Katalog Agnieszka Ćwiertnia, 2015-06-23 Sieraków Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY IMIĘ I NAZWISKO: Agnieszka Ćwiertnia MIEJSCE ODBYWANIA STAŻU: Szkoła Podstawowa im. mjr Henryka Sucharskiego w Sierakowie DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU: 1.09.2014r. CZAS TRWANIA STAŻU: 9miesięcy OPIEKUN STAŻU: mgr Justyna Miszta KWALIFIKACJE: - Studia licencjackie na Uniwersytecie Szczecińskim, kierunek: Pedagogika; specjalność: Edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne; - Studia magisterskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierunek: Pedagogika; specjalność: Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna; CEL GŁÓWNY: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela stażysty CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły: - przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły; - sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole; - przepisy dotyczące zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków podczas zajęć. 2. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, innych nauczycieli lub dyrektora szkoły i omawianie ich z osobą, w obecności której przeprowadzone zostały zajęcia. 4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego oraz samokształcenie. 1. Znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.1) ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI - Zapoznanie z procedurą osiągania awansu zawodowego nauczycieli - Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (ustawy i rozporządzenia), wyszukiwanie informacji w Internecie i prasie poświęconych oświacie. - IX 2014r. - Poprawnie sformułowany plan Rozwoju Zawodowego, zebrane dokumenty i notatki własne. - Zapoznanie z organizacją i zadaniami szkoły oraz obowiązującą dokumentacją (Statut Szkoły, Regulaminy, WSO, WDN, Program Wychowawczy i Profilaktyczny szkoły, dzienniki lekcyjne, tygodniowy rozkład zajęć i dyżurów nauczycieli itp.) - Obserwacja, prowadzenie rozmów z nauczycielami i dyrektorem szkoły, udział w spotkaniach Zespołu Edukacji Wczesnoszkolnej oraz zebraniach Rady Pedagogicznej, analiza dokumentów - IX 2014r. – V 2015r. - Lista obecności na zebraniach Rady Pedagogicznej, notatki własne, zebrane dokumenty, dziennik lekcyjny. - Zapoznanie z oświatowymi aktami prawnymi (Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN) - Analiza dokumentów (ustawy, rozporządzenia, Karta Nauczyciela) - IX 2014r. – XI 2014r. - Notatki własne. - Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego - Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, potwierdzeń, programów, konspektów zajęć, zdjęć itp. - IX 2014r. – V 2015r. - Zebrane dokumenty, konspekty zajęć, zaświadczenia i potwierdzenia udziału w spotkaniach, szkoleniach, zebraniach itp. - Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole - Udział w szkoleniach, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć - IX 2014r. – V 2015r. - Świadectwo ukończenia kursu - Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego i z przebiegu stażu, przedłożenie go dyrektorowi szkoły - Opis przebiegu oraz stopnia realizacji zadań zamieszczonych w Planie Rozwoju Zawodowego z uwzględnieniem możliwych zmian i modyfikacji - V 2015r. - Sprawozdanie z realizacji stażu - Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu - Rozmowa z Opiekunem Stażu, określenie zasad współpracy, ustne zawarcie kontraktu - IX 2014r. - Harmonogram spotkań z Opiekunem Stażu. 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.2) ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI - Uczestnictwo w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, doskonalenie warsztatu pracy - Udział w wewnątrz- i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego, udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, gromadzenie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć, rozmowy z innymi nauczycielami i pedagogami - IX 2014r. – V 2015r. - Zaświadczenia/ certyfikaty/ dyplomy, sprawozdania, notatki własne. - Realizacja korelacji międzyprzedmiotowej we współpracy z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły, rozwijanie umiejętności interpersonalnych - Odpowiedni dobór tematów zajęć, integracja treści, metod, form i środków, współpraca z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły (bibliotekarka, pielęgniarka, kucharki, obsługa itp.) poprzez możliwie najczęstsze wprowadzanie zajęć praktycznych łączących różne edukacje - Na bieżąco - Zapisy w dziennikach lekcyjnych, potwierdzenie współpracowników. - Poznanie aktywizujących metod nauczania i wykorzystywanie ich na lekcjach - Studiowanie literatury, udział w szkoleniach, hospitacje, rozwijanie współpracy w zespole poprzez wykorzystywanie na lekcjach różnych form pracy (np. praca w parach, w grupach), stosowanie na lekcjach wzmocnień pozytywnych i negatywnych zachęcających do aktywnego udziału w zajęciach - Cały rok szkolny - Konspekty zajęć, notatki własne, opinie Opiekuna Stażu z lekcji hospitowanych. - Doskonalenie multimedialnych technik pracy, wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy dydaktycznej i pedagogicznej - Wykorzystanie technologii komputerowej podczas przygotowywania zajęć, sprawdzianów oraz pomocy dydaktycznych dla uczniów, prowadzenie lekcji z wykorzystaniem komputerów, Internetu i tablicy multimedialnej, tworzenie autorskich testów, zabaw i gier dydaktycznych dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym, wykorzystywanie ich i gotowych programów na zajęciach - Cały rok szkolny - Konspekty zajęć, przykładowe testy i sprawdziany oraz pomoce dydaktyczne, autorskie testy, gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci, płyty CD, programy komputerowe. - Dokumentacja własnych działań pedagogicznych i psychologicznych, analiza i samoocena prowadzonych przez siebie lekcji oraz działalności pedagogicznej i psychologicznej - Dobór odpowiednich metod, środków i form w pracy dydaktycznej i psychologicznej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczniów, gromadzenie dokumentacji, analiza prowadzonych zajęć dydaktycznych i działań pedagogicznych - Na bieżąco - Konspekty zajęć, testy i karty pracy uczniów, notatki własne. 3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.3) ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI - Nawiązanie współpracy z nauczycielami i pracownikami szkoły - Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym, dyrektorem i pozostałymi pracownikami szkoły, gromadzenie notatek, dokumentów, pomoc w organizacji konkursów szkolnych, udział w organizacji wycieczek klasowych, hospitacje - Cały rok szkolny - Notatki własne, zebrane dokumenty, wpisy w dzienniku, karty wycieczek, potwierdzenie nauczycieli i współpracowników placówki. - Kontakt z pracownikami placówek współpracującymi ze szkołą (PPP, policja, sądy, kurator itp.) - Nawiązanie współpracy z PPP w celu poszerzenia wiedzy o uczniach, analiza dokumentów i indywidualnych teczek uczniów, rozmowy z poprzednim wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym i dyrektorem, w razie konieczności współpraca z policją, kuratorem - Na bieżąco - Wpisy w dzienniku, plany pracy z uczniami, notatki własne, potwierdzenie pedagoga szkolnego. - Poznanie potrzeb i problemów oraz udzielanie wsparcia w środowisku uczniów - Obserwacja uczniów, diagnoza ich potrzeb i możliwości, wdrażanie u uczniów zachowań kulturalnych i społecznie akceptowanych - IX 2014r. – VI 2015r. - Arkusze obserwacji i wywiadów, plany pracy z uczniami, notatki własne. - Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych i mającym trudności w nauce - Indywidualizacja procesu kształcenia w szczególności uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (tempo pracy, zakres materiału, ilość zadań itp.), wzmacnianie poczucia własnej wartości wśród uczniów ze słabszymi osiągnięciami szkolnymi, prowadzenie zajęć indywidualnych z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce, wdrażanie do samodzielności (w odniesieniu do opanowania umiejętności praktycznych koniecznych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej) - Cały rok szkolny - Przykładowe karty pracy, wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, plany pracy z uczniami, notatki własne. - Współpraca z rodzicami uczniów - Stały kontakt z rodzicami uczniów, udzielanie informacji na temat dziecka i jego postępów w nauce oraz informacji o ewentualnych problemach w nauce, udzielanie rad i wsparcia, indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów mających trudności w nauce, sprawiających trudności wychowawcze, udział w zebraniach z rodzicami, udział rodziców w uroczystościach i wycieczkach klasowych, lekcje otwarte, konsultacje z pedagogiem szkolnym - Cały rok szkolny - Wpisy w dzienniku, lista obecności na zebraniach, programy uroczystości klasowych, notatki własne, potwierdzenie pedagoga szkolnego. 4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 1.03.2013r., §6 ust.2 pkt.4) ZADANIA - FORMY REALIZACJI - TERMIN - DOWODY REALIZACJI - Ustalenie z Opiekunem Stażu terminów i tematyki na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych - Wspólne zaplanowanie i opracowanie z Opiekunem Stażu tematyki oraz terminów spotkań, działań, hospitacji - IX 2014r. - Harmonogram spotkań z Opiekunem Stażu - Obserwowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli - Obserwacja zajęć, sporządzanie notatek przydatnych we własnej pracy, omawianie przebiegu lekcji i efektów z Opiekunem Stażu lub innymi nauczycielami - X 2014r. – V 2015r. - Notatki własne, wnioski z obserwacji i hospitacji - Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu, innego nauczyciela lub dyrektora szkoły oraz omówienie przeprowadzonych zajęć - Opracowanie konspektów zajęć, konsultacje z Opiekunem Stażu, omówienie przebiegu lekcji i jej efektów z Opiekunem Stażu lub innymi nauczycielami, bądź dyrektorem szkoły - X 2014r. – V 2015r. - Konspekty zajęć, uwagi opiekuna stażu, innego nauczyciela lub dyrektora szkoły do realizacji. - Analiza i samoocena swoich działań - Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów z Opiekunem Stażu, innymi nauczycielami, bądź dyrektorem szkoły - Na bieżąco - Notatki własne i wnioski do dalszej pracy - Dzielenie się wiedzą i pomysłami z innymi nauczycielami, pedagogami i wychowawcami - Rozmowy z nauczycielami, wychowawcami i pedagogiem szkolnym, publikacja własnego Planu Rozwoju na stronie internetowej poświęconej edukacji - Cały rok szkolny - Notatki własne, publikacja Planu Rozwoju na edukacyjnej stronie internetowej. ............................... Data i podpis nauczyciela stażysty ............................... Data i podpis Opiekuna Stażu Zatwierdzam do realizacji: ......................... Data i podpis Dyrektora Szkoły Wyświetleń: 195
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |