Katalog Małgorzata Chmielowiec, 2015-06-18 Dąbrowa Górnicza Język polski, Konspekty Przemijanie czasu we fragmentach „Pana Tadeusza”.mgr Małgorzata Chmielowiec nauczyciel języka polskiego 2 X 45 min Konspekt zajęć z języka polskiego kl.VI Temat lekcji: Przemijanie czasu we fragmentach „Pana Tadeusza”. Cele lekcji: Po lekcji uczeń potrafi: •Odczytać płynnie, z uwzględnieniem odpowiedniej intonacji odczytać test poetycki •Analizować utwory poetyckie •Wypowiadać się nakreślony temat •Rozpoznawać i nazywać środki poetyckie •Odczytać sens utworu poetyckiego •Czytać tekst z podziałem na role Metody lekcji: •Metoda programowa: Rozmowa sterowana, praca z tekstem, •Metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów Środki dydaktyczne: •Literatura, A. Mickiewicz „Pan Tadeusz” (fragmenty) Przebieg zajęć: 1.Zapis tematu. Przygotowanie do zajęć. 2.Zapoznanie uczniów z celami zajęć. 3.Burza mózgów: PORANEK 4.Głośna lektura fragmentu „Poranek w Soplicowie”. Odnajdywanie środków poetyckich. 5.Uczniowie odnajdują w wierszu fragmenty opisujące zachowanie słońca i zwierząt. Głośna lektura cytatów. 6.Ukonkretnianie metafor z wiersza, zapis: Słońce wzeszło – Słońce padło – Słońce wkradło się – Słońce rozpływało się – Słońce draźni – 7.Ponowna głośna lektura wiersza z „podziałem na role” (wróbel – czyta swój wers, gęsior – trzykrotnie czyta swój wers, kaczki i indyki czytają chórem, krowy czytają niskim głosem swój wers, wszystkie zwierzęta czytają swoje partie równocześnie). Dyskusja z uczniami na temat ich koncertu. Uwidocznienie dźwiękonaśladowczego znaczenia czasowników. 8.(Przykładowy)zapis wniosków: W obrazie zwierząt dominują dźwięki, natomiast w obrazie działań porannego słońca dominuje widzenie plastyczno – malarskie. 9. Burza mózgów: NOC 10. Głośna lektura fragmentu „Astronomiczne historyje Wojskiego”. 11. Rozmowa sterowana na temat wiersza: Kto opowiada opisane w wierszu historie? Jakie gwiazdy opisuje podmiot liryczny? Jakie historie gwiazd zostały przedstawione? Jaką wiedzę o świecie ma podmiot liryczny? Kto jest bohaterem wiersza? Jaka jest pointa tego wiersza? 12. Przykładowy zapis wniosków z analizy: WIEDZA WOJSKIEGO WIEDZA UCZNIÓW KLASY VI 1.Kastor i Polluks- Bliźnięta – znak zodiaku mitologia grecka Lele i Polele - mitologia Słowian Litwa i Korona – mit upolityczniony przez ludzi z początku XIX wieku 2. Waga – wyjaśnienie biblijne, Waga – znak zodiaku stworzenie planet i Ziemi 3. Sito – wyjaśnienie biblijne, Zapewne gwiazdozbiór – legendarne: pomoc Boga dla Plejady wygnanego z Raju Adama 4. Dawida wóz – imię biblijnego Wielki Wóz, Wielka króla, Anielski wóz – opowieść Niedźwiedzica – starych Litwinów na podstawie konstelacja widziana Biblii o walce archanioła cały rok w Polsce Michała z Lucyperem 5. Smok – Wąż – Lewiatan – Smok, Wąż – istnieją ryba potwór – wyjaśnienie dziś też takie biblijno - baśniowe nazwy gwiazdozbiorów Narrator – wszechwiedzący, opowiada o tym, co opowiadał Wojski, co opowiadano Wojskiemu... 13. Każde dziecko wymyśla i zapisuje własny tytuł dla tego fragmentu „Pana Tadeusza” 14. Zapis pracy domowej: Naucz się na pamięć fragmentu „Poranek w Soplicowie” Bibliografia:To lubię. Przewodnik nauczyciela. Wyświetleń: 151
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |