Katalog

Iwona Skutela, 2015-06-18
Chorzów

Różne, Konspekty

Konspekt zajęć świetlicowych.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH



Temat zajęć: Dzień Matki.


Cele:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się i słuchania innych.
Rozwijanie umiejętności plastycznych.
Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
Ukazanie roli i znaczenia matki w funkcjonowaniu rodziny;
- Budzenie uczuć miłości, szacunku i wdzięczności dla matki;

Metody:
Słowna – czytanie wiersza, rozmowa kierowana.
Czynna – praca plastyczna.


Formy:
Praca z całą grupą .
Praca indywidualna.


Środki dydaktyczne:
Tekst wiersza Ireny Landau “Nasza kochana mama”, kolorowy papier, taśma klejąca, brokaty, dziurkacze ozdobne,


Przebieg zajęć:
I. Część wstępna.
Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc.
Wprowadzenie do tematu zagadką:
Kto się o nas tak troszczy?
Najczulej patrzy na nas?
Kto od złych przygód strzeże?
Wiadomo nasza (mama)

II. Część główna.
1.Przedstawienie krótkiej historii Dnia Matki.

W maju obchodzimy jedno z piękniejszych świąt w naszej kulturze – Dzień Matki. Jak to zwykle bywa, początków należy szukać u starożytnych Greków i Rzymian. Wraz z rozkwitem wiosny w Grecji ofiary składano bogini Rei, żonie Kronosa, która według mitologii była matką wszechświata i wszystkich bóstw. Nieco inaczej świętowali Rzymianie, którzy oddawali cześć bogini Cybele – uroczystości trwały trzy dni i nazywane były Hilariami.
W czasach nowożytnych zwyczaj nie był kultywowany i powrócił dopiero ok. XVI wieku w Anglii i Szkocji. Wówczas w każdą czwartą niedzielę Wielkiego Postu obchodzono tzw. matczyną niedzielę. Był to dzień wolny od pracy, podczas którego młode służące i młodzi parobkowie odwiedzali rodzinne domy, by spędzić ten dzień ze swoimi matkami. Do tradycji należało składanie podarunków, głównie kwiatów i słodyczy, w zamian za otrzymane błogosławieństwo.
W Stanach Zjednoczonych natomiast ustanowienie pierwszego oficjalnego Dnia Matki to zasługa aktywnych działań panny Ann Marie Jarwis, której aktywna kampania zakończyła się uchwaleniem przez Kongres święta narodowego obchodzonego w drugą niedzielę maja.
Polacy Dzień Matki po raz pierwszy świętowali w 1914 roku, w Krakowie. Od tego czasu corocznie, 26 maja, składamy mamom życzenia i obdarowujemy je drobnymi upominkami, aby w tym wyjątkowym dniu jeszcze bardziej okazać rodzicielkom miłość i szacunek. Najmłodsi rysują laurki, a ci nieco starsi stają w progu z bukietem kwiatów, które mamy powinny otrzymywać przez cały rok, a nie tylko w maju.

2.Wysłuchanie wiersza pt. “Nasza mama jest kochana”.

Irena Landau

NASZA KOCHANA MAMA

Nasza mama przyszła zmordowana,
powiedziała, że wytrzymać już nie może,
że zmęczona jest i trochę źle się czuje,
i skończyła: - Chyba wcześniej się położę…
- Oczywiście, ukochana nasza mamo,
połóż się i wstań dopiero jutro rano!
No, więc mama tylko bluzki nam uprała,
nastawiła smak na zupę, posprzątała,
tylko z grubsza nasz pokoik odkurzyła,
do fartuszków trzy guziki nam przyszyła,
do wujaszka napisała pocztówkę,
rozmroziła i umyła lodówkę,
dokończyła dla Izuni szalik,
i co dalej, już nie wiemy, bośmy spali …
A ciekawi jesteśmy, swoją drogą,
czemu mama dzisiaj wstała lewą nogą?

Krótkie omówienie wiersza.
3.Niedokończone zdania – dzieci siedząc w kręgu kończą po kolei czytane przez nauczyciela zdania :
- Moja mama ma na imię...
- Moja mama jest...
- Z mamą najbardziej lubię...
- Gdy mama jest smutna, to ja...
- W domu mama najczęściej...
- Mama lubi najbardziej...
- Mama najczęściej śmieje się, gdy...
- Pomagam mamie w...
- Mama jest zdenerwowana, gdy...
- Chciałabym (chciałbym) ofiarować mojej mamie...
4.Burza mózgów – Jak możemy pomóc mamie w codziennych obowiązkach ?
wynoszenie śmieci
sprzątanie swojego pokoju
zabawa z rodzeństwem
nakrywanie do stołu
sprzątanie ze stołu
robienie zakupów
zmywanie naczyń
ścieranie kurzy
podlewanie kwiatów
wychodzenie z psem
karmienie zwierząt
sprzątanie pupilom posłania lub klatki
samodzielne odrabianie zadań domowych

5.Wykonanie laurki dla mamy metodą ”Iris folding”. (Iris folding – sztuka wykonywania wzorów z kolorowych, nachodzących na siebie pasków papieru w taki sposób, aby środek wzoru tworzy irys- kształt przypominający przysłony fotograficznej.)

III. Część końcowa.
1.Posprzątanie sali.
2.Podziękowanie za aktywne uczestnictwo w zajęciach.
3. Pożegnanie z grupą.


Literatura:
Puellanova.pl
www.gim-tegoborze.iap.pl
Opracowała:Iwona Skutela
Wyświetleń: 208


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.