Katalog

Katarzyna Grzyb, 2015-06-12
Radom

Pedagogika, Artykuły

Czynniki determinujące proces uczenia się.

- n +

Teoria humanistyczna zakłada, że każdy człowiek ma zdolność do uczenia się i jest jednostką twórczą. Aby proces wspierania ucznia pod kątem osiągnięć szkolnych przebiegał prawidłowo i aby każdy uczeń mógł osiągnąć sukces na miarę własnych możliwości, należy znać główne czynniki determinujące proces uczenia się. Do głównych determinantów należy zaliczyć:
1. Predyspozycje indywidualne ucznia: tempo uczenia, style uczenia się, sposób przetwarzania informacji, poziom i rodzaj inteligencji, zdolności specjalne i zainteresowania, poziom aspiracji, motywy uczenia się ( poziom motywacji), postawy, poglądy i kompetencje;
2. Sytuacje poprzedzające proces uczenia się: ( aktywność), poziom zmęczenia, wypoczynku, transfer pozytywny i negatywny ( przeniesienie wcześniejszych doświadczeń uczenia się na teraźniejszość);
3. Sytuacje w trakcie uczenia się, czyli: atmosfera panująca w szkole, w klasie ucznia oraz relacje między uczniami,odpowiednie metody uczenia się, warunki domowe;
4. Sytuacje następujące po procesie uczenia się: ogólna aktywność ucznia ( formy wypoczynku, sen, uczenie się innych treści);
Wymienione determinanty możemy określić jako mocne i słabe strony dziecka.
Wyświetleń: 259


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.