AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Pawula, 2015-03-10
Tarnów

Ogólne, Program nauczania

Program zajęć rytmiczno - tanecznych.

- n +

WPROWADZENIE
Od dawien dawna wiadomo, iż taniec jest przejawem ruchowej działalności człowieka oraz istotnym elementem wychowania. Jego wykorzystanie w pracy z dziećmi stwarza zatem możliwość kierowania rozwojem ich osobowości, a także kształtowania sprawności psychofizycznej.
Różnorodność form tanecznych sprzyja przede wszystkim odprężeniu psychicznemu, zmniejsza napięcia i likwiduje źródła frustracji. Dzieci wyzbywają się kompleksów, zahamowań, otwierają się na świat i stają się bardziej spontaniczne. Stała obecność melodii powoduje, że rytmicznie wykonywane i powtarzane ruchy taneczne wpływają na poprawę motoryczności i sprawności ruchowej, bowiem taniec doskonali koordynację oraz orientację przestrzenną, a także kształtuje precyzję ruchów, którym dodaje lekkości, sprężystości i płynności. Pozytywnym zmianom ulega również postawa ciała, gdyż estetyka i elegancja wymagana w tańcu narzuca postawę „prostych pleców”, ściągnięcia łopatek oraz podniesienia głowy. Nie bez znaczenia jest też wpływ tańca na pamięć, szczególnie tę ruchową, którą kształtuje powtarzanie sekwencji kroków i figur tanecznych.
W zależności od proponowanej formy tańca dostarczane dzieciom doznania estetyczne wyzwalają w nich artyzm, sprzyjają improwizacji ruchowej i pobudzają inwencję twórczą. Ogrom korzyści, jakie płyną z tańca, w pełni uzasadnia prowadzenie tego typu zajęć w placówce oświatowej.

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Program zajęć rytmiczno – tanecznych przeznaczony jest dla uczniów z klasy I i III Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 11 w Tarnowie, którzy wykazują szczególne uzdolnienia w tym kierunku. Będzie on realizowany w formie warsztatów podczas dodatkowych zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 90 minut tygodniowo. Jego głównym założeniem jest inspirowanie ruchu poprzez rytm, tempo i dynamikę, a także nauka prostych kroków tanecznych tańca nowoczesnego, wzbogaconych o elementy tańca ludowego, regionalnego, klasycznego czy też towarzyskiego.
Nagrodą za wysiłek włożony w przygotowanie układów choreograficznych będzie prezentacja umiejętności podczas różnego rodzaju imprez i uroczystości szkolnych. Odpowiednio dobrana muzyka, ładne kompozycje taneczne, ciekawe rekwizyty oraz kostiumy mają dostarczać oglądającym wspaniałych przeżyć i wielorakich doznań estetycznych.

CELE PROGRAMU
Cel główny:
Stymulowanie oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez wyzwalanie aktywności ruchowej w tańcu, a także zabawach opartych na naturalnej potrzebie ruchu.

Cele szczegółowe:
•rozbudzanie wrażliwości na dźwięk
•kształtowanie poczucia rytmu
•wyrabianie harmonii, płynności i precyzji ruchu
•rozwijanie wyobraźni przestrzennej i czasowej
•kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
•wdrażanie do pełnej kontroli wykonywanych ruchów
•podnoszenie sprawności ruchowej całego ciała
•ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi
•rozwijanie talentów, zainteresowań i predyspozycji artystyczno – ruchowych
•rozbudzanie wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności twórczych
•wdrażanie do współpracy i współdziałania w zespole
•rozbudzanie wiary we własne siły
•wyrabianie poczucia własnej wartości

TREŚCI PROGRAMOWE
1. Ćwiczenia rytmiczne mające na celu kształtowanie poczucia rytmu:
•wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmu
•rozróżnianie tempa
•ilustrowanie muzyki
•realizacja ruchowa schematów rytmicznych
2. Ćwiczenia ruchowe przy muzyce podnoszące sprawność ruchową całego ciała:
•zabawy ze śpiewem
•ćwiczenia elastyczności ruchów
•ćwiczenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
•ćwiczenia kształtujące sylwetkę – aerobik
•improwizacje ruchowe do muzyki
•tworzenie własnych obrazów ruchowych
•ćwiczenia relaksacyjne
3. Ćwiczenia taneczne wyrabiające harmonię, płynność i precyzję ruchu:
•tworzenie figur tanecznych
•nauka figur, kroków oraz układów choreograficznych
•przemieszczanie się zgodnie z koncepcją układów tanecznych
•tworzenie ilustracji tanecznych do wybranych utworów
4. Ćwiczenia gimnastyczne z elementami tanecznymi wdrażające do pełnej kontroli wykonywanych ruchów:
•ćwiczenia orientacji przestrzennej
•ćwiczenia z wykorzystaniem przyborów tj. skakanki, koła, pompony itp.
5. Prezentacje układów tanecznych:
•przygotowywanie kostiumów
•udział w imprezach oraz uroczystościach szkolnych
6. Rozwijanie zainteresowań:
•oglądanie występów tanecznych
•udział w imprezach kulturalnych, w których dominującą formą jest muzyka i taniec

EWALUACJA PROGRAMU
Podczas realizacji zajęć nastąpi weryfikacja programu. Informacji zwrotnych dostarczą przede wszystkim uczniowie, dzieląc się w sposób spontaniczny wrażeniami
z przebiegu zajęć. Istotne będą także opinie osób oglądających prezentacje taneczne podczas imprez i uroczystości szkolnych.
Uzyskane w ten sposób dane pozwolą ocenić program, określić jego wartość, użyteczność i funkcjonalność.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 461


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.