Katalog

Leszek Poniatowski, 2015-03-10
Kobylin

Matematyka, Konspekty

Pole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznych.

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI
DLA KLASY II ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ
Opracował: mgr inż. Leszek Poniatowski
Temat: Pole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznych

Cele lekcji:
- utrwalenie umiejętności obliczania pola powierzchni i objętości kuli
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej
- umożliwienie stosowania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów życia codziennego
- ćwiczenie koncentracji, dokładności i systematyczności

Cele operacyjne:
Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem treść zadania oraz przetwarza i interpretuje dane liczbowe z tekstu
- oblicza pole powierzchni i objętość kuli
- zamienia jednostki objętości na jednostki pojemności, zamienia jednostki pola i jednostki długości
- potrafi zastosować wiadomości matematyczne w życiu codziennym

Metody pracy: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne

Formy pracy: praca uczniów przy tablicy pod kierunkiem nauczyciela, praca indywidualna z kartą pracy.

Środki dydaktyczne:
- modele kuli
- kartki z zadaniami
- przyrząd do obrotów,

Przebieg lekcji:
1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
2. Powtórzenie wiadomości o kuli i zapisanie podstawowych informacji do zeszytu.
3. Wprowadzenie do tematu lekcji.
Uczniowie podają przykłady przedmiotów o kształcie kuli, które spotykają w otaczającej ich rzeczywistości. Uświadomienie uczniom potrzeby umiejętności obliczania pola powierzchni i objętości kuli.
4. Lekcja właściwa:
- praca z całą klasą:
Uczniowie analizują i rozwiązują zadanie podane przez nauczyciela. Obliczenia zapisywane są na tablicy.
- praca indywidualna: uczniowie rozwiązują zadania z kart pracy.
Trzy osoby z grupy, które jako pierwsze rozwiążą zadanie, zostaną ocenione.
5. Ocena i podsumowanie pracy:
6. Zadanie pracy domowej.


KARTA PRACY UCZNIA
Pole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznych


Zadanie 1
Średnica piłki wynosi 40 cm. Ile cm2 skóry zużyje się na uszycie tej piłki? Ile cm3 powietrza znajduje się w piłce?

Zadanie 2
Złotą kulę o objętości 288π cm3 przetopiono na kulki o średnicy 4 cm. Ile kulek otrzymano?

Zadanie 3
Dwie kule miedziane, jedna o promieniu r1 = 3 cm, druga o promieniu r2 = 6cm, przetopiono w jedną kulę. Oblicz długość promienia powstałej kuli.

Zadanie 4
Na biwaku uczniowie z III klasy gimnazjum gotują zupę w naczyniu mającym kształt półsfery o obwodzie koła wielkiego 24π cm. Czy zupy wystarczy dla 7 osób, jeśli każdy uczeń otrzyma 0,5 l jedzenia?



KARTA PRACY UCZNIA
Pole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznych


Zadanie 1
Średnica piłki wynosi 40 cm. Ile cm2 skóry zużyje się na uszycie tej piłki? Ile cm3 powietrza znajduje się w piłce?

Zadanie 2
Złotą kulę o objętości 288π cm3 przetopiono na kulki o średnicy 4 cm. Ile kulek otrzymano?

Zadanie 3
Dwie kule miedziane, jedna o promieniu r1 = 3 cm, druga o promieniu r2 = 6cm, przetopiono w jedną kulę. Oblicz długość promienia powstałej kuli.

Zadanie 4
Na biwaku uczniowie z III klasy gimnazjum gotują zupę w naczyniu mającym kształt półsfery o obwodzie koła wielkiego 24π cm. Czy zupy wystarczy dla 7 osób, jeśli każdy uczeń otrzyma 0,5 l jedzenia?




Wyświetleń: 677


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.