Katalog Danuta Piękoś-Janulis, 2015-03-20 Ostróda Przedsiębiorczość, Konspekty Konspekt lekcji: Bezrobocie i inflacja.KONSPEKT PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Temat: Charakterystyka bezrobocia i inflacji. Czas: 45 minut Cele i efekty: Uczeń powinien umieć: definiować pojęcie bezrobocia, stopy bezrobocia, identyfikować typy bezrobocia, w zależności od jego przyczyn, określić pozytywne i negatywne skutki bezrobocia, rozróżnić aktywne i pasywne formy walki z bezrobociem, przewidzieć konsekwencje pozostawania bez pracy, definiować pojęcie inflacji, określić, jaka grupa ludności korzysta, a jaka traci na inflacji. Metody pracy praca grupowa, elementy wykładu (wprowadzenie, podsumowanie), dyskusja. Środki dydaktyczne Tablica multimedialna, ćwiczenia dla uczniów: podstawowe pojęcia i obliczanie stopy bezrobocia (załącznik nr 1), opis typów bezrobocia (załącznik nr 2), karta pracy: „Identyfikacja typów bezrobocia, w zależności od jego przyczyn” (załącznik nr 3), układanka: „Pozytywne i negatywne skutki bezrobocia dla poszczególnych podmiotów życia gospodarczego i społecznego” (załącznik nr 4), puzzle: „Kto korzysta i traci na inflacji?” (załącznik nr 5). Przebieg lekcji 1. Część organizacyjna: wprowadzenie ładu wewnętrznego i zewnętrznego, sprawdzenie obecności uczniów. 2. Podanie uczniom tematu lekcji: Charakterystyka bezrobocia i inflacji. 3. Podanie uczniom zagadnień, celów lekcji. 4. Wprowadzenie do tematu lekcji. A. Ćwiczenie 1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z wyjaśnieniem podstawowych pojęć i wzorem na obliczenie stopy bezrobocia, zadaje pytanie uczniom czy bezrobocie występuje w Polsce? Czy ktoś zetknął się z tym problemem w swoim otoczeniu, rodzinie? Następnie uczniowie obliczają stopę bezrobocia. B. Ćwiczenie 2 Karta pracy „Identyfikacja typów bezrobocia, w zależności od jego przyczyn” w grupach: uczniowie otrzymują opis typów bezrobocia oraz kartę pracy złożoną z przykładów sytuacji, na podstawie analizy których muszą zidentyfikować i wpisać w wykropkowane miejsca poszczególne typy bezrobocia, w zależności od jego przyczyn. Uczniowie odczytują karty pracy i związane z nimi opisy, ewentualna dyskusja i wyjaśnienia przy okazji trudniejszych zagadnień. C. Ćwiczenie 3 układanka: „Pozytywne i negatywne skutki bezrobocia dla poszczególnych podmiotów życia gospodarczego i społecznego”. Zadaniem uczniów jest dopasowanie brakujących części w tabeli, dotyczących pozytywnych i negatywnych skutków bezrobocia dla poszczególnych podmiotów życia gospodarczego i społecznego. Uczniowie przedstawiają rozwiązanie zadania, nauczyciel systematyzuje odpowiedzi. D. Ćwiczenie 4 „Kto korzysta i traci na inflacji?”. Uczniowie poznają definicję inflacji, a następnie pracując w grupach przyporządkowują poszczególne części puzzli do siebie, określając tym samym, kto podczas inflacji korzysta, a kto ponosi koszty. Następnie przedyskutowują z nauczycielem problem. E. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Zadanie pracy domowej: Dokonaj porównania aktywnych i pasywnych form walki z bezrobociem. Wyświetleń: 657
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |