![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Mendziak, 2015-06-18 Sulików Zajęcia zintegrowane, Różne Program edukacji zdrowotno-ekologicznej.AUTORSKI PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNO - EKOLOGICZNEJ „TĘCZOWA KONICZYNKA” OPRACOWANY PRZEZ: ELŻBIETĘ MENDZIAK Ogólny zarys programu Program „Tęczowa koniczynka” skierowany jest do uczniów klas I –III . Jego głównym zadaniem jest przybliżenie dzieciom tematyki zdrowotnej i ekologicznej w codziennych działaniach. Zawiera on wiadomości zachęcające dzieci do zachowań prozdrowotnych, szczególnie w zakresie higieny osobistej, żywienia i umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach zagrażających zdrowiu oraz stwarzania okazji do właściwych zachowań proekologicznych. Pozwala poznać i uświadomić uczniom jaki wpływ na zdrowie człowieka mają ruch i wypoczynek, zdrowy styl odżywiania , zdrowie psychiczne, zachowanie bezpieczeństwa w życiu codziennym i dbałość o otaczające środowisko przyrodnicze. Dzieci zdobędą też wiadomości i umiejętności , które pozwolą zrozumieć, jak ważne jest zdrowie i jego poszanowanie. Cel programu: Nadrzędnym celem programu jest nabycie przez dziecko nawyków prozdrowotnych i proekologicznych. Stwarzanie szans na poprawienie jakości najbliższego otoczenia oraz wprowadzenie zmian korzystnych dla całej społeczności. Cele szczegółowe: - propagowanie zasad higieny osobistej , zdrowego odżywiania się, spędzania wolnego czasu, właściwej organizacji dnia; - uświadomienie uczniom zalet bycia zdrowym i kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań sprzyjających zdrowiu; - uwrażliwienie uczniów na innych ludzi i ich potrzeby; - wyrabianie u uczniów odpowiedzialności za swoje postępowanie; - kształtowanie właściwej postawy wobec otaczającego środowiska; - uświadomienie uczniom korzyści , jakie dla zdrowia wynikają ze zwiększenia aktywności , sprawności i wydolności; - nabywanie umiejętności właściwego reagowania na niebezpieczeństwa zagrażające zdrowiu i życiu; - zdobywanie umiejętności przewidywania i unikania zagrożeń w najbliższym otoczeniu; - dostarczanie wiedzy na temat wpływu pokarmu i jego składników odżywczych na prawidłowe funkcjonowanie organizmu; - kształtowanie umiejętności rozpoznawania dobrych i złych przyzwyczajeń; - wzmacnianie własnej tożsamości i poczucia wartości; - kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie; - kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska; - wyrobienie gotowości do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju; - uświadomienie potrzeby ochrony środowiska. Beneficjentami programu będą dzieci uczące się w tej placówce w klasach I-III oraz pośrednio ich rodziny. W ciągu trwania programu odbywać się będą pogadanki i zajęcia dla dzieci z zakresu: zdrowego żywienia oraz troski o zdrowie i wpływu środowiska na zdrowie człowieka, zasad selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu oraz potrzeby segregacji odpadów i ich ponownego przetwarzania, kształtowania właściwych postaw człowieka wobec środowiska, rozwijania poczucia odpowiedzialności i potrzeby szybkiej reakcji na problemy ekologiczne, kształtowania świadomości zagrożeń ekologicznych, rozwijania zamiłowania do piękna przyrody i nauczenia odpowiedzialności za nią, troski za otaczający świat flory i fauny, zrozumienia zależności istniejących w przyrodzie i związków człowieka z naturą. ZAŁOŻENIA OSIAGNIĘCIA UCZNIÓW: Po zakończeniu programu uczeń: - szanuje przyrodę, co przejawia się w życiu codziennym, - rozumie wpływ człowieka na środowisko i przewiduje skutki jego działalności, - współpracuje w grupie, skutecznie komunikuje się, - wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce i nowych sytuacjach, - poszukuje prostych rozwiązań dla niektórych problemów dnia codziennego, - całościowo postrzega przyrodę, - analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym, - dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska i podejmuje odpowiednie działania, - dostrzega, opiniuje i wyjaśnia związki między składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością, - ma poczucie współodpowiedzialności za los środowiska przyrodniczego, a zwłaszcza istot żywych, - ma świadomość wpływu większości rodzajów działalności człowieka a stanem środowiska, - rozwiązuje zadania problemowe, - postępuje w sposób przyjazny dla środowiska, - docenia wartość środowiska przyrodniczego, - dokonuje wnikliwej obserwacji, - wyciąga i interpretuje wnioski oraz ocenia efekty własnej pracy, - korzysta z różnych źródeł informacji, - uważnie słucha cudzej wypowiedzi i współdziała w grupie, - wykonuje prace plastyczne, przygotowuje napoje i sałatki, projektuje stroje ekologiczne. METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY Zajęcia o tematyce zdrowotno - ekologicznej są częścią zaplanowanej pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły. Różnią się jednak od pozostałych zajęć lekcyjnych celem, formą i doborem treści. Szkolna działalność zdrowotno – ekologiczna od wielu lat stanowi bardzo dobrą formę pracy lekcyjnej jak i pozalekcyjnej . Umożliwia szeroką realizację celów i pełni istotne funkcje edukacyjne i wychowawcze . W poznawaniu zagadnień ochrony środowiska oraz dbaniu o zdrowie w tym przeciwdziałanie otyłości wskazana jest samodzielna praca ucznia przez realizację ćwiczeń, w których podejmuje on różne działania, np.: przeprowadza obserwacje, eksperymenty , wykonuje prace plastyczne dając upust swojej wyobraźni; potrafi wykonać prace na rzecz szerszego społeczeństwa – nie tylko szkolnego. Realizując treści programu uczeń ma okazję poznać różne metody pracy. Uczestniczenie w zajęciach winno nauczyć go krytycyzmu, dokładności i rzetelności działań a także odpowiedzialności w pracy przez poznawanie problemów ochrony środowiska. Podczas realizacji programu stosujemy przede wszystkim metody aktywizujące, z uwzględnieniem możliwości ucznia oraz warunków organizacyjnych i czasowych. Metody aktywizujące prowadzą do samodzielności w rozwiązywaniu problemów i podejmowania decyzji, korzystnie kształtują współpracę w grupie , rozwijają kreatywność uczniów. Przebieg zajęć zależny jest od samych dzieci, ich wiadomości, przeżyć, ich zdania na dany temat. Nauczyciel nie jest w stanie sztywno zaplanować zajęcia, to uczniowie na żywo kształtować będą ich przebieg. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczyciela, uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem. W programie nie ma podziału na klasy, a osiągnięcia uczniów będą poddane analizie po realizacji kolejnych zagadnień. Tematy i sposób realizacji przygotowane są w taki sposób, aby angażowały nie tylko uczniów ale , także ich rówieśników, rodziców, którzy w obecnych czasach mają być współtwórcami procesu edukacyjnego. Program ma charakter integralny, daje możliwość nauczycielowi tworzenia własnych ośrodków tematycznych. Jest to program otwarty na własną inwencję nauczyciela. Układ treści w programie ma charakter spiralny, tzn., że te same treści będą się powtarzać kilkakrotnie w kolejnych klasach, na różnych poziomach nauczania. Umożliwi to dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości i umiejętności zgodnie z jego wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Program powstał dla potrzeb szkoły wiejskiej. Metody pracy odwołują się do przeżyć i doświadczeń dzieci, umożliwiają przeżywanie a następnie podsumowanie zdobytych doświadczeń. W trakcie rozmów z uczniami pojawią się stwierdzenia, co jest dla nich ważne. Dzieci często mają kłopot we wzajemnym słuchaniu się. W trakcie zajęć należy uczyć ich dobrego komunikowania się ze sobą. Praca w małych grupach pomoże w rozwijaniu komunikacji. Zbliży uczniów do siebie, będzie kształcić umiejętność współpracy. PROCEDURY OSIAGANIA CELÓW: Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymają dyplomy za aktywną działalność na rzecz ochrony środowiska. W kronice szkolnej wyróżni się uczniów biorących udział w realizacji programu. Za udział w konkursach ekologicznych przewiduje się nagrody (np. ocena z edukacji przyrodniczej, społecznej, fizycznej). Jednak działania nauczyciela powinny zmierzać do tego, aby uczniowie zrozumieli, iż poprzez swoją działalność przyczynią się do zmniejszenia dewastacji środowiska i podnoszenia jakości życia ludzi co jest bardzo ważne w dzisiejszym świecie. Uczniom powinno się wpajać, że wszystko co robią dobrego dla przyrody, robią dla swojego dobra i z myślą o swojej przyszłości. Należy im uzmysławiać, że w przyszłości będą żyć w czystym i zdrowym środowisku, jeśli teraz o niego zadbają a ucząc się jak zadbać dziś o własne zdrowie nabędą odpowiednie nawyki i umiejętności. Wszelkie działania powinny zmierzać do tego, aby budzić w nich poczucie odpowiedzialności za otaczającą ich przyrodę, zdrowie własne i innych ludzi. Uczniowie nie powinni dążyć do zdobycia nagrody czy dyplomu lecz , pracować dla swojego przyszłego dobra, jakim jest czyste i zdrowe środowisko. Uczniowie powinni rozumieć cel takiej bezinteresownej w tym momencie, a jakże dla nich ważnej działalności. EWALUACJA Aby sprawdzić, czy realizowany program osiągnął zamierzone cele będzie dokonana jego ewaluacja. Jedną z metod ewaluacji może być diagnoza postaw w oparciu o obserwację zachowań uczniów w określonej, wywołanej przez sprawdzającego sytuacji (symulowanie sytuacji). Narzędziem ewaluacji będą anonimowe ankiety dla dzieci i ich rodziców. ANKIETA DLA DZIECI Proszę o wypełnienie ankiety. Odpowiedz na pytania: 1.Czy interesuje Cię tematyka ekologiczna i dlaczego? ..................................................... 2. Które z zajęć podobały Ci się najbardziej i dlaczego? ........................................................ 3. Czego nauczyłeś /łaś się na tych zajęciach? ............................................... 4. Czy chciał (a)byś w dalszym ciągu uczestniczyć w tego typu zajęciach? TAK NIE ANKIETA DLA RODZICÓW Szanowni Państwo pragnę poznać Państwa opinię na temat zrealizowanego programu zdrowotno-ekologicznego: czy program ten zmienił postawę Waszego dziecka wobec środowiska i zdrowia? W związku z tym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 1. Czy według Państwa realizowany program wpłynął na postawę Waszego dziecka, w jaki sposób? .......................................... 2. Czy państwa dzieci wpływają na zmianę Waszych zachowań w domu, w jaki sposób? ......................................... Dziękuję za wypełnienie ankiety. Treści programu zawarte są w czterech działach: • ZIEMIA (wrzesień/październik) • POWIETRZE (listopad/styczeń) • WODA (luty/marzec) • CZŁOWIEK I PRZYRODA (kwiecień/czerwiec) I ZIEMIA 1. Co nam daje ziemia? – jakie skarby przynosimy z sadu , ogrodu i lasu - pogadanki w klasach – wrzesień 2. Święto pieczonego ziemniaka – czyli czego w mieście nie mają? – pogadanka na temat żywności ekologicznej i ognisko z pieczeniem ziemniaków: wrzesień 3. Jarmark witamin – wystawa darów jesieni: wrzesień/październik II POWIETRZE 1. Jak wygląda powietrze? jakie korzyści/ szkody mamy z wiatru? – zniszczenia spowodowane silnym wiatrem/ elektrownie wiatrakowe: pogadanka, oglądanie elektrowni wiatrakowej w okolicach Sulikowa; listopad 2. Jak zapobiegać chorobom – wirusy: pogadanka pielęgniarki szkolnej oraz wystawa prac plastycznych pod tytułem „Czyste ręce mamy bo o zdrowie dbamy” – grudzień 3. Zdrowo i kolorowo: smaczne i zdrowe bomby witaminowe – wykonanie sałatek owocowych, surówek warzywnych i syropów z buraka i cebuli: styczeń III WODA 1. Dlaczego woda jest ważna?- niedostatek wody pitnej i jej zanieczyszczenia – pogadanka z wykorzystaniem filmu „Bez wody”; jak oszczędzać wodę – kram pomysłów (wystawa haseł podczas obchodów Dnia Ziemi) – luty 2. Woda zdrowia doda – pogadanki i wystawa prac plastycznych techniką mokre w mokrym: marzec 3. Trochę wody dla ochłody czyli smaczna i zdrowa lemoniada domowa – wykonanie lemoniady z wykorzystaniem wody źródlanej i cytryn: marzec IV CZŁOWIEK I PRZYRODA 1. Obchody Dnia Ziemi połączone z konkursem ekologicznym „Moda według ekologa” Konkurs „Moda według ekologa” Uczestnikami konkursu będą dzieci z klas objętych programem. Dopuszcza się udział grup dzieci lub całych klas oraz uczestnictwo dzieci z oddziały przedszkolnego i klasy IV. Konkurs polega na wykonaniu i zaprezentowaniu strojów ekologicznych z odpadów wtórnych oraz materiałów plastycznych. Młodzi artyści czerpią inspirację z recyklingu. Mogą to być stroje: wieczorowe, sportowe, szkolne i dyskotekowe. Każdą grupę reprezentuje „projektant mody”, który komentuje prezentowane stroje. Reszta grupy to „modele” prezentujący wykonane dzieła. Komisja konkursowa oceniać będzie: pomysłowość i oryginalność wykonanych strojów oraz jego estetykę. Przeprowadzenie konkursu ma na celu integrację dzieci wokół działań służących ochronie środowiska naturalnego, wyzwalanie artystycznych emocji, inspiracji twórczych z recyklingu, a także kształtowanie świadomości ekologicznej młodych wykonawców. 2. Wyjazd do Nadleśnictwa Ruszów 3. Zielonym do góry - Sadzenie na terenie szkolnym pozyskanych drzewek. Wyświetleń: 181
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |