Katalog Joanna Górska, 2015-06-16 Legionowo Język polski, Konspekty Przymiotnik – odmienna część mowy – ćwiczenia.Cele: W zakresie wiedzy: - Wie, co to jest przymiotnik - Wie, przez co odmienia się przymiotnik W zakresie umiejętności: - Potrafi rozpoznać i nazwać przymiotnik - Odmienia przymiotnik przez przypadek, rodzaj i liczbę. Metody pracy: - Ćwiczeniowa - Rozmowa kierowana Formy pracy: - Indywidualna - Zbiorowa 1. Przypomnienie wiadomości o przymiotniku (definicja, pytania) 2. Jaką częścią mowy określa przymiotnik? 3. Przez co odmienia się przymiotnik?: - Liczby - pojedyncza i mnoga - Rodzaje: * w liczbie pojedynczej (męski, żeński i nijaki) * w liczbie mnogiej (męskoosobowy i niemęskoosobowy) - Przypadki: * Mianownik - kto? co? * Dopełniacz - kogo? czego? * Celownik - komu? czemu? * Biernik - kogo? co? * Narzędnik - z kim? z czym? * Miejscownik - o kim? o czym? * Wołacz - O! 4. Do podanych rzeczowników dopisz ich określenia: - Piłka - mała, duża, okrągła, czerwona, kolorowa - Długopis -cienki, gruby, czarny, kolorowy, zielony, żelowy 5. Na podstawie wykonanego ćwiczenia powiedz, jakiej części mowy jest określeniem. 6. Określ liczbę i rodzaj podanych przymiotników: - zielony - radosna - zadowolone - duzi - wesołe (np. dzieci) 7. Odmień przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik z przymiotnikiem: wesoły chłopiec oraz czerwona sukienka 8.W podanych zdaniach podkreślcie przymiotniki, określcie ich przypadek, liczbę i rodzaj. - Ania ciągle myśli o niebieskich migdałach. - Czytam ciekawą książkę. Wyświetleń: 272
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |