Katalog

Teresa Kunz, 2015-06-16
Bożepole Wielkie

Język polski, Konkursy

Konkurs frazeologiczny dla klas I-III gimnazjum.

- n +

SZKOLNY KONKURS FRAZEOLOGICZNYCH
KLASA I - III GIMNAZJUM

1. Nazwij rodzaj podanych frazeologizmów, biorąc pod uwagę różnice w ich budowie: (0-4p.)
a) słomiany ogień- ..................................................................................................
b) niedźwiedzia przysługa- .....................................................................................
c) zjeść z kimś beczkę soli- ....................................................................................
d) grunt się komuś pali pod nogami- ......................................................................

2. Wskaż źródła podanych frazeologizmów: (0-5p.)
a) stajnia Augiasza- ................................................................................................
b) uczta Baltazara- ..................................................................................................
c) walczyć z wiatrakami- ........................................................................................
d) puszka Pandory- .................................................................................................
e) miłosierny Samarytanin- ....................................................................................

3. Wypisz imiona trzech kolegów/ koleżanek. Dopisz do nich po jednym związku frazeologicznym, który najwłaściwiej ich określa. (0-6p.)
a) .............................................................................................................................
b) .............................................................................................................................
c) .............................................................................................................................

4. Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych: (0-10p.)
a) tajemnica poliszynela- ........................................................................................
b) drzeć z kimś koty- ..............................................................................................
c) znać się jak łyse konie- .......................................................................................
d) pyrrusowe zwycięstwo- ......................................................................................
e) kamień węgielny- ...............................................................................................

5. Popraw błędy: (0-10p.)
a) Dobry rydz jak nic- pomyślałem i zjadłem jajecznicę ze szpinakiem.
..................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Mój kolega, jak to się mówi, jest w gorącej wodzie kąpany.
..................................................................................................................................................................................................................................................................
c) Przez całą lekcję myślałem o słodkich migdałach.
.................................................................................................................................
d) To bardzo dalekie pokrewieństwo- trzecia woda po kisielu.
..................................................................................................................................................................................................................................................................
e) Obaj bracia patrzą na świat przez niebieskie okulary.
.................................................................................................................................
6. Zbuduj co najmniej 2 związki frazeologiczne zawierające rzeczownik głowa.(za każde 2p.)
a) .............................................................................................................................
b) .............................................................................................................................
c) .............................................................................................................................
d) ............................................................................................................................

7. Podkreślone związki wyrazowe zastąp frazeologizmami. (0-6p.)

a) Mam fatalny nastrój, bo od rana pada ulewny deszcz. Mimo że zazwyczaj patrzę na świat optymistycznie, dzisiaj wszystko mnie drażni. Wizyta zrzędliwej cioci Krysi jeszcze pogorszyła sytuację.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Jaką funkcję stylistyczną pełnią w tekście frazeologizmy? (0-3p.)
..................................................................................................................................................................................................................................................................

8. Podkreśl frazeologizmy, następnie zastąp je omówieniami.(0-12p.)

Grzesiek kupił bilety na koncert grupy „Wilki”, a ja odszedłem od kasy z kwitkiem. Choć zjedliśmy razem beczkę soli, teraz czułem, że jest moim wrogiem. Woda sodowa uderzyła mu do głowy, zachowywał się tak, jakby to on był Robertem Gawlińskim. Patrzyłem na jego zachowanie przez palce, wiedziałem, że moja nerwowość dolałaby tylko oliwy do ogniwa, choć przyznaję- chciałem go ściągnąć na ziemię.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................

9. Zostałeś redaktorem szkolnej strony internetowej. Wykorzystaj frazeologizmy i wymyśl: (0-8p.)
a) nazwę strony- ...................................................................................................
b) tytuły stałych rubryk:
- informacyjnej .......................................................................................................
- kulturalnej ............................................................................................................
- sportowej...............................................................................................................

10. W pierwszej kolumnie znajdują się popularne związki z wyrazem Bóg, zaś w drugiej ich objaśnienia. Połącz związki z odpowiadającymi im określeniami.
(0-8p.)
A. Jak Bozię kocham!
B. Nie wiedzieć o bożym świecie
C. Sługa Boży
D. Skaranie boskie
E. Poeta z bożej łaski
F. Niech się dzieje wola boża
G. Czekać zmiłowania bożego
H. Iskra boża

a) talent
b) czekać na los szczęścia
c) niech się dzieje, co chce
d) człowiek utalentowany, z powołaniem
e) słowo daję! Klnę się na wszystkie świętości
f) nie wiedzieć, co się dzieje
g) głos oburzenia, wykrzyknienie znamionujące złość
h) ksiądz, zakonnik
Odpowiedzi:
A…. , B...... , C......... , D...... , E....... , F........ , G........ , H......... .







11. Każdemu z podanych niżej związków frazeologicznych odpowiada tylko jedno wyjaśnienie.Prawidłową odpowiedź zaznacz krzyżykiem.

(0-5p.)

A. Pieśń androny:

a) mówić głupstwa,
b) mówić dużo,
c) mówić zbyt szybko.

B. Krewny po kądzieli:

a) krewny ze strony matki,
b) ktoś wyróżniony, szczególnie drogi,
c) krewny ze strony ojca.

C. Czarno na białym:

a) określenie dużego kontrastu kolorystycznego,
b) coś oczywistego, nie budzącego wątpliwości,
c) negatywny bohater.

D. Zimny prysznic:

a) codzienna kąpiel,
b) gwałtowny powrót do rzeczywistości,
c) pozbycie się czegoś istotnego, ważnego.

E. Miecz Damoklesa:

a) dawna broń rycerza,
b) stale grożące niebezpieczeństwo,
c) trudna sprawa do załatwienia

Wyświetleń: 295


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.