Katalog Małgorzata Borowik, 2015-06-18 Piła Matematyka, Konspekty Liczę, mierzę, ważę - matematyka na co dzień.Nauczycielu odejdź od tablicy Lekcja z zastosowaniem oceniania kształtującego Cele lekcji: Uczeń: o Określa wartość będących w obiegu monet i banknotów, o Posługuje się pieniędzmi, o Radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży, o Planuje wydatki, o Potrafi zrobić zakupy, mając na nie określoną sumę pieniędzy, o Zna różne rodzaje wag, o Potrafi dobrać odpowiedni rodzaj wagi do zważenia przedmiotów i produktów, o Potrafi ważyć przedmioty, o Rozumie pojęcia: kilogram, pół kilograma, o Potrafi wykonać łatwe obliczenia, używając jednostek masy, o Zna różne rodzaje przyrządów mierniczych, o Potrafi zmierzyć długość i szerokość przedmiotów, o Rozumie pojęcia: kilometr, metr, centymetr, milimetr, o Potrafi wykonać łatwe obliczenia, używając jednostek miary, o Potrafi czytać ze zrozumieniem, o Potrafi brać udział w rozmowie. Cele sformułowane w języku ucznia: o Będziesz umiał posługiwać się pieniędzmi i określać ich wartość, o Poradzisz sobie w sytuacji kupna i sprzedaży, o Będziesz umiał zaplanować wydatki, o Zrobisz zakupy mając na nie określoną sumę pieniędzy, o Będziesz znał różne rodzaje wag, o Będziesz ważył i mierzył przedmioty używając do tego odpowiednich przyrządów, o Zrozumiesz pojęcia: kilogram, pół kilograma, kilometr, metr, centymetr, milimetr, o Będziesz umiał liczyć używając jednostek miary i jednostek masy, o Będziesz umiał czytać ze zrozumieniem, o Będziesz brał udział w rozmowie. NaCoBeZu Będę zwracała uwagę na: Poprawną analizę treści zadania, Prawidłowe odczytywanie cen towarów / potraw, Poprawne obliczanie wartości zakupów, Właściwe planowanie działań np. wydatków, Komunikowanie się i współpracę w grupie, Słuchanie i poprawne rozumienie, Poprawną pracę z komputerem, Praktyczne posługiwanie się pieniędzmi, Praktyczne posługiwanie się wagą i jednostkami wagi, Praktyczne posługiwanie się przyrządami i jednostkami miar, Wypowiadanie się w sposób komunikatywny, Logiczne myślenie i uzasadnianie swoich wypowiedzi, Poprawne wykonywanie poleceń. Pytanie kluczowe: Czy możliwy jest świat bez matematyki? Metody pracy: • Podające: wyjaśnienie, omówienie tematu, • Problemowe: rozmowa ukierunkowana, gra dydaktyczna, • Programowana: z użyciem komputera i programów multimedialnych, • Eksponująca: pokaz z instruktażem, • Praktyczne: mierzenie, ważenie, wizyta w barze. Podstawa programowa: • Uczeń dodaje i odejmuje liczby w zakresie do 100 • Uczeń wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności • Uczeń mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar • Uczeń waży przedmioty używając określeń: kilogram, pół kilograma; wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar • Uczeń odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, • Uczeń rozpoznaje i nazywa figury: kwadraty, prostokąty, trójkąty i oblicza ich obwody, Standardy wymagań: Zadania będą sprawdzać następujące umiejętności określone w wymaganiach ogólnych: • sprawność rachunkowa, • wykorzystanie i tworzenie informacji, • modelowanie matematyczne, • rozumowanie i tworzenie strategii. Krótka charakterystyka zespołu uczniowskiego: Zespół stanowi 12 uczniów z klasy 3. Tok lekcji: ( lekcja nietypowa) Przywitanie uczniów Wprowadzenie w temat zajęć Przedstawienie celów i NaCoBezu Podział uczniów na zespoły 3 osobowe Zad. 1 Prezentacja multimedialna „Krótka historia pieniądza” Dodawanie i odejmowanie pieniędzy. Układanie wyników od najmniejszego do największego. Wspólne ułożenie hasła. Zad. 2 Wizyta w barze „Stokrotka”. Uczniowie otrzymują 100 zł dla każdego zespołu i muszą zamówić dla siebie obiad złożony z dwóch dań i deseru, tak aby nie przekroczyć otrzymanej kwoty pieniężnej. Zad. 3 Prezentacja multimedialna „Ile potrzeba nam siatki”. Przedstawienie różnych rodzajów miar. Grupy otrzymują figury z papieru imitujące pola kukurydzy i mierzą ich obwody. Zad. 4 Zadanie multimedialne „Ważenie produktów”. Wylosowana osoba obsługuje komputer. Uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie. Zad. 5 Zadaniem każdej drużyny jest zważenie przygotowanych produktów z wykorzystaniem do tego odpowiedniej wagi. Zad. 6 - NIESPODZIANKA Zadaniem każdej drużyny jest przygotowanie ciasta na gofry z wykorzystaniem miar stosowanych w kuchni. Zaproszenie uczniów na degustację gofrów na następnej przerwie. Podsumowanie zadań. Przypomnienie celów lekcji i omówienie stopnia ich realizacji. Ewaluacja zajęć. Podziękowanie za udział w zajęciach. Środki dydaktyczne: • Patyczki z imionami dzieci • Karty w 3 kolorach - metodnik • Zestaw multimedialny (komputer, projektor) • Prezentacje multimedialne i filmiki dydaktyczne • Karty pracy z zadaniami • Plansze dydaktyczne • Pieniądze (monety, banknoty, karta płatnicza) • Menu baru Stokrotka • Wagi: szalunkowa, łazienkowa, kuchenna, ręczna • Przedmioty do zadań z ważeniem: kasza, ziemniaki, makulatura, zabawka pluszowa • Miary: miara krawiecka, miara stolarska, linijka, taśma • Figury z szarego papieru imitujące pola kukurydzy • Przybory papiernicze: pisaki, długopisy, kartki • Szklanka, menzurka, sól, mąka, mleko, woda, proszek do pieczenia, łyżeczka, łyżka, miska, olej, pędzel Działania na rzecz poprawy efektywności kształcenia (elementy programu poprawy efektywności kształcenia): • utrwalenie wiedzy związanej z wykorzystaniem jednostek miary • praktyczne wykorzystanie przyrządów związanych z liczeniem pieniędzy, mierzeniem przedmiotów, ważeniem produktów • wprowadzenie nowej metody nauczania z wykorzystaniem oceniania kształtującego • aktywizacja uczniów do współpracy w zespole • zachęcenie uczniów do formułowania informacji zwrotnej • motywacja uczniów do oceny swojego poziomu wiedzy i zrozumienia zagadnień • przekazanie wiedzy w sposób praktyczny • wykorzystanie sprzętu multimedialnego i programów komputerowych Wyświetleń: 289
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |