Katalog Iwona Gaweł, 2015-03-20 Białystok Język polski, Konspekty Wzór idealnego rycerza średniowiecznego sławiony w „ Pieśni o Rolandzie”.Konspekt lekcji języka polskiego w klasie I PG 6 TEMAT: Wzór idealnego rycerza średniowiecznego sławiony w „ Pieśni o Rolandzie”. Cele: Uczeń zna: • zasady kodeksu rycerskiego. Uczeń rozumie: • wpływ etyki chrześcijańskiej na ukształtowanie zasad kodeksu rycerskiego; • znaczenie reguł kodeksu w życiu rycerza. Uczeń potrafi: • czytać ze zrozumieniem wskazany tekst; • analizować tekst według przygotowanych pytań; • odmieniać rzeczowniki zakończone na "-anin"; • pisać poprawnie wyrazy: rycerz, honor, odważny, bohaterski, chluba, hańba, chwalebny. Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru w kształcie tarczy, kolorowe pisaki, teksty w podręczniku, karteczki z pytaniami dla poszczególnych grup, teksty notatek z lukami ortograficznymi, Pieśń o Rolandzie, tekst G. Chaucera Rycerz Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe Zaangażowanie Lekcja rozpoczyna się od propozycji założenia "Bractwa miecza i kuszy". Celem lekcji jest ułożenie kodeksu honorowego dla członków bractwa. Skuteczne komunikowanie. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy. Każda otrzymuje inne polecenia do analizy własnego tekstu oraz zadanie stworzenia kodeksu w formie nakazów i zakazów. Organizowanie i planowanie. Badanie Uczniowie czytają teksty, analizują je w/g pytań. Zastanawiają się nad motywami postępowania bohaterów i zasadami jakimi kierowali się w życiu rycerze. Efektywne współdziałanie w grupie. Skuteczne porozumiewanie Przekształcanie Uczniowie dokonują selekcji materiału. Zastanawiają się, które zasady są dla rycerza najważniejsze, które powinny przyświecać zakładanemu bractwu. Zapisują je na tarczach wyciętych z szarego papieru. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. Skuteczne komunikowanie. Efektywne współdziałanie w grupie. Prezentacja Przedstawiciele grup prezentują wypisane na tarczach kodeksy i uzasadniają dlaczego właśnie takie zasady przyjęli. Skuteczne porozumiewanie. Refleksja Uczniowie oceniają własny udział w pracy zespołu oraz odpowiadają na pytania: • Czy podoba im się taki sposób pracy? • Co sprawiało im trudności? Dostrzeganie własnych osiągnięć. Na zakończenie uczniowie przypomnieli odmianę wyrazów chrześcijanin i poganin oraz uzupełnili tekst z lukami ortograficznymi związany treściowo z tematem. Materiały: Polecenia dla grupy I Przeanalizuj „Pieśń o Rolandzie” i tekst G. Chaucera "Rycerz" według następujących pytań: 1. Jakimi cechami odznaczał się rycerz? 2. Jaki był jego stosunek do kobiet i słabszych? 3. Na czym mu najbardziej zależało? Polecenia dla grupy II Na podstawie tekstu J. Piechowskiego "Ludzie z żelaza" odpowiedz na pytania: 1. Co było opoką rycerskiego honoru? 2. Jaki był stosunek rycerza do władcy? 3. Jakimi cechami odznaczał się rycerz? Tekst ortograficzny z lukami. Dla ryce...a najwa...niejszy był ,,,onor, B__g i wierność. Zawsze odwa...ny i bo,,,aterski, nigdy nie z,,,ańbił się ucieczką z pola walki. P...ysięgę cenił bardziej ni... ...ycie. ,,,lubą ryce...a było zginąć ,,,walebnie za wiarę lub w obronie słabszych. • ... - rz lub ż • ,,, - ch lub h • __ - u lub ó Praca domowa (do wyboru) a. Podaj przykłady rycerskich zachowań współczesnego chłopca. b. Ułóż krzyżówkę sprawdzającą wiedzę o rycerskich obyczajach i utworach te obyczaje opisujących. Opracowała mgr Iwona Gaweł Wyświetleń: 474
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |