Katalog Anna Florczak, 2015-06-16 Zgierz Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć funkcjonowania w środowisku przeprowadzonych w klasie I G.u gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym.Opracowała mgr Anna Florczak Scenariusz zajęć funkcjonowania w środowisku przeprowadzonych w klasie I G.u gimnazjum dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym lub znacznym Czas trwania: 45 min. Ośrodek tygodniowy: Ja i moje ciało. Ośrodek dzienny: Poznajemy świat zmysłami. Cel ogólny: • Budzenie świadomości wpływu zmysłów na nasze życie. • Kształcenie umiejętności rozpoznawania elementów otoczenia przez różne zmysły. Cele szczegółowe (operacyjne) : Uczeń : • rozpoznaje i nazywa części ciała, które odpowiadają za poszczególne zmysły • rozwiązuje zagadki słuchowe • rozpoznaje substancje różnymi zmysłami (smak i zapach) • rozpoznaje dźwięki (słuch) • rozpoznaje różne przedmioty (wzrok i dotyk) • uzupełnia karty pracy Metody pracy: • metody aktywizujące (rozwiązywanie zagadek) • słowna (pogadanka) • oglądowe (film edukacyjny pt „Zmyślne zmysły”, obserwacja, pokaz) • praktycznego działania (realizacja zadań, uzupełnianie kart pracy ) Zasady : • zasada akceptacji • zasada motywacji do działania • zasada indywidualizacji wymagań • stopniowania trudności Formy pracy: • zbiorowa • indywidualna Środki dydaktyczne: • film edukacyjny pt. „Zmyślne zmysły”, zagadki, ilustracje przedstawiające części ciała odpowiadające za poszczególne zmysły, karty pracy. Przebieg zajęć: • Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez prezentację filmu edukacyjnego pt. „Zmyśle zmysły” z jednoczesnym dokładnym omówieniem filmu. • „Zgaduj, zgadula ”- zabawa dydaktyczna; nauczyciel czyta zagadkę, zadaniem dzieci jest odgadnąć co to jest i do czego służy, a następnie wybranie odpowiedniej ilustracji i zawieszenie jej na tablicy. • „Co tak smakuje?” Rozpoznawanie nazw substancji po ich smaku: cukier puder, sól, mąka, kwasek cytrynowy. Dzieci próbują i zgadują, co to jest. - Za pomocą jakiego zmysłu to wiesz? • „Co to za zapach?” Rozpoznawanie nazw substancji po ich zapachu: pieprz, cynamon, pasta do zębów, perfumy, zapach do ciasta. Chętne dzieci podchodzą i zgadują, co to jest. - Za pomocą jakiego zmysłu to wiesz? • „ Zaczarowany worek”. Każdy z uczniów losuje z worka przedmiot, ma zawiązane oczy, próbuje po dotyku odgadnąć, jaki przedmiot trzyma w ręce. (Zawartość worka: pluszowa zabawka, gumowa piłeczka, gąbka, przedmiot ze szkła – flakon, książka, jabłko, kredka, lalka, śrubokręt, papier ścierny). - Po czym rozpoznawaliście te rzeczy? - Jakiego zmysłu używaliście głównie? Za pomocą czego? • „Jaki to dźwięk” Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków puszczonych z płyty. Rozpoznawanie natężenia i tempa dźwięków: głośno- cicho, wolno- szybko praca indywidualna • Praca w zeszycie - uzupełnianie kart pracy (samodzielnie lub z pomocą nauczyciela w zależności od możliwości intelektualnych dzieci). 1. Nazwij zmysły- pisanie po śladzie, samodzielne podpisywanie. 2. Dopasuj obrazki do zmysłów. • Podsumowanie lekcji oraz ocena pracy uczniów. Wyświetleń: 305
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |