Katalog Jarosław Janyk, 2015-03-10 Opole Edukacja czytelnicza, Konspekty Legenda kozielska. Zajęcia czytelnicze połączone z prezentacją multimedialną dla klas I- III.` KONSPEKT ZAJĘĆ CZYTELNICZYCH PROWADZĄCY: Jarosław Janyk DATA, MIEJSCE: 26.01.2015 Czytelnia Biblioteki Pedagogicznej w Kędzierzynie-Koźlu RODZAJ ZAJĘĆ: Zajęcia czytelnicze połączone z prezentacją multimedialną TEMAT: Legenda kozielska UCZESTNICY: Uczniowie klas I- III ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Kędzierzynie- Koźlu CZAS REALIZACJI: 45 min CELE: ogólne/ szczegółowe OGÓLNE - Zapoznanie uczestników z legendarnymi początkami miasta Koźla - Popularyzacja historii Koźla i ziemi kozielskiej - Edukacja czytelnicza i kulturowa - SZCZEGÓŁOWE - Zapoznanie uczniów z treścią legendy kozielskiej - Prezentacja przedwojennych, powojennych i współczesnych fotografii wybranych zakątków Koźla * Uczestnik zna: - treść i bohaterów legendy kozielskiej - legendarne początki miasta Koźla - historię i przemiany zachodzące w rozwoju miasta, od jego początków do lat współczesnych * Uczestnik rozumie: - przemiany rozwojowe miasta Koźla, dokonujące się na przestrzeni lat i stuleci * Uczestnik potrafi: - przedstawić najważniejsze informacje dotyczące legendarnych początków miasta Koźla -opowiedzieć legendę kozielską i wymienić najważniejszych jej bohaterów -Wskazać zmiany w poszczególnych fazach rozwoju miasta, za pomocą fotografii archiwalnych i współczesnych POMOCE DYDAKTYCZNE: Prezentacje multimedialne: „Legenda kozielska” ; „Jak zmieniało się Koźle” oraz quizy i zagadki w formie prezentacji multimedialnej: „Ułóż z rozsypanki imiona bohaterów legendy”; „Kto to taki? Bohaterowie legendy kozielskiej”;”Czy znasz dobrze legendę kozielską?”. METODY NAUCZANIA: Pogadanka, dyskusja, pokaz slajdów FORMY NAUCZANIA: Indywidualna, zbiorowa PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.1 Nauczyciel wita uczestników zajęć. Prosi o zajęcie miejsc. Informuje o temacie i celu zajęć. 1.2 Uczestnicy zajmują miejsca przy stolikach. 1 min FAZA REALIZACJI 2. 1 Wprowadzenie: Nauczyciel nawiązuje do słynnych polskich legend, opowiadających o założeniu największych polskich miast. Pyta uczestników, jakie znają tego typu legendy. 2.1 Uczestnicy odpowiadają na pytania prowadzącego. 3 min 2. 2 Część podająca. Nauczyciel przypomina o corocznych obchodach Dni Twierdzy Kozielskiej, przypadających na wrzesień. Następnie opowiada legendę kozielską, wykorzystując w tym celu slajdy z prezentacji „Legenda kozielska”, w której dominują ilustracje lokalnego rysownika Pawła Domurata. Prowadzący prezentuje wszystkim zgromadzonych widok Koźla na średniowiecznych i nowożytnych rycinach, szkicach i najwcześniejszych fotografiach (prezentacja multimedialna p.t.„Jak zmieniało się Koźle”.) Nauczyciel przedstawia archiwalne przed- i powojenne fotografie poszczególnych zakątków Koźla (porównując je później z fotografiami współczesnymi) ; uczestnicy zajęć próbują zlokalizować miejsce, w którym dana fotografia została wykonana. Uczniowie w formie quizu, przypominają najważniejszych bohaterów i poszczególne wydarzenia legendy kozielskiej (prezentacje multimedialne: „Ułóż z rozsypanki imiona bohaterów legendy”; „Kto to taki? Bohaterowie legendy kozielskiej”;”Czy znasz dobrze legendę kozielską?”.) Prowadzący pyta, czy wszystko jest zrozumiałe czy trzeba coś wytłumaczyć? 2.2 Uczestnicy oglądają pokaz slajdów i słuchają prowadzącego zajęcia. Odpowiadają na pytania i uczestniczą w dyskusji. 16 min 2. 4 Nauczyciel pyta uczestników zajęć o wrażenia i ewentualne pytania związane z przedstawionymi informacjami na temat legendy kozielskiej i historii Koźla. 2.4 Uczestnicy dzielą się wrażeniami i zadają pytania 3 min FAZA PODSUMOWUJĄCA 3. Na zakończenie zajęć nauczyciel podkreśla dobrą współpracę , aktywność i zainteresowanie uczestników przedstawionym zagadnieniem, dziękując za udział w zajęciach. 3. Uczestnicy wyrażają swoje zdanie na temat przebiegu zajęć. 2 min Oprac. Jarosław Janyk Wyświetleń: 474
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |