Katalog Anna Rusin, 2015-06-18 Głogów Małopolski Baran Alicja Różne, Sprawozdania Raport z ewaluacji wewnętrznej.RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Jednym z zadań szkoły jest rozwijanie samorządnej działalności wychowanków, mające na celu przygotowanie ich do życia w społeczeństwie dorosłych. Nowoczesna szkoła powinna wdrażać uczniów do pełnienia wielu ról. Raport ten ukaże nam, w jakim stopniu zadanie to realizowane jest przez naszą szkołę. W przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej zastosowano procedury i narzędzia badawcze opracowane przez Zespół ds. Ewaluacji. Obejmowały one ankiety skierowane do rodziców, nauczycieli, uczniów wybranych klas, kwestionariusz wywiadu przeprowadzonego z dyrektorem szkoły oraz obserwację imprez współorganizowanych przez uczniów. Dobór próby badawczej został dokonany w oparciu o założenia zawarte w Projekcie Ewaluacji Wewnętrznej. Ewaluacja była realizowana od stycznia do czerwca 2014r. W trakcie badań przeprowadzono: • ankietowanie uczniów - badaniem objęto 122 uczniów z klas IV – VI SP i I – III gimnazjum, co stanowi 52% wszystkich uczniów szkoły, • ankietowanie rodziców uczniów badaniem objęto 97 rodziców, co stanowi 60% wszystkich rodziców. Była to ankieta ogólna, natomiast ankietę szczegółową wypełniło 25 rodziców, losowo wybranych z każdej klasy w szkole podstawowej oraz gimnazjum. • ankietowanie nauczycieli ankietę wypełniło 16 nauczycieli co stanowi 64% wszystkich zatrudnionych nauczycieli w szkole, • wywiad z dyrektorem szkoły Podstawowym ograniczeniem, jakie napotkał zespół ewaluacji przeprowadzający badanie, był w niektórych przypadkach brak odpowiedzi na poszczególne pytania, stąd też niewielkie różnice w ilości podliczonych odpowiedzi w ankietach. W kilku przypadkach było też tak, że połowa ankietowanych odpowiadała pozytywnie na dane pytanie, a taka sama ilość odpowiedzi je negowała, co utrudniało wyciągnięcie trafnych i jednoznacznych wniosków. Wyniki przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej przedstawiono Radzie Pedagogicznej na konferencji podsumowującej rok szkolny 2013/2014 w dniu 27 czerwca 2014r. RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Cel ewaluacji: Pozyskanie informacji na temat stwarzania uczniom warunków do rozwoju samorządności, aktywności i odpowiedzialności oraz pełnego udziału w jej życiu. Sposób prezentacji wyników ewaluacji: Rada Pedagogiczna Rada Rodziców Strona internetowa szkoły Opis przedmiotu ewaluacji Obszar: Demokracja w gimnazjum, samorządność, prawa i obowiązki ucznia. Wymaganie: Uczniowie są aktywni, angażują się i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, szkoły i społeczności lokalnej. Wyniki ewaluacji Mocne strony 1.Szkoła uczy zasad demokracji. 2.Szkoła stwarza warunki do rozwoju samorządności. 3.Uczniowie mogą swobodnie wypowiadać się na różne tematy, zgłaszać propozycje imprez, wyjść, czy zajęć pozalekcyjnych. 4.Uczniowie mogą liczyć na wsparcie przy realizacji różnych działań zarówno ze strony opiekuna SU, wychowawców, nauczycieli jak i Pani Dyrektor. 5. W szkole kładzie się duży nacisk na kształtowanie postawy tolerancji wobec drugiego człowieka, niezależnie od rasy, czy stopnia sprawności, wyrabianie wrażliwości na krzywdę innych ludzi, dzięki licznym akcjom charytatywnym i ogromnemu zaangażowaniu dzieci i młodzieży. 6.Rodzice i uczniowie znają prawa ucznia. Wiedzą, gdzie są one zapisane i potrafią z nich korzystać. 7.Rodzice wspierają szkołę w organizacji imprez i rozrywek dla dzieci. 8.Rodzice dostrzegają szeroki wachlarz form aktywności, w których mogą uczestniczyć ich dzieci, a tym samym rozwijać swoją osobowość. Słabe strony 1.Brak wsparcia rodziców w proces podwyższania poziomu nauczania. 2. Nie wszyscy uczniowie znają swoje prawa i obowiązki. REKOMENDACJE 1. Włączyć rodziców w proces dydaktyczny, uświadamiając im ich rolę w motywowaniu pociech do osiągania najlepszych wyników. Podkreślając jednocześnie ich odpowiedzialność za rozwój intelektualny swoich dzieci. 2. W dalszym ciągu wspierać rozwój samorządności uczniowskiej, zarówno w aspekcie społecznym, jak i moralnym, jednocześnie pokazując im, że tylko człowiek mądry, posiadający wiedzę jest w stanie w sposób przemyślany, rozsądny oraz odpowiedzialny podejmować działania służące innym ludziom i jemu samemu. 3. Na godzinach wychowawczych zwracać uwagę, podkreślać, zarówno prawa, jak i obowiązki ucznia, gdyż nie wszyscy uczniowie je znają. Należy również prowadzić pogadanki na temat naruszania tych praw, gdyż dzieci często błędnie interpretują różne sytuacje i wskazują na nieprzestrzeganie praw, a nawet na ich łamanie. 4. We wrześniu należy ponownie przeprowadzić ankietę wśród uczniów na temat znajomości praw oraz ich przestrzegania, aby wyjaśnić, jakie sytuacje mają na myśli nasi wychowankowie wskazując w ankietach, że nie wszystkie prawa ucznia i nie zawsze są w szkole są przestrzegane. Prezentacja wyników ewaluacji Wyniki badań ankietowych Rodzice wiedzą, że samorządność uczniowska polega na współdecydowaniu w sprawach szkoły przez uczniów, nauczycieli i rodziców, co wskazało 67 % ankietowanych. Wiedzą również, jakie instytucje demokratyczne działają na terenie szkoły: Samorząd Uczniowski – 65%, Rada Rodziców – 78%. Uczniowie dodatkowo, jako organizacje uczniowskie, działające na terenie szkoły wskazali: gazetkę szkolną ( 23%), Caritas (19% ) oraz UKS (8%) 69% nauczycieli w stopniu dobrym ocenia rolę samorządu uczniowskiego w życiu szkoły, bardzo wysoko oceniają również działalność organizacji szkolnych , wskazując, że członkowie aktywnie uczestniczą w planowaniu zmian w szkole(25%), aktywnie uczestniczą w życiu szkoły (50%), potrafią pracować w zespole(44%). Wyniki te potwierdzenie znalazły w wywiadzie z Panią Dyrektor, która wskazała, że członkowie SU opracowali regulamin tej organizacji oraz zorganizowali i przeprowadzili przy pomocy nauczycieli demokratyczne wybory przewodniczącego, zastępcy, skarbnika i sekretarza. Zarówno dzieci jak i ich rodzice wiedzą kto jest przewodniczącym SU, a także który nauczyciel sprawuje opiekę nad tą organizacją. 68% rodziców potwierdza fakt, organizacji wyborów do SU, mówią o tym również w swych ankietach dzieci, 87% nauczycieli potwierdza, że wybory przeprowadzono zgodnie z regulaminem samorządu uczniowskiego, o wyborze kandydatów decydowali tylko uczniowie (56%), a w trakcie ich trwania przestrzegane były reguły demokracji (69%). Obserwacja tego wydarzenia przez zespół do spraw ewaluacji pozwala wyciągnąć wniosek, iż nasi uczniowie potrafią wywiązywać się z powierzonych im zadań, potrafią samodzielnie podejmować decyzje i czują ciężar odpowiedzialności za poprawność wykonania zadania. Śmiało można powiedzieć, że uczniowie odczuli zarówno smak bezradności wobec piętrzących się problemów, jaki i satysfakcji z widocznych efektów podjętych działań. Uczniowie dobrowolnie przyjmując na siebie zobowiązania, czują się odpowiedzialni za to, co dzieje się w szkole, potrafią swą postawą zaangażować większą grupę uczniów i zachęcić ich do działania, by osiągnąć wspólny cel. Uczniowie czują się wówczas samodzielni, potrzebni i mają poczucie aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły. Taka pozytywna ocena postaw naszych uczniów wynika z obserwacji ich zaangażowania w dwie debaty, które z ich udziałem zostały przeprowadzone na terenie szkoły, jedna dyskusja dotyczyła niechęci do nauki i znalezienia metody, aby zmienić tą sytuację. Natomiast druga debata podejmowała problem sensu organizacji na terenie szkoły akcji o charakterze charytatywnym, kulturalnym, edukacyjnym i sportowym. Rodzice oceniając w skali 1-6 wpływ SU na to, co dzieje się w szkole przyznali noty: 2 – 21%, 3- 20% i 4 – 19%. 46% rodziców uważa, że decydujący wpływ ma dyrektor (na 6ocenili), natomiast notę 5 przyznało 37% ankietowanych dla nauczycieli, wg nich wpływ Rady Rodziców kształtuje się na poziomie 3- 4, w procentach odpowiednio 23 – 25 %. 20% ankietowanych pytanie to pozostawiło bez odpowiedzi. Uczniowie wystąpili z propozycją nowelizacji zasad akcji „Dobry człowiek” i „Dobry uczeń”, mieli wpływ na zmianę zasad „szczęśliwego numerka” oraz organizowali akcję „Pamiętamy o naszych zmarłych nauczycielach” – przeprowadzili zbiórkę zniczy i delegacja uczniów pojechała na cmentarze złożyć wieńce oraz znicze na wybranych w drodze konsultacji grobach nauczycieli. Są to kolejne przykłady z wywiadu z Panią dyrektor na to, iż SU aktywnie uczestniczy w życiu szkoły. Sami uczniowie podają następujące formy, dzięki którym biorą czynny udział w życiu szkoły: akademie, apele (44%), konkursy (31%), zawody (24%), wycieczki (16%), wyjazdy(5%), debaty, projekty (2,5%), akcje charytatywne, prace społeczne na rzecz szkoły (5%). Dzięki tym działaniom szkoła uczy samorządności oraz zasad demokracji, co potwierdza 36% rodziców, 100% nauczycieli i (61%) uczniów. Na pierwszym miejscu wszyscy ankietowani podają wybory do samorządu szkolnego i klasowego, 62% uczniów podaje udział w debatach, współdecydowanie o wyjazdach, wyjściach i imprezach odbywających się w szkole. Co potwierdzenie znajduje w wypowiedziach nauczycieli i rodziców, którzy podkreślają, że dzieci swobodnie mogą wypowiadać się różne tematy, a także uczestniczą w różnego typu w projektach, co rozwija u nich obowiązkowość i samodzielność. Nauczyciele w kończącym się roku szkolnym przeprowadzili zajęcia na temat: praw ucznia (44%), obowiązków ucznia (56%), odpowiedzialności (56%), samorządności (37%), zasad demokracji (31%) oraz Konwencji o Prawach Dziecka (19%), czego potwierdzeniem są wypowiedzi dzieci i rodziców, którzy jako źródło informacji na temat samorządności i demokracji wskazują lekcje wychowawcze, pogadanki tematycznie powiązane z informacjami z różnych przedmiotów, udział w zajęciach pozalekcyjnych, np. kółkach. Nauczyciele zachęcając uczniów do czynnego udziału w debatach, wspólnie z nimi wypracowują zasady prawidłowego uczestnictwa w takiej dyskusji, namawiają do aktywnego udziału w zebraniach SU przez zgłaszanie pomysłów dotyczących zajęć edukacyjnych, czy organizacji imprez szkolnych. Stąd też 75% nauczycieli w skali od 1- 5, na 5 oceniło swoją pomoc dla samorządów klasowych, dostrzegają również wkład pracy opiekuna samorządu w działalność tej organizacji, bo 81% nauczycieli oceniło ją na 5. 94% nauczycieli dostrzega warunki do rozwoju samorządności uczniowskiej w szkole, dlatego podejmują wszystkie wyżej wymienione działania, aby przygotować ucznia do podejmowania różnych ról w społeczeństwie. Z ankiet wynika, że rodzice znają akty prawne określające prawa dziecka i ucznia, a jako wiodący dokument zaznaczali Statut ZS w Budach Głogowskich (54%), podobnie jak i nauczyciele, którzy w 100% wybrali ten właśnie akt. Uczniowie znają swoje prawa i wiedzą, że zapisane są w Statucie szkoły (90%), ale twierdzą, że nie wszystkie prawa i nie zawsze są one przestrzegane (65%). Nie podają przykładu łamania tych praw, aby można ocenić, czy to jest prawdziwa informacja. Nauczyciele w 94% potwierdzają przestrzeganie praw w szkole, tylko jeden nauczyciel podaje, że uczeń zgłosił mu łamanie jego praw, a problem ten został rozstrzygnięty rozmową z tą poszkodowaną osobą. Również nie zostały podane szczegółowe informacje na ten temat, aby można było ją zweryfikować. Nie było podane czego ta konkretna sytuacja dotyczyła. 94 % nauczycieli twierdzi, że uczniowie wiedzą jak korzystać ze swoich praw, uważają jednocześnie, że znają oni tylko niektóre swoje prawa i niektóre obowiązki (56%). Rodzice jednostronnie postrzegają swój wpływ na działalność szkoły, gdyż tylko w obszarze organizacji rozrywek, ich ocena w skali 1 – 6 dla tej działalności kształtuje się na poziomie 5 (41%), natomiast 25% ankietowanych swój wpływ na poziom nauczania ocenili na 3 oraz 21% na 2. Potwierdzeniem tego wyniku jest nasza codzienna obserwacja procesu dydaktycznego, który odbywa się bez wsparcia rodziców. Nie są czynnie zaangażowani w proces nauczania, nie mają nawyku kontrolowania stopnia przygotowania ucznia do zajęć, motywowania dzieci do osiągania najwyższych wyników. Na podkreślenie w naszej szkole zasługuje prowadzenie działań charytatywnych, co wskazuje 88% rodziców, nauczyciele i dzieci oraz wymienia je Pani dyrektor w wywiadzie: udział w akcji „Góra grosza”, zbiórka przedmiotów na rzecz potrzebujących – Szlachetna paczka, zbiórka surowców wtórnych na rzecz niepełnosprawnych, zbiórka karmy dla psów, sprzedaż kalendarzyków na potrzeby chorych dzieci, kwesta na cmentarzu na rzecz Towarzystwa Brata Alberta i sprzedaż palm z przeznaczeniem części środków na rzecz Caritas ( w ramach Szkolnego Koła Caritas ) Kształtujemy w ten sposób bardzo ważny aspekt moralny samorządności, czego przejawem jest szacunek do pracy i prawa, do drugiej osoby, uwrażliwianie na krzywdę drugiego człowieka, kształtowanie sumienności, pracowitości i samodzielności, doświadczanie przyjaźni, braterstwa, dobra i sprawiedliwości, a także rozbudzamy zainteresowanie i troskę o sprawy dotyczące społeczności. W szkole uczy się poszanowania dla ludzi innych ras i narodowości oraz partnerskiego traktowania ludzi niepełnosprawnych, co zostało wykazane przez ankietowanych rodziców. Te wszystkie cechy uczniowie rozwijają również dzięki realizacji projektów: szkolnych – „Dobry uczeń”, „Dobry człowiek”, działań lokalnych – „Młodzież ma wpływ”, „Szlachetna paczka”, udział w Radzie Młodzieżowej. Część projektów to działania odbywające się co roku, cyklicznie i tak na pewno planowana jest w przyszłym roku: organizacja kampanii wyborczej i wyborów do SU, kontynuacja akcji „Dobry człowiek” i „Od pasji do sukcesu”, szlachetna paczka, czy działalność szkolnego koła Caritas. Planujemy również uczestniczyć w projekcie „Dorosłość nie boli” oraz szkoła bez przemocy, co czytamy w wywiadzie z panią dyrektor. Niektóre akcje prowadzi się określony czas, zamyka się i szukamy innych działań, dzięki którym samorządność uczniowska będzie rozwijana. Istotne jest, aby założenia takich projektów postulowały samodzielność, autodyscyplinę oraz umożliwiały realizację zadań przez uczniów. Opracowały: Rusin Anna, Baran Alicja Wyświetleń: 133
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |