Katalog Ewelina Wyrwas, 2015-03-10 Zgierz Zajęcia pozaszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.Ewelina Wyrwas PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY Imię i nazwisko: mgr Ewelina Wyrwas Miejsce pracy: Przedszkole Miejskie nr 34 w Łodzi Dyrektor: Iwona Zygmunciak Opiekun stażu: Olga Pietrzak Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2014r. Data zakończenia stażu: 31.05.2015r. Cel główny: uzyskanie stopnia zawodowego nauczyciela kontraktowego Cele szczegółowe: - Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego. - Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola. - Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia. - Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy, nauki i wypoczynku. - Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie jako obserwator w zajęciach. prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze przynajmniej jednej godziny w miesiącu oraz omawianie ich z prowadzącym. - Doskonalenie warsztatu pracy poprzez prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu w wymiarze jednej godziny w miesiącu oraz omawianie ich z opiekunem. - Podniesienie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: • wewnątrz placówki • poza placówką • samokształcenie. - Wspieranie aktywności twórczej dzieci. - Poznanie dzieci, ich problemów oraz nawiązanie współpracy z rodzicami. Spis treści: 1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola (§ 6 ust. 2 pkt 1) str. 4 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w którym nauczyciel odbywa staż (§6 ust.2 pkt. 2) str. 7 3. Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§6 ust.2 pkt. 3) str. 12 4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) str. 16 Plan działania: Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola § 6 ust. 2 pkt 1 (Rozporządzenie MENiS z dnia 01-12-2004 r. ze zmianami) 1.Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego -Analiza przepisów dotyczących awansu zawodowego nauczycieli -Napisanie planu rozwoju zawodowego IX 2014r. Działanie zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa podczas realizacji awansu zawodowego Poprawnie opracowany i zaakceptowany plan rozwoju zawodowego 2.Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu -Omówienie i ustalenie przebiegu stażu. IX 2014 -Omówienie treści zawartych w planie rozwoju zawodowego IX 2014 -Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć obserwowanych IX 2014- V 2015 i prowadzonych -Współpraca z opiekunem stażu - Poznanie zasad wzajemnej współpracy -Podpisanie kontraktu - Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego - Scenariusze i konspekty zajęć - Arkusze obserwacji zajęć 3.Zapoznanie się z dokumentami regulującymi pracę Przedszkola Analiza: Statutu Przedszkola, Programu Wychowawczego, Programu Profilaktyki, Koncepcji Pracy Przedszkola, Regulaminu Rady Rodziców, Regulaminu Rady Pedagogicznej, Planu pracy dydaktyczno- wychowawczej, Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, Planu Nadzoru Pedagogicznego, Regulaminu wycieczek, Procedury przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola - Poznanie aktualnych przepisów dotyczących oświaty IX 2014-V 2015r. -Stosowanie zdobytej wiedzy w pracy z dziećmi -Znajomość treści zawartych w dokumentach prawnych - Wnioski własne zapisane w notatkach 4.Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji przedszkolnej: dziennik zajęć, arkusze diagnozy itp. -Dokonywanie samodzielnych wpisów w dzienniku zajęć. -Przygotowywanie scenariuszy zajęć - Przygotowywanie planów miesięcznych. -Prowadzenie arkuszy obserwacji dzieci oraz innych wymaganych dokumentów -Zapoznanie się z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu -Zapoznanie się z zasadami współpracy dyrektora z pracownikami przedszkola IX 2014- V 2015r. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji przedszkolnej -Wpisy w dzienniku zajęć, -Plany miesięczne, -Scenariusze zajęć -Arkusz obserwacji dziecka -Arkusz oceny gotowości szkolnej dziecka 5.Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu. Udział w szkoleniu BHP IX 2014r. Stosowanie zdobytej wiedzy oraz umiejętności w pracy z dziećmi Notatki własne - Zaświadczenie uczestnictwa w kursie 6.Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie planów, zaświadczeń, scenariuszy, dokumentacji IX 2014- V 2015r. Prawidłowo prowadzona teczka nauczyciela stażysty Dokumentacja nauczyciela stażysty 7.Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przekazanie go dyrektorowi placówki. -Udział w warsztatach: „Jak napisać sprawozdanie z okresu stażu?” IV 2015r. -Sporządzenie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień zrealizowania planu rozwoju V 2015r. -Sprawozdanie z przebiegu stażu -Dokumentacja nauczyciela stażysty -Zaświadczenie z ukończenia kursu -Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju 8.Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikującego na stopień nauczyciela kontraktowego. Wypełnienie wniosku oraz przygotowane odpowiedniej dokumentacji V 2015r. -Wniosek -Dokumentacja stażu- teczka nauczyciela stażysty Dokumentacja nauczyciela stażysty Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w którym nauczyciel odbywa staż (§6 ust.2 pkt. 2) 1.Zapoznanie ze sposobami tworzenia miesięcznych planów pracy. - Zapoznanie się z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz analiza Programu wychowania Przedszkolnego. IX-X 2014r. -Tworzenie planów miesięcznych w oparciu o Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego IX 2014- V 2015r. Prawidłowo opracowane miesięczne plany pracy Plany miesięczne 2.Doskonalenie własnego warsztatu pracy ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem trudnym. -Udział w radach pedagogicznych - Udział w szkoleniach organizowanych na terenie placówki w ramach WDN -Udział w szkoleniach organizowanych poza placówką: „Zadania nauczyciela, wychowawcy w organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/placówce” X 2014 „Indywidualizacja pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami uwagi” X 2014 „Skrzynka z narzędziami – techniki pracy z dzieckiem sprawiającym trudności w zachowaniu” II 2015 - Przygotowywanie pomocy dydaktycznych, - Przygotowywanie dekoracji do sali - Przygotowywanie dekoracji okolicznościowych na korytarz przedszkolny -Korzystanie z literatury o tematyce związanej z rozwojem i wychowaniem dziecka w wieku przedszkolnym -Wykorzystywanie stron internetowych w celu zdobywania potrzebnych informacji Zgodnie z ustalonym harmonogramem. - Zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności -Systematyzowanie wiedzy i umiejętności pod kątem pracy z dzieckiem trudnym -Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w pracy indywidualnej z dzieckiem trudnym w grupie -Zaświadczenia, -Potwierdzenie opiekuna stażu, -Notatki własne -Zdjęcia oraz pomoce dydaktyczne 3.Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola oraz omówienie ich z osobą, przy której zostały przeprowadzone. -Przygotowywanie odpowiednich scenariuszy zajęć - Przeprowadzanie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora - Omówienie zajęć z osobą obserwującą zajęcia 1 zajęcia w miesiącu od IX 2014 do V 2015 - Właściwie opracowane scenariusze zajęć z wykorzystaniem poprawnych form i metod nauczania -Analiza uwag nauczyciela obserwującego zajęcia -Scenariusze zajęć podpisywane przez opiekuna stażu -Scenariusze zajęć 4.Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela z przedszkola Omówienie zajęć z nauczycielem prowadzącym zajęcia 1 zajęcia w miesiącu od IX 2014 do V 2015 Poszerzenie wiedzy z zakresu metodyki zajęć - Notatki własne 5.Udział w formach doskonalenia zawodowego poza przedszkolem - Udział w kursach doskonalących własny warsztat pracy, konferencjach, szkoleniach oraz warsztatach organizowanych poza placówką: „Zadania nauczyciela, wychowawcy w organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole/placówce” X 2014r. „Indywidualizacja pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową i zaburzeniami uwagi” XI 2014r. „Skrzynka z narzędziami – techniki pracy z dzieckiem sprawiającym trudności w zachowaniu” II 2015r. „Jak napisać sprawozdanie z okresu stażu?” IV 