Katalog Magdalena Banduła-Janowicz, 2015-06-18 Nowa Góra Zajęcia artystyczne, Plany pracy Innowacja programowa.ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE: TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA AUTOR mgr Magdalena Banduła-Janowicz Kwalifikacje zawodowe -studia magisterskie: historia, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Śląski -studia podyplomowe: Wychowanie Obywatelskie i Wychowanie do Życia w Rodzinie, Wiedza o kulturze SZKOŁA Zespół Szkół im. Marii Konopnickiej w Nowej Górze RODZAJ INNOWACJI: Innowacja programowa POZIOM NAUCZANIA: Trzeci etap edukacyjny ZESPÓŁ UCZNIOWSKI OBJĘTY INNOWACJĄ Młodzież gimnazjalna CZAS TRWANIA INNOWACJI: Rok szkolny 2013/2014 PODSTAWY PEDAGOGICZNE I DYDAKTYCZNE INNOWACJI Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506). Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów (edukacja filozoficzna) CELE 1. Wdrażanie do refleksji i logicznego myślenia. 2. Kształtowanie wrażliwości na sztukę. 3. Zachęcanie do bliższego i głębszego rozwijania własnych talentów plastycznych. 4. Pogłębianie rozumienia rzeczywistości. 5. Komputeryzacja i informatyzacja uczniów. UZASADNIENIE POTRZEBY WPROWADENIA INNOWACJI Plan zajęć artystycznych „Zajęcia artystyczne: twórczość plastyczna” opracowany został dla uczniów w Gimnazjum przy Zespole Szkół im. M. Konopnickiej w Nowej Górze. Uwzględnia on opanowanie podstawowej znajomości kluczowych zagadnień z historii sztuki europejskiej z naciskiem sztukę polską. Potrzeba jego wprowadzenia wynika dużej ilości plastycznie zdolnej młodzieży chętnie realizującej swoje pasje twórcze w szkole ale nie mającej obycia ze sztuką na co dzień. Bazą programową dla „Zajęć…” będą treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego (Zajęcia artystyczne). Treści te są wzbogacone o wybrane tematy związane ze sztuką polską. Dodatkowo młodzież objęta projektem innowacji pedagogicznej poddana zostanie intensywnej informatyzacji i komputeryzacji – poza spotkaniami na zajęciach sieć internetowa będzie drogą komunikowania się prowadzącego zajęcia z jej uczestnikami. SPODZIEWANE EFEKTY Uczeń: A: - Zna najważniejsze pytania i pojęcia związane ze sztuką; - Zna początki sztuki i jej rolę w kształtowaniu cywilizacji. - Zna pojęcia z podstawowych technik plastycznych. B: - Przedstawia krótką charakterystykę twórczości wybranych malarzy europejskich. -Potrafi scharakteryzować sztukę malarską każdej z epok. - Potrafi wskazać główne motywy kulturowe śródziemnomorskiego kręgu kulturowego i ogólnoludzkie mity. -Potrafi wskazać przejawy starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej twórczości malarskiej w czasach współczesnych. C: - Potrafi przedstawić w dowolnej technice malarskiej wybrany temat malarski. - Potrafi interpretować artefakty kulturowe i wskazywać ich odniesienia w przeszłości. D: - Dokonuje analizy dzieła sztuki w odniesieniu antropologicznym przeprowadzonej na dowolnym przykładzie. PRZEBIEG INNOWACJI Zajęcia odbywać się będą w cyklu tygodniowym, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej. Na spotkaniach omawiane będą najważniejsze problemy twórczości plastycznej. Podstawową formą pracy będzie twórczość plastyczna uczniów oraz samodzielna praca zlecona przez nauczyciela w domu mająca przygotować uczniów na właściwe zajęcia (np. zapoznanie się z twórczością danego artysty). Zadania takie będą przesyłane droga mailową. Taka forma pracy ma wdrożyć młodzież do korzystania z Internetu i jednocześnie kształtować w niej umiejętność poprawnej komunikacji mailowej. Na zajęciach mam zamiar szeroko zastosować możliwości jakie stwarza posiadanie w szkole pracowni multimedialnej – w ciekawy sposób można wykorzystać zawartość sieci, wzbogacić zajęcia o ciekawy środek dydaktyczny - materiały audiowizualne (reprodukcje dzieł sztuki i inny materiał o charakterze ilustracyjnym, filmy, pliki dźwiękowe itp.). Efekty pracy prezentowane będą na gazetkach szkolnych oraz jako prace konkursowe (konkursy o tematyce plastycznej). Tematyka zajęć w roku szkolnym 2013/2014 1. O barwie – podstawowy podział, właściwości, symbolika i relatywizm barw. 2. Interpretacja tematu: Drzewo ˗ realizm, ekspresja, synteza. 3. Budujemy dzieło plastyczne – środki wyrazu artystycznego. Kompozycja, linia, barwa, faktura, przestrzeń. 4. Architektura – sztuka kształtowania przestrzeni. 5. Architektura na przestrzeni wieków. Funkcje budowli, projektowanie wnętrz, wzornictwo przemysłowe. 6. Bryła i funkcja w architekturze – projekt nowoczesnej szkoły. 7. Lampa- projekt przedmiotu użytku codziennego. 8. Modernizacja architektoniczna budowli z mojego regionu. 9. Karykatura – wprawki rysunkowe. 10. Rysunek komiksowy – forma komunikacji pozawerbalnej. 11. 7 dni, godzin, minut, sekund z życia... komiks. 12. Wybitni Polsce rysownicy i ich twórczość. 13. Anioł czy diabeł –płaskorzeźba plastelinowa, odlew gipsowy. 14. Martwa natura – malarski szkic światłocieniowy z zachowaniem jednego tonu barw. 15. Techniki malarskie a forma dzieła. 16. Dryfujące chmury lub Zastygła lawa – akwarela, tempera, pastel. 17. Najwybitniejsi przedstawiciele malarstwa polskiego XX wieku. 18. Konkursy plastyczne. 19. Lekcje muzealne. 20. Architektura krakowska reprezentująca różne style. 21. Lekcje w galerii – wycieczka do CKiS w Krzeszowicach. 22. Polska szkoła plakatu. Grafika użytkowa – projekt plakatu na szkolną imprezę. 23. Znak zodiaku – projektowanie, rysowanie rylcem oraz odbijanie prostego znaku graficznego. 24. Film jako dzieło sztuki. 25. Inspiracje twórczością wybitnych artystów: • Stanisława Wyspiańskiego • Friedy Kahlo • Andrzeja Wróblewskiego • Brunona Schulza • Pabla Picassa 26. Projekt: Okoliczne kapliczki EWALUACJA Ewaluacja będzie odbywała się głównie na podstawie narzędzi diagnostycznych opracowanych przez autora w postaci: obserwacji efektów pracy uczniów, kart pracy uczniów (należy je wprowadzać w późniejszym etapie realizacji programu), osiągnięć edukacyjnych, oceny zajęć dokonywanej przez dzieci. KOSZTY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA Innowacja nie wymaga dodatkowych źródeł finansowania PROGRAM INNOWACJI Zadania szkoły i nauczyciela: Wykształcenie u uczniów umiejętności: I. Odbioru wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki. II. Tworzenia wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. III. Analizy i interpretacji tekstów kultury – recepcja sztuki. Treści 1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki. Uczeń: 1) uczestniczy w kulturze poprzez kontakt z zabytkami i dziełami sztuki współczesnej, mając poczucie związku z tradycją narodową i europejskim dziedzictwem kultury oraz doceniając dorobek innych kręgów kulturowych (zna zasoby wybranych placówek kultury); 2) korzysta z przekazów medialnych dotyczących wiedzy o sztuce i zjawiskach artystycznych, stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej). 2. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę. Uczeń: 1) podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu plastycznego, innych dziedzin sztuki i elementami formy przekazów medialnych, projektując publikacje prasowe albo programy telewizyjne (w zakresie ich redakcji, edycji, przy gotowania do druku i wizualizacji wypowiedzi, reklamy i kształtowania wizerunku w kontakcie z otoczeniem); 2) realizuje projekty w sferze sztuk wizualnych, służące kształtowaniu poczucia estetyki (stylizacji ubioru, aranżacji miejsca zamieszkania i pracy) oraz na rzecz popularyzacji wiedzy (o sztuce i zjawiskach artystycznych) w społecznościach szkolnej i lokalnej. 3. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki. Uczeń: 1) rozróżnia wybrane style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz osadza je w odpowiednim porządku chronologicznym i miejscu, z którym było związane ich powstanie, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z danej dziedziny sztuki); 2) rozpoznaje dzieła w wybranych dyscyplinach architektury i sztuk plastycznych, przyporządkowując je właściwym autorom oraz opisuje ich funkcje i cechy stylistyczne, na podstawie określonych przykładów (posługując się terminologią z za kresu historii sztuki). Osiągnięcia 1. Znajomość najważniejszych zagadnień z dziedziny historii malarstwa i architektury europejskiej. 2. Rozumienie działa sztuki jako tekstu kulturowego. 3. Lepsze rozumienie siebie i drugiego człowieka. 4. Umiejętność własnej ekspresji artystycznej. 5. Umiejętność analizy działa sztuki na dowolnym przykładzie. 6. Umiejętność określenia piękna i wartości dzieła sztuki. 7. Umiejętność charakteryzowania ponowoczesności dzieła sztuki jako otaczającej rzeczywistości. 8. Rozwijanie własnych zdolności malarskich uczniów. Wyświetleń: 130
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |