AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Nosal, 2015-03-10
Dębica

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć świetlicowych.

- n +

Konspekt zajęć świetlicowych
Temat: W krainie muzyki

Cel główny:
• wprowadzenie uczniów w świat muzyki
Cele szczegółowe:
• przybliżenie pojęć związanych z muzyką
• pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
• wyrabianie umiejętności: rozpoznawania dźwięków z otoczenia, tworzenia konkretnego rytmu, rozwiązywania zagadek przy użyciu zmysłów wzroku i słuchu, rozpoznawania wybranych instrumentów po dźwiękach
• zachęcenie do wspólnej zabawy przy muzyce
• rozwijanie wrażeń słuchowych, ruchowych
• kształtowanie koncentracji uwagi
• odreagowanie napięć, wyciszenie, relaks
• integracja grupy

Metody:
• słowna- objaśnienia, pogadanka
• zadaniowa
• aktywizująca- zabawy muzyczne, ruchowe, interpretacja plastyczna utworu muzycznego

Formy: indywidualna, zespołowa

Środki dydaktyczne: instrumenty perkusyjne, magnetofon, płyty CD: z dźwiękami, z tańcem integracyjnym ,,Magiczna liczba 7”(Klanza), z muzyką relaksacyjną, muzyka poważną, krzyżówka, hasła krzyżówkowe na kolorowych nutkach, kartki, flamastry


Przebieg zajęć:

1.Czynności organizacyjne

Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność, przypomina o zasadach bezpieczeństwa koniecznych do przestrzegania w trakcie zajęć.
2.Wprowadzenie.
Nauczyciel przypomina treść zajęć realizowanych w tygodniowym bloku tematycznym, przeprowadza krótką pogadankę na temat różnych rodzajów sztuki .Przedstawia temat i cel zajęć oraz proponuje dzieciom podróż po Krainach Muzyki.

3. Kraina Zagadek Muzycznych – rozwiązywanie krzyżówki.
Pytania do krzyżówki zapisane są na kolorowych nutkach, które rozłożone są w różnych miejscach sali. Uczniowie odnajdują kolejne kolory nutek, odczytują hasła i podają prawidłowe odpowiedzi, które nauczycielka wpisuje w odpowiednie pola krzyżówki, po czym następuje wspólne odczytanie rozwiązania - MUZYKA(załącznik) . Prowadząca informuje dzieci, że właśnie były w jej pierwszej krainie – Krainie Zagadek Muzycznych.

4. Kraina Dźwięków- rozpoznawanie dźwięków.
Nauczycielka włącza kolejno jakieś dźwięki z otoczenia (wiatr, piłowanie, plusk wody, stuk młotka, skrzypienie drzwi, dzwonek telefonu). Dzieci mają za zadanie odgadnąć, co to za dźwięk. Podsumowaniem zadania jest informacja, że z każdego dźwięku może powstać muzyka.

5. Kraina Rytmów-powtarzanie rytmów.
Dzieci siedząc w kręgu, powtarzają rytm wybijany przez nauczycielkę. Następnie wybiera kilka osób, które kolejno wymyślają rytm, który powtarzany jest przez pozostałych uczestników zajęć.
6. Kraina Tańca – taniec integracyjny ,,Magiczna liczba 7”.
Uczestnicy ustawiają się w pary, trzymają się za ręce. Obracając się dookoła śpiewają tekst do melodii.
„Czy znasz, czy znasz, magiczną liczbę siedem?” .
Dodając na końcu kolejno liczby od 1-7
„To jest jeden”
„Tak jest dwa” itd. ...- do : „Tak jest siedem”- wykonują pokazywane przez prowadzącego poszczególne czynności:
- tak jest jeden – dzieci pokazują prawą rękę (wyciągając ją przed siebie)
- tak jest dwa – dzieci pokazują lewą rękę
- tak jest trzy – dzieci pokazują prawą nogę (wyciągając ją przed siebie)
- tak jest cztery – dzieci pokazują lewą nogę
- tak jest pięć – dzieci klękają na prawe kolano
- tak jest sześć – dzieci klękamy na lewe kolano
- tak jest siedem – dzieci robią skłon do przodu

7. Kraina Instrumentów- rozpoznawanie instrumentów.
Na wstępie nauczycielka prosi dzieci o prezentację dźwięków różnych instrumentów perkusyjnych. Wybrane dziecko odwraca się i dokładnie nasłuchuje. Inne – wskazane przez nauczycielkę dziecko gra na wybranym instrumencie. Pierwsze dziecko obraca się z powrotem i próbuje odgadnąć, na czym grał kolega. Za drugim razem zadanie jest utrudnione- osoba, która gra, musi zagrać na trzech instrumentach, a osoba odwrócona próbuje odgadnąć, na czym kolejno grał kolega.



8. Kraina Dyrygentów- zabawa ,,Dyrygent”
Nauczycielka zaprasza dzieci do wcielenia się w rolę dyrygentów. Dzieci siadają w kole. Jedno dziecko wychodzi do innego pomieszczenia, w tym czasie pozostali wybierają pośród siebie dyrygenta, który będzie pokazywał jak gra się na różnorodnych instrumentach. Pozostałe dzieci mają za zadanie naśladować dyrygenta, który co chwilę zmienia pokazywany instrument. Zadaniem dziecka zgadującego jest odgadnięcie, kto jest dyrygentem grupy. Jeśli dziecko nie odgadnie, wówczas ponownie wychodzi. Zabawę powtarzamy.

9.Kraina Śpiewu i Pląsu- „Jestem muzykantem” - zabawa ze śpiewem.
Jestem muzykantem konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci
Ja umiem grać,
My umiemy grać
Na skrzypcach dylu, dylu......
Dylu, dylu..........
Jestem muzykantem konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci
Ja umiem grać,
My umiemy grać
Na trąbie trutu, tutu,......
trutu, tutu,................
Jestem muzykantem konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci
Ja umiem grać,
My umiemy grać
Na flecie, fiju, fiju,......
fiju, fiju,......
Jestem muzykantem konszabelantem,
My muzykanci konszabelanci
Ja umiem grać,
My umiemy grać
Na bębnie, bum tarara, bum tarara,......

10. Kraina Relaksu przy Muzyce - Taniec figurowy na lodzie.
Każde dziecko otrzymuje kartkę z bloku flamaster. Siada przy stoliku. Nauczycielka włącza fragment utworu muzyki poważnej. Dzieci uważnie słuchają i wyobrażają sobie, że flamaster to łyżwiarz a kartka to lodowisko. W rytm muzyki łyżwiarz tańczy na lodzie. Następnie każde dziecko otrzymuje inny kolor flamastra a nauczycielka włącza fragment innego utworu. Zabawę powtarzamy. Na koniec dzieci prezentują sobie nawzajem powstałe podczas zabawy prace.

11. Zakończenie zajęć.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, dziękuje dzieciom za miło spędzony czas. Chwali dzieci zaangażowane w zajęcia.







Zgłoś błąd    Wyświetleń: 586


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.