2015r. „Projektowanie pomocy dydaktycznych do wykorzystania w pracy z tablicą interaktywną” II 2015 -Wzbogacenie wiedzy oraz poszerzenie własnego warsztatu pracy - Wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennej pracy z dziećmi w grupie - Wspieranie dzieci z trudnościami oraz dzieci zdolnych poprzez stosowanie zdobytej wiedzy w pracy dodatkowej z nimi - Notatki własne - Certyfikaty oraz zaświadczenia z ukończonych kursów 6.Wykorzystanie technologii informacyjnej w celu zdobywania wiedzy i informacji -Wykorzystywanie Internetu w celu studiowania literatury przedmiotu, - Wykorzystywanie Internetu w celu komunikowania się z dyrektorem przedszkola oraz opiekunem stażu - Opublikowanie na stronie internetowej Planu Rozwoju Zawodowego - Wykorzystywanie prezentacji multimedialnych podczas zajęć z dziećmi: - Zajęcia przy tablicy interaktywnej -Udział w szkoleniu: „Projektowanie pomocy dydaktycznych do wykorzystania w pracy z tablicą interaktywną” - Wykorzystywanie prezentacji multimedialnych jako środka dydaktycznego - Spis stron internetowych oraz przeczytanych na nich publikacji - Potwierdzenie publikacji planu w Internecie - Prezentacje multimedialne -Zaświadczenie o ukończeniu kursu 7.Czytanie literatury oraz prasy pedagogicznej - Czytanie literatury oraz prasy pedagogicznej w celu wzbogacenia warsztatu pracy z dzieckiem uzdolnionym oraz z trudnościami XI2014r.-IV 2015r. Poszerzenie wiedzy oraz umiejętności z zakresu pracy z dzieckiem uzdolnionym oraz dzieckiem z trudnościami -Spis literatury oraz czasopism - Notatki własne oraz przemyślenia wzbogacające warsztat pracy 8.Prowadzenie kółka „Francja piękny kraj” - Organizacja i prowadzenie dodatkowego kółka dla dzieci chętnych -Opracowanie programu zajęć dodatkowych „Francja piękny kraj” -Zapoznawanie dzieci z kulturą francuską XII 2014r.- VI2015r. - Rozwijanie zainteresowań innymi kulturami- kulturą, zabytkami, ciekawymi miejscami, potrawami charakterystycznymi dla Francji - Własne doświadczenie z pracy z mniej liczną grupą -Ekspozycje prac plastycznych dzieci w sali - Własny program zajęć dodatkowych -Opinia rodzica o efektach pracy na zajęciach (ankieta) -Zdjęcia dzieci w trakcie kółka 9.Prowadzenie kółka plastycznego - Organizacja i prowadzenie dodatkowych zajęć plastycznych dla dzieci uzdolnionych - Promowanie dzieci zdolnych -Udział w konkursach międzyprzedszkolnych -Opracowanie programu zajęć dodatkowych z zakresu rozwijania aktywności plastycznej -Zapoznawanie dzieci z różnorodnymi technikami plastycznymi oraz różnymi materiałami plastycznymi X 2014r.- V 2015r - Promowanie dzieci zdolnych -Wspieranie zainteresowań oraz umiejętności plastycznych dzieci -Własne doświadczenie z pracy z mniej liczna grupą -Ekspozycje prac plastycznych dzieci na terenie przedszkola -Fotografie prac konkursowych - Własny program zajęć dodatkowych - Wpisy do dziennika zajęć dodatkowych -Opinia rodzica o efektach pracy na zajęciach (ankieta) -Zdjęcia dzieci w trakcie tworzenia prac Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem (§6 ust.2 pkt. 3) 1.Zapoznanie się z projektem „Żywioły” Analiza projektu oraz realizowanie jego założeń w pracy z dziećmi X 2014r- V 2015r.- Zdobycie wiedzy na temat projektu - Zorganizowanie konkursu „Dary Ziemi” - Notatki własne - Zdjęcia - Regulamin oraz protokół pokonkursowy 2.Współpraca ze środowiskiem społecznym. -Organizacja we współpracy z Biblioteką cyklicznych spotkań w celu promowania czytelnictwa wśród dzieci: Jesienne spotkanie z książką IX Przedszkolak poznaje Łódź X Dzień Pluszowego Misia XI Święta w bibliotece XII Babcia i Dziadek I Karnawałowe czytanie II Wiosna w bibliotece III Wielkanocne czytanie IV Polska moja ojczyzna V - Zorganizowanie wycieczki na ulicę Piotrkowską w celu zapoznania z zabytkami Łodzi na zakończenie warsztatu „Przedszkolak poznaje Łódź” XI -Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców promujących czytelnictwo- wspólne czytanie oraz tworzenie ilustracji do książek II -Zorganizowanie wycieczki do Muzeum Przyrodniczego w celu przybliżenia dzieciom świata zwierząt IV - Organizowanie zajęć promujących czytelnictwo wśród dzieci- czytanie dzieciom w klasie - Organizowanie wystaw książek w klasie -Wzbogacanie klasowej biblioteczki o nowe pozycje książkowe - Zachęcanie dzieci do oglądania książek -Organizowanie wystaw prac dzieci w bibliotece -Zapoznanie dzieci z zabytkami ulicy Piotrkowskiej -Prowadzenie wspólnie z dziećmi kącika przyrody w klasie -Zdjęcia z zajęć - Regulamin z konkursu oraz protokół pokonkursowy -Sprawozdanie z wycieczki - Zdjęcia z wycieczki 3.Współpraca z rodzicami - Współprowadzenie zebrań z rodzicami wraz z opiekunem stażu - Konsultacje indywidualne z rodzicami -Przygotowanie oraz prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców: Andrzejkowe wróżby, XI Rodzinne kolędowanie XII Wiosenne zabawy, III Wspólne malowanie pisanek IV - Współorganizowanie wraz z rodzicami oraz opiekunem stażu uroczystości grupowych: Choinka, XII Dzień Babci i Dziadka I Wielkanoc IV Dzień Mamy i Taty V 4.Zbieranie informacji o indywidualnych potrzebach wychowawczych dzieci -Zdobycie informacji na temat środowiska dziecka w celu zapewnienia mu jak najlepszej opieki oraz jak najowocniejszej pracy z nim -Wspieranie rodzica w pracy z dzieckiem sprawiającym trudności oraz z dzieckiem zdolnym -Protokoły z zebrań -Notatki własne z konsultacji -Scenariusze zajęć -Zdjęcia -Prowadzenie obserwacji -Rozmowy indywidualne z dziećmi -Pogłębianie wiedzy na podstawie literatury psychologiczno-pedagogicznej -Współpraca z logopedą w celu zdobycia umiejętności wspierania rozwoju mowy u dzieci w grupie X 2014r- v 2015r. -Prowadzenie arkuszy obserwacji dziecka -Prowadzenie zajęć wspierających rozwój mowy dziecka -Arkusze obserwacji -Notatki własne -Spis literatury 5.Zdobycie wiedzy o instytucjach wspomagających nauczyciela oraz placówkę w pracy wychowawczo- terapeutycznej -Poznanie zakresu pomocy oferowanego przez placówki -Zdobycie informacji o placówkach od dyrektora, logopedy, psychologa oraz innych nauczycieli -Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w celu pogłębienia wiedzy na temat pracy z dzieckiem sprawiającym trudności XI 2014r.-V 2015r. -Współpraca z innymi pracownikami przedszkola -Wzbogacenie wiedzy na temat instytucji wspomagających nauczyciela w pracy wychowawczo- terapeutycznej -Stosowanie zdobytej wiedzy w pracy własnej z dziećmi sprawiającymi trudności -Wykaz adresów oraz numerów telefonów odpowiednich placówek oraz specjalistów 6.Realizowanie planu rocznego oraz pozostałych planów obowiązujących w placówce poprzez wykonanie powierzonych zadań oraz czynności dodatkowych. Uczestniczenie w życiu przedszkola. Współpraca ze środowiskiem lokalnym. -Udział w akcji „Sprzątanie świata” -Realizowanie programu profilaktycznego w przedszkolu „Czyste powietrze wokół nas” -Przygotowywanie dekoracji na korytarzu przedszkolnym -Uczestniczenie z dziećmi w konkursach organizowanych poza placówką przedszkola: -Organizowanie Święta Pieczonego Ziemniaka -Organizowanie Święta Misia dla dzieci z przedszkola - Organizowanie Pasowania na przedszkolaka -Nawiązanie współpracy z pozostałymi pracownikami przedszkola -Odpowiednia realizacja powierzonych obowiązków oraz zadań -Zdobycie nowych doświadczeń -Zdjęcia -Scenariusze zajęć -Dyplomy Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) 1.Omawianie zajęć prowadzonych w obecności opiekuna stażu lub dyrektora. -Omawianie zajęć z opiekunem stażu lub dyrektorem -Zrealizowanie zamierzonych celów -Analiza wniosków i wskazówek opiekuna stażu 1 raz w miesiącu od IX 2014 do V 2015 -Nabycie umiejętności prawidłowego prowadzenia zajęć -Poznanie swoich mocnych i słabych stron -Wzbogacenie warsztatu pracy -Scenariusze zajęć -Notatki własne 2.Omawianie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. -Konsultowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu 1 raz w miesiącu od IX 2014 do V 2015 -Nabycie umiejętności prawidłowego prowadzenia zajęć -Wzbogacenie własnego warsztatu pracy -Scenariusze zajęć -Notatki własne -Wnioski z obserwacji …………………………………….. ………………………………………. Opiekun stażu Nauczyciel stażysta Wyświetleń: 3346
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |