Katalog

Karina Templin, 2015-04-08
Myszków

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Emocje

- n +

Scenariusz godziny wychowawczej

TEMAT: Rozpoznawanie i rozumienie emocji

Cele:

Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa emocje
- wyraża swoje emocje i rozróżnia emocje, których doświadczają inni
- rozumie, że emocje wywoływane są przez ludzi i sytuacje
- opisuje emocje, jakich doświadczają ludzie w różnych sytuacjach
- rozumie, jak rozpoznanie emocji wpływa na relacje między ludźmi

Metody i formy:
Praca w grupach, odgrywanie ról

Środki dydaktyczne:
Arkusze papieru, flamastry

Pojęcia, terminy:
Emocje (uczucia doświadczane przez człowieka)

Przebieg:

Wprowadzenie

Temat lekcji – emocje – zostanie wprowadzony dzięki odegraniu ról, pantomimie. Uczniowie obserwują zachowanie, gesty, mimikę osób prezentujących jakieś emocje i następnie nazywają je.
Wybrani uczniowie demonstrują jakąś emocję, wykorzystując mowę ciała. Kiedy pozostali uczniowie nazwą emocję, zapisujemy odpowiednie słowo na tablicy. Powtarzamy to ćwiczenie kilka razy.

Część właściwa

1. Nauczyciel wyjaśnia słowo „emocje”.

Emocje – uczucia doświadczane przez człowieka, będące reakcją na znajdujące się wokół niego osoby oraz różne sytuacje.
Warto podkreślić, że nie każdy człowiek na określoną sytuację reaguje tak samo. Na reakcje człowieka ma wpływ wiele czynników, np. wiek, nastawienie, doświadczenie…

2. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy (4-osobowe). Prosi uczniów o zapisanie na arkuszu papieru nazw różnych emocji, których doświadczają w życiu, dzieląc je na dwie grupy: pozytywne i negatywne.
Uczniowie zawieszają arkusze w widocznym miejscu.

3. Kilku uczniów losuje kartki z informacją o konkretnej sytuacji. Następnie określają oni, jak mogą czuć się w danej sytuacji.
Przykładowe sytuacje:
a) Właśnie dowiedziałeś się, że Twój przyjaciel jest bardzo chory.
b) Zostałeś zaproszony na urodziny koleżanki, z którą nie masz dobrych relacji.
c) Masz wygłosić mowę na uroczystym pożegnaniu absolwentów.

Warto podkreślić, że dana sytuacja może wywołać różne emocje, np. możesz czuć się szczęśliwy, że ktoś Cię docenił,
ale też zdenerwowany, bo nie masz pewności, że podołasz wyzwaniu.

4. Nauczyciel czyta historyjkę, w której pewne wydarzenia, sytuacje mogą wywołać różne emocje (warto, by nauczyciel robił przerwy w czytaniu; pauzy oznaczone zostały •).

Uczniowie, pracując w grupach, nazywają emocje, których doświadcza bohater opowieści. Swoje propozycje zapisują
na arkuszu.

Przykładowa historyjka.

Tomek obudził się wcześnie i spojrzał na kalendarz, w którym czerwonym kolorem zaznaczony był dzień jego urodzin.
– To dziś ten wyjątkowy dzień – pomyślał. • Szybko poszedł do kuchni. Jadł śniadanie i wpatrywał się w twarze domowników. • W szkole rozmawiał z wieloma kolegami i koleżankami. Nikt nie wspominał o jego urodzinach. •
Nie mógł skupić się na lekcji i dostał ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. • Wracał do domu dłużej niż zwykle. Autobus, którym jechał Tomek, utknął w korku z powodu wypadku na drodze. • Tomek rozmyślał o tym, co wydarzyło się w ciągu dnia. Zastanawiał się, dlaczego wszyscy zapomnieli o jego urodzinach. • Kiedy wrócił do domu, zobaczył uśmiechniętych członków rodziny i przyjaciół w pięknie przystrojonym pokoju, witających go słowami: Niespodzianka.

Przedstawiciele grup nazywają emocje, których mógł doświadczyć Tomek.

Podsumowanie:

Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie uczuć, które towarzyszyły im podczas zajęć.
Uczniowie określają również, jakie dostrzegają korzyści wynikające z umiejętności rozpoznawania i rozumienia emocji swoich oraz innych ludzi.
Wyświetleń: 363


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.