Katalog Renata Janiszewska, 2015-03-10 Komorniki Zajęcia zintegrowane, Konspekty Konspekt zajęć.Konspekt zajęć klasa IIc Rok szkolny 2014/15 Temat bloku: Jesienne krajobrazy Temat dnia: Pory roku Data: 27 października 2014r. Prowadzący: mgr Renata Janiszewska Czas: 3 godziny dydaktyczne Cele ogólne: Kształtowanie u dziecka systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych mu do poznania i rozumienia świata przyrody; Rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata; Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania nauczyciela i wypowiedzi rówieśników; Zachęcanie do wypowiadania się na tematy bliskie dzieciom, znane im z doświadczenia; Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem: Wdrażanie do korzystania z podręczników i zeszytów ćwiczeń oraz innych środków dydaktycznych; Mobilizowanie dzieci do integracji i współpracy w ramach grupy; Rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających wykonania obliczeń pieniężnych; Cele szczegółowe: Uczeń: Zna nazwy pór roku i wie, kiedy się rozpoczynają; Potrafi podać cechy charakterystyczne poszczególnych pór roku; Rozpoznaje i nazywa pory roku na ilustracjach; Zapisuje wyrazy kojarzące się z porami roku; Układa i zapisuje pytania do podanego zdania; Potrafi sformułować i zapisać zdania na temat czterech pór roku; Wyszukuje potrzebne informacje w tekście; Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie wynikające z następstwa pór roku; Wykonuje łatwe obliczenia pieniężne Zgodnie współpracuje w grupie. Odniesienia do podstawy programowej: Uczeń : W zakresie edukacji polonistycznej: 1.1.a - uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji, 1.1.b - rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki infor-macyjne, zna wszystkie litery alfabetu; czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci i wyciąga z nich wnioski 1.1.c - wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci, 1.3.a - tworzy kilkuzdaniową wypowiedź w formie ustnej i pisemnej 1.3.c - uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie; poszerza zakres słownictwa i struktur składniowych, 1.3.f - pisze czytelnie i estetycznie (przestrzega zasad kaligrafii), dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną, W zakresie edukacji przyrodniczej: 6.5.f - wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku; wie, jak zachować się odpowiednio do warunków atmosferycznych; 6.2 - opisuje życie w wybranych ekosystemach: w lesie, ogrodzie, parku, na łące i w zbiornikach wodnych; wie, jakie warunki są konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym, w szkolnych uprawach i hodowlach itp.; W zakresie edukacji matematycznej: 7.8 - rozwiązuje proste zadania tekstowe (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego); 7.9 - wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności; zna będące w obiegu monety i banknoty; zna wartość nabywczą pieniędzy; rozumie, czym jest dług; Metody pracy: oparte na słowie: rozmowa nauczyciela z uczniami, wypowiedzi uczniów, praca z tekstem oparte na oglądzie: pokaz ilustracji, instrukcja wykonania kart do gry oparte na działaniu: „zdobienie sukni” w obrazki i napisy z charakterystycznymi cechami pór roku, uczestnictwo w zabawach ruchowych, wykonanie kart, Formy pracy: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna jednolita i zróżnicowana; Środki dydaktyczne: • Podręcznik do klasy 2 „Tropiciele” cz.,1, str. .76 -77 • Karty ćwiczeń do klasy 2 „Tropiciele” cz. 1, str. 84 -85 • Matematyka do klasy 2 „Tropiciele” cz.1, str.74 -75 • Wyprawka dla klasy 2, cz.1, karty: 14, 15, 16 • Kontury 4 sukien dla pór roku • Karteczki z symbolami pór roku: kwiatki, słoneczka, listki i gwiazdki • Duże rysunki symboli pór roku • Kartki z nazwami pór roku i datami ich rozpoczęcia Przebieg zajęć: 1. Część wstępna – wprowadzenie do tematu - Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza T.M. Massalskiej pt.; „Cztery pory roku” - Wypowiedzi dzieci kierowane pytaniami nauczyciela na temat treści wysłuchanego wiersza,: Kto odwiedził krawca i w jakim celu? Jakie suknie zamówiły poszczególne pory roku? Co obiecał krawiec? 2. Rozmowa na temat cech poszczególnych pór roku na podstawie ilustracji, tekstu i doświadczeń uczniów. - wszystkie dzieci oglądają ilustracje pór roku na str. 76 podręcznika oraz samodzielnie, cicho czytają zamieszczony na tej stronie tekst. Następnie wypowiadają się zgodnie z posiadaną wiedzą : W jakiej kolejności występują pory roku? ( nauczyciel odsłania tablicę, na której wiszą kartki z nazwami pór roku i kontury 4 sukni) Którego dnia się rozpoczynają? (wybrane dzieci zawieszają przy nazwach pór roku kartki z datą ich rozpoczęcia) - Do czytania informacji o cechach czterech pór roku na str. 77, dzieci podzielone są na 4 grupy ( wg. wylosowanych symboli pór roku). - po przeczytaniu tekstu grupy zbierają się przy wywieszonych w klasie dużych symbolach pór roku. Ich zadaniem jest wypisanie na karteczkach z małymi symbolami wyrazów, wyrażeń na temat charakterystycznych cech pogody, zmian w przyrodzie w danej porze roku. - Po zakończonej pracy, przedstawiciele grup odczytują swoje informacje na tematy: Co charakteryzuje pory roku? ( cechy pogody) Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie w czasie trwania każdej z nich? Dzieci z innych grup mogą dopowiedzieć jeszcze inne cechy, które znają. Karteczki z symbolami dzieci przyklejają do konturu sukni pory roku, o której mówiły. 3. Rozpoznawanie i nazywanie pór roku na ilustracjach. Naklejanie wyrażeń kojarzących się z porami roku. - Dzieci pracują z Kartami ćwiczeń – karta 84 ćw. 1 - po pracy odczytują wklejone wyrażenia – pozostałe dzieci sprawdzaj poprawność wykonania zadania 4. Przerwa śródlekcyjna - dzieci naśladują wiosenny spacer, rozwijający się z pąka kwiat, pływanie w morzu lub jazdę na rowerze, odlatujące ptaki, spadający liść, lepienie bałwana, ubieranie choinki. ( chętne dzieci podają tez inne propozycje czynności, związanych z porami roku) 5. Formułowanie i zapisywanie zdań na temat czterech pór roku. - Dzieci podają ustnie propozycje zakończeń zdań z ćw. 5 na str. 85 Kart pracy. - najładniej ułożone zdania zapisują w zeszycie, jako notatkę z lekcji. 6. Układanie i zapisywanie pytań do podanego zdania. - dzieci ustalają, do jakiej pory roku pasuje to zdanie. - po zastanowieniu się kończą układanie pytań pasujących do podanego zdania i zapisują je - Karty ćwiczeń str. 85, ćw. 3 ( wybrane dziecko pisze wzór na tablicy.). Dzieci zwracają uwagę na znak na końcu każdego zdania – pytajnik. 7. Przerwa śródlekcyjna - dzieci bawią się w zabawę „Grzybki” ( śpiew z pokazywaniem czynności) 8. Rozwiązywanie zadań tekstowych. Obliczenia pieniężne. - nauczyciel ustnie mówi treść zadań związanych z jesienią, a dzieci podają rozwiązania. Zad. 1 – Ania kupiła rękawiczki za 10 zł. Ewa za swoje zapłaciła o 10 zł więcej. Ile kosztowały rękawiczki Ewy? Zad. 2 – Adaś chce kupić lornetkę do obserwacji odlatujących ptaków. Ma 40 zł, a lornetka kosztuje 60 zł. Ile pieniędzy brakuje Adasiowi? - wspólne rozwiązanie zadania z Kart matematycznych – str. 74 z. 3 - samodzielne rozwiązanie zadań 1 i 2 z Kart matematycznych – str.74 - chętni, szybciej pracujący wykonują zadanie dodatkowe – str. 75 z. 5 12. Podsumowanie zajęć - dzieci szykują z wyprawki karty do gry „Piotruś i pory roku” - parami, w trójkach lub czwórkami. Grają w grę przypominając sobie cechy charakterystyczne pór roku. - dzieci ustalają na jaką ocenę z zachowania, za pracę podczas zajęć zasłużyły dzisiejszego dnia i kolorują w dzienniczkach w tabeli odpowiednim kolorem okienko z dzisiejszą data. Wyświetleń: 445
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |