Katalog

Magdalena Nowak, 2015-06-22
Skarżysko-Kamienna

Język niemiecki, Scenariusze

Podróże inaczej– metoda stacji.

- n +

Temat zajęć: Podróże inaczej– metoda stacji.

Czas: 1 h

Cele ogólne zajęć: Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w temacie PODRÓŻE.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
 stosuje biegle słownictwo z tematu PODRÓŻE
 reaguje w sytuacjach codziennych
 umie stosować techniki ICT w nauce języków obcych
 wykorzystuje platformę e-learningową stworzoną na potrzeby kursu
 kształci słuchanie ze zrozumieniem
 potrafi współdziałać w grupie

Metody i techniki nauczania:
 metoda stacji
 komunikatywna
 gry językowe

Formy pracy:
 praca w grupach

Środki dydaktyczne:
• rozsypanka z rzeczownikami złożonymi
• oryginalne ulotki informacyjne z muzeów
• obrazek tematycznie związany z podróżą
• komputer z dostępem do internetu
• gra MEMORY (obrazki i pojęcia związane z tematem PODRÓŻE)
• oferty zakwaterowania


Przebieg zajęć:
Praca metodą stacji jest nową metodą aktywizującą. Polega ona na tym, że nauczyciel przygotowuje zestaw ćwiczeń z poleceniami i materiałami pomocniczymi do tematu PODRÓŻE. Układa je na osobnych stolikach tak, aby mogło pracować z nimi jednocześnie kilku uczniów. Na każdym stoliku znajduje się inne zadanie. Na jednej ze stacji znajdują się rozwiązania. Zanim uczniowie przystąpią do rozwiązywania zadań nauczyciel omawia zasady pracy oraz krótko przedstawia poszczególne stacje i dzieli klasę na trzyosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje tzw. „kartę zbiorczą”- kartkę, na której wpiszą swoje imiona i nazwiska i będą kolejno zaznaczać wykonane zadania lub wpisywać ich rozwiązania. Uczniowie przechodzą od stacji do stacji grupami i rozwiązują zadania.

Stacja 1.
Na stoliku leży rozsypanka z rzeczownikami złożonymi. Każdy rzeczownik podzielony jest na dwie części, zadaniem uczniów jest dopasować człony do siebie i zapisać na karcie ich polskie znaczenie.

Stacja 2.
Z kilku ulotek informacyjnych z muzeów uczniowie muszą zaplanować cały dzień zwiedzania. Nauczyciel określa konkretny dzień tygodnia, a uczniowie na podstawie informacji umieszczonych na ulotkach zapisują, o której godzinie odwiedzą, jakie muzeum bądź wystawę.

Stacja 3.
Na stoliku znajduje się obrazek związany z podróżą, a pod nim jego opis przygotowany przez nauczyciela. W opisie brakuje kilkunastu słów. Uczniowie muszą je uzupełnić.

Stacja 4.
Ta stacja znajduje się przy komputerze. Uczniowie muszą zaplanować podróż konkretnego dnia do konkretnej miejscowości. Ich zadaniem jest na stronie linii kolejowych sprawdzić możliwe połączenia, godziny odjazdu i przyjazdu pociągu, czas trwania podróży i cenę biletu.

Stacja 5.
Gra MEMORY – uczniowie muszą dopasować obrazek do pojęcia (np. plecak, rower, autobus, schronisko itp.)

Stacja 6.
Uczniowie otrzymują wytyczne co do miejsca zakwaterowania, które muszą zarezerwować (np. hotel ***, z prysznicem i widokiem na morze, z placem zabaw dla dzieci). Z dostępnych oryginalnych ofert hotelowych wybierają jedną, która spełnia te wymagania.

Stacja 7.
Uczniowie wykonują ćwiczenia słuchania ze zrozumieniem umieszczone na platformie e-learningowej stworzonej na potrzeby kursu.

Po zakończeniu pracy przez wszystkie grupy wspólnie z nauczycielem omawiane są zadania. Uczniowie wyrażają swoją opinię, która ze stacji najbardziej im się (nie)podobała i dlaczego, które zadania były trudne/ łatwe/ niejasne, czy chętniej pracują sami, czy w parach/ w grupie, czy potrzebowali pomocy (jakiej?) itp.
Wyświetleń: 125


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.