Katalog

Anna Florczak, 2015-06-16
Zgierz

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć funkcjonowania w środowisku przeprowadzonych w klasie I G.u gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

- n +

Opracowała
mgr Anna Florczak

Scenariusz zajęć funkcjonowania w środowisku
przeprowadzonych w klasie I G.u
gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo
w stopniu umiarkowanym lub znacznym


Czas trwania: 45 min.

Ośrodek tygodniowy: Ja i moje ciało.

Ośrodek dzienny: Poznajemy świat zmysłami.

Cel ogólny:
• Budzenie świadomości wpływu zmysłów na nasze życie.
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania elementów otoczenia przez różne zmysły.

Cele szczegółowe (operacyjne) :
Uczeń :
• rozpoznaje i nazywa części ciała, które odpowiadają za poszczególne zmysły
• rozwiązuje zagadki słuchowe
• rozpoznaje substancje różnymi zmysłami (smak i zapach)
• rozpoznaje dźwięki (słuch)
• rozpoznaje różne przedmioty (wzrok i dotyk)
• uzupełnia karty pracy

Metody pracy:
• metody aktywizujące (rozwiązywanie zagadek)
• słowna (pogadanka)
• oglądowe (film edukacyjny pt „Zmyślne zmysły”, obserwacja, pokaz)
• praktycznego działania (realizacja zadań, uzupełnianie kart pracy )

Zasady :
• zasada akceptacji
• zasada motywacji do działania
• zasada indywidualizacji wymagań
• stopniowania trudności

Formy pracy:
• zbiorowa
• indywidualna



Środki dydaktyczne:
• film edukacyjny pt. „Zmyślne zmysły”, zagadki, ilustracje przedstawiające części ciała odpowiadające za poszczególne zmysły, karty pracy.



Przebieg zajęć:

• Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez prezentację filmu edukacyjnego pt. „Zmyśle zmysły” z jednoczesnym dokładnym omówieniem filmu.

• „Zgaduj, zgadula ”- zabawa dydaktyczna; nauczyciel czyta zagadkę, zadaniem dzieci jest odgadnąć co to jest i do czego służy, a następnie wybranie odpowiedniej ilustracji i zawieszenie jej na tablicy.

• „Co tak smakuje?”
Rozpoznawanie nazw substancji po ich smaku: cukier puder, sól, mąka, kwasek cytrynowy. Dzieci próbują i zgadują, co to jest.
- Za pomocą jakiego zmysłu to wiesz?

• „Co to za zapach?”
Rozpoznawanie nazw substancji po ich zapachu: pieprz, cynamon, pasta do zębów, perfumy, zapach do ciasta. Chętne dzieci podchodzą i zgadują, co to jest.
- Za pomocą jakiego zmysłu to wiesz?

• „ Zaczarowany worek”.
Każdy z uczniów losuje z worka przedmiot, ma zawiązane oczy, próbuje po dotyku odgadnąć, jaki przedmiot trzyma w ręce.
(Zawartość worka: pluszowa zabawka, gumowa piłeczka, gąbka, przedmiot ze szkła – flakon, książka, jabłko, kredka, lalka, śrubokręt, papier ścierny).
- Po czym rozpoznawaliście te rzeczy?
- Jakiego zmysłu używaliście głównie? Za pomocą czego?

• „Jaki to dźwięk”
Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków puszczonych z płyty. Rozpoznawanie natężenia i tempa dźwięków: głośno- cicho, wolno- szybko


praca indywidualna
• Praca w zeszycie - uzupełnianie kart pracy (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela w zależności od możliwości intelektualnych dzieci).
1. Nazwij zmysły- pisanie po śladzie, samodzielne podpisywanie.
2. Dopasuj obrazki do zmysłów.

• Podsumowanie lekcji oraz ocena pracy uczniów.





Wyświetleń: 305


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.