![]() |
![]() |
Katalog Teresa Kunz, 2015-06-16 Bożepole Wielkie Język polski, Karty pracy KARTA PRACY UCZNIA - analiza wiersza Bolesława Leśmiana "W odmętach wieczoru".Analiza wiesza Bolesław Leśmiana- „W odmętach wieczoru” KARTA PRACY Słońce, zagrzęzłe w odmętach wieczoru, Spoza chat czubów i przyłbicy młyna Jeszcze się resztą świateł przypomina Upatrzonemu wśród sadów jezioru…Jaki Jezioro barwnym powleka się mrokiem, Co, rozwidniając, nie widzieć pozwala… Z wędrownym błyskiem spotyka się fala Pod umówionym w głębinie obłokiem. Obłok swój bezruch kojarzy z fal ruchem… Fala swe rysy i szczerby, i sznury Przesuwa z wolna za wiatru podmuchem Przez jego piętra z ognia i purpury… Purpura łamie błękitów przegrody I w nieprzejrzyste rozżarza się złoto, Poprzerywane plam czarnych ślepotą, Jakby tam nagła nieobecność wody Ujęła barwom podłoża dla czaru… Drzewa wraz z brzegiem i garścią gołębi Odbite chwiejnie, spragnione bezmiaru Do zaniedbanej powracają głębi, Z której powstały, — i nadal w niej kwitną. Zieleń ich możesz nazywać błękitną — I purpurową, i złotą… W wód cieniu Jest nią i nie jest, posłuszna imieniu, Które jej nadasz, muśnięty fal wzrokiem. Woda pod światło drzew liście kołysze, Wsłuchane w szmer swój nad wodą i w ciszę Pod umówionym w głębinie obłokiem. Po jego piętrach, od podstaw do szczytów Wspak odwróconych w kształt sprzecznej ruiny. Duch, wzwyż stąpając, wciąż schodzi w głębiny, Z państwa purpury w świat zgasłych błękitów. I, schodząc, barwy odmienia bez końca: To — purpurowy, to — czarny, to — złoty, Posłuszny zejściu swojemu w ciemnoty Wód, zapatrzonych w przeróżną śmierć słońca. Śmierć, co zagrzęzła w odmętach wieczoru, Spoza chat czubów i przyłbicy młyna Jeszcze się resztą świateł przypomina Tobie — i twemu wśród sadów jezioru… Zadania 1.Jaka jest sceneria tego wiersza? Możesz wymienić elementy przyrody występujące w tym wierszu.( 0-3p.) …......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 2.Impresjoniści malują chwile, zjawiska przyrody w danym momencie. Jak uważasz, jaki moment opisuje autor wiersza? Co to jest za zjawisko -„Słońce zagrzęzłe w odmętach wieczoru”?( 0-3p.) …..................................................................................................................................................................................................... 3.Czy przedstawiony obraz jest dynamiczny czy statyczny? Uzasadnij swoją odpowiedź.( 0-3p.) …....................................................................................................................................................................................................................................................................... 4.Poeta w swoim opisie poetyckim stosuje efekty kolorystyczno- świetlne. Podaj przykłady.( 0-3p.) …................................................................................................................................... ….....................................................................................................................................................................................................5.Co znaczy metafora „śmierć słońca” ? ( 0-3p.) ….................................................................................................................................. 6. Czy podmiot liryczny ujawnia się w treści wiersza? ( 0-1p.) …................................................................................................................................... 7. Jaki to jest typ liryki? Pośrednia czy bezpośrednia? Uzasadnij swoją odpowiedź.(0-3p.) …..................................................................................................................................................................................................... 8.Wypisz najpiękniejszy według ciebie epitet. Jaką funkcję pełni ten epitet?( 0-3p.) …....................................................................................................................................................................................................................................................................... Wyświetleń: 152
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |