Katalog

Joanna Górska, 2015-06-16
Legionowo

Język polski, Konspekty

Przymiotnik – odmienna część mowy – ćwiczenia.

- n +

Cele:
W zakresie wiedzy:
- Wie, co to jest przymiotnik
- Wie, przez co odmienia się przymiotnik

W zakresie umiejętności:
- Potrafi rozpoznać i nazwać przymiotnik
- Odmienia przymiotnik przez przypadek, rodzaj i liczbę.

Metody pracy:
- Ćwiczeniowa
- Rozmowa kierowana

Formy pracy:
- Indywidualna
- Zbiorowa

1. Przypomnienie wiadomości o przymiotniku (definicja, pytania)
2. Jaką częścią mowy określa przymiotnik?
3. Przez co odmienia się przymiotnik?:
- Liczby - pojedyncza i mnoga
- Rodzaje:
* w liczbie pojedynczej (męski, żeński i nijaki)
* w liczbie mnogiej (męskoosobowy i niemęskoosobowy)
- Przypadki:
* Mianownik - kto? co?
* Dopełniacz - kogo? czego?
* Celownik - komu? czemu?
* Biernik - kogo? co?
* Narzędnik - z kim? z czym?
* Miejscownik - o kim? o czym?
* Wołacz - O!
4. Do podanych rzeczowników dopisz ich określenia:
- Piłka - mała, duża, okrągła, czerwona, kolorowa
- Długopis -cienki, gruby, czarny, kolorowy, zielony, żelowy
5. Na podstawie wykonanego ćwiczenia powiedz, jakiej części mowy jest określeniem.
6. Określ liczbę i rodzaj podanych przymiotników:
- zielony
- radosna
- zadowolone
- duzi
- wesołe (np. dzieci)
7. Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik z przymiotnikiem: wesoły chłopiec oraz czerwona sukienka
8.W podanych zdaniach podkreślcie przymiotniki, określcie ich przypadek, liczbę i rodzaj.
- Ania ciągle myśli o niebieskich migdałach.
- Czytam ciekawą książkę.
Wyświetleń: 272


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.