Katalog Iwona Gaweł, 2015-03-20 Białystok Język polski, Konspekty Czego uczy nas opowiadanie Oscara Wilde’a „Samolubny olbrzym”.Temat lekcji: Czego uczy nas opowiadanie Oscara Wilde’a „Samolubny olbrzym” Cele lekcji: • uczeń czyta ze zrozumieniem tekst rozpoznając poprawnie fikcyjne i prawdopodobne elementy fabuły. • potrafi opowiedzieć poznaną historię. • charakteryzuje bohaterów opowiadania, komentuje i ocenia ich postępowanie. • zna zakres pojęcia „samolubność” zakres znaczeniowy terminów bliskoznacznych i przeciwstawnych. • formułuje proste spostrzeżenia w ramach dyskusji na temat dobra i złą na świecie. Metody pracy: • głośne czytanie utworu • praca z tekstem, • praca w grupie i indywidualna, • ćwiczenia z tekstem, • dyskusja, praca samodzielna i w parze • Ewaluacją zajęć jest ankieta anonimowa dla każdego ucznia oraz przygotowane zestawy ćwiczeniowe na bazie omawianego tekstu. Pomoce dydaktyczne • Maria Nagajowa „Słowo za słowem. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej” • Rozsypani leksykalne do pracy w grupach • Słowniki wyrazów bliskoznacznych • Testy Plan pracy I. CZYNNOŚCI WSTĘPNE • Przywitanie klasy • Sprawdzenie listy obecności • Omówienie pracy domowej • Podanie tematu lekcji II. Zapoznanie się z treścią utworu Troje dzieci czyta opowiadanie z podziałem na role. Kwestie dzieci wypowiada reszta klasy. Nauczyciel w razie konieczności dyskretnie poprawia wymowę, akcentowanie i sposób prezentowania czytanych treści. Kilka końcowych uwag na temat poprawnego czytania. Ta część lekcji jest okazją do sprawdzenia umiejętności głośnego, pięknego i „dykcyjnego” czytania. III Praca indywidualna nad rejestracją przebiegu zdarzeń. Każdy z uczniów dysponując kilkoma minutami próbuje ułożyć plan wydarzeń opowiadania. Jedno z nich (chętne lub wybrane przez nauczyciela) prezentuje swój plan zdarzeń, reszta uczniów dodaje swoje uwagi. Ta część ma na celu weryfikacje rozumienia przeczytanego tekstu, umiejętności odtworzenia linearnego i chronologicznego przebiegu zdarzeń oraz redakcyjne umiejętności zamykania pewnych porcji zdarzeń w ramach krótkiego hasła IV Czym jest samolubność? Dyskusja na temat tytułowego uczucia „samolubności”. Nauczyciel w razie potrzeby ożywia dyskusję wprowadzając pytania bezpośrednio dotyczące uczniów lub znane im z życia. W miarę możliwości do rozmowy należy pozyskać całą klasę. Nauczyciel cały czas moderuje rozmowę wychwytując zarówno punkty zbieżne jak i różniące się opinie. Pomaga dzieciom radzić w sytuacjach ścierania się poglądów, dyskretnie przemycając zasady kulturalnej dyskusji. W trakcie dyskusji warto poruszyć też kwestię symbolicznej postaci dziecka, która nie dal wszystkich uczniów może wydać się jasna. Celem części dyskusyjnej jest zapoznanie się z poziomem indywidualnych wypowiedzi uczniów, sprawdzenie umiejętności samodzielnego myślenia i jasnego formułowania własnych opinii. Przy okazji może nieweryfikacyjnie lecz poznawczo poznajemy zachowania uczniów w dyskursywnej interakcji. V Samolubność, egoizm, sobkowstwo – altruizm, poświęcenie współczucie Praca w grupach z rozsypanką słowną i słownikiem. Zadaniem uczniów jest odnalezienie wszystkich synonimów i antonimów słowa „samolubność”. Reprezentaci grup przedstawiają wyniki pracy. Tu, rzecz jasna, celem jest sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, organizacji pracy, sprawności w posługiwaniu się słownikiem. Podglądamy zjawisko rodzenia się liderów i outsiderów grup, próbując - w razie potrzeby - korygować tych pierwszych i stymulować tych drugich VI Test na pamięć, bystrość i uważność Ostatnie pięć minut lekcji poświęcamy na test sprawdzający czy w głowach uczniów pozostały najważniejsze rzeczy: Rząd pierwszy: - Kto jest autorem opowiadania „Samolubny olbrzym”? - Napisz krótko jaka jest główne przesłanie opowiadania! - Wypisz trzy przymiotniki określające Olbrzyma Rząd drugi: - Co oznaczają słowa dziecka „dziś przychodzę zabrać cię do mego ogrodu”? - Napisz krótko dlaczego niewart być samolubem - Wypisz trzy przymiotniki określające dzieci z opowiadania o samolubnym olbrzymie! Plan metodyczny opracowała mgr Iwona Gaweł Wyświetleń: 449
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |