Katalog

Agnieszka Wójcik, 2015-03-10
Toruń

Pedagogika, Scenariusze

Zajęcia rewalidacyjne - scenariusz zajęć.

- n +

Scenariusz zajęć do pracy z osobą o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym.

Temat zajęć: Z wizytą u lekarza - historyjka obrazkowa.

Cel poznawczy:
- zapoznanie uczniów z etapami wizyty u lekarza (rejestracja, wizyta, wykupienie lekarstw)
- zapoznanie z prawidłowym przebiegiem wizyty (wziąć numerek , czekać w kolejce)
- poznanie rodzajów lekarzy

Cel kształtujący:
- kształtowanie kompetencji językowych ,
- podnoszenie sprawności grafomotorycznych i manualnych,
- rozwijanie zdolności rozumienia czytanego tekstu,
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia
- doskonalenie wypowiedzi,
- doskonalenie technik szkolnych: czytania i pisania.

Cel wychowawczy:
- wyrabianie poczucia potrzeby dbania o własne zdrowie oraz zdrowie innych,
- wyrabianie poczucia estetyki, potrzeby dbania o wygląd,
- wdrażanie do adekwatnego zachowania podczas wizyty,
- rozwijanie wiary we własne możliwości,
- wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu

Metody:
słowna, oglądowa, praktycznego działania,

Środki dydaktyczne:
historyjka obrazkowa do dokończenia (ilustracje), rozsypanka zdaniowa, rebus obrazkowy, symbole graficzne problemów zdrowotnych, krzyżówka, plansza ze zdaniami, ołówek, klej.
Przebieg zajęć:

1. Powitanie

Krótka rozmowa na temat samopoczucia ucznia. Na stole leżą symbole graficzne uczuć i problemów zdrowotnych. Zadaniem ucznia jest wybranie tego symbolu, który ilustruje obecny stan jego nastroju oraz zdrowia. Prośba prowadzącego o opisanie swojego samopoczucia.

2. Rozwiązywanie krzyżówki

Przebieg:
a) rozwiązywanie krzyżówki i przepisanie rozwiązania
b) rozmowa kierowana
- z czym kojarzą się wszystkie hasła krzyżówki? (lekarzem)
- jakiej dziedziny dotyczą? (medycyny)
- kiedy należy iść do lekarza?
- czy rozwiązanie krzyżówki też pasuje do dziedziny? (tak)
-dlaczego? (dentysta też jest lekarzem)
- z czym kojarzy się szpital?
c) krótkie opowiedzenie o swojej wizycie u lekarza oraz pokazywanie jak zachowujemy się, gdy nas coś boli

3. Historyjka obrazkowa (ilustracje + zdania)

Przebieg: z rozsypanki zdaniowej uczeń układa zdania w kolejności odpowiadającej wydarzeniom przedstawionym na ilustracji. Dopowiada i zapisuje zakończenie historyjki zgodnie z treścią zdań. (Wszystko zostaje umieszczone na dużym arkuszu papieru). Następnie jako ćwiczenia słownikowe w oparciu o tekst historyjki uczeń odpowiada na pytania: Dlaczego Kasia poszła do lekarza? Co musiała zrobić przed wizytą? Co musiała dać w rejestracji? Co otrzymała w rejestracji i dlatego? Co musiała zrobić w gabinecie lekarskim? Co zrobiła po wyjściu od lekarza?

4. Rebus obrazkowy

Przebieg: uczeń rozwiązuje rebus obrazkowy (rozwiązanie jest tytułem historyjki). Zapisuje tytuł na arkuszu. Uczeń wymienia inne słowa, które kojarzą mu się z lekarzem rodzinnym oraz stomatologiem.

5. Zabawa ze zdaniami

Przebieg: uczeń uważnie czyta zdania. Podkreśla czerwonym flamastrem te, które pasują do historyjki obrazkowej (związane z lekarzem rodzinnym). Pozostałe zdania (związane ze stomatologiem) przepisuje na arkuszu pod historyjką zielonym flamastrem. Następnie wskazuje różnice między tymi dwoma lekarzami.

6. Podsumowanie zajęć

Przebieg: Jaką radę przekazałbyś osobom wybierającym się na wizytę do lekarza. Wspólne umieszczenie arkusza z historyjką na gazetce ściennej w klasie.
Wyświetleń: 572


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.