![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Beata Sułkowska Liszka, 2015-06-12 Limanowa Fizyka, Scenariusze Scenariusz lekcji - praca i moc prądu.SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ Z FIZYKI KLASA: Gimnazjum, 3 klasa NAUCZYCIEL PROWADZĄCY LEKCJĘ: Beata Sułkowska Liszka TEMAT: Praca i moc prądu. PODSTAWA PROGRAMOWA Wymagania ogólne: I. Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk lub rozwiązania prostych zadań obliczeniowych. II. Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników. III. Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych. Wymagania szczegółowe: 4. Elektryczność. Uczeń: 4.7 posługuje się pojęciem natężenia prądu elektrycznego; 4.8 posługuje się (intuicyjnie) pojęciem napięcia elektrycznego; 4.9 posługuje się pojęciem oporu elektrycznego, stosuje prawo Ohma w prostych obwodach elektrycznych; 4.10 posługuje się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego; 4.11 przelicza energię elektryczną podaną w kilowatogodzinach na dżule i dżule na kilowatogodziny; 4.12 buduje proste obwody elektryczne i rysuje ich schematy; 8. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 8.1. opisuje przebieg i wynik przeprowadzanego doświadczenia, wyjaśnia rolę użytych przyrządów, wykonuje schematyczny rysunek obrazujący układ doświadczalny; 8.12. planuje doświadczenie lub pomiar, wybiera właściwe narzędzia pomiaru; mierzy: czas, długość, masę, temperaturę, napięcie elektryczne, natężenie prądu. 9. Wymagania doświadczalne. Uczeń: 9.9 wyznacza moc żarówki zasilanej z baterii za pomocą woltomierza i amperomierza; CELE LEKCJI Uczeń umie: odczytuje dane z tabliczki znamionowej odbiornika (4.10) odczytuje zużytą energię elektryczną na liczniku (4.10) oblicza pracę prądu elektrycznego ze wzoru W= UIt (4.10) oblicza moc prądu ze wzoru P=UI (4.10) podaje jednostki pracy oraz mocy prądu i przelicza je (4.11) podaje przykłady pracy wykonanej przez prąd elektryczny (4.13) wyznacza moc żarówki (lub opornika) przez pomiar napięcia i natężenia prądu (9.8, 8.1, 8.12) Uczeń potrafi: obliczyć każdą z wielkości występujących we wzorach W=IRt (4.10, 4.11) opisywać przemiany energii elektrycznej w grzałce, silniku odkurzacza, żarówce (4.13) wyjaśnia rolę bezpiecznika w obwodzie elektrycznym (4.13) opisać doświadczalne wyznaczanie oporu elektrycznego żarówki oraz jej mocy (8.1) zaokrąglać wynik pomiaru pośredniego do trzech cyfr znaczących (8.11) obliczyć koszt zużytej energii dla dowolnego odbiornika, wyznaczyć moc żarówki, METODY NAUCZANIA Metody podające: - wyjaśnienie; ustne podanie materiału przez nauczyciela podyktowanie uczniom najważniejszych punktów do zeszytu, według których uczniowie przygotowują się do lekcji, - pogadanka, dyskusja; objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów, Metody praktyczne: - pokaz, doświadczenie; wykonanie doświadczenia w celu obliczenia mocy żarówki, - rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających poznany materiał. - dzielenie się wiedzą przez uczniów, FORMY ORGANIZACYJNE Praca zespołowa w grupach, indywidualna. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zeszyty przedmiotowe, przyrządy do doświadczenia, tablica, kolorowa kreda, kartki z zadaniem, prezentacja multimedialna, PLAN LEKCJI: Kolejne czynności: Wprowadzenie, przedstawienie celu lekcji. 1. Praca prądu: Wyprowadzenie wzoru na pracę poprzez przekształcenie wzoru na napięcie i natężenie prądu. W=U∙I∙t Sprawdzenie jednostki pracy prądu. [W]=1∙V∙A∙s=1∙J/C∙C/s∙s=1J 2. Moc prądu: Wyprowadzenie wzoru na moc prądu na podstawie wzoru na moc z użyciem wzoru na pracę prądu. P=U∙I Sprawdzenie jednostki mocy prądu. [P]=1∙V∙A=1∙J/C∙C/s=1∙J/s=1W 3. Doświadczenie: Wyznaczenie mocy żarówki. Potrzebne przyrządy: żarówka, amperomierz, woltomierz, źródło prądu, przewody, włącznik. Zbudowanie obwodu według schematu. Odczytanie z urządzeń napięcia i natężenia prądu, podstawienie do wzoru na moc. 4. Przeprowadzenie gry „Dokończ zdanie…” (około 10 osób zostaje zapytanych z wiedzy z poprzednich lekcji). 5. Kilowatogodzina – jednostka pracy prądu: 1kWh = 3,6 MJ 6. Każde urządzenie elektryczne posiada tabliczki znamionowe z danymi znamionowymi, typu: model, rok produkcji, napięcie, moc, natężenie prądu itp. Pokazanie kilku tabliczek znamionowych. 7. Przeliczenie wspólnie zadania z kosztem działania radioodbiornika. Oblicz koszt zużycia energii elektrycznej przez radioodbiornik o mocy 10W pracujący przez 16h. Przyjmij stawkę 0,60 zł za 1kWh energii. Odp.: 0,096≈0,10 zł 8. Analiza zadań z testów gimnazjalnych z lat ubiegłych dotyczących mocy prądu. 9. Zadanie domowe. Wybierz w domu dowolny sprzęt elektryczny oszacuj czas jego działania w ciągu doby, odszukaj na tabliczce znamionowej tego urządzenia potrzebną moc odbiornika i przelicz koszt jego działania, przyjmując 1kWh = 0.60 zł. 10. Podsumowanie lekcji. Zgłoś błąd Wyświetleń: 453
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |