Katalog

Agnieszka Ćwiertnia, 2015-06-23
Sieraków

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.

- n +


PLAN ROZWOJU
ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA
STAŻYSTY


IMIĘ I NAZWISKO: Agnieszka Ćwiertnia
MIEJSCE ODBYWANIA STAŻU: Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Sucharskiego w Sierakowie
DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU: 1.09.2014r.
CZAS TRWANIA STAŻU: 9miesięcy
OPIEKUN STAŻU: mgr Justyna Miszta
KWALIFIKACJE:
- Studia licencjackie na Uniwersytecie Szczecińskim,
kierunek: Pedagogika; specjalność: Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne;
- Studia magisterskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
kierunek: Pedagogika; specjalność: Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna;

CEL GŁÓWNY: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela stażysty

CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły:
- przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;
- sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;
- przepisy dotyczące zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków podczas zajęć.

2. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, innych nauczycieli lub dyrektora szkoły i omawianie ich z osobą, w obecności której przeprowadzone zostały zajęcia.
4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego oraz samokształcenie.

1. Znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.1)

ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI
- Zapoznanie z procedurą osiągania awansu zawodowego nauczycieli - Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawy i rozporządzenia), wyszukiwanie informacji w Internecie i prasie poświęconych oświacie. - IX 2014r. - Poprawnie sformułowany plan Rozwoju Zawodowego, zebrane dokumenty i notatki własne.
- Zapoznanie z organizacją i zadaniami szkoły oraz obowiązującą dokumentacją (Statut Szkoły, Regulaminy, WSO, WDN, Program Wychowawczy i Profilaktyczny szkoły, dzienniki lekcyjne, tygodniowy rozkład zajęć i dyżurów nauczycieli itp.) - Obserwacja, prowadzenie rozmów z nauczycielami i dyrektorem szkoły, udział w spotkaniach Zespołu Edukacji Wczesnoszkolnej oraz zebraniach Rady Pedagogicznej, analiza dokumentów - IX 2014r. –
V 2015r. - Lista obecności na zebraniach Rady Pedagogicznej, notatki własne, zebrane dokumenty, dziennik lekcyjny.
- Zapoznanie z oświatowymi aktami prawnymi (Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN) - Analiza dokumentów (ustawy, rozporządzenia, Karta Nauczyciela) - IX 2014r. –
XI 2014r. - Notatki własne.
- Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego - Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, potwierdzeń, programów, konspektów zajęć, zdjęć itp. - IX 2014r. –
V 2015r. - Zebrane dokumenty, konspekty zajęć, zaświadczenia i potwierdzenia udziału w spotkaniach, szkoleniach, zebraniach itp.
- Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole - Udział w szkoleniach, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć - IX 2014r. –
V 2015r. - Świadectwo ukończenia kursu
- Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego i z przebiegu stażu, przedłożenie go dyrektorowi szkoły - Opis przebiegu oraz stopnia realizacji zadań zamieszczonych w Planie Rozwoju Zawodowego z uwzględnieniem możliwych zmian i modyfikacji - V 2015r. - Sprawozdanie z realizacji stażu
- Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu - Rozmowa z Opiekunem Stażu, określenie zasad współpracy, ustne zawarcie kontraktu - IX 2014r. - Harmonogram spotkań z Opiekunem Stażu.


2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.2)

ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI
- Uczestnictwo w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, doskonalenie warsztatu pracy - Udział w wewnątrz- i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego, udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, gromadzenie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć, rozmowy z innymi nauczycielami i pedagogami - IX 2014r. –
V 2015r. - Zaświadczenia/ certyfikaty/ dyplomy, sprawozdania, notatki własne.
- Realizacja korelacji międzyprzedmiotowej we współpracy z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły, rozwijanie umiejętności interpersonalnych - Odpowiedni dobór tematów zajęć, integracja treści, metod, form i środków, współpraca z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły (bibliotekarka, pielęgniarka, kucharki, obsługa itp.) poprzez możliwie najczęstsze wprowadzanie zajęć praktycznych łączących różne edukacje - Na bieżąco - Zapisy w dziennikach lekcyjnych, potwierdzenie współpracowników.
- Poznanie aktywizujących metod nauczania i wykorzystywanie ich na lekcjach - Studiowanie literatury, udział w szkoleniach, hospitacje, rozwijanie współpracy w zespole poprzez wykorzystywanie na lekcjach różnych form pracy (np. praca w parach, w grupach), stosowanie na lekcjach wzmocnień pozytywnych i negatywnych zachęcających do aktywnego udziału w zajęciach - Cały rok szkolny - Konspekty zajęć, notatki własne, opinie Opiekuna Stażu z lekcji hospitowanych.
- Doskonalenie multimedialnych technik pracy, wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej i pedagogicznej - Wykorzystanie technologii komputerowej podczas przygotowywania zajęć, sprawdzianów oraz pomocy dydaktycznych dla uczniów, prowadzenie lekcji z wykorzystaniem komputerów, Internetu i tablicy multimedialnej, tworzenie autorskich testów, zabaw i gier dydaktycznych dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym, wykorzystywanie ich i gotowych programów na zajęciach - Cały rok szkolny - Konspekty zajęć, przykładowe testy i sprawdziany oraz pomoce dydaktyczne, autorskie testy, gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci, płyty CD, programy komputerowe.
- Dokumentacja własnych działań pedagogicznych i psychologicznych, analiza i samoocena prowadzonych przez siebie lekcji oraz działalności pedagogicznej i psychologicznej - Dobór odpowiednich metod, środków i form w pracy dydaktycznej i psychologicznej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów, gromadzenie dokumentacji, analiza prowadzonych zajęć dydaktycznych i działań pedagogicznych - Na bieżąco - Konspekty zajęć, testy i karty pracy uczniów, notatki własne.



3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.3)

ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI
- Nawiązanie współpracy z nauczycielami i pracownikami szkoły - Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym, dyrektorem i pozostałymi pracownikami szkoły, gromadzenie notatek, dokumentów, pomoc w organizacji konkursów szkolnych, udział w organizacji wycieczek klasowych, hospitacje - Cały rok szkolny - Notatki własne, zebrane dokumenty, wpisy w dzienniku, karty wycieczek, potwierdzenie nauczycieli i współpracowników placówki.
- Kontakt z pracownikami placówek współpracującymi ze szkołą (PPP, policja, sądy, kurator itp.) - Nawiązanie współpracy z PPP w celu poszerzenia wiedzy o uczniach, analiza dokumentów i indywidualnych teczek uczniów, rozmowy z poprzednim wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym i dyrektorem, w razie konieczności współpraca z policją, kuratorem - Na bieżąco - Wpisy w dzienniku, plany pracy z uczniami, notatki własne, potwierdzenie pedagoga szkolnego.
- Poznanie potrzeb i problemów oraz udzielanie wsparcia w środowisku uczniów - Obserwacja uczniów, diagnoza ich potrzeb i możliwości, wdrażanie u uczniów zachowań kulturalnych i społecznie akceptowanych - IX 2014r. –
VI 2015r. - Arkusze obserwacji i wywiadów, plany pracy z uczniami, notatki własne.
- Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i mającym trudności w nauce - Indywidualizacja procesu kształcenia w szczególności uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (tempo pracy, zakres materiału, ilość zadań itp.), wzmacnianie poczucia własnej wartości wśród uczniów ze słabszymi osiągnięciami szkolnymi, prowadzenie zajęć indywidualnych z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, wdrażanie do samodzielności (w odniesieniu do opanowania umiejętności praktycznych koniecznych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej) - Cały rok szkolny - Przykładowe karty pracy, wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, plany pracy z uczniami, notatki własne.
- Współpraca z rodzicami uczniów - Stały kontakt z rodzicami uczniów, udzielanie informacji na temat dziecka i jego postępów w nauce oraz informacji o ewentualnych problemach w nauce, udzielanie rad i wsparcia, indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów mających trudności w nauce, sprawiających trudności wychowawcze, udział w zebraniach z rodzicami, udział rodziców w uroczystościach i wycieczkach klasowych, lekcje otwarte, konsultacje z pedagogiem szkolnym - Cały rok szkolny - Wpisy w dzienniku, lista obecności na zebraniach, programy uroczystości klasowych, notatki własne, potwierdzenie pedagoga szkolnego.


4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.4)

ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI
- Ustalenie z Opiekunem Stażu terminów i tematyki na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych - Wspólne zaplanowanie i opracowanie z Opiekunem Stażu tematyki oraz terminów spotkań, działań, hospitacji - IX 2014r. - Harmonogram spotkań z Opiekunem Stażu
- Obserwowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli - Obserwacja zajęć, sporządzanie notatek przydatnych we własnej pracy, omawianie przebiegu lekcji i efektów z Opiekunem Stażu lub innymi nauczycielami - X 2014r. –
V 2015r. - Notatki własne, wnioski z obserwacji i hospitacji
- Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu, innego nauczyciela lub dyrektora szkoły oraz omówienie przeprowadzonych zajęć - Opracowanie konspektów zajęć, konsultacje z Opiekunem Stażu, omówienie przebiegu lekcji i jej efektów z Opiekunem Stażu lub innymi nauczycielami, bądź dyrektorem szkoły - X 2014r. –
V 2015r. - Konspekty zajęć, uwagi opiekuna stażu, innego nauczyciela lub dyrektora szkoły do realizacji.
- Analiza i samoocena swoich działań - Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów z Opiekunem Stażu, innymi nauczycielami, bądź dyrektorem szkoły - Na bieżąco - Notatki własne i wnioski do dalszej pracy
- Dzielenie się wiedzą i pomysłami z innymi nauczycielami, pedagogami i wychowawcami - Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami i pedagogiem szkolnym, publikacja własnego Planu Rozwoju na stronie internetowej poświęconej edukacji - Cały rok szkolny - Notatki własne, publikacja Planu Rozwoju na edukacyjnej stronie internetowej.

...............................
Data i podpis nauczyciela stażysty


...............................
Data i podpis Opiekuna Stażu

Zatwierdzam do realizacji:
.........................
Data i podpis Dyrektora Szkoły

Wyświetleń: 195


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.