AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Kopała, 2015-06-16
Legnica

Lekcja wychowawcza, Ćwiczenia

Zarządzanie czasem wolnym.

- n +



TEMAT: ZARZĄDZANIE CZASEM WOLNYM.
Treści:
- jak zarządzam swoim czasem – test
- układanie planu dnia
- zasady Eisenhowera, Pareto, Parkinsona
- sposoby lepszego wykorzystania dnia
Cele - po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
Uczeń potrafi gospodarować swoim czasem w sposób wydajny i zgodny z planem.
Cel główny:
Umiejętne i efektywne gospodarowanie swoim czasem wolnym.
Metody i techniki pracy:
- Mini wykład
- praca własna
Przebieg zajęć (czas 45 min.)
Policzmy. Jeśli żyjemy 70 lat, to daje nam ok. 25 500 dni, czyli ok. 612 000 godzin. Z tego około 1/3 przeznaczamy na sen – pozostaje około 400 000 godzin. Część tego czasu już przeżyłeś. Ile ci pozostało? Ta liczba będzie się juz tylko zmniejszała. Jak ją zagospodarujesz?
? w jaki sposób możemy mieć wpływ na nasze życie?( konsekwentna realizacja planów)
Kiedy pomyślicie o swoich celach życiowych pamiętajcie, że ważne jest wzięcie pod uwagę własnych możliwości i warunków. Dlatego tak ważne jest poznanie siebie. Dobrze jest stawiać sobie cele wykraczające poza własne możliwości ale nie za bardzo. Osoba z dobry słuchem – doskonały muzyk, ale ktoś bez słuchu- nieosiągalne.
Aby osiągnąć te cele nadrzędne potrzebujemy celi pośrednich. Zbliżających nas do celu nadrzędnego. Dla nich ważne jest ustanowienie zadań na miesiąc, tydzień, dzień.
- mój cel życiowy...
- pośrednie cele konieczne do jego realizacji ...
Tajemnicą znalezienia czasu na wszystko co chcemy i musimy zrobić jest umiejętność planowania go.
? po co planować czas? ( efektywność działań, śledzenie postępów w zbliżaniu się do celu, poczucie dobrze wykorzystanych godzin)
O czym należy pamiętać przy tworzeniu dziennego planu?
- najefektywniejsze do wydajnej pracy są godziny przedpołudniowe oraz późne popołudniowe (6-11) i (18-20). Następują wówczas zmiany temperatury ciała, samopoczucia i wskaźniki psychiczne.
- istnieją typy nocne (sowy) i nocne (skowronki) i pośrednie.
Skowronki – budzą się wcześnie, wypoczęte i rześkie, najlepiej czują się koło południa lub nieco wcześniej. Wieczorem są zmęczone i wcześnie idą spać.
Sowy – rano zmęczone, nie lubią wcześnie wstawać, z upływem dnia nabierają sił i wieczorem pełne energii.
Planowanie i zarządzanie na podst. Książki S.B.Douglasa „Managing yourself”. Schemat doi wykorzystania w pracy w wielkiej organizacji i w codziennym życiu.
I zadania co powinno być zrobione
- wypisz kilka rzeczy, które chcesz zrealizować w trakcie swojego życia
- określ zadanie krótkoterminowe (6-12mies.) osiągnięcie, umiejętność, praca nad określoną cechą może być związana z celem życiowym albo innym ( np. być bardziej zdyscyplinowanym).
II program
- wypisz kilka działań, których podjęcie przybliży cię do realizacji zadania (przeczytanie książki, kurs)
- wybierz z listy czynność, którą jest łatwo wykonać, a która w znaczny sposób przyczyni się do pełnej realizacji twojego zadania. Zaznacz jako 1. Możesz wybrać też drugą czynność – 2. (np. utrzymanie porządku, dyscyplina w chodzeniu spać, ćwiczenia fizyczne)
III rozkład
- plan na tydzień musi zwierać wcześniejsze zadania + bieżące czynności do wykonania
- przy planowaniu warto zwrócić uwagę, czy nie może wykonać ich ktoś inny (np. oddać książkę może siostra wraz ze swoimi książkami)
- tworzyć listę priorytetów – numerować
- zaznaczanie czynności stałych ( toaleta, zajęcia lekcyjne)
- długie obowiązki podziel na części
- przeplatamy czynności lubiane z nielubianymi
- planuj trudniejsze zadania na czas najlepszej formy
- „dubluj czas” np. czytaj jadąc autobusem, w kolejce, u lekarza
IV budżet
Niektóre zadania wymagają nakładów finansowych, trzeba zdobyć pewne informacje, rzeczy
V wykonanie
- gdy „nie chce się” do czegoś zabrać przypomnij sobie powód dla którego wykonujesz tą czynność
- najlepszym sposobem wykonywania czynności, nawet jeśli jej nie lubisz jest zacząć ją wykonywać
- zostawiaj sobie margines czasu przy planowaniu (bądź pesymistą, nie optymistą jeśli chodzi o czas) „poślizgi” czasowe zniechęcają i niszczą plan.
ZASADY ZARZĄDZANIA CZASEM
1. Eisenhowera
2. Pareto
3. Parkinsona
Zrób tygodniowy plan ( lub 1 dzień powszechny i 1 dz. wolny) zaznaczając zadania i odznaczając priorytety.
? co robić żeby osiągnąć to co sobie zaplanujemy?
? jak to robić? Jak nie marnować czasu?







Zgłoś błąd    Wyświetleń: 192


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.