Katalog Agnieszka Wójcik, 2015-03-10 Toruń Pedagogika, Scenariusze Zajęcia rewalidacyjne - scenariusz zajęć.Scenariusz zajęć do pracy z osobą o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym. Temat zajęć: Z wizytą u lekarza - historyjka obrazkowa. Cel poznawczy: - zapoznanie uczniów z etapami wizyty u lekarza (rejestracja, wizyta, wykupienie lekarstw) - zapoznanie z prawidłowym przebiegiem wizyty (wziąć numerek , czekać w kolejce) - poznanie rodzajów lekarzy Cel kształtujący: - kształtowanie kompetencji językowych , - podnoszenie sprawności grafomotorycznych i manualnych, - rozwijanie zdolności rozumienia czytanego tekstu, - kształcenie umiejętności logicznego myślenia - doskonalenie wypowiedzi, - doskonalenie technik szkolnych: czytania i pisania. Cel wychowawczy: - wyrabianie poczucia potrzeby dbania o własne zdrowie oraz zdrowie innych, - wyrabianie poczucia estetyki, potrzeby dbania o wygląd, - wdrażanie do adekwatnego zachowania podczas wizyty, - rozwijanie wiary we własne możliwości, - wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania, Środki dydaktyczne: historyjka obrazkowa do dokończenia (ilustracje), rozsypanka zdaniowa, rebus obrazkowy, symbole graficzne problemów zdrowotnych, krzyżówka, plansza ze zdaniami, ołówek, klej. Przebieg zajęć: 1. Powitanie Krótka rozmowa na temat samopoczucia ucznia. Na stole leżą symbole graficzne uczuć i problemów zdrowotnych. Zadaniem ucznia jest wybranie tego symbolu, który ilustruje obecny stan jego nastroju oraz zdrowia. Prośba prowadzącego o opisanie swojego samopoczucia. 2. Rozwiązywanie krzyżówki Przebieg: a) rozwiązywanie krzyżówki i przepisanie rozwiązania b) rozmowa kierowana - z czym kojarzą się wszystkie hasła krzyżówki? (lekarzem) - jakiej dziedziny dotyczą? (medycyny) - kiedy należy iść do lekarza? - czy rozwiązanie krzyżówki też pasuje do dziedziny? (tak) -dlaczego? (dentysta też jest lekarzem) - z czym kojarzy się szpital? c) krótkie opowiedzenie o swojej wizycie u lekarza oraz pokazywanie jak zachowujemy się, gdy nas coś boli 3. Historyjka obrazkowa (ilustracje + zdania) Przebieg: z rozsypanki zdaniowej uczeń układa zdania w kolejności odpowiadającej wydarzeniom przedstawionym na ilustracji. Dopowiada i zapisuje zakończenie historyjki zgodnie z treścią zdań. (Wszystko zostaje umieszczone na dużym arkuszu papieru). Następnie jako ćwiczenia słownikowe w oparciu o tekst historyjki uczeń odpowiada na pytania: Dlaczego Kasia poszła do lekarza? Co musiała zrobić przed wizytą? Co musiała dać w rejestracji? Co otrzymała w rejestracji i dlatego? Co musiała zrobić w gabinecie lekarskim? Co zrobiła po wyjściu od lekarza? 4. Rebus obrazkowy Przebieg: uczeń rozwiązuje rebus obrazkowy (rozwiązanie jest tytułem historyjki). Zapisuje tytuł na arkuszu. Uczeń wymienia inne słowa, które kojarzą mu się z lekarzem rodzinnym oraz stomatologiem. 5. Zabawa ze zdaniami Przebieg: uczeń uważnie czyta zdania. Podkreśla czerwonym flamastrem te, które pasują do historyjki obrazkowej (związane z lekarzem rodzinnym). Pozostałe zdania (związane ze stomatologiem) przepisuje na arkuszu pod historyjką zielonym flamastrem. Następnie wskazuje różnice między tymi dwoma lekarzami. 6. Podsumowanie zajęć Przebieg: Jaką radę przekazałbyś osobom wybierającym się na wizytę do lekarza. Wspólne umieszczenie arkusza z historyjką na gazetce ściennej w klasie. Wyświetleń: 572
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |