realizacje programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pracy w szkole i poza nią, oraz uczestniczyłam w szkoleniu BHP .Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach. 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż ( § 6 ust. 2 pkt 2) W ramach tego zadania zapoznałam się z propozycjami oraz programem nauczania w Technikum Architektury Krajobrazu oraz standardami egzaminacyjnymi. Przeanalizowałam podstawę programową oraz wszystkie zasady obejmujące egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Przygotowywałam pomoce dydaktyczne (załączone w scenariuszach). Utworzyłam własny warsztat pracy: teczki z pracami uczniów, tworzyłam gazetki tematyczne, dekorowałam powierzoną mi gablotę, oraz salę informatyczną w której odbywały się kursy e-learningowe, gdzie pełniłam wolontariat w roku szkolnym 2008/2009 Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Ponadto uczestniczyłam w kilku szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza murami szkoły. Wewnątrzszkolne formy doskonalenia: -„Zasady przeprowadzania egzaminów” -„Zagrożenia związane z narkomanią” -„Prawa dziecka” Pozaszkolne formy doskonalenia: -Szkolenie związane z wyborami do Europarlamentu ”Młodzi głosują” -„Postępowanie w sytuacjach zagrozenia zdrowia i zycia uczniów” -„Postępowanie z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze” -”Forum Twórczych Nauczycieli” -„Kurs na wychowawcę kolonijnego i kierownika wycieczek krajoznawczych” -„Szkolenie nauczycieli dotyczące nowej podstawy programowej” -„Wykorzystanie pomocy dydaktycznych na lekcjach” Zaświadczenia z powyższych szkoleń oraz innych form doskonalenia dostarczę po zakończeniu ferii zimowych. Uważam zarówno wewnątrzszkolne, jak i pozaszkolne formy doskonalenia nauczycieli za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych, oraz wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami. Udział w szkoleniach i kursach pomógł mi poszerzyć wiedzę i sprawiły, że moje zajęcia stały bardziej interesujące. Na bieżąco korzystam z i książek o tematyce psychologiczno-pedagogicznej • Christopher Day Rozwój zawodowy nauczyciela • Laura C. Martin Zabawy plastyczne • Elżbieta Chmielewska Logopedia • Wojciech Mikołajewicz Kształcenie i doskonalenie nauczycieli (dla)edukacji alternatywnej • Freud „Podstawy psychoanalizy” W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy dokonałam publikacji w Internecie wykonania zadań związanych z przeprowadzeniem zajęć dotyczących Unii Europejskiej. Na bieżąco śledziłam propozycje zadań i scenariuszy lekcji, a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych: • www.eduseek.ids.pl • www.pwn.com.pl • www.interklasa.pl, • www.wsip.com.pl • www.publikacje.edux.pl • www.scholaris.pl • www.szkolnictwo.pl • www.profesor.pl • www.literka.pl • www.awans.net • www.men.waw.pl Przygotowując lekcje korzystałam też z programów multimedialnych. Wykorzystywałam komputer do przygotowywania konspektów, dokumentacji, sprawdzianów i pomocy na lekcje (załączniki w scenariuszach). Napisałam scenariusz , wykonałam dekoracje i przygotowałam uczniów do następujących uroczystości - Święto 3 Maja Przygotowałam uczniów do udziału w konkursach ; -„Dniu Wiosny” -konkurs na Marzannę -„Konkurs kolęd”: -Oto rady na odpady: wykonanie torby ekologicznej Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy szkoły , podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia Pani Dyrektor mgr Grażyny Kowalskiej , opiekuna stażu, i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z uczniami . 3. Znajomość środowiska uczniów , ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust.2 pkt 3) W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny ucznia, jego potrzeby , potencjał rozwojowy i zainteresowania. W tym celu na początku roku szkolnego odbyłam rozmowę z pedagogiem panią J. Kaletką na temat dojrzałości szkolnej uczniów, których miałam uczyć w klasie pierwszej. Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku uczniów i wychowanków, nawiązywałam dobre kontakty z uczniami oraz współpracowałam z rodzicami dzięki czemu udało mi się współorganizować wycieczkę dydaktyczną do Kórnika, organizowałam wycieczkę szkolną do Niechorza, wyjazd międzyszkolny na Weihnachtsmarkt do Berlina, oraz wyjazdy do okolicznych gospodarstw i wsi będące urozmaiceniem praktyki zawodowej. Chętnie służyłam pomocą i poradą rodzicom w sytuacjach problemowych dotyczących ( np. udzielenie porady na bazie posiadanej wiedzy oraz udostępnienie materiałów odnośnie różnych problemów). Swoją postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, prowadziłam rozmowy indywidualne zarówno z uczniami jak i ich opiekunami, Współpracowałam także z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły w dziedzinie opiekuńczej i wychowawczej. W celu podejmowania właściwych działań ,sięgałam do literatury tematu, zachęcałam rodziców do konsultacji z pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Korzystałam również z doświadczeń opiekuna stażu i nauczycieli pracujących w szkole. 4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) Dwa razy w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu. Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na sposób wykorzystania czasu na lekcji, rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych. Prowadziłam lekcje w obecności Opiekuna stażu P. Andrzeja Goszcza, P. dyrektor G. Kowalską , P. J. Kitą . Każde prowadzone przez mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Przed zajęciami analizowałam wraz z opiekunem i scenariusze lekcji. Po każdym zaś działaniu omawiałam przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy. PODSUMOWANIE Zdobyte doświadczenie zawodowe pozwoliło mi na dokonanie analizy i określenie mocnych i słabych stron własnej działalności zawodowej. W okresie stażu, staram się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W szkole poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok jest dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych kontaktów z uczniami, co pozwoli mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą efekty. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w życie szkoły, a także ustawiczne dokształcanie, wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy. Słabą stroną mojej pracy zawodowej jest prowadzenie dokumentacji szkolnej. Zdaję sobie sprawę z jej wagi, jednak wciąż przedkładam wartość ucznia jako człowieka, pracę z nim, nauczanie praktyczne nad dbanie o systematyczne i rzetelne dokumentowanie pracy zawodowej. Będę się także starała pracować i poprawić swoje działania na rzecz wdrażania i przestrzegania ustalonych zasad, co niekiedy stanowiło problem. Przebieg stażu utrwalił we mnie głęboką potrzebę nieustannego doskonalenia co zaowocowało rozpoczęciem studiów podyplomowych z „Edukacji dla Bezpieczeństwa” swoich umiejętności i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Po zakończeni stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam również nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne. Świat techniki rozwija się z zawrotną szybkością. Nauczyciel nie może sobie pozwolić na to, aby „być w tyle”. Dlatego będę starała się, w miarę możliwości, wykorzystywać w pracy technologię komputerową i informacyjną. Z poważaniem mgr inż. Marta Matkowska Wyświetleń: 261
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